Web Analytics Made Easy - Statcounter

امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، سنت دیرینه یلدا در پیچ و تاب گرانی‌ها افتاده و یلدا نیز از قافله گرانی عقب نمانده است. ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴ استانها کرمانشاه نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، همیشه طولانی‌ترین شب سال برای مردم ایران بسیار پرخاطره بوده و مردم چند روز پیش از یلدا به تکاپو افتاده و برای خرید آجیل و شیرینی اقدام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آخرین روز از فصل پاییز و در آستانه نخستین شب زمستان، برخی میوه‌های زینت بخش سفره یلدا مانند هندوانه و انار افزایش قیمت چند برابری داشته‌اند و آجیل و شیرینی هم امسال در بازار با روند صعودی قیمت‌‌ها نسبت به گذشته عرضه می‌شود. 

تهیه میوه و آجیل شب یلدا همیشه از دیرباز مورد توجه ایرانیان بوده است و هر کسی با توانایی مالی سعی در تهیه این خوراکی‌ها دارد اما در سال‌های اخیر سایه سنگین تورم و افزایش قیمت‌ها بر این شب وجود داشته و بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند.

گرانی برخی از کالاهای مورد نیاز مردم در چنین شب‌ها و مناسبت‌هایی به امری عادی تبدیل شده است و عده‌ای سودجو از تمایل مردم برای خرید بیشتر در این ایام سواستفاده می‌کنند.

امسال با رکود بازار و افزایش چند برابری قیمت‌ها شیرینی شب یلدا به کام مردم تلخ شده است و مردم انتظار دارند مسئولان با نظارت بیشتر بر اجناس، اجازه افزایش قیمت‌ها را به بهانه شب یلدا به سودجویان و دلالان ندهند. 

رضا محبی که یکی از فروشندگان آجیل در خیابان وزیری شهر کرمانشاه است در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: هر سال با توجه به روند افزایشی قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، استقبال آنان نسبت به سال گذشته کمتر و بازاریان بیشتر دچار رکود می‌شوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته قیمت یک کیلو آجیل مرغوب ایرانی بین 50 تا 70 هزار تومان بود اما امسال همان آجیل با قیمت 230 هزار تومان عرضه می‌شود، افزود: با آشفتگی بازار آجیل هرچه قیمت‌ها بالاتر، سود‌‌‌‌دهی آن‌  کمتر و خرید مردم به کمتر از یک کیلو رسیده است. 

محبی عنوان کرد: امسال آشفتگی‌های بازار آجیل و واردات بیش از حد تنقلات خارجی بی‌کیفیت و ارزان قیمت، سبب رکود محصولات ایرانی شده است به‌طوریکه هرسال با نزدیک شدن به شب یلدا چند تن سفارش آجیل و تنقلات داشتم اما امسال هنوز نتوانسته‌ام یک سوم از محصولاتم را بفروشم. 

سارا میرزایی یکی از شهروندان کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: با قیمت‌های گزاف و تأمین هزینه‌های زندگی از طریق دستمزد کارگری، خرید آجیل و میوه‌های شب یلدا برای خانواده ما میسر نیست. 

وی خاطرنشان کرد: با مراجعه به مغازه‌های مختلف آجیل فروشی و قیمت بسیار زیاد این اقلام حتی توانایی مالی خرید آجیل ارزان قیمت چینی را ندارم و به ناچار ارزانترن نوع یعنی تخمه آفتابگردان را با قیمت کیلویی 28 هزارتومان به مقدار بسیار کم خریداری کردم. 

حسین رضایی که در یکی از مغازه‌های آجیل فروشی در حال خرید است در گفت‌و گو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: هر سال طبق سنت کهن ایرانیان همه فرزندان و نوه‌هایم در طولانی‌ترین شب سال در منزل من که پدربزرگ آن‌ها هستم جمع می‌شوند. 

وی افزود: قیمت یک کیلو آجیل درجه سه و مخلوط 70 هزار تومان و درجه دو، 100هزار تومان است در حالی‌که بخواهم یک کیلو آجیل درجه یک تهیه کنم باید مبلغی بیش از 400 تا 500 هزار تومان بپردازم و دقیقا برابر با یک چهارم هزینه ماهیانه و خارج از توان مالی من است.  

