Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم استان کردستان که به خونگرمی و میهمان‌نوازی معروف هستند، شب یلدا را با آداب‌ و رسوم خاصی برگزار می‌کنند. ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳ استانها کردستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، شب یلدا یکی از آئین‌های سنتی ایرانیان و کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که در نخستین شب زمستان، دوستان و آشنایان به‌مناسبت «شُو چله» گرد‌هم جمع می‌شوند و طولانی‌ترین شب سال را در کنار هم و با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر کدام از اقوام ایران‌زمین در شب یلدا آئین رسوم خاص خود را دارند و در استان کردستان نیز همانند سایر مناطق کشور این آئین تاریخ کهنی دارد و با همان نام قدیمیش «شُو چله» خوانده می‌شود؛ از قدیم در اکثر خانه‌های کردستان در این شب غذای «دلمه»، نان سنگک و دوغ محلی برای پذیرایی از مهمان‌ها آماده می‌کنند و این به سنتی دیرینه در این استان تبدیل شده است.

مردم کردستان که به خونگرمی و میهمان‌نوازی معروف هستند یکی از آئین‌های سنتی آنان در شب چله یا همان «شُو چله»، این است که همه اقوام و فامیل، تمامی عروس‌ها، دامادها، دختر و پسر در کنار یکدیگر در خانه بزرگترها دور هم جمع می‌شوند و بعد از صرف شام برنامه‌ها و بازهای قدیمی مربوط به آن شب همانند «گوروا بازی» را اجرا می‌کنند و با شادی و سرور به سپری کردن یک شب برفی طولانی به شنیدن قصه‌ها و حرف‌های شنیدنی و سرگذشت بزرگترها می‌پردازند.

کردستان| سایه سیاه گرانی بر سر طولانی‌ترین شب سال؛ مردمانی که پول خرید خوراکی‌های شب یلدا را ندارند خوراکی‌های اصلی شب یلدا شب یلدا و توصیه‌هایی برای حفظ سلامت و تندرستی

ریشه آئین شب یلدا به هزاره سوم و چهارم پیش ‌از میلاد برمی‌گردد و مردم کردستان نیز اعتقاد زیادی به شب یلدا دارند، این روزها اگر خاطرات مردم این خطه از سرزمین در شب‌ یلدا را مرور کنیم، بسیاری از مردم همانند شب نوروز لباس‌های نو کُردی پوشیده و سفره‌ها را چیده و عود می‌سوزانند.

کردستانی‌ها مدت‌ها قبل از فرارسیدن «شُو چله» با تهیه و خرید خربزه و انداختن آن در ترشی به استقبال شب یلدا می‌روند و در آن شب بعد از صرف شام، "کالک ترش" می‌خورند.

مردم کردستان در «شُو چله» به پختن دلمه علاقه زیادی دارند و در آن شب میوه‌های خربزه ترش، هندوانه، انگور، انار، سیب، پرتقال، موز، کیوی، که نشانه تندرستی، فراوانی، برکت و شادی بوده را برای شب باستانی یلدا تهیه می‌کنند و معمولاٌ تا دیروقت هم بیدار می‌مانند.

بنا بر رسم و رسومات ما کردستانی‌ها در «شُو چله» خانواده‌هایی که عروس داشته باشند، خانواده داماد برای عروس‌هایی که در دوران نامزدی هستند «خنچه» یا همان شب چله‌ای می‌برند؛ این خنچه شامل پالتو، کفش زمستانی، دسته گل، شیرینی، آجیل و شکلات، دلمه، حلوا، سبدی از میوه‌های رنگارنگ و تزئین شده، قواره پارچه و طلا است و روی وسیله‌ها را پارچه قرمز و کوزه سفالی تزئین می‌کنند و به خانه عروس می‌برند.

حال؛ چه خوب است که امشب با احیا و اجرای بازی‌های قدیمی و دوری از فضای مجازی، تجملات و چشم و هم چشمی بزرگ‌ترین شب‌سال را بر خود و اطرافیان تلخ نکنیم و بگذاریم سنت‌های قدیم دست نخورده باقی بمانند.

انتهای پیام/ ت

R7848/P1336/S6,66/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۱۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم|کهن‌کسوت مشهدی از آداب زورخانه می‌گوید

فیلم|کهن‌کسوت مشهدی از آداب زورخانه می‌گوید

دیگر خبرها

  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • ۴ فهرست در دور دوم انتخابات مجلس با هم رقابت می‌کنند
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج
  • «نون خ» پایبند به آداب ایرانی
  • فیلم|کهن‌کسوت مشهدی از آداب زورخانه می‌گوید
  • یک قرن سنندج در قاب تصویر
  • دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود
  • شرکت بیش از ۲۶ هزار کردستانی در کنکور سراسری
  • شرکت بیش از ۲۶ هزار داوطلب کردستانی در کنکور سراسری