Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد شریعتمداری درباره حوادث مربوط به نیشکر هفت تپه در حاشیه بازدید از ایسنا به خبرنگار این خبرگزاری گفته، معمولا خصوصی‌سازی، مسائل خاص و پیامد‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی خود را دارد که همه باید دست به دست هم دهند تا مسایل مربوط به کشت و صنعت هفت‌تپه رفع شود.

وی تصریح کرد: یکی از مسائل این کارخانه آن است که خریداران آن بدهی ارزی دارند، ولی تلاش مالک کارخانه آن است که این مشکل را حل کند، اما تلاش مالک در مرحله نخست باید آن باشد که با پرداخت حقوق به کارگران به شرایط عادی برگردد تا هم کارگران فصلی در فصل برداشت نیشکر به کارشان ادامه دهند و علاوه بر آن مدیریت کارخانه با کمک کارکنان ثابت این کارخانه به بهبود کیفیت محصولات بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شریعتمداری خاطرنشان کرد: وزارت کار با کمک استانداری خوزستان به صورت پیوسته موضوعات مرتبط با کشت و صنعت هفت تپه را بررسی می‌کند تا با کمک همه دستگاه‌های مرتبط این کارخانه به کار خود ادامه دهد.

تولید شکر در نیشکر هفت‌تپه تا ۱۰ روز آینده

همین چند روز پیش بود که امید بن عباس، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان به خبرنگار ایسنا گفته، حداکثر تا ۱۰ روز آینده تعمیرات اساسی کارخانه نیشکر هفت‌تپه به اتمام می‌رسد و اگر اتفاق خاصی در کارخانه رخ ندهد، شاهد تولید شکر در شرکت نیشکر هفت‌تپه خواهیم بود.

امید بن عباس در گفتگو با ایسنا، در خصوص حل مشکلات نیشکر هفت‌تپه گفته بود، کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه اکنون به کار مشغول هستند و حدود ۱۰ روز است که اعتصابات آن‌ها پایان یافته است. هم‌چنین هیات نظارتی که از سوی استاندار خوزستان و به ریاست دادستان استان تعیین‌شده، در کارخانه حضور پیدا کرده است و بر روند اجرای کار در این کارخانه به صورت هفتگی نظارت دارد و شرایط را به صورت فنی و مالی رصد می‌کند.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان این‌که در حال حاضر اورهال کارخانه در حال انجام است، تصریح کرده، حداکثر تا ۱۰ روز آینده تعمیرات اساسی کارخانه نیشکر هفت‌تپه به اتمام می‌رسد و کوره‌های بخار این کارخانه آغاز به کار می‌کنند. با آغاز برداشت نیشکر، نیشکر برداشته شده به کارخانه تحویل داده خواهد شد و روند تولید نیشکر در شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه آغاز می‌شود.

کارگران نیشکر هفت‌تپه به کار بازگشته‌اند

امید بن عباس در گفتگو با ایسنا، با اشاره به پایان اعتصاب کارگران این کارخانه اظهار کرده، کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه مدتی در اعتصاب بودند، اما با توجه به پیگیری‌هایی که انجام گرفت از امروز آن‌ها به اعتصاب خود پایان دادند.

وی توضیح داده، رسما بر اساس پیگیری‌های قبلی، دستور استاندار خوزستان و با گام‌هایی که در راستای تحقق مطالبات کارگران از جمله پرداخت دوماه حقوق، تمدید دفترچه‌های درمانی بیمه، انتصاب مدیر اجرایی کارخانه هفت تپه و اختیاراتی که از سوی مالک بخش خصوصی شرکت برای انجام کار به وی داده شد، کارگران نیشکر هفت تپه بر سر کار خود بازگشتند. هم‌چنین برنامه‌های اجرایی شرکت که شامل اورهال کارخانه، برداشت محصول و تولید شکر است، از سوی مدیر اجرایی پیگیری و اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به کارگر بازداشت شده این شرکت نیز گفته، موضوع این کارگر بازداشتی را باید دستگاه قضایی پیگیری کند تا حق و حقوقی از کسی ضایع نشود.

بن عباس در ادامه با اشاره به تشکیل شورای اسلامی کار برای نظارت بر این شرکت گفت: دستگاه‌های تخصصی مثل جهادکشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با حضور موثر بر فعالیت این واحد تولیدی نظارت خواهند داشت.

اما چه شد که اعتراض کارگران هفت تپه به خیابان‌ها کشیده شد؟

وقتی که کلنگ احداث واحد‌های کشت و صنعت نیشکر در خوزستان بر زمین زده شد تا مشکل تاریخی بیکاری در این استان برطرف شود، هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که روزی یکی از این واحد‌ها با مشکلاتی مواجه خواهد شد که کارگران آن، کف خیابان را محلی برای بیان مشکلات‌شان انتخاب کنند و برای دریافت حق طبیعی خود روز‌ها و ماه‌ها به خیابان بیایند و حقوق‌شان را فریاد بزنند.

کشت و صنعت نیشکر هفت تپه یکی از واحد‌هایی است که برای حل مشکل بیکاری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های منطقه در بحث تولید محصولات کشاورزی در سال ۱۳۳۸ در ۱۴ کیلومتری شهرستان شوش بنا نهاده شد و در آذرماه ۱۳۴۰ با برداشت نیشکر از سطحی معادل ۲۴۰۰ هکتار کار خود را آغاز کرد. کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که اولین تولیدکننده شکر از نیشکر در ایران است، در سال ۱۳۸۶ رسماً مشمول قانون خصوصی‌سازی شد.

مساله خصوصی سازی این شرکت از زمانی کلید خورد که مسایلی از جمله فرسودگی خطوط تولید، زیان‌ده بودن و انباشت بدهی‌های بسیار در خصوص آن مطرح می‌شد و پس از رفت و آمد‌های فراوان سرانجام در بهمن‌ماه سال ۹۴ شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی واگذار شد.

میزان تولید شرکت که در سال ۸۳ بیش از ۱۰۰ هزار تن بود، در سال ۸۶ به حدود یک‌دهم کاهش یافته بود. با این وضع به نظر می‌رسید شرکت یا باید تعطیل می‌شد یا واگذار. بعد از نوسازی شرکت، راندمان تولید آن چندبرابر شد، اما حقوق کارگران همچنان یک خط در میان پرداخت می‌شد. شرکت به بخش خصوصی واگذار شد، اما بازهم حقوق کارگران یک خط در میان پرداخت می‌شد. شرکت نیشکر هفت‌تپه در شرایطی در سال ۹۶ اسپانسر تیم فوتبال استقلال خوزستان شده بود که علاوه بر بدهکاری به کارگرانش، به گفته‌ی مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان در همین سال «بیش از ۲۸۰ میلیارد تومان به اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان بدهی» داشت و ۱۵ هکتار از املاک شرکت توسط تأمین اجتماعی مصادره شده بود.

قدمت ۱۰ ساله مشکلات کارگران اولین کارخانه تولید نیشکر ایران در پرداخت یک خط در میان حقوق‌شان

مشکلات کارگران نیشکر هفت تپه در بحث عدم پرداخت حقوق‌ها، مساله جدیدی نیست و بیش از ۱۰ سال قدمت دارد. این مشکلات در طول این سال‌ها کم و زیاد شده، اما همیشه پابرجا بوده و باعث شده تا کارگران این واحد، همیشه دغدغه پرداخت حقوق و مطالبات خود را داشته باشند و در برخی از زمان‌ها برای بیان مشکلاتشان دست به اعتراض بزنند و حق‌شان را از مدیران شرکت طلب کنند.

واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی نیز راه حل مشکلات پرداخت حقوق‌ها به کارگران نیشکر هفت تپه نبود، زیرا با وجود خصوصی سازی این شرکت، همچنان مشکلات کارگران در بحث پرداخت‌های به موقع حقوق و مطالبات وجود داشت و آن‌ها مجبور بودند برای دریافت حقوق‌شان ماه‌ها منتظر بمانند و شاهد آن باشند که حقوق‌ها به صورت یک خط در میان به آن‌ها پرداخت می‌شود.

ضرر خصوصی سازی نیشکر هفت تپه به جامعه

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با قانونی دانستن عملکرد دولت در خصوصی‌سازی واحد صنعتی نیشکر هفت تپه، گفت: شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با وجود این‌که قدمتی نزدیک به ۶۰ سال دارد و جزو واحد‌های موفق کشاورزی و صنعتی در سطح کشور بوده است، متاسفانه در سال‌های اخیر دچار بحران‌هایی شده و دولت برای این که بار این واحد صنعتی را از دوش خودش بردارد، به استناد اصل ۴۴ قانون اساسی، مالکیت آن را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

ارتزاق ۲۵ هزار نفر از این شرکت

وی در خصوص واگذاری واحد صنعتی نیشکر هفت تپه ادامه داد: برای همه روشن است که این خصوصی سازی نه تنها باعث رشد اقتصادی نشده، بلکه موجب ضرر و زیان جامعه شده است. در این شرکت ۵۷۰۰ نفر پرسنل رسمی، قراردادی و پیمانی فعالیت می‌کنند که اگر به طور میانگین جمعیت هر خانواده را پنج نفر بدانیم چیزی در حدود ۲۵ هزار نفر از فعالیت این واحد صنعتی ارتزاق می‌کنند و وقتی چهار – پنج ماه حقوق‌شان در این شرایط بحرانی و عصر گرانی و تورم عقب بیافتد، قطعا بسیاری از این خانواده‌ها متضرر می‌شوند و بدون شک در پی آن همه حق اعتراض پیدا می‌کنند تا فریادشان را به گوش مسوولان برسانند.

