Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - «استفان دي ميستورا»، نماينده ويژه سازمان ملل متحد در امور سوريه با ارائه آخرين گزارش به شوراي امنيت رسماً پايان ماموريت خود را اعلام کرد.
سازمان ملل متحد تاکنون سه نماينده ويژه در امور سوريه داشته است. نخستين نماينده سازمان ملل در امور سوريه که به طور مشترک نماينده اتحاديه عرب نيز محسوب مي شد، «کوفي عنان»، دبير کل اسبق اين سازمان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوفي عنان تنها به مدت شش ماه از فوريه تا اوت 2012 اين سمت را بر عهده داشت و پس از شکست طرح صلح درباره سوريه از سمت خود استعفا داد. نکته مهم اين است که کوفي عنان پس از استعفا و در پاسخ به اين سؤال که چه کسي جانشين وي خواهد شد با پاسخي طعنه آميز گفت: «احمق هاي زيادي در جهان هستند که اين کار را بر عهده بگيرند.»
دومين نماينده سازمان ملل متحد در امور سوريه «اخضر ابراهيمي»، ديپلمات الجزايري بود که به مدت دو سال از 2012 تا 2014 اين سمت را بر عهده داشت، اما دوره فعاليت وي با تشديد بحران سوريه همراه بود و عملاً تلاش هاي اخضر ابراهيمي هيچ نتيجه اي در خصوص بحران سوريه نداشته است.
«استفان دي ميستورا»، ديپلمات سوئدي – ايتاليايي سومين نماينده سازمان ملل در امور سوريه بود که در زمان دبيرکلي «بان کي مون» بر اين سازمان به اين سمت منصوب شد، اما اکنون که استعفا داد دو سال از دبيرکلي «آنتونيو گوترش» بر سازمان ملل مي گذرد. دي ميستورا حدود چهار سال و نيم نماينده ويژه سازمان ملل در امور سوريه بود، اما کاهش بحران در سوريه نتيجه تلاش هاي وي نبود بلکه نتيجه عزم جدي ارتش سوريه و متحدانش در مبارزه با تروريسم و همچنين تلاش هاي ديپلماتيک روسيه، ايران و ترکيه بود. طي چهار سال گذشته، تروريستها در سوريه شکست هاي پي در پي را متحمل شده اند و اکنون بخش کوچکي از سوريه در اشغال اين گروهها است. در عين حال، ابتکارهاي ديپلماتيک نيز با تلاش مسکو، تهران و آنکارا پيگيري مي شود و گره هاي سياسي تا حدود زيادي باز شده است.
دي ميستورا 71 ساله پيش از آنکه فعاليت خود را در امور سوريه آغاز کند، در سال هاي 2004-2001 نماينده دبير کل سازمان ملل در لبنان، در سال هاي 2009-2007 به عنوان نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در عراق و در بازه زماني 2011-2010 نيز در امور افغانستان فعاليت داشته است. از اين رو، نمي توان ناکامي وي در پرونده سوريه را به نداشتن تجربه يا ناکارآمدي مرتبط دانست. مهمترين دليل ناکارآمدي دي ميستورا و به طور کلي سازمان ملل در امور سوريه را مي توان از درون جمله غيرديپلماتيک اما پُرمعناي کوفي عنان استخراج کرد: «احمق هاي زيادي در جهان هستند که اين کار را بر عهده بگيرند.»
به نظر مي رسد که «کوفي عنان» خيلي زود متوجه شده بود بازيگران خارجي مخالف نظام سوريه که از گروههاي تروريستي در اين کشور حمايت مي کنند، مانع اصلي پايان يافتن بحران سوريه هستند. عملکرد دي ميستورا در برخي برهه ها از جمله در نشست هاي آستانه نشان داد که سازمان ملل و نماينده ويژه آن بيش از آنکه در پرونده سوريه بي طرف باشند، اهداف و سياست هاي بازيگران مخالف نظام سوريه به خصوص آمريکا را تعقيب مي کنند و اين عامل اصلي ناکارآمدي سازمان ملل در اين پرونده است. در همين راستا، شبکه الميادين در گزارشي اعلام کرد که: «استفان دي ميستورا در آخرين نشست ژنو که هفته جاري ميان وزراي خارجه سه کشور ايران، روسيه و ترکيه درباره سوريه برگزار شد حاضر نشد از اعلام توافق سه کشور حمايت کند و قصد داشت اسامي پنج فرد مورد نظر آمريکا را به فهرست اعضاي کميته قانون اساسي سوريه اضافه کند.»
اکنون «گيرو پدرسون Geir O Pedersen»، ديپلمات نروژي در حالي به عنوان چهارمين نماينده سازمان ملل در امور سوريه از ژانويه 2019 فعاليت خود را آغاز خواهد کرد که از يک سو، تشکيل کميته قانون اساسي سوريه نخستين اولويت وي خواهد بود و از سوي ديگر دونالد ترامپ اعلام کرد که نظاميان آمريکايي از سوريه خارج خواهند شد.
نويسنده: سيد رضي عمادي
کليدواژه سوريه دي ميستورا

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۴۹۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۳ شرکت خوزستانی از ورشکستگی

رئیس کل دادگستری استان خوزستان گفت: سال گذشته و با تلاش اداره تصفیه امور و ورشکستگی، سه شرکت استان از ورشکستگی نجات یافت و به چرخه تولید بازگشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا علی دهقانی امروز _شنبه هشتم اردیبهشت در جمع رسانه‌ها اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی اداره تصفیه امور و ورشکستگی در دادگستری‌ها، انجام بهتر امور پرونده شرکت‌هایی است که با این مسئله روبرو هستند.

وی افزود: در همین راستا سال گذشته اداره تصفیه امور و ورشکستگی در دادگستری‌ها در استان تشکیل و پس از رسیدگی به پرونده‌های واصله، سه شرکت ورشکسته در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و دزفول که تولید آن‌ها متوقف شده بود و هزینه‌های زیادی صرف نگهداری تأسیسات آن‌ها می‌شد، با قرارداد اجاره به تولیدکنندگان سپرده و به چرخه تولید در آمدند که با این اقدام، زمینه اشتغال ۸۹ نفر فراهم شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: در این مدت از ۴۵ پرونده وارده، تعداد ۱۴ فقره مختومه شد و سایر پرونده‌ها نیز در دست رسیدگی است. همچنین چهار فقره مزایده نیز برگزار شده است.

کد خبر 748372

دیگر خبرها

  • این ۳۵ نماینده مجلس باعث تعطیلی مجلس شدند
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • فرانسه: بدترین سناریو در لبنان یعنی جنگ را رد می‌کنیم
  • دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه بحرین
  • صدور اسناد تک برگی برای همه موقوفات تا پایان سال جاری
  • گامِ مهم «جهاددانشگاهی» برای رشد اقتصادی کرمانشاه
  • نجات ۳ شرکت خوزستانی از ورشکستگی
  • لزوم تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مخلان امنیت
  • معرفی و انتصاب مجری و نماینده بنیاد علوی در استان کهگیلویه وبویراحمد
  • همه برنامه های هفتم توسعه، عملیاتی و مسئله محور است