Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@11:17:45 GMT

تمرینی برای شب‌چله

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۵۱۰۶۱

تمرینی برای شب‌چله

رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم وفرهنگ معتقد است: خانواده ها تمرین کنند تا در شب چله فارغ از فضای مجازی، ابزار وتکنولوژی را کنار نهاده و در این شب بر ابزار سنتی تعامل وگفتگو و دور هم بودن را تمرین کنیم.

منوچهر جهانیان- عضوهیات مدیره انجمن علمی گردشگری ایران در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده است، درباره شب چله نوشته است:  «انواع خوراکی‌ها، شب نشینی، حافظ خوانی، دورهمی خانواده‌ها و جمع صمیمی ودوستانه آنان همانند قدیم‌ها گردآمدن دور کرسی و سایر آیین‌ها و رسوم مناطق مختلف هر کدام به تنهایی می‌تواند برای یک گردشگری خارجی به عنوان جاذبه تلقی شود و هیجان‌انگیز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسیقی‌های سنتی، لباس‌های سنتی ایرانیان در هر یک از مناطق ایران، انواع خوراکی و سوغات، صنایع دستی و صفا وصمیمیت خانواده ایرانی در هر یک از مناطق، همگی جاذبه‌ای برای توسعه گردشگری به شمار می‌روند.

از این رو می‌توان گفت توسعه گردشگری در بسیاری از مناطق و در فصول مختلف سال و متناسب با فرهنگ واداب و رسم ومراسم های آیینی ها در این مناطق نیازمند تدابیر و برنامه ریزی است. چرا که منابع غنی آن وجود داشته و از طریق سازماندهی و بهره‌برداری صحیح از یک آیین و فرهنگ خواهد توانست مسیر حرکت به سوی تعالی و توسعه گردشگری را فراهم کند.

امروزه در کنار فن آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی و حضور افراد در فضای مجازی ممکن است تاثیر منفی بر اینگونه مراسم‌ها و آیین‌ها و پاسداشت آن‌ها داشته باشد. لازم است خانواده‌ها و متولیان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و سایر مجموعه‌های مرتبط با این موضوع و میراث فرهنگی که ریشه در تاریخ وتمدن کهن این مرز و بوم دارد به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا ضمن معرفی فرهنگ عامه نواحی و مناطق مختلف کشور که مملو از زیبایی‌ها وجاذبه‌های متنوع و بی‌نظیر در حوزه گردشگری می‌شوند؛ ازجمله: خوراکی‌های شب چله، افسانه‌ها و قصه‌ها، شعرخوانی، شب‌نشینی و نواختن نواهای موسقیایی بومی و محلی و سایر مراسمات و آیین‌های خاص هر یک از مناطق مختلف این مرز پرگهر که هریک جاذبه وانگیزه‌هایی را برای توسعه فعالیت‌های گردشگری ایجاد می‌کند، بایست شرایطی فراهم کنند تا با شناخت و آگاهی بیشتر بسترهای برگزاری این آیین ها فراهم آید، که موجبات انس والفت وصمیمیت بیشتر در میان خانواده‌ها و اقوام مختلف ایران زمین را موجب خواهد شد.

به نوعی شب‌چله بهانه‌ای می‌شود برای دورهمی خانواده ایرانی فارغ از هیاهوی فضای مجازی وآسیب‌های آن بر پیکر خانواده و دور کردن آنان از همدیگر ، شب چله و سایر آیین‌ها و رسوم و اعیاد و مناسبت‌های ایرانی واسلامی می‌تواند حلقه اتصال و پیوند خانواده‌ها در جهت روابط و نزدیکی آنان را فراهم آورد.

همچنین تلاش در جهت ثبت جهانی مراسم شب چله‌ی ایرانی به عنوان یک میراث فرهنگی ارزشمند جهانی در عرصه بین‌المللی علاوه برمعرفی بیشتر فرهنگ غنی ایرانی، می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگران فرهنگی در این ایام به کشور را داشته باشد ودر کنار آن برپایی نمایشگاه‌های استانی، بومی ومحلی و ملی در مناطق مختلف در توسعه فرهنگ گردشگری وتوزیع سفر به مناطق مختلف را به همراه خواهد داشت، که ضمن معرفی فرهنگ وآیین های مناطق مختلف نقش تاثیر گذاری در ایجاد اشتغال وکارآفرینی ورونق اقتصادی مناطق کشور را به همراه خواهد داشت.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شب چله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۱۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است

مریم جلالی در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام در شهر دژکرد شهرستان اقلید با اشاره به نام‌گذار‌ی امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند.

او گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان (عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزت‌آفرین و عزت‌ساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامه‌خوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم، اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

او با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزه‌های دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام اشاره و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانه‌ای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است. 

جلالی بیان کرد: رویداد‌هایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک می‌کند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.

او یادآور شد: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که درشهر دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت: این رویداد‌ها به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک می‌کند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی می‌تواند اقتدار ایران را تضمین کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آیین بزرگداشت هفته ترویج فرهنگ و منش پهلوانی در سنندج برگزار شد
  • بیل گردانی نمادی از آیین‌های تمدنی کشور
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است
  • آیین اختتامیه هفته برزگداشت سعدی برگزار شد
  • برگزاری آیین اختتامیه جشنواره قرآنی «پله های آسمان» در تبریز
  • نقاره‌زنی در اردبیل احیا می‌شود
  • شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند
  • بازگشت تهرانگرد به قاب شبکه تهران
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد
  • ضرورت کارآفرینی برای زندانیان و خانواده آن ها