دو راه پیش روی مسولان برای حل مشکلات کارگری نیشکر هفت تپه

حیدری با اشاره به دو راه پیش روی مسوولان برای حل مشکلات صنفی کارگران این مجموعه بیان کرد: اگر با روندی که به تازگی ایجاد شده است، مشکلات کارگران حل شد که خدا را شکر، اما اگر این مسیر هم به بن بست رسید، تنها دو راه پیش روی مسوولین می‌ماند؛ یک راه این است که دولت مالکیت این شرکت را به خودش (دولت) بازگرداند و قرارداد خصوصی سازی آن را فسخ کند و خودش اداره آن را به دست بگیرد و راه دیگر این است که دولت آن را به یک سازمان و یا نهادی بدهد که کارایی و قدرت کافی برای اداره کردن و به گردش درآوردن چرخه تولید را داشته باشد.

در نقطه مقابل، اما علی اشرف عبدالله پوری حسینی رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به مقاومت‌ها در برابر خصوصی سازی واقعی، گفت: نیشکر هفت تپه حدود ۵۰ سال دولتی بود و ۳۵۰ میلیارد تومان زیان انباشته به بار آورد و حقوق کارکنانش هفت ماه معوق مانده بود، اما طی مدتی که به بخش خصوصی واگذار شده است در آن ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شد و حقوق معوق به دو ماه رسید؛ چرا کسی در زمانی که هفت‌تپه دولتی بود نمی‌گفت: چرا این شرکت ۳۵۰ میلیارد تومان زیان انباشته دارد و حقوق کارگرانش هفت ماه عقب افتاده است؟

وی درباره عملکرد سازمان خصوصی سازی در مورد واگذاری نیشکر هفت تپه عنوان کرد: من به عنوان رئیس سازمان خصوصی سازی از واگذاری این شرکت دفاع می‌کنم. ۵۰ سال دولت صاحب شرکت کشت و صنعت هفت تپه بود و در این مدت زیان انباشته به وجود آورد و بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال حق بیمه کارگرانش را نداده بود، اما پس از خصوصی سازی وضعیت بهتر شد.

واگذاری مجدد کارخانه به دولت به حل مشکلات کارگران و کارخانه کمک خواهد کرد؟

کارگران نیشکر هفت تپه با توجه به شرایط اقتصادی کشور و عدم دریافت به موقع حقوقشان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها در اعتراضات خود خواسته‌هایی را مطرح می‌کنند که باید بر روی آن‌ها اندکی تامل کرد تا مجددا شاهد اعمال تصمیمات نادرست در خصوص وضعیت کارخانه نباشیم. یکی از خواسته‌های مطرح‌شده توسط کارگران در اعتراضات، مساله واگذاری نیشکر هفت تپه به دولت است. در این زمینه باید دید که آیا واگذاری مجدد کارخانه به دولت به حل مشکلات کارگران و کارخانه کمک خواهد کرد یا خیر؟

مشکلات هیات مدیره عامل بحران کارگری نیشکر هفت تپه

در این زمینه یدالله مهرعلیزاده، قائم مقام معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خوزستان با اشاره به خواسته کارگران در بحث واگذاری نیشکر هفت تپه به دولت گفت: دولت در حال حاضر قصد ورود به این مساله را ندارد، زیرا مالک مطابق قواعد و مقررات سازمان خصوصی سازی کشور در شرکت حاضر است و قصوری نیز در این توافقات نداشته است. این کارخانه از ابتدا نیاز به حمایت‌های دولت نداشت و خود می‌توانست فعالیت کند، اما مشکلاتی که در هیات مدیره این کارخانه به وجود آمد، میان کارگران منتشر و باعث به وجود آمدن بحران کارگری شد. مالکیت کارخانه اعلام کرده است که با منابعی که در اختیار دارد، کار را پیش خواهد برد و در صورت نیاز از حمایت‌های دولتی استفاده خواهد کرد.

از سویی دیگر، اما سید راضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحث خصوصی سازی این کارخانه عنوان کرد: پیشنهاداتی را ارائه کرده‌ایم که این کارخانه تا زمان حل مشکلات تحت پوشش مجموعه‌های دولتی قرار بگیرد و پس از ساماندهی مشکلات و حل آن‌ها، مجددا در خصوص مساله خصوصی سازی آن تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: جلسه‌ای را با وزیر اقتصاد برگزار کردیم و در آن جلسه مشکلات این کارخانه را مورد بررسی قرار دادیم. آقای دژپسند با رییس سازمان خصوصی سازی نیز صحبت‌هایی را انجام داد تا روند حل مشکلات کارگران پیگیری شود.

ضعف‌های مدیریتی، نیروی مازاد و قدیمی بودن خطوط تولید کارخانه‌ها از اصلی‌ترین عوامل به وجود آمدن اعتراضات کارگری خوزستان

به گزارش خبرنگار ایسنا، ضعف‌های مدیریتی، نیروی مازاد و قدیمی بودن خطوط تولید کارخانه‌ها شاید از اصلی‌ترین عامل‌های به وجود آمدن این اعتراضات کارگری در سطح استان باشد، اعتراضاتی که بر پایه مطالبه ابتدایی‌ترین حق یک کارگر یعنی دریافت دستمزد شکل می‌گیرند. اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه در خیابان و فریاد‌هایی که برای دریافت حقوق‌شان سر می‌دهند نیز با این مسایل گره خورده است. آن‌ها در شرایط سخت اقتصادی برای معاش خود حق‌شان را می‌خواهند، اما با شرایطی مواجه می‌شوند که گا‌ها باید ماه‌ها در انتظار یک حقوق بایستند تا مدیران آن‌ها هر زمان که دلشان خواست، یک ماه حقوق به آن‌ها پرداخت کنند.

در این زمینه غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز گفته، کارخانه‌هایی مانند نیشکر هفت تپه بیش از نیم قرن سابقه دارند که باید به تدریج اصلاح شوند. مدیریت ناصحیح و نیروی مازاد دست به دست هم داده تا بحران‌های کارگری در استان ایجاد شود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل مشکلات نیشکر هفت تپه، هیاتی را به استان خوزستان فرستاد تا همه مشکلات این کارخانه را بررسی و به مرکز گزارش دهد. در این زمینه در کنار اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه برای دریافت مطالباتشان، از سوی مسولان پیگیری‌هایی انجام شد تا حقوق معوق آن‌ها پرداخت شود. بر اساس اعلام استاندار خوزستان در روز ۳۰ آبان ماه یک مرحله از مطالبات و ۵ آذر، مرحله دوم حقوق معوق کارگران نیشکر هفت تپه نیز به آن‌ها پرداخت شد.

به گزارش ایسنا، کشت نیشکر از سال ۱۳۱۹ در خوزستان آغاز شده بود، اما انگلیسی‌ها که نفت ایران را کنترل و برداشت می‌کردند با توسعه‌ی کشت آن در این استان مخالف بودند. اواسط دهه‌ی ۳۰ که دست انگلیسی‌ها از نفت کوتاه و پای آن‌ها از جنوب کشور بریده شد، موضوع کشت نیشکر دوباره مطرح شد و کارشناسان وقت، خوزستان را مناسب‌ترین منطقه برای این کار تشخیص دادند. نهایتاً در سال ۱۳۳۸ کارخانه یا «شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه» در چهارده‌کیلومتری شهر شوش و ده‌کیلومتری معبد تاریخی چغازنبیل بنا نهاده شد. عملیات احداث کارخانه توسط دولت آغاز شد و دو سال بعد کارخانه به بهره‌برداری رسید. بعد از چند دهه فعالیت سطح زیر کشت این محصول در سال ۸۹ به ۱۰۰ هزار هکتار می‌رسید.

اول دی‌ماه سال ۱۳۵۴ اساسنامه‌ی شرکت سهامی نیشکر هفت‌تپه وابسته به وزارت کشاورزی با سرمایه‌ی اولیه‌ی چهارمیلیارد ریال در مجلس تصویب شد. طبق قانون، دولت مکلف بود سرمایه شرکت را ارزیابی کند و تا ۹۹ درصد سهام آن را بفروشد. پس از انقلاب دوباره شرکت بطور کامل تحت کنترل دولت درآمد و اداره آن به وزارت صنعت سپرده شد.

بعد از این‌که کارخانه مشمول قانون خصوصی‌سازی شد، مدیریت آن به بهانه‌ی واگذاری کارخانه به بخش خصوصی، حقوق کارگران را پرداخت نکرد. این مسئله اعتصاب‌های گاه‌گاه کارگران هفت‌تپه را که از سال ۱۳۸۴ به دلیل پرداخت نشدن حقوق آغاز شده بود، شدت بخشید، اما پس از اعتراضات مکرر کارگران، مهرماه ۸۶ دولت با پرداخت بخشی از حقوق معوقه‌ی کارگران، آنان را ساکت کرد.

آبان ۱۳۸۶ کارگران تصمیم گرفتند برای پیگیری جدی‌تر مطالبات‌شان، سندیکای کارخانه را که از سال ۵۳ تأسیس شده بود، دوباره راه بیندازند. مرداد سال ۸۷ بیش از ۲۰۰۰ نفر از کارگران، اولین هیئت مؤسس سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه را تشکیل دادند. در نهایت اعتصاب کارگران باعث شد خصوصی‌سازی کارخانه برای مدتی به تعویق بیفتد.

اواسط دهه‌ی ۸۰ بحث خصوصی‌سازی این واحد تولیدی به دلایلی نظیر فرسودگی خطوط تولید، زیان‌ده بودن و بدهی‌های زیاد مطرح شد و در سال ۱۳۸۶ این کارخانه رسماً مشمول قانون خصوصی‌سازی شد. با وجود این، کار واگذاری انجام نشد تا این‌که سال ۱۳۹۱ پروژه‌ی «بازسازی و نوسازی کارخانه» توسط دولت کلید خورد. قرار بود نتیجه‌ی اجرای این طرح، افزایش میزان تولید نیشکر تا حداقل یک میلیون تن در سال و رساندن ظرفیت اسمی تولید شکر تا ۱۰۰ هزار تن باشد. در نهایت، اردیبهشت سال ۱۳۹۳ فهرست شرکت‌های «بسیار بزرگ» قابل واگذاری منتشر شد. سازمان خصوصی‌سازی نام ۲۷ شرکت و میزان سهام قابل واگذاری آن‌ها را اعلام کرد که در میان آن‌ها امکان ۱۰۰ درصد کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به چشم می‌خورد.

۲۶ مرداد ۱۳۹۳ سید راضی نوری، نماینده‌ی مردم شوش در مجلس، در زمینه‌ی «جلوگیری از واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه به افراد فاقد صلاحیت» به وزرای صنعت و اقتصاد تذکر داد. اول آذر همان سال معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: «این صنعت و شرکت‌های مشابه به دلیل اجرای ناصحیح اصل ۴۴ آسیب دیده‌اند». با این حال ۲۲ آذر ۹۴ اعلام شد این شرکت به ارزش ۲۲۰ میلیارد تومان به مزایده گذاشته خواهد شد. ۱۵ اسفند سال ۹۴ نایب رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان با اشاره به ورشکستگی شرکت نیشکر هفت‌تپه گفت: «این شرکت تنها با واگذاری به بخش خصوصی می‌تواند احیا شود و به چرخه تولید بازگردد».

در نهایت بهمن‌ماه سال ۹۴ این شرکت به بخش خصوصی واگذار شد. خریداران، دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله بودند. نماینده‌ی شوش در مجلس در این‌باره هم به علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد وقت تذکر داد و این پرسش را مطرح کرد که «آیا واگذاری این مجموعه بزرگ اقتصادی آن هم به دو جوان ۲۸ و ۳۱ ساله بدون هماهنگی مسئولان استان و شهرستان به معنای رها کردن این مجموعه نیست و آیا کار درستی انجام شده است؟».

طرفداران اقتصاد آزاد استدلال می‌کنند که تمرکزگرایی در اقتصاد، موجب ناکارآمدی است و به همین سبب معتقدند دولت صلاحیت اداره‌ی کارخانه‌ها را ندارد. اصل ۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی هم می‌گوید مالکیت و مدیریت صنایع در حوزه‌ی بخش خصوصی است. براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ ابلاغی از سوی رهبر انقلاب نیز قوای سه‌گانه ملزم به «تغییر نقش دولت از مالکیت و مدیریت مستقیم بنگاه، به سیاستگذاری و هدایت و نظارت» هستند.

اما در مقام عمل، کار‌ها به همین تمیزی پیش نرفته و واگذاری شرکت‌های دولتی همواره با چالش‌ها و ابهامات متعددی روبه‌رو بوده است. در خصوص کارخانه‌ی نیشکر هفت‌تپه نیز پروسه‌ی به نابودی کشاندن کارخانه توسط مدیریت غیرخصوصی چندسالی طول کشید تا اینکه در نهایت واگذاری آن به دو جوان در هاله‌ای از ابهام انجام شد. طبق تئوری، واگذاری و انتقال از بخش دولتی به خصوصی باید حال شرکت را خوب و بهره‌وری آن را بیشتر می‌کرد، اما با اتفاقاتی که افتاده، کار دوباره به مجلس و دولت کشیده شده است...

منبع: پارسینه

کلیدواژه: هفت تپه شریعتمداری حقوق معوقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۳۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟

فرارو- حقوق وزارت کار ۱۴۰۳، در واپسین روز‌های اسفند تصویب شد اما تلاش می‌کند تا زمان واریز اولین حقوق کارگران در سال جدید هیبت رازآلود خود را حفظ کند.

به‌گزارش فرارو؛ نمایندگان کارگران صورتجلسه شورایعالی کار را امضا نکرده‌اند و اصرار دارند حقوق کارگران باید بیش از میزان اعلام شده بالا می‌رفت، اما چون امضای نماینده دولت و نماینده کارفرمایی و تایید وزیر کار برای رسمی‌شدن بخشنامه حقوق و دستمزد کفایت می‌کند، پس از تعطیلات نوروز وزارت کار آن را بخشنامه کرد. ضعف اطلاع‌رسانی باعث شده گروهی از کارگران هنوز میزان دقیق حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ را ندانند یا میان اعداد و ارقام مطرح شده احساس سردرگمی و پریشانی کنند. نوشته حاضر کمک می‌کند ابر غبارآلود را کنار بزنید و به‌مدد چند محاسبه شیرین، یک‌سری فرمول قدیمی و البته شرح و تفسیر اصطلاحات کسالت‌بار رایج بفهمید حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر خواهد بود.

پایه حقوق ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟

حقوق کارگران از اجزا مختلفی تشکیل می‌شود. مهمترین بخش برای محاسبه و اعلام حقوق وزارت کار ۱۴۰۳، پایه حقوق پرداختی است که البته نباید با حداقل حقوق اشتباه گرفته شود.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ در قدم نخست براساس پایه حقوق محاسبه و اعلام می‌شود، ولی کارفرما موظف است در پایان مراحل، سایر مزایا از جمله مواردی مثل حق مسکن، حق سنوات، حق اولاد و... را با توجه به وضعیت کارگر به پایه حقوق اضافه کند.

پایه حقوق کارگران امسال از پنج میلیون و ۴۸۵ هزار و ۲۲۶ تومان به هفت میلیون ۴۰۵ هزار ۵۶۸ تومان افزایش پیدا کرده است. پایه حقوق کارگران در فیش حقوقی به عنوان جمع مزد پایه در قرارداد‌های کارگری درج می‌شود، ولی همانطور که گفتیم کسی قرار نیست با همین مبلغ به خانه برگردد. صبر داشته باشید!

دستمزد کارگران؛ پایه حقوق، مزایا و کسر حق بیمه سهم کارگر

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳، در کنار پایه حقوق، با یک‌سری مزایا تلفیق می‌شود. محاسبه و پرداخت مزایا دقیقا مانند پایه حقوق، اجباری است. حق بیمه سهم کارگر را در انتها کسر می‌کنند اما مهمترین مزایای حقوق وزارت کار ۱۴۰۳، بن خواربار است که امسال از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ همچنین از حق مسکن تشکیل می‌شود که مانند سال قبل ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود و تغییری را تجربه نمی‌کند. حق عائله‌مندی امسال برای اولین بار در بخشنامه حقوق و دستمزد کارگری گنجانده شده و کارفرما باید به کارگر بابت آن ۵۰۰ هزار تومان بپردازد.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ همچنین شامل حق اولاد است و کارگر متاهل به ازای هر فرزند ۷۱۶ هزار تومان دریافتی خواهد داشت که نسبت به رقم ۵۳۰ هزار تومان سال گذشته مقداری افزایش پیدا کرده است. داشتن فرزند دوم به‌معنای محاسبه، یک ۷۱۶ هزار تومان دیگر در فیش حقوق کارگران است اما از فرزند دوم به بعد میزان حق اولاد در محاسبه حقوق کارگران بالاتر نمی‌رود.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ با افزودن پایه سنوات تکمیل می‌شود. در این بخش مانند سال گذشته کارفرما باید مبلغ ۲۱۷ هزار تومان به حقوق کارگرانی با سابقه حداقل یک‌سال فعالیت در کارگاه بپردازند.

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی اجباری است. قانون می‌گوید بخشی از حق بیمه تامین اجتماعی را دولت و بخشی دیگر را کارفرما برعهده می‌گیرند، اما بخش سوم را با عنوان حق بیمه سهمه کارگر برعهده خود فرد گذاشته‌اند که رقم آن امسال معادل ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود. حق بیمه درمان پایه یا تکمیلی را فراموش نکنید!