رضایی بیان کرد: با این هزینه کم و افزایش قیمت‌ها هرگز توان خرید یک کیلو آجیل مرغوب را ندارم بنابراین باید دو کیلو از بی‌کیفیت‌ترین آجیل که بیشتر آن از نخود و کشمش درجه دو یا سه تشکیل شده است خریداری کنم یا مانند بسیاری از خانواده‌ها از خرید آجیل صرف نظر کنم.

یاور امیری فروشنده میوه و تره‌بار در خیابان مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: مردم به طور معمول از چند روز قبل از یلدا میوه‌هایی مانند انار، هندوانه و خرمالو را بیشتر خریداری می‌کنند و مردم درون بازار به تکاپوی یلدا می‌افتند. 

 وی با بیان اینکه برخی از عمده فروشان نوسانات بازار دلار را بهانه‌ای برای افزایش قیمت محصولات داخلی هندوانه، انار و دیگر محصولات می‌دانند گفت: با وجود اینکه قیمت خرید میوه از کشاورزان نسبت به سال گذشته تفاوت زیادی نداشته است اما واسطه‌ها نقش مهمی در افزایش قیمت‌ها دارند.

امیری عنوان کرد: برخی دیگر از دست‌اندرکاران فروش و عرضه میوه معتقد هستند کاهش کشت میوه و انار از جمله عوامل بالا رفتن قیمت و کمبود آن در بازار است و هر سال بازار رونق بیشتری داشت اما امسال با توجه به هزینه‌های جانبی مغازه و سوددهی کم، در آستانه ورشکستگی هستم.

حسین رستمی یکی از شهروندان کرمانشاهی که با خرید مقداری هندوانه و انار رهسپار منزل بود گفت: هر سال با نزدیک شدن به شب یلدا و عید نوروز حرف‌هایی از سوی مسئولان مبنی بر کاهش قیمت‌ها و ذخیره انواع میوه در انبار و سردخانه‌ گفته می‌شود. 

وی گفت: به طور معمول به بهانه سرمازدگی باغات میوه و مرکبات در شمال کشور یا صادرات این میوه‌ها، با چند برابر افزایش قیمت به مردم عرضه می‌شود در حالی که بیشترین فشار اقتصادی بر قشر آسیب‌پذیر اجتماع تحمیل می‌شود. 

رستمی افزود: هندوانه را به مبلغ کیلویی 5000 تومان خریدم و در این روزها که تقاضای مردم به میوه‌های اصلی تشکیل دهنده سفره شب یلدا بیشتر است، عرضه آن در بازار کم می‌شود تا با سود بیشتری آن را به دست مصرف کننده برسانند.

محمد کرمی که در ایستگاه اتوبوس منتظر است با در دست داشتن مقداری میوه گفت: نگهبان بازنشسته هستم و دریافتی ماهیانه بسیار کمی دارم اما از چند سال پیش تاکنون با این افزایش قیمت‌ها برکت از سفره‌هایمان رفته است. 

وی گفت: با وجود خانواده پرجمعیتی که دارم و افزایش چند برابری قیمت‌ها حتی توانایی خرید انار درجه یک را ندارم و امسال نه تنها انار بلکه سیب قرمز و کیوی هم که جز میوه همیشگی زمستانی است و فقط مختص شب یلدا نیست به قیمت 9000 تومان و سه برابر نسبت به گذشته فروخته می‌شود.  

رضا حشمتی که در خیابان شریعتی قنادی دارد گفت: هر ساله با توجه به تورم از سوی اتحادیه قنادان قیمت انواع شرینی و آجیل افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه امسال با توجه افزایش بیش از حد قیمت‌ها برخلاف سال‌های قبل در مغازه آجیل عرضه نمی‌شود افزود: قیمت بسیار زیاد آجیل و نامرغوب بودن آن سبب شده که در این قنادی درون کاسه‌های آجیل شکلات فروخته شود که قیمت آن نسبت به آجیل بسیار کمتر است.

وی عنوان کرد: اکنون نرخ اتحادیه از کیلویی 11 هزار تومان تا کیلویی 33 هزار تومان است و امسال نسبت به سال گذشته تعداد مشتری‌های مغازه به طور چشمگیری کاهش یافته است. 

