Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@05:40:24 GMT

«شب چله» شیرازی ها

تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۵۲۹۲۱

«شب چله» شیرازی ها

مردم شیراز در شب یلدا که به آن «شب چله» می گویند دور هم جمع شدند و تا پاسی از شب به قصه و خاطره گفتن می گذرانند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

شب یلدا در تمام کشور تقریبا مراسم مشابه ای دارد و مردم شیراز به این شب شب چله می گویند، قدیمی ترها شب یلدا را آغاز سرملی شدید می دانند و مراسم شب در حقیقت مراسمی برای آمادگی بدن برای شردع فصل سرما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از اول دی تا دهم بهمن را چله بزرگ و از دهم بهمن تا اول اسفند را چله کوچک و از اول اسفند تا آخر اسفند را چله پیرزن می گویند، همچنین چهار روز آخر چله بزرگ و چهار روز اول چله کوچک را (چهار چهار) می گویند که اوج سرما را دراین هشت روز می بینیم.

 

شام شب یلدا عموما کلم پلو شیرازی یا هویچ پلو است و مابقی پذیرایی این شب بر اساس همگام سازی طبع مزاجی برای تغییر فصل است، در شیراز خوردن آجیل شیرین متداول است آجیل شیرین مخلوطی است از انجیر، قصب، نخودچی کشمش، توت خشک، مویز، مغز بادام، مغز گردو، قیصی، شکرپنیر، خارک، برنجک و برگه هلو و بساط میوه های فصل هم پهن است.

 

آدمی را در شیراز دارای دو طبع می دانند حرارتی و رطوبتی که بدان گرم مزاج و سرد مزاج می گویند، معمولا در شب چله سرد مزاج ها اگر بخواهند طبع شان برگردد باید چیزهای گرم بخورند، گرم مزاج ها هم باید برعکس چیزهای سرد بخورند بنابراین در شب چله خوردن ارده شیره، ارده و خرما و رنگینک رواج کاملی دارد این خوراک ها همه گرم هستند.

 

خوردن هندوانه در شب یلدا در گستره ایران اسلامی بین خانواده ها رواج دارد و در شیرازی ها هم در شب چله حتما هندوانه می خورند.

 

در این شب مردم شیراز سعی می کنند حتما خوراکی ها با طبع گرم و طبع سرد را باهم می خوردند تا به تعادل مجازی برسند و در برابر ویروس های فصل سرما مقاوم شوند، در این شب با توجه به خوش مشربی شیرازی ها انها سعی می کنند که حتما در خانه یکی از بزرگترهای فامیل جمع شوند و عده ای نیز با فامیل خود یلدای را در حرم شاهچراغ (ع) و آرامگاه حافظیه می گذارنند.

 

در شب چله در شیراز مراسم هایی مانند تفال به دیوان حضرت حافظ، گرفتن فال کلوک (کوزه) وگفتن قصه و متلک مرسوم است که فال کلوک ویژه خانم ها است، رسم است که کلوکی به میان مجلس آورده وهر یک از زنان نشانه ای درکلوک می اندازند، آنگاه دختر بچه ای جلو آمده دست درکلوک کرده یکی از اشیاء داخل کلوک را بیرون می آورد و به دیگران نشان می دهد، سپس زنی باسواد ترانه های محلی را می خواند و هرکسی از ترانه مخصوص به خودش نتیجه ای می گیرد، به جای ترانه های محلی بعضی از اشعار حافظ استفاده می کنند.

 

یکی دیگر از رسوم در شیراز دود کردن اسپند از غروب شب یلداست که برای دور شدن چشم بد و همچنین خواص درمانی این گیاه از آن استفاده می کنند.

 

گزارش: فرخنده آشوری

 

 

پایان پیام/588

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب یلدا خبرگزاری شبستان آمریکا استان بوشهر خطبه نماز جمعه شب چله ایران آداب و رسوم وحدت حوزه و دانشگاه جشن شب یلدا نگاهی به آداب و رسوم آداب و رسوم ایرانی شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۲۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی از اقدامات سردار رادان و فراجا در مسئله حجاب و طرح نور تقدیر کرد.

در متن این پیام آمده است: عرض خدا قوت و تشکر از زحماتی که می‌کشید، خصوصاً این طرح نور را که همت کردید. انشاالله با قوت همین برنامه را ادامه دهید، حاشیه سازی نشود، احترامات رعایت شود، اینها اصول است، سست نشوید و انشاالله محکم ادامه بدهید؛ ما هم دعاگوی شما هستیم.

کد خبر 6089173

دیگر خبرها

  • زور زردپوشان شیرازی به گل گهر نرسید
  • حمایت آیت‌الله مکارم از اقدام پلیس در اجرای طرح نور
  • آیت الله مکارم شیرازی: در اجرای طرح نور سست نشوید و محکم ادامه بدهید
  • دفاع مکارم شیرازی از بازگشت گشت ارشاد
  • حمایت آیت‌الله مکارم شیرازی از اقدام پلیس در اجرای طرح نور
  • تقدیر مکارم‌شیرازی از اقدامات فراجا در مسئله حجاب
  • آتش‌نشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند/۱۱۴۰ تماس با مرکز ۱۲۵ در یک روز بارانی
  • آتشنشانان شیرازی ۱۲۹ عملیات در بارندگی انجام دادند
  • انجام ۱۲۹ عملیات آتش‌نشانان شیرازی در بارندگی‌های اخیر
  • تداوم بارش‌ها تا پنجشنبه ادامه دارد