حقوق ۱۴۰۳ کارگران بدون سابقه کار

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳، براساس معیار‌هایی مثل سابقه کار، تاهل یا تجرد و تعداد فرزندان تعیین می‌شود. تعداد روز‌های فعالیت در ماه‌های ۳۰ و ۳۱ روزه از دیگر عوامل تاثیرگذار بر میزان دریافتی کارگران است.

حقوق ۱۴۰۳ کارگر متاهل و داری یک فرزند، طبق قانون پس از کسر مبلغ حق بیمه برای ماه ۳۰ و ۳۱ روزه به‌ترتیب حداقل ۱۰ میلیون و ۲۰ هزار و ۱۶۹ تومان و ۱۰ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۲۱ تومان خواهد بود. این کارگر سابقه کار در کارگاه را ندارد و امسال استخدام شده است.

حقوق ۱۴۰۳ کارگر متاهل با دو فرزند و شرایط مشابه، پس از کسر حق بیمه نباید از ۱۰ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۷۸۸ تومان کمتر باشد. حقوق همین کارگر در ماه‌های ۳۱ روزه با این شرایط زیر ۱۰ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۴۰ تومان نیست.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ برای کارگر متاهل بدون فرزند و بدون سابقه کار در کارگاه در ماه ۳۰ روزه و ماه ۳۱ روزه به ترتیب دست‌کم ۹ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۵۵۱ تومان و ۹ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۰۳ تومان خواهد بود. یادتان که نرفته، حق بیمه را قبلا کسر کرده‌ایم و این میزان خالص دریافتی کارگر در سال ۱۴۰۳ است.

حقوق ۱۴۰۳ کارگر مجرد تازه استخدام شده نیز طبق همین فرمول حداقل هشت میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۱ تومان برای ماه ۳۰ روزه و ۹ میلیون و ۲۵ هزار و ۷۰۳ تومان در ماه ۳۱ روزه محاسبه و پرداخت خواهد بود.

جدول یک؛ حداقل دریافتی کارگر بدون سابقه پس از کسر حق بیمه

وضعیت کارگر

حداقل دریافتی ماه ۳۰ روزه (تومان)

حداقل دریافتی ماه ۳۱ روزه (تومان)

کارگر مجرد

هشت میلیون و ۸۰۳ هزار و ۵۵۱

۹ میلیون و ۲۵ هزار و ۷۰۲

کارگر متاهل بدون فرزند

۹ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۵۵۱

۹ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۰۲

کارگر متاهل با یک فرزند

۱۰ میلیون و ۲۰ هزار و ۱۶۹

۱۰ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۲۱

کارگر متاهل با دو فرزند

۱۰ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۷۸۸

۱۰ میلیون و ۹۶۸ هزار و ۹۳۹

بیشتر بدانید | بخشنامه حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ کارگران می‌گوید افزایش حقوق شامل همه کارگران، چه با قرارداد دائم و چه قرارداد موقت می‌شود. اگر کارگری ساعتی یا روزانه استخدام شده است، جدول شماره سه می‌تواند وضعیت افزایش حقوق او را شرح دهد حقوق ۱۴۰۳ کارگران با حداقل یک‌سال سابقه کار

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ برای فردی با حداقل یک‌سال سابقه فعالیت در کارگاه، علاوه بر مزایای رایج و معمول، شامل پایه سنوات می‌شود. این مورد به کارگرانی تعلق می‌گیرد که حداقل برای مدت یک‌سال رابطه خود را با کارگاه حفظ کرده‌اند. رابطه کارگر و کارفرما چه یک‌سال و چه ۱۳ سال تداوم پیدا کرده باشد، همان یک پایه سنوات با رقم ۲۱۰ و ۲۱۷ هزار تومان به حقوق کارگر اضافه خواهد کرد.

حقوق ۱۴۰۳ کارگر مجرد با چنین شرایطی امسال در ماه ۳۰ روزه، نباید از هشت میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۵۱ تومان کمتر باشد. حداقل دریافتی همین فرد در ماه ۳۱ روزه، معادل ۹ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۵۱۳ تومان خواهد بود.

دریافتی افراد متاهل بدون فرزند که حداقل یک‌سال در کارگاه مشغول به‌کار بوده‌اند، پس از کسر حق بیمه، به ۹ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۸۵۱ تومان در ماه ۳۰ روزه و حداقل ۹ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۱۲ تومان در ماه ۳۱ روزه محاسبه می‌شود.

حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ برای افراد متاهل با یک فرزند پس از کسر حق بیمه، برای ماه ۳۰ روزه دست‌کم ۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۶۹ تومان و در ماه ۳۱ روزه رقم ۱۰ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۱۳۱ تومان خواهد بود. این مقدار پول به کارگری با حداقل یک سال سابقه کار در کارگاه تعلق می‌گیرد.