مرضیه شهبازی که از پشت شیشه مغازه قنادی مشغول نگاه کردن به قیمت شیرینی‌ها بود گفت: چند سال پیش همسرم به دیار باقی شتافت و خودم با دستمزد کارگری هزینه‌های زندگی را پرداخت می‌کنم.  

وی عنوان کرد: سال گذشته مقدار دو کیلو شیرینی خریدم اما امسال می‌خواهم ارزان‌ترین نوع شیرینی را به مقدار 500 گرم خریداری کنم زیرا توانایی خرید شیرینی کیلویی 33 هزار تومان را ندارم و به‌خاطر خوشحالی فرزندان کوچکم مجبورم یلدا را به‌طور مختصر برگزار کنم.

شهبازی گفت: ارزان‌ترین نوع آجیل امسال میوه خشک است که توانایی مالی خرید آن‌ را ندارم زیرا مقدار 250 گرم میوه مخلوط و خشک درجه دو، با قیمت 25 هزار تومان در بازار فروخته می‌شود در حالی که همین میوه خشک از نوع درجه یک، تا چند ماه پیش کیلویی 50 هزار تومان بود.

هر چند که یلدای امسال با گرانی همراه است اما فروشنده‌های باانصاف نیز در سطح شهر وجود دارند که به سود کم قانع هستند و البته مردم نیز می‌توانند به اندازه توانایی مالی، خانواده‌ای را مهمان سفره‌های یلدا خود کنند تا در کنار یکدیگر این کانون خانواده‌ها را گرم کنیم.

انتهای پیام/ ت

R41380/P1336/S6,68/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۱۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت انواع میوه در میادین تره بار

طبق نرخنامه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار قیمت انواع میوه اعلام شد.

به گزارش مشرق، طبق نرخنامه سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار قیمت انواع میوه اعلام شد.

قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار به شرح ذیل است؛

هرکیلوگرم آناناس طلایی ۱۱۳ هزار تومان

هرکیلوگرم ازگیل ژاپنی ۵۵ هزار تومان

هرکیلوگرم به ۲۸ هزار تومان

هرکیلوگرم پاپایا (تولید داخل) ۷۰ هزار تومان

هرکیلوگرم پرتقال آبگیری ۱۳ هزار تومان

هرکیلوگرم پرتقال تامسون شمال ۲۲ هزار تومان

هرکیلوگرم پرتقال توسرخ ۲۵ هزار تومان

هرکیلوگرم توت فرنگی ۹۲ هزار تومان

هرکیلوگرم جانا ۱۹ هزار تومان

هرکیلوگرم خرما خارک خوشه ای ۴۸ هزار تومان

هرکیلوگرم خیار گلخانه ای ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان

هرکیلوگرم زنجبیل تازه ۱۷۰ هزار تومان

هرکیلوگرم سیب زرد لبنان ۳۱ هزار تومان

هر کیلوگرم سیب قرمز لبنان ۳۱ هزار تومان

هرکیلوگرم گریپ فروت ۱۹ هزار تومان

هرکیلوگرم کیوی ۵۲ هزار تومان

هرکیلوگرم انواع طالبی ۱۹ هزار تومان

هرکیلوگرم لیموشیرین ۳۷ هزار تومان

هرکیلوگرم لیموترش ۳۸ هزار و ۵۰۰ تومان

هرکیلوگرم ملون و خربزه ۱۹ هزار تومان

هر کیلوگرم موز هر عدد بالای ۱۳۰ گرم ۶۳ هزار تومان

هرکیلوگرم موز هر عدد زیر ۱۳۰ گرم ۵۸ هزار تومان

هرکیلوگرم نارگیل ۶۲ هزار تومان

هرکیلوگرم نارنگی (خارو، انشو، پیج، کینو و..) ۳۵ هزار تومان

هر کیلوگرم هندوانه بالای ۴کیلوگرم ۹,۹۰۰ تومان

هرکیلوگرم هندوانه زیر ۴کیلوگرم ۶,۹۰۰ تومان

دیگر خبرها

  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • گرانی میوه ناشی از ضعف نظارتی دستگاه‌هاست
  • وضعیت نامناسب آسفالت آزادراه قم – کاشان
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • گلایه والدین از افزایش قیمت برخی برند‌های شیرخشک
  • قیمت انواع میوه در میادین تره بار
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی