Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا «انس الشامی» نماینده سابق پارلمان سوریه در تشریح تحولات اخیر این کشور در دو عرصه داخلی و خارجی و تبیین دو رویکرد متضاد خارجی یعنی ایران و آمریکا در قبال این تحولات گفت: نقش ایران به عنوان متحد استراتژیک دولت سوریه از همان لحظات اولیه جنگ علیه این کشور دیگر بر کسی پوشیده نیست و بازتاب آن بر ثبات دولت در مبارزه با تروریسم سازمان‌یافته بین‌المللی که آمریکا  صحنه‌گردان اصلی آن در منطقه به طور کل و در سوریه به طور خاص است، کاملا بارز و مشهود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین به طور قطع و با تاکید بسیار باید گفت که بازخورد چنین روابط قوی بین دو دولت، ایجاد فضای مثبت در جامعه سوریه و بین مردم این کشور بوده است.

الشامی در مورد تدوین قانون اساسی جدید سوریه و نقش ایران به عنوان کشوری متحد و اثرگذار در این روند  گفت: اختلاف‌نظرهای فراوانی بین افراد دست‌اندرکار در این حوزه  وجود دارد به ویژه اینکه دخالت سازمان ملل و بسیاری از کشورهای دیگر در پیشبرد اهداف خلل ایجاد کرده و حرکت در این مسیر را با کندی روبه‌رو کرده است.

تنها مردم سوریه حق اظهارنظر درباره قانون اساسی کشور را دارند

وی ادامه داد: به نظر من منشور کل یا همان قانون اساسی باید بدون دخالت بیگانگان و فقط به خواست و نظر مردم سوریه تدوین شود. بنابراین ضرورت اقتضا می‌­کند کشورهای هم‌پیمان سوریه از جمله ایران تمام تلاش خود را در راستای متحد کردن گروه­‌های مختلف سیاسی سوریه به کار گیرند تا به‌رغم اختلاف گرایش­‌های سیاسی و دینی خود طرح قانون اساسی جدید را تقدیم مردم سوریه کنند.

نماینده سابق پارلمان سوریه احتمال تغییر نظام سوریه و اداره پارلمانی این کشور را دور از ذهن ندانست و آن را به خواست و اراده مردم از طریق قانون اساسی جدید مشروط کرد.

وی در توضیح این مطلب افزود: گروه­‌ها و کمیته­‌های مختلفی که به نمایندگی از مردم سوریه برای آماده‌سازی طرح قانون اساسی جدید فعالیت می­‌کنند، اگر در موضوع  پارلمانی شدن نظام رسمی سوریه به اتفاق‌نظر برسند، پس از همه پرسی از مردم در این زمینه، این توافق قطعا عملی خواهد شد.

ایران اولویت نخست را برای مشارکت در بازسازی سوریه دارد

الشامی در مورد لزوم حضور و مشارکت ایران در بازسازی سوریه  گفت: به طور قطع کشورهایی که در کنار دولت سوریه ایستادند، در بازسازی این کشور و  مشارکت گسترده در این امر اولویت دارند و ایران بزرگ‌ترین نقش را در این زمینه ایفا می‌­کند.

حضور ایران در سوریه بیشترین دستاورد با کمترین هزینه را داشته است

وی گفت: حضور کارشناسان ایرانی در حوزه­‌های نظامی و امنیتی و خدماتی چون نفت و برق و حمل و نقل و دیگر حوزه‌­های مهم بیشترین دستاورد را با کمترین هزینه برای نهادهای مرتبط سوری به ارمغان داشته است.  بنابراین حضور ایران در سوریه قانونی و دارای مشروعیت است چراکه بر اساس توافق­‌های مشترک دفاعی بین دو کشور صورت می­‌گیرد.

روابط نزدیک تهران- مسکو بزرگ‌ترین عامل نگرانی اسرائیل است

الشامی با اشاره به حضور ایران در سوریه و قدرت بازدارنگی تهران در مقابل اسرائیل گفت: بدون شک ائتلاف ایران و سوریه و محور مقاومت منبع اصلی نگرانی ترس و وحشت رژیم صهیونیستی و عامل حقیقی بازدارنده برای رژیم صهیونیستی است و به تبع آن، ائتلاف سوریه و روسیه و روابط نزدیک تهران- مسکو بزرگ‌ترین عامل نگرانی اسرائیل و متحدان آن در منطقه به شمار می‌رود.

این نماینده سابق پارلمانی با اشاره به موضع اخیر واشنگتن در قبال «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه و  تاکید بر این‌که آمریکا دیگر به دنبال برکناری اسد نیست، گفت: آمریکا سیاستی دوگانه و متناقض را در پیش گرفته که مبتنی بر دروغ و فریبکاری است و این موضوع بر اهل سیاست پوشیده نیست. در حقیقت هیچ‌کس حتی متحدان و دوستان نزدیک واشنگتن نیز از سیاست­‌های نخ‌نمای آن در امان نبوده­‌اند. مروری بر تاریخ آمریکا و نحوه رفتار این کشور با عناصر دست‌نشانده خود به عنوان مهره­‌های سوخته­ چون «حسنی مبارک» رئیس‌جمهوری پیشین مصر، «معمر القذافی» دیکتاتور سابق لیبی، «صدام» دیکتاتور عراق و نمونه­‌های فراوانی از این دست گواه این مدعاست.

موضع واشنگتن در قبال اسد، وابسته به متغیرهای میدانی جنگ است

وی گفت موضع واشنگتن در قبال بشار اسد ثابت نبوده و بسته به متغیرهای میدانی جنگ تغییر پیدا می‌­کند. دولتمردان  آمریکایی در ابتدای جنگ سوریه بارها و بارها به صراحت اعلام کردند که شمارش معکوس برای رفتن اسد شروع شده است اما مقاومت و پایداری رئیس‌جمهوری سوریه در مبارزه با تروریسم بین‌المللی تحت حمایت آمریکا و همچنین موفقیت وی در کنار متحدانش در ناکام گذاشتن توطئه­‌های تروریستی، آمریکا و متحدانش را به تغییر و چرخش موضع در قبال اسد واداشت.

وی گفت: ما ملت سوریه بارها و به صراحت اعلام کرده­‌ایم که تصمیم نهائی درباره سرنوشت بشار اسد به دست ما مردم است.

سفر اخیر البشیر، نشانه تغییر مواضع بین‌المللی به سوریه است

الشامی دیدار اخیر «عمر البشیر» رئیس جمهوری سودان از دمشق را نیز نشانه آشکار تغییر مواضع بین‌المللی به ویژه در غرب و آمریکا پس از پیروز‌ی­‌های ارتش سوریه و بازپس‌گیری جغرافیای از دست رفته این کشور دانست.

وی تأکید کرد که آمریکا مزدوران خود در منطقه و کشورهای حوزه خلیج‌فارس را از تغییر مواضع خود آگاه کرده و بر اساس اهداف جدید به آنها دستور می­‌دهد به سوریه روی آورند. به تبع این موضوع، می­‌بینیم که دشمنان دیروز، امروز از دوستی و مواضع مثبت سخن می‌­گویند.

نماینده سابق پارلمان سوریه در مورد اینکه آمریکا پای داعش را به افغانستان باز کرد، گفت: بسیار احمقانه است که فکر کنیم داعش و آمریکا دو عنصر متفاوت و جدا از یکدیگر در منطقه هستند. آمریکا تروریسم و تروریست‌­ها را با عناوین متفاوتی چون داعش، طالبان، القاعده و دیگر گروه‌­های تروریستی از این مکان به هر مکانی که اهداف سلطه‌جویانه آن را محقق کند، حرکت داده و بر اساس سناریوهای از پیش طراحی شده خود مهره‌چینی می­‌کند.

گفت‌وگو: سمیه ماستری فراهانی

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بازسازی سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۳۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامعه مرهون تلاش و همت تمامی کارگران است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، فرزاد پیشکاری در اولین جلسه شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان با موضوع گرامیداشت هفته کار و کارگر با حضور مدیران ادارات تابعه و نمایندگان تشکلات کارگری و کارفرمایی در سالن اجتماعات اداره کل کار استان برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته با همکاری و همیاری ادارات تابعه وزارت کار در استان و همچنین تشکلات کارگری و کارفرمایی موفقیت‌هایی در حوزه‌های مختلف کسب شده که نشان از تعامل این ادارات با شرکای اجتماعی خود دارد، به وظایفی که هر کدام از ادارات و تشکل ها در قبال شعار سال مد نظر مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) دارند.

وی افزود: با توجه به شرح وظایفی که هر کدام از ادارات،‌ بانک ها و سازمان های زیر مجموعه وزارت کار دارند و همچنین با توجه به سیاست هایی که از سوی نظام و دولت برای تشکلات کارگری و کارفرمایی تبیین شده است، انتظار می رود در راستای تحقق شعار سال قدم برداشته و هر آنچه که در توان دارند برای محقق نمودن "جهش تولید با مشارکت مردم" انجام داده تا الگویی مناسب برای آحاد مختلف جامعه بوده و فرهنگ مشارکت مردمی را در جامعه تبیین کنند.

پیشکاری با بیان اینکه فرهنگ‌سازی تجلیل از کارگران باید در جامعه تبیین شود، اظهار کرد: خدمت به جامعه شریف کارگران موجب افتخار است و دارای اجر معنوی و اخروی است و ما باید به این خدمتگزاری افتخار کنیم.

وی با بیان اینکه آموزه های دینی ما به ما آموخته که کارگران را مورد تکریم و احترام قرار دهیم، تصریح کرد: جامعه مرهون تلاش و همت تمامی کارگران است و می بایست ادارات دولتی و بخش خصوصی در هفته کارگر حضور پر رنگ داشته و خدمات این قشر زحمتکش به سمع و نظر مردم برسد.

مدیر کل کار کردستان ضمن تشریح برنامه های پیشنهادی گرامیداشت هفته کارگر، گفت: تجلیل از خانواده شهدای کارگر و غبار روبی و عطر افشانی گلزار شهدا، اعزام کارگران برای دیدار با مقام معظم رهبری، انعکاس دستاوردهای دولت در زمینه خدمت رسانی به جامعه کارگران و کارفرمایان، دیدار تشکلات کارگری استان با نماینده ولی فقیه و استاندار، دیدار با کارگران آسیب دیده، حضور در نماز جمعه و برپایی میز خدمت، حضور در برنامه های رادیویی و تلویزیونی، نشست خبری و تجلیل از کارگران، ورزشکاران و کارفرمایان نمونه، از جمله برنامه های پیشنهادی قابل اجرا در این هفته است.

گفتنی است در این نشست هر یک از مدیران ادارات تابعه وزارت کار در استان و نمایندگان تشکلات کارگری و کارفرمایی به ارائه دیدگاه‌های خود در خصوص تدوین برنامه های هفته کارگر پرداختند و بر همکاری و تعامل همه جانبه با دبیرخانه کمیته گرامیداشت هفته کارگر در استان اعلام آمادگی همه جانبه کردند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896529

دیگر خبرها

  • عملیات «وعده صادق» تمام معادلات را به نفع ایران تغییر داد
  • ثبات اسکناس دلار و افزایش اندک یورو در مرکز مبادله
  • ثبات اسکناس دلار و افزایش اندک یورو
  • آمریکا سیاست دوگانه خود در قبال تروریسم را کنار بگذارد
  • جامعه مرهون تلاش و همت تمامی کارگران است
  • همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران
  • سازمان بازرسی به وزیر جهاد کشاورزی هشدار داد
  • تحلیلگر سیاسی آمریکا: مصونیت اسرائیل از مجازات تمام شد
  • المیادین: ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد/ پاسخ‌های ایران با پیامدهایی استراتژیک
  • اقتدار ایران مرهون فداکاری نیروهای نظامی است