Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا ، در این شب، جوانان پای صحبت‌ها و قصه‌های بزرگسالان می‌نشینند و از لابه‌لای داستان‌ها و قصه‌هایی که از زبان این گنج‌های زندگی می‌شنوند، عبرت‌ها و درس‌های بی‌شماری برای خود می‌اندوزند.

از جمله رسوم بسیار زیبا و پسندیده ایرانی در این شب که در اسلام نیز بسیار به آن سفارش شده، عیادت از سالمندان و بیماران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملاقات با خویشاوندان و دوستان و رسیدگی به احوال نیازمندان، به ویژه نیازمندان خویشاوند، از جمله آداب پسندیده و نیکویی است که در پرتو دستورات جامع و کامل اسلام، مردمان شریف ایرانی در شب یلدا و دیگر شب‌های طولانی و بلند زمستان به آن اهتمام می‌ورزند.

در سیستان دو چله؛ چله کوچک که اصطلاح قدیمی آن «چله خرد» و چله بزرگ که به «چله کلو» معروف است و این چله کوچک و بزرگ از اول دی ماه آغاز می‌شود و تا 10بهمن ماه ادامه دارد.

شب اول دی‌ ماه بزرگ‌ترین و طولانی‌‌ترین شب سال و آغاز انقلاب زمستانی در تقویم ایرانی شناخته شده است.

در این شب مردم از شیرینی‌هایی مانند ستو، شیرینک و حلوا و انواع تخمه‌های هندوانه، خربزه، عناب و پسته را در این شب فراهم و شب را تا صبح سحر می‌کنند.

در شب یلدا در منطقه سیستان رسم بر این است که صاحب‌خانه، دیوان حافظ را به بزرگتر فامیل که سواد دارد، می‌دهد، سپس هر یک از میهمانان نیت کرده و بزرگ مجلس، این جمله را می‌گوید و تفألی به گنجینه حافظ می‌زند: «ای حافظِ شیرازی/ تو محرم هر رازی/ بر ما نظر اندازی/ قسم به قرآن مجیدی که در سینه داری...» یا هر چیزی شبیه به این رسم یکی از رسوم پرطرفدار شب یلداست و سرگرمی ‌خوبی برای خانواده‌ها در این شب بلند سال است.

از هندوانه‌هایی که از لابه لای و کاه وخنکای کاهدان تابستان را به زمستان پیوند می‌دادند تا کشته‌های شیرین خوش خور خربزه به نام چَولی و پودر خوشمزه ومقوی شیرینک که از جوشاندن گوشت با تخمه هندوانه به همراه گندم نیم کوب درست می‌شد در این خوردنی بسیار مقوی معجون به دست آمده درآفتاب خشک وسپس دست آس والک می‎شد وافزون براینها پودر خوشخور دیگری به نام سَتّو از ترکیب پودر جوی آبدارو بوداده شده ‌با شکرونبات دست آس شده برای این شب تهیه می‎شد.

خوردنی خوشمزه و زمستانه دیگری که برای این شب آماده می‌شد، دوشو (دوشاب) نام دارد که از ترکیب خرمای خوب مضافتی به همراه روغن زرد حیوانی که در یک مشک آماده برای این شب رسانده می‌شد و البته انواع تخمه‌های شور هندوانه و خربزه و البته انار سیستان که در یک سفره بزرگ در این شب گذاشته می‎شود .

بجای آجیل های امروزی، گندم بریان به همراه قلیفی، کماچ، تَجگی، طیفی، خرمالندو برسر سفره خودنمایی می کند، حتی تخمه شب های سرد زمستان، تخمه ناب هندوانه سیستانی است. 

ایرانیان باستان با این باور که فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها بلندتر می‌شوند و تابش نور ایزدی افزونی می‌یابد، آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر یا زایش خورشید می‌خواندند و جشن بزرگی برپا می‌کنند و از این رو به دهمین ماه سال دی (به معنای روز) می‌گفتند که ماه تولد خورشید بود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: زمستان سالمندان سیستان و بلوچستان شب یلدا گوشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۱۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت بحران سیستان و بلوچستان تجهیزات کافی ندارد

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: سیل سال گذشته و امسال جنوب استان مانور مشارکت مردم، انسجام اجتماعی، نخبگانی و اعتماد مردم نسبت به مسئولان بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، رضا شریفی در نشست شورای اداری شهرستان‌های نیکشهر و قصرقند با اشاره به اینکه امور شهرستان‌های قصرقند و نیکشهر را همیشه با افتخار پیگیری کرده‌ام، اظهار داشت: فرمانداران این شهرستان‌ها ارتباط خوبی با مردم گرفته اند همچنین تیم اجرایی هر شهرستانی به نسبت ارتباطی که با مردم می‌گیرد درصد موفقیت آن تضمین می‌شود.

وی گفت: مقام معظم رهبری سال‌هاست که شعار سال را به مباحث اقتصادی به ویژه با مشارکت مردم اختصاص می دهند و امسال  دغدغه مقام معظم رهبری و در واقع دغدغه حکمرانی کشور با پشتوانه مردمی است.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان عنوان کرد: ماشین آلات دستگاه‌ها برای مدیریت بحران سیل و مسائلی از این دست کافی نیست بنابراین استفاده از ظرفیت مردمی و بخش خصوصی یک مزیت به شمار می‌رود که در سیل اخیر مشاهده کردیم مردم در شرایط بحرانی کنارمان بودند.

وی ادامه داد: ایران اسلامی با توکل به خداوند، برکت خون شهیدان و پشتوانه مردمی با افتخار و اقتدار به استکبار سیلی زد و هیمنه آن‌ها را در هم شکست بنابراین باید بگوییم مردم قدرت اصلی نظام و انقلاب هستند دشمن نیز از پشتیبانی مردم از نظام آگاه شده به همین دلیل  به دنبال مهندسی معکوس رفته به‌طوری که اکنون اسرائیلی‌ها در عملیات روانی که در فضای مجازی به راه انداخته اند بارها تکرار کرده که به ایران حمله کرده یا قرار است حمله کنند.

وی بیان کرد: اگر در سیستان و بلوچستان گروهکی به اسم دفاع از قوم بلوچ یا اهل سنت، یا هر اسم دیگری حرکتی می زند پشت پرده این جریان‌ها سرویس‌های جاسوسی است که انسجام مردم را هدف قرار داده‌اند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان از سال 1402 به عنوان سال پر برکتی در حوزه‌های مختلف برای استان یاد کرد و افزود: علی رغم عقب‌ماندگی هایی که در استان داریم و امکانات متناسب با نیاز مردم خصوصا در شهرستان‌های نیک‌شهر، قصرقند و فنوج نیست اما براساس نظرسنجی‌های مردمی سال گذشته شاخص‌های سرمایه سازی استان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، زیرساختی، پروژه های آب، راه، معدن، مرز، گاز و راه آهن رشد کرده در واقع مجموع اعتبارات استان در سنوات گذشته به چیزی حدود شش تا 10 هزار میلیارد تومان می رسید اما در سال 1402 استان بیش از 60 هزار میلیارد تومان اعتبار جذب کرد.

وی گفت:روز اول فروردین 1403 که با وزیر گردشگری ارتباط گرفته بودم اعلام کردم سیستان و بلوچستان به پدیده گردشگری کشور تبدیل خواهد شد که خوشبختانه این اتفاق افتاد اما قضیه چابهار و راسک پیش آمد، اگر دفاع از حق، مطالبه و با پیگیری جریانی است این راه درستی نیست چرا که همه تلاشمان برای شناساندن استان به مردم خارج از این منطقه هدر رفته و بار دیگر تیتر اخبار در حوزه نا امنی شده ایم، خوشبختانه تفاوت این اقدام با دهه 80 این بود که مردم با این جریان همراه نبودند چون مردم به کنشگری، تیم خدمتگزار، هیات اجرایی و هیات حاکمه خود در سیستان و بلوچستان اعتماد کرده‌اند.

شریفی اظهار کرد: سیل پارسال و امسال مانور مشارکت مردم، انسجام اجتماعی و نخبگانی، مانور اعتماد مردم به مسئولان بود که باید قدر اعتماد مردم را بدانیم چرا که بزرگترین افتخار ما ارتباط با مردم است چون مردم در آن شرایط بارندگی و سخت سیل به کمک‌مان آمدند ودر کمترین زمان ممکن بحران را مدیریت کردند.

وی بیان کرد: در برخی از حوزه‌ها به لحاظ مدیریت بحران کمبودهایی وجود دارد در شورای اداری بمپور و ایرانشهر مطرح کردیم که نیاز است چند پایگاه امداد و نجات دیگر  به دلیل پهناوری سیستان و بلوچستان در نقاط مختلف استان برپا شود و هلی کوپتر مستقر شود تا در شرایط بحرانی بتوان از آن‌ها استفاده کرد و امکانات تنها در مرکز استان دپو نباشد.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه مطلب بالا با بیان اینکه سال‌ها قبل هلال احمر این تدبیر را انجام داده است خاطرنشان کرد: امکانات امداد و نجات در برخی از شهرستان‌ها مانند چابهار، زابل، سراوان، ایرانشهر به عنوان شهرستان‌های معین تدبیر می‌شود اما این‌ها متناسب با حجم و سطح بحران های استان نیست در حوزه مدیریت بحران باید حمایت سران طوایف، علما و ریش سفیدان  را در کنارمان داشته باشیم و باید از تجربه افراد قدیمی‌تر در این شرایط استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسوولان بود
  • مدیرکل ارشاد سیستان و بلوچستان سکاندار کمیته آثار هنری در کنگره ملی شهدا شد
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسؤولان بود
  • مدیریت بحران سیستان و بلوچستان تجهیزات کافی ندارد
  • ۵۰ طرح از سیستان و بلوچستان به عنوان ایده برتر ملی انتخاب شد
  • نمایشگاه خوشنویسی تقریر عشق در شیراز برگزار می‌شود
  • لزوم اتخاد تمهیدات لازم برای ترمیم خسارات سیل سیستان و بلوچستان
  • انتخاب ۵۰ طرح از سیستان و بلوچستان به عنوان ایده برتر ملی
  • نمایش «باغ آرزو» به روی صحنه تئاتر نیشابور رفت
  • سیستان و بلوچستان فراموش شده