Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-18@01:26:41 GMT

وضعیت یوز آسیایی وخیم پیش‌بینی می‌شود

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۵۱۵۷۵

یک کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: آخرین آمار رسمی منتشر شده در مورد جمعیت یوزپلنگ‌های آسیایی مربوط به سال ۲۰۱۶ است که در آن تعداد یوز‌ها کمتر از ۴۰ قلاده تخمین زده شد. در صورت انتشار اطلاعات جدید مشخص می‌شود که وضعیت یوز وخیم‌تر است.

علی شمس کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی در گفت: وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه وضع جمعیتی یوزپلنگ آسیایی، نسبت به دهه ۸۰، بحرانی‌تر شده است، گفت: یوز آسیایی تنها در ایران باقی مانده است و بر اساس مقاله‌ای که در دسامبر ۲۰۱۶ در مورد جمعیت یوز‌ها منتشر شده؛ تعداد یوز‌ها کمتر از ۴۰ قلاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از سال ۲۰۱۶ جمعیت یوز‌های کشور تخمین زده شده است؟ گفت: طی دو سال گذشته برآورد جمعیت در بعضی زیستگاه‌های یوز انجام شده، اما اعلام هر آمار جدیدی نیازمند مطالعات علمی و چاپ مقاله است.

کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی با بیان اینکه آمار جمعیت برآورده شده در ابتدای دهه ۸۰ بیش از ۷۰ یوز اعلام می‌شد و اکنون به کمتر از ۴۰ عدد رسیده، می‌توان نتیجه گرفت که جمعیت یوز‌های آسیایی طی دو دهه گذشته روند نزولی داشته است.

شمس در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در برآورد جدید، جمعیت یوز‌ها تا حد قابل توجهی کمتر شده باشد؟ گفت: شرایط نسبت به گذشته وخیم‌تر شده و تعداد یوز‌ها کمتر است. در ۶ ماه گذشته ۳ یوز دیگر را از دست داده‌ایم و ممکن است تعداد تلفات بیش از این‌ها بوده و لاشه پیدا نشده باشد. از سوی دیگر بعد از سال ۲۰۱۶، ثبت زادآوری در اکثر زیستگاه‌های یوز، کمتر شده است.

وی ادامه داد: در ۶ سال گذشته در زیستگاه‌های جنوبی یوزپلنگ آسیایی شامل استان‌های یزد، اصفهان و کرمان هیچ زادآوری ثبت نشده و حتی هیچ یوز ماده‌ای هم مشاهده نشده است. در زیستگاه‌های شمالی شامل توران و میاندشت زادآوری ثبت شده است، اما در این مناطق بیشترین تعارض بین دامداران و سگ‌های گله وجود دارد و تلاش‌ها برای خرید آغل‌ها و خروج دام‌ها از منطقه با همین هدف است که زیستگاه برای یوز امن‌تر شود. از طرفی توسعه‌های ناپایدار بالاخص رشد شبکه جاده‌ای و معادن در این دو دهه تاثیر بسیار زیادی در کاهش جمعیت یوزپلنگ آسیایی بالاخص در زیستگاه‌های جنوبی داشته است.

کارشناس بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی با بیان اینکه پایش مستمر یوزپلنگ آسیایی در بعضی زیستگاه‌ها انجام می‌شود، گفت: دوربین‌گذاری‌های دوره‌ای سیستماتیک انجمن یوزپلنگ ایرانی کمک می‌کند تا بتوانیم پایش مستمری از زیستگاه‌ها داشته باشیم. به طور کلی از سال ۱۳۹۰ پایش یوزپلنگ توسط انجمن آغاز شده و تاکنون در سه فاز ادامه داشته است.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۱۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین تصاویر از محل واژگونی اتوبوس در گردنه حیران | ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم | وضعیت مجروحان را ببینید

دریافت 2 MB

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: در اثر واژگونی یک دستگاه اتوبوس در گردنه حیران در مسیر اردبیل به آستارا، ۵ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۸ نفر مصدوم شدند.

حمید قویدل اظهار کرد: ساعت ۳:۵۰ صبح امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۳ بدنبال واژگونی یک دستگاه اتوبوس در گردنه حیران، نرسیده به هتل پارلا، بلافاصله امدادگران جمعیت هلال احمر و نیروهای اورژانس به محل حادثه اعزام شدند.

وی اضافه کرد: در این حادثه ۵ نفر جان خود را از دست داده و ۱۱ مصدوم این حادثه پس از انجام اقدامات اولیه درمانی توسط یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و پنج دستگاه آمبولانس به بیمارستان فاطمی اردبیل و هفت مصدوم دیگر توسط ۴ دستگاه آمبولانس استان گیلان به بیمارستان شهید بهشتی آستارا منتقل شدند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل مسیر این اتوبوس از استان آذربایجان شرقی به سمت گیلان بوده است که بامداد امروز دچار سانحه شد.



کد خبر 844505 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر مهم اورژانس خودرو تصادف حوادث ایران

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت اقدامات امدادی در سیل جنوب کشور
  • آخرین وضعیت سیل در جنوب کشور
  • حیات وحش شاهوار شاهرود
  • آخرین وضعیت اقدامات امدادی در سیل جنوب کشور/ امدادرسانی به هزار نفر و تداوم آماده‌باش
  • یک پیش‌بینی ترسناک از وضعیت ایران در سال ۱۴۲۰
  • تعیین وضعیت پزشکی۹۷ درصد از زائران حج در سیستان و بلوچستان
  • رودخانه سفیدرود، زیستگاه اصلی زادآوری ماهیان خزری
  • کمتر از ۳ درصد جمعیت دام زنده، کشتار شد
  • پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
  • اولین تصاویر از محل واژگونی اتوبوس در گردنه حیران | ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم | وضعیت مجروحان را ببینید