Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل حفاظت محیط زیست خرسان رضوی گفت: علت کاهش جمعیت قرقاول دراستان تخریب جنگل های گز و پده در حاشیه رودخانه تجن سرخس و نیز ساخت بند در بالادست این رودخانه است.

به گزارش قدس آنلاین ، تورج همتی بعدازظهر جمعه در جمع خبرنگاران اظهارکرد: بزرگترین تهدید علیه جانداران، نابودی یا برهم خوردن زیستگاه طبیعی بوده و کوتاهترین راه برای پیشگیری از ادامه روند نابودی زیستگاه ها، همراهی بومیان و ساکنین حاشیه این مناطق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: علت کاهش جمعیت گونه قرقاول دراستان تخریب جنگل های گز و پده در حاشیه رودخانه تجن سرخس و نیز ساخت بند در بالادست این رودخانه و انحراف مسیر آب به سمت اراضی کشاورزی بوده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: برداشت محصولات کشاورزی با ادوات مکانیکی که موجب تخریب لانه و تخم این پرنده می شود،مصرف سموم کشاورزی ،سوزاندن بقایای مزارع  و از دیگر سو شکار های غیر مجاز و غیر قابل کنترل، از امنیت لازم برخوردار نبوده و نیازمند چاره اندیشی است.

همتی بیان کرد: برنامه ریزی های لازم به منظور  تقویت زیر ساخت های زیستگاهی قرقاول در مناطق با تمرکز بر ارتقاء دانش و آگاهی‌های زیست محیطی بومیان منطقه دردستور قرارگرفته است و پیش بینی می شود با اجرای سیاست های این طرح شاهد احیاء مجدد زیستگاه و افزیش جمعیت این گونه ارزشمند دراستان باشیم. 

وی  خاطرنشان کرد: زیستگاه های طبیعی گونه هوبره در بردسکن،تربت جام،خواف،سبزوار،مه ولات،نیشابور و نیز بجستان،خلیل آباد،رشتخوار و گناباد مورد پایش قرار گرفته و حدود  ۶۰۰ قطعه پرنده تحت حمایت هوبره درمناطق یاد شده سرشماری شده است.

منبع : مهر

انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تخریب جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۲۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی

 

دکتر سعید شهند افزود: سرشماری دو گونه از سمندر که جزو گونه‌های کمیاب و نادر در مناطق کوهستانی استان است ، در شهرستان‌های  مهاباد، بوکان، پیرانشهر، سردشت و اشنویه آغاز شده است .

وی با بیان اینکه این سرشماری با حضور تیم های مختلفی از کارشناسان حیات وحش و محیط بانان یگان حفاظت این اداره کل انجام می‌شود، افزود:  آماربرداری دوبار و به فاصله زمانی ۱۰ روز در زیستگاه سمندر در این مناطق تکرار می‌شود تا آمار تقریبی فراوانی جمعیت این گونه در این زیستگاه‌ها مشخص شود.

شهند با اشاره به اهمیت سرشماری این نوع دوزیست در طبیعت بیان کرد : در این پایش، چشمه ها و جویبارهای منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندرها توسط سازمان مرکزی و اداره کل استان انجام می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: ناحیه زیست این گونه حاشیه غربی جنگل های زاگرس در شرق حوضه آبریز دجله است  و زیستگاه های آن در استان آذربایجان غربی و مناطق غربی استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز شناسایی شده است.

 سمندر از راسته دوزیستان دمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج‌دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشور شناسایی و نامگذاری شده است.

دیگر خبرها

  • اجرای حکم تخریب ساخت و ساز در برخوار
  • تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی
  • سرشماری بهاره قرقاول در گلستان آغاز شد
  • آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی
  • آغاز سرشماری بهاره قرقاول در گلستان
  • حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی + ویدئو
  • سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • ۵۶ فقره ساخت و ساز غیرمجاز در پیشوا تخریب شد
  • ۳۵ هزار مترمربع از اراضی زراعی و باغی پردیس آزادسازی شد
  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور