Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم استان کرمانشاه نیز همجون مردم سایر نقاط کشور به رسم دیرینه نیاکان خود «شو چله» را در کنار خانواده و اقوام به روشنایی روز می‌رسانند. ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳ استانها کرمانشاه نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، هندوانه، آجیل، لبوی داغ، فال حافظ، قصه‌گویی بزرگترها، کنار هم بودن، چله‌نشینی، بلندترین شب سال و آغاز فصل سرد سال همه واژه‌هایی هستند که با شب چله عجین شده است و هرچند درازای شب یلدا در قاب هیچ گزارشی نمی‌گنجد اما بیان رسم  آن به طور قطع لبخندی را بر لبان چله‌نشینان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب یلدا یا شب چله که در گویش محلی کرمانشاه «شو چله» خوانده می‌شود بلندترین شب سال در نیمکره شمالی زمین است که به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر تا طلوع آفتاب در اول دی ماه گفته می‌شود و این شب در نیمکره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به این دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیشتر و طول شب کوتاه‌تر می‌شود.

براساس باورهای ایرانیان باستان فردای شب چله با دمیدن خورشید روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد و آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می‌کردند و از این رو به دهمین ماه سال دی به معنای دادار و آفریننده که ماه تولد خورشید بود، می‌گفتند.

یلدا را با تمام تاریکی‌اش آغاز فصلی از رویش در دل‌های چله‌نشینان می‌پندارند زیرا در لابه‌لای مشکلات دیروز و امروز مردمان جای خود را باز می‌کند و حضور خود را با رونق گرفتن بازار، مهمانی و گردهم آمدن خانواده‌ها و اقوام به نمایش می‌گذارد.

شب یلدا در استان کرمانشاه به عنوان دیار باستانی و کهن ایران زمین که مردم آن به حفظ عناصر و ویژگی‌های فرهنگی و آداب و رسوم دیرین ایران زمین شهرت دارند دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و همواره دارای آیین‌های باشکوه و زیبایی است.

اجرای کمپین "چله تهران" ویژه شب یلدا"شب یلدا" مرتکب این اشتباه زیان‌آور نشوید + تدابیر ویژه شب چلهآجیل «شب چله» چند؟

یکی از کسبه قدیمی کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه در دوران قدیم از جمله شب یلدا مردم از کرسی برای گرم کردن خود استفاده می‌کردند اظهار داشت: در شب یلدا بزرگترها به شاهنامه‌خوانی می‌پرداختند و همچون دوران کنونی از مواد خوراکی متنوعی استفاده نمی‌شد.

وی افزود: در دوران قدیم برای تأمین مواد خوراکی شب یلدا انگور را به میخ آویزان و به عنوان مویز از آن استفاده می‌کردند و از آجیل و تخمه هم استفاده نمی‌شد.

این شهروند کرمانشاهی با بیان اینکه در سال‌های قدیمی‌تر هندوانه همچون اکنون در فصل سرد سال نیز در دسترس مردم قرار نداشت، عنوان کرد: مردم برای شب یلدا، هندوانه تابستان را زیر کاه قرار می‌دادند و تا موعد مقرر آن را تقسیم می‌کردند و گاهی می‌فروختند.

یکی دیگر از همشهریان کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه در زمان گذشته کوچکترها به رسم ادب به دیدن بزرگترها می‌رفتند، اظهار داشت: همه دور کرسی می‌نشستند و ضمن صحبت کردن از اقلام خوراکی همچون انار، به، مویز، کشمش و انجیر استفاده می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه قدیم میوه‌ها همچون اکنون چهار فصل نبود عنوان کرد: در آن زمان هر خانواده‌ای که نسبت به سایر خانواده‌ها از وضعیت مالی بهتری برخوردار بود برای شب یلدا از تخمه استفاده می‌کرد.

این کسبه کرمانشاهی با بیان اینکه در شب یلدا مردم تا پاسی از شب به صحبت و بیان خاطرات می‌پرداختند گفت: در این شب بزرگترها از قصه‌ها و تجربه‌های گذشته خود برای کوچکترها تعریف می‌کردند.

یکی دیگر از همشهریان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با اشاره به اینکه در گذشته کوچکترها در شب یلدا به دست‌بوسی بزرگترها می‌رفتند اظهار داشت: اقلام خوراکی در آن زمان از تنوع زیادی برخوردار نبود.

وی عنوان کرد: در گذشته مردم شب یلدا را بسیار ساده برگزار می‌کردند و هدف آن‌ها تنها در کنار هم بودن، قصه‌گویی و بازگویی آداب و رسوم قدیمی برای فرزندانشان بود.

این کسبه کرمانشاهی با بیان اینکه مردم اکنون تجملاتی شده‌اند، گفت: هرچند اکنون نیز مردم در تکاپوی شب یلدا هستند و آن را برگزار می‌کنند اما صفا و صمیمیت گذشته بسیار بیشتر بود.

«شو چله» دیار شیرین و فرهاد همراه با «هوره‌خوانی»

یکی از پژوهشگران با اشاره به اینکه شب یلدا در فرهنگ کردی جایگاهی ندارد، اظهار داشت: این شب در فرهنگ کُردی با عنوان «شو چله» معروف بوده است و به معنای شب‌های سرد و طولانی است که از اول دی ماه آغاز می‌شود.

رضا موزونی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، با بیان اینکه در فرهنگ کُردی چله بزرگ و کوچک وجود دارد عنوان کرد: چله بزرگ از اول دی ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن ماه ادامه دارد و از دهم تا پایان بهمن ماه نیز به عنوان چله کوچک شناخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شب چله در واقع جنگ بین نور و روشنایی بوده است گفت: شب‌های زمستان در گذشته بسیار سخت و پراضطراب بود بنابراین شب یلدا برای کودکان آن دوران همچون اکنون لذت‌بخش نبود و مردم امیدوار بودند روز به روز به سمت بهار کُردی پیش بروند.

موزونی با بیان اینکه شب چله در افسانه‌ها با عنوان «خور و ماه» آمده است و ریشه در تبار کُرد دارد افزود: در این شب که تمام خانواده نزد بزرگترها می‌رفتند، زن‌ها بیشتر به ریسیدن نخ و مردها و کودکان نیز به بازی‌های گروهی و تیمی می‌پرداختند.

وی هوره‌خوانی، چیستان‌گویی و بازی‌های محلی را از مهمترین برنامه مردم قدیم در شب چله عنوان کرد و گفت: از بازی‌های محلی این شب در گذشته گل یا پوچ یا به تعبیر کُردی «زره‌مشتکی» یا جوراب بازی بود.

موزونی با بیان اینکه هدف از شب چله در گذشته در کنار هم بودن و آگاه شدن از درد و شادی یکدیگر بود عنوان کرد: در گذشته تهیه مواد خوراکی شب یلدا تنها به عهده میزبان نبود و هر کس خوراکی همچون کشمش، نخود، انجیر و مویز را به همراه می‌آورد.

وی با اشاره به اینکه مردم در این شب بیشتر از نخود، کشمش، تخم کدو و برگه زردآلو استفاده می‌کردند بیان کرد: غذای مرسوم این روز در گذشته کشمش پلو بوده است. 

شب یلدا نیز همچون بسیاری از رسوم ایرانی دارای حکایت‌ها و رازهای بسیاری است که چنانچه شناخته و به نسل جدید منتقل نشود این نسل گرفتار و انقطاع فرهنگی می‌شود و در نهایت محل‌های تلاقی و تقابل با اجداد خود را از دست می‌‌دهیم.

بنابراین پرداختن به رسوم گذشته و نیاکان به دور از تجملات و دخالت دادن فرهنگ بی‌ارزش غربی نقطه قوت و اهرم نگهدارنده‌ برای فرهنگ اصیل ایرانی است و در این میان چه بهتر که تلفن همراه و فضای مجازی که این روزها همدم بیشتر ایرانیان و نسل جوان شده از سنت چله‌نشینی رخت ببندد و جای خود را به نگاه‌های محبت‌‌آمیز خانواده دهد.

انتهای پیام/ن

R41380/P1361/S6,68/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۰۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعامل پلیس و دستگاه قضایی در سطح بسیار مناسبی قرار دارد

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: با تعامل بسیار مناسب میان پلیس و دستگاه قضایی، همچنین تدوین برنامه‌های مختلف پلیس در سال جاری قطعاً ارتقاء امنیت کرمانشاه بهتر و محسوس‌تر از سال گذشته خواهد بود و شهروندان آن را به‌خوبی لمس می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، سردار مهدی حاجیان امروز _ چهارشنبه پنجم اردیبهشت _ در دیدار با رئیس‌کل و جمعی از معاونان و مسئولان دستگاه قضائی استان اظهار داشت: سال گذشته توانستیم با برخی از اقدامات و همراهی دیگر دستگاه‌ها و سازمان و البته خود مردم شرایط امنیت در استان را ارتقا بخشیده و شاهد کاهش معنادار بسیار معضلات اجتماعی ازجمله سرقت باشیم.

وی افزود: تداوم برنامه‌های امنیت‌محور سال گذشته در کنار اجرای برخی برنامه‌های از پیش تدوین‌شده توسط پلیس حس امنیت را در استان افزایش داده و این ارتقا امنیت امسال محسوس‌تر و بهتر از سال گذشته خواهد بود.

فرمانده انتظامی استان کرمانشاه تصریح کرد: هوشمندسازی پلیس، اجرای طرح هر کلانتری یک شهر، طرح امنیت محله‌محور، جمع‌آوری معتادان متجاهر و برخورد با سارقان و خرده‌فروشان مواد مخدر در کنار طرح پیشگیری از بروز سرقت با افزایش گشت‌های هدفمند، تداوم اصلاح نقاط حادثه‌خیز و … ازجمله این برنامه‌هایی است که امسال اجرایی خواهند شد.

وی یکی دیگر از برنامه‌های در دستور کار پلیس را برقراری ارتباط رایانه‌ای میان کلانتری‌ها و دادگستری‌های به‌منظور ارسال سریع‌تر پرونده‌ها و رسیدگی فوری به آن‌ها عنوان کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با هوشمندسازی کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها میزان اشرافیت آن‌ها به حوزه استحفاظی‌شان را بالاتر ببریم.

سردار حاجیان همچنین با اشاره به کاهش معنادار سرقت در استان طی سال گذشته نسبت به سال‌های پیشین خاطرنشان کرد: همین کاهش سرقت‌ها و یا کشف اموال مسروقه باعث ارتقا امنیت و بالاتر رفتن حس امنیت میان شهروندان می‌شود، موضوعی که در سال جاری هم با تمام توان آن را دنبال خواهیم کرد.

وی در پایان و بابیان اینکه تعامل میان پلیس و دستگاه قضائی در سطح بسیار عالی قرار دارد، گفت: این ۲ نهاد حاکمیتی در کنار یکدیگر برای جلب رضایت مردم که رضای خدای متعال هم در آن قرار دارد، تلاش کرده و اجازه نمی‌دهند عده‌ای معدود به بهانه‌های واهی امنیت و آرامش را از مردم سلب کنند.

کد خبر 747678

دیگر خبرها

  • انجام ۶ عملیات مردم‌یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه طی هفته گذشته
  • بازدید بیش از ۳میلیون زائر از یادمان‌های شهدا
  • ۷ اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد
  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • هر تهدیدی علیه ایران اسلامی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • علیه ایران اسلامی، هر تهدیدی با پاسخ دقیق و کوبنده همراه است
  • ایلام استانی راهبردی در کشور شناخته می شود
  • ارتقای امنیت با ایجاد برنامه های پلیس
  • تعامل پلیس و دستگاه قضایی در سطح بسیار مناسبی قرار دارد
  • ارتقا امنیت در کرمانشاه محسوس‌تر می‌شود