بالاترین میزان حداقل حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ به کارگر متاهل با دو فرزند و دست‌کم یک‌سال سابقه کاری تعلق می‌گیرد. حقوق چنین فردی برای ماه ۳۰ روزه، نباید زیر ۱۰ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۸۸ تومان برای ماه ۳۱ روزه، نباید کمتر از ۱۱ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۵۰ تومان باشد.

جدول شماره دو؛ حداقل دریافتی کارگر با یک سال سابقه پس از کسر حق بیمه

وضعیت کارگر

حداقل دریافتی ماه ۳۰ روزه (تومان)

 حداقل دریافتی ماه ۳۱ روزه (تومان)

کارگر مجرد

هشت میلیون و ۹۹۸ هزار و ۸۵۱

 ۹ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۵۱۲

کارگر متاهل بدون فرزند

۹ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۸۵۱

۹ میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۱۲

کارگر متاهل با یک فرزند

۱۰ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۷۰

۱۰ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۱۳۱

کارگر متاهل با دو فرزند

۱۰ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۸۷

۱۱ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۷۵۰

حقوق کارگران؛ تفاوت حداقل دریافتی و حقوق پایه

حقوق کارگران توسط گروهی از کارفرمایان رند با شیطنت پرداخت می‌شود. این دسته از ناآگاهی یا اطلاعات محدود بقیه استفاده می‌کنند و مثلا حقوق پایه را جای حداقل دریافتی جا می‌زنند.

حقوق پایه، محاسبه میزان دستمزد کارگر بر اساس ساعت و روز فعالیت در کارگاه است. سایر مزایا مثل بن خواربار (کمک‌هزینه اقلام مصرفی خانوار)، حق مسکن، پایه سنوات و حق اولاد به پایه حقوق وزارت کار اضافه می‌شود.

حق بیمه سهم کارگر را در ادامه کسر می‌کنند و عدد پایانی را به‌عنوان کف دریافتی کارگران در نظر می‌گیرند. اگر کارفرما در ساعت غیرموظفی به‌حضور کارگر نیازمند باشد باید پرداخت اضافه‌کاری را گردن بگیرد و به‌ازای هر ساعت اضافه‌کاری ۴۵ هزار و ۶۲۳ تومان به کارگر بدون سابقه و ۴۶ هزار و ۹۶۰ تومان به کارگر با حداقل یک‌سال سابقه کار بپردازد.

مقایسه حداقل مزد کارگری و کارمندی

دستمزد کارگران امسال بین ۲۲ تا ۳۵.۳ درصد افزایش پیدا کرده است. حداقل دستمزد شامل رشد ۳۵.۳ درصدی می‌شود و رشد سایر سطوح نباید زیر ۲۲ درصد باشد.

حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۳ با فرمولی خاص افزایش پیدا می‌کند. کف حقوق بیشترین میزان رشد یعنی ۲۲ درصد را تجربه می‌کند و در سایر سطوح با رشد ۱۸ درصدی حقوق کارمندان روبرو هستیم. قانون حداقل‌ها را تعیین کرده و سقف حقوق کارگران و کارمندان را به ترتیب ۵۰ و ۷۰ میلیون تومان تعیین کرده است.

سقف حقوق کارمندان و مدیران ۷۰ میلیون تومان است، ولی سقف حقوق کارگران، تنها برای کارگران شاغل در نهاد‌های عمومی و شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بیمه‌ای با رقم ۵۰ میلیون تومان تعیین شده و باقی کارگران می‌توانند در مورد سقف حقوق با کارفرما توافق کنند.

جدول شماره سه؛ حداقل حقوق و مزایای اداره کار سال ۱۴۰۳ در قرارداد موقت

شرح

حقوق (تومان)

حقوق پایه ساعتی

۳۲ هزار و ۵۸۹ تومان

حقوق پایه روزانه

۲۳۸ هزار و ۸۷۳ تومان

 

دیگر خبرها

  • وصول ۸۰ همت مالیات از حقوق بگیران در سال ۱۴۰۲
  • کارگران نساجی بروجرد و دغدغه شروع به کار در سال جدید
  • دلیل طرح سوال از وزیر کار نحوه افزایش حقوق کارگران است
  • پایه حقوق کارگران در ۱۴۰۳ چقدر است؟
  • کارگران امسال چقدر حقوق می‌گیرند؟ (فیلم)
  • کارگران امسال چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • طرح سئوال از وزیر کار در خصوص دستمزد کارگران کلید خورد
  • حقوق وزارت کار ۱۴۰۳ بالاخره چقدر است؟
  • هدفگذاری خوزستان برای افزایش سه درصدی سهم نیشکر از بازار کشور
  • فعال کارگری: اوضاع کارگران خوب نیست، وزیر کار استیضاح شود