Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: یک سال قبل در چنین ساعاتی مردم کوهبنان در حال آماده شدن برای گذراندن طولانی ترین شب سال بودند با این امید که این شب نیز بلاخره با طلوع خورشید تمام می شود و روشنایی همه جا را می گیرد. اما شب یلدای مردم در حالی تمام شد که در روشنایی روز بعد فقط ویرانی و خانه های خراب شده شان را دیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میهمان ها در حال جمع شدن در خانه بزرگتر های فامیل بودند و سفره رنگارنگ یلدا درمیان خانه قدیمی با هشتی و حوض وسط حیات گسترده شده بود، در چند کیلومتری کوهبنان صدها زمین لرزه روی داده بود و سه زلزله شش ریشتری در یک روز استان را لرزانده بود اما کسی فکر نمی کرد کوهبنان نیز بلرزد.

برق در همان ثانیه های اول قطع شد همه وحشت زده به خیابانها رفتند و یک سال است نتوانسته اند به خانه هایشان برگردند

مردم از زمین لرزه در زرند و راور می گفتند و آرزو می کردند زلزله زده ها به وضعیت عادی زندگی برگردند اما تقدیر برای آن ها نیز امتحان سختی را در نظر گرفته بود. آن شب سرد ساعت وقتی به ۲۰ و ۳۲ دقیقه رسید ناگهان شهر قدیمی کوهبنان با زمین لرزه ای ۵.۲ ریشتری تکان خورد. برق در همان ثانیه های اول قطع شد همه وحشت زده به خیابانها رفتند و یک سال است نتوانسته اند به خانه هایشان برگردند.

۴۰۰ خانه بازسازی شده است/ خانه های نیمه ساخته روی دست مردم

۱۲ماه مردم کوهبنان در چادر، کانکس و یا در خانه های نیمه ویران و گاه نیمه ساخته روزگار می گذرانند اما طبق گفته مسئولان ۴۰۰ واحد مسکونی در شهر کوهبنان و روستاهای اطراف ساخته شده اما این تعداد در مقابل حدود دو هزار خانه ای که از زمین لرزه آسیب دیدند رقم قابل توجهی نیست.

ابتدای تابستان رئیس جمهور وعده داده بود که زمستان امسال همه در خانه هایشان باشند اما این وعده گرم در زمستان سرد کوهبنان همچون آهی بخار شد.

ابتدای تابستان رئیس جمهور وعده داده بود که زمستان امسال همه در خانه هایشان باشند اما این وعده گرم در زمستان سرد کوهبنان همچون آهی بخار شد

بنا به گفته مردم اگر قیمتها مانند ابتدای سال ۹۷ بود می شد با تسهیلاتی که دولت در اختیار قرار داده است می شد بازسازی را تمام کرد اما رشد قیمتها آنقدر زیاد بود که بسیاری از خانه ها نیمه تمام مانده است. مردم شهر کوهبنان بنا به مشاهدات عینی در این شهر می گویند تعداد معدودی از خانه ها ساخته شده است بطوریکه میتوان حتی نام و نشان افرادی که خانه هایشان ساخته شده را هم بیان کرد اما قشر ضعیف جامعه که دستشان به جایی نمی رسد هنوز در چادر و یا کانکس زندگی می کنند و قرار است امشب سفره هایشان را در همین کانکس ها بگسترانند و یلدای را سپری کنند که در آن خبری از داستان های زیبا نیست بلکه داستان آنها قصه زندگی یک سال گذشته شان است.

فاطمه دختر بچه کوهبنانی است که در کنار مادرش روی مصالح نیمه ساخته خانه شان نشسته است و سعی دارد برای فرار از گزند سرما دست هایش را در زیر لباس کاموایی رنگارنگش پنهان کند.

انعکاس خانه های نیمه تمام در چشمان دختر زلزله زده

وقتی در چشمان این دختر نگاه می کنم همه آمار و ارقام و اعدادی را به خاطر می آورم که بعد از انتشار هر گزارش مسئولان محلی و استانی برای توجیه وضعیت کنونی بعد از تماسهای پی در پی به من منتقل می کنند اما امروز که به این شهر آمده ام علیرغم تلاش های صورت گرفته چهره یک شهر بازسازی شده را نمی بینم.

شهر در حال بازسازی است اما زندگی مردم به جای خانه در کانکس جریان دارند.

در انعکاس نگاه این دختر فقط می شود خانه هایی را دید که دیگر کسی در آنها کار نمی کند و در بهترین حالت اعضای خانواده سعی دارند با همین مصالحی که دارند و در این گرانی توانسته اند تهیه کنند یک اتاق درست کنند تا بتوانند ما بقی ایام سرد سال را در آن بگذرانند.

شوهر من کارگر معدن است چهار ماه حقوق نگرفته و برای گذران زندگی مان هم با مشکل مواجه هستیم هر روز از یک نفر قرض می گیریم

مادر دختر می گوید: شوهر من کارگر معدن است چهار ماه حقوق نگرفته و برای گذران زندگی مان هم با مشکل مواجه هستیم هر روز از یک نفر قرض می گیریم اینجا اکثر مردم کارگر معدن هستند و اکثرا آن ها هم حقوق معوق دارند و پرداخت نشده و هر روز وعده روز دیگر را می دهند.

این زن به خانه شان اشاره می کند و می گوید: این هم وضع خانه است ما در یک کانکس زندگی می کنیم و خانه مان هم به دلیل اینکه تسهیلات کفاف اتمام خانه را نکرده نیمه کاره رها شده است.

اکثر پیمانکاران کار را رها کرده اند

این داستان کوتاه در واقع روایت زندگی ۷۰ درصد مردم این شهر است. همه از گرانی مصالح گلایه دارند و می گویند پیمانکاران خانه ها را نیمه کاره رها کرده اند و می گویند پولی که دریافت کرده اند تمام شده و توان ادامه کار را ندارند.

وارد یک میوه فروشی شدم، همین وقتی که فهمیدند خبرنگارم همه سر درد و دل را باز کردند.

رسانه ها اول در شهر حضور پیدا کنند بعد مطلب بنویسند قلم امانت شماست

محمد یکی از شهروندان کوهبنانی است که می گوید: وضعیت در روستای «گور» بهتر است البته فقط در گور بقیه روستاها زیر سایه قرار دارند. خانه ها نیمه ساز است قیمت مصالح هر روز بیشتر می شود و نمی توانیم کار را پیش ببریم.

با ۱۰ میلیون دربهای خانه را هم نمی توان خرید چه برسد به ساخت یک خانه ضد زلزله، بچه های ما یک سال آواره کانکس هستند

علی دیگر شهروند کوهبنانی است که می گوید: با ۱۰ میلیون دربهای خانه را هم نمی توان خرید چه برسد به ساخت یک خانه ضد زلزله، بچه های ما یک سال آواره کانکس هستند اما وقتی در برخی از رسانه ها و حتی رسانه ملی خبرها را رصد می کنیم می گویند روند بازسازی خوب است، آخر انصافتان کجا رفته فکر بچه ای که در این سرما در کانکس زندگی می کند را نمی کنید این قلم امانت است.

زهرا نیز می گوید: مسئولان زحمت خود را کشیده اند اما قیمت مصالح هر روز بالا تر می رود و با این پولها نمی توان خانه ها را تمام کرد. برخی هم خانه ها را ساخته اند اما مردم عادی که یا کشاورزند یا کارگر معدن آهی در بساط ندارند.

وی می گوید: آن ها که خانه ها را تمام کرده اند دستشان به دهانشان می رسد نه مثل ما که ۴ ماه حقوق همسرانمان از طرف معدن پرداخت نشده است.

معاونت هماهنگی امور عمرانی و فنی استانداری کرمان اما در گفتگو با مهر می گوید: شرایط کنونی مردم از زمان بروز زمین لرزه بسیار بهتر شده است امدادرسانی های زیادی شده است و تسهیلات مطلوبی هم ارائه شده و بسیاری از خانه ها در حال ساخت هستند.

۶۰ درصد خانه های خارجی ساخته شده است

سید مصطفی آیت‌اللهی‌موسوی می افزاید در روستاها ۶۰ درصد خانه ها ساخته شده و در شهر و مابقی خانه های روستایی هم وضعیت در حال پیشرفت است و امیدواریم با همکاری مردم، پیمانکاران و کنترل قیمت مصالح به زودی بازسازی به پایان برسد.

وی افزایش قیمت ها را عامل اصلی کند شدن ساخت خانه ها دانست و بیان کرد: برای حل مشکل پیمانکاران و کمبود نقدینگی در حال رایزنی هستیم.

اما نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس نیز در گفتگو با مهر می گوید: طبق آماری که به دست من رسیده است ۴۰۰ خانه تاکنون ساخته شده است و مردم در آنها ساکن هستند.

حسین امیری می گوید: مهمترین عاملی که موجب شده تعدادی زیادی از مردم نتوانند خانه ها را به سرانجام برسانند افزایش قیمت است و به هین دلیل هم برخی پیمانکاران کار را متوقف کرده اند.

در صورتیکه تسهیلات جدید به صورت کامل پرداخت شود بخش قابل توجهی از خانه ها به اتمام می رسد

وی تصریح کرد: دولت حتی زمینه افزایش تسهیلات را هم فراهم کرده که بخشی از آن پرداخت شده اما کار در مرحله نازک کاری بر زمین مانده است و اکثرخانه ها مرحله سقف را هم تمام کرده اند.

امیری با اشاره به اینکه هزار و ۱۳۵ خانه برای دریافت تسهیلات اقدام کرده اند گفت: در صورتیکه تسهیلات جدید به صورت کامل پرداخت شود بخش قابل توجهی از خانه ها به اتمام می رسد.

وی گفت: باید به یک نکته دیگر نیز اشاره کنیم و آن این است که تعداد خانه هایی که ۱۰۰ درصد آسیب دیده بودند و یا غیر قابل سکونت بودند از تعداد واحدهایی که هم اکنون در حال ساخت هستند کمتر است اما ما سعی کردیم با بازسازی تمام خانه هایی که غیر مقاوم بودند زمینه را برای جلوگیری از خسارت در زمین لرزه های آینده فراهم کنیم.

کوهبنانی ها امشب را پای سفره های یلدا می نشینند اما آرزوی همه این افراد سقفی است که بالای سرشان قرار گیرد و به زندگی عادی برگردند.

کد خبر 4491255

منبع: مهر

کلیدواژه: بازسازی مناطق زلزله زده زلزله کوهبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۰۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خانه در جنت آباد تهران امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اگر قصد خرید خانه در محله جنت‌آباد تهران را دارید این گزارش را از دست ندهید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، جنت‌آباد محله‌ای دنج در شمال غرب پایتخت است که در منطقه ۵ شهرداری قرار دارد. این محله از شمال به حصارک، از جنوب به بلوار آیت الله کاشانی، از غرب به محله‌ی شهران و از شرق به بزرگراه ستاری منتهی می‌شود.

جنت‌آباد محله‌ای آرام با امکانات رفاهی بی‌نظیری است که باعث شده تا خریداران مسکن آن را در لیست گزینه‌های انتخابی خود قرار دهند؛ بنابراین در ادامه به بررسی قیمت خانه‌ها در این محله تهران می‌پردازیم.

خرید یک واحد ۵۵ متری در جنت‌آباد شمالی در حالی که ۱۹ سال از ساخت آن می‌گذرد و یک اتاق خواب دارد، به چهار میلیارد و ۴۴۴ میلیون تومان احتیاج دارد.

برای خرید یک واحد ۵۵ متری ۷ ساله در جنت‌آباد شمالی به بودجه‌ای حدود ۶ میلیارد تومان نیاز دارید.

واحد دیگری با زیربنای ۸۰ متر، دو خوابه و سنی حدود ۱۷ سال، در روز‌های گذشته، هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

با بودجه ۱۰ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان می‌توانید صاحب یک آپارتمان ۹۹ متری ۱۹ ساله در جنت‌آباد جنوبی شوید. همچنین با بودجه ۱۱ میلیارد تومان می‌توانید واحد آپارتمان ۱۰۳ متری دو خوابه با سنی حدود ۱۶ سال را نیز خریداری کنید.

آپارتمان دیگری با زیربنای ۱۰۰ متر و دو خوابه، در حالی که ۱۲ سال از ساخت آن می‌گذرد، با مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان معامله می‌شود.

با سرمایه‌ای بیش از ۱۱ میلیارد تومان، می‌توانید واحد آپارتمانی ۴ ساله با زیربنای ۱۱۷ متر را در جنت‌آباد مرکزی بخرید.

واحد دیگری با متراژ ۱۵۰ متر، ۱۱ ساله و دارای سه اتاق خواب به قیمت ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

برای اطلاع از قیمت آپارتمان‌های دیگر در این محله غربی تهران جدول زیر را بخوانید:

دیگر خبرها

  • قیمت خانه در جنت آباد تهران امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • انتظار ۹ ساله تمام شد/ پرواز حجاج استان سمنان در آسمان سرزمین وحی
  • جنایت مرد نقاش | او همسر و پسر ۱۱ ساله خود را آتش زد!
  • اقدام آتشین مرد نقاش | مادر و پسر ۱۱ ساله در خشم پدر سوختند
  • با ۳۰۰ میلیون تومان در کدام محله خانه اجاره کنیم؟
  • راز دلیل قتل زن 80 ساله ثروتمند توسط پرستار شخصی‌اش!
  • این خانه بدون کوچکترین تغییر و آسیبی به طبیعت ساخته شده! (عکس)
  • تلاش جهادی برای بازگشایی جاده کوهبنان _زرند
  • افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کوهبنان
  • پائز نیامده ذوق این بازیکن را کور کرد!