Web Analytics Made Easy - Statcounter

امشب آنقدر خوشحال است که نمی‌داند گریه کند یا بخندد، آن هم فقط به خاطر یک دقیقه بیشتر بودن آخرین شب آذرماه که بهانه ای برای برپایی جشنی برای این فرشته های زمینی شده است.

خبرگزاری شبستان _ خراسان جنوبی؛ قرارمان ساعت 17:30 دقیقه خیابان غفاری هفت، سرای سالمندان مهر امام رضا(علیه السلام) است. وارد محوطه که می شوم در همین ابتدا با استقبال گرم یکی از مددکارها مواجه می شوم برنامه قرار است در داخل سالن برگزار شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعی از کارکنان و داوطلبان جمعیت هلال احمر پیش قدم یک برنامه شاد و متنوع برای سالمندان این مرکز شدند، یک نفر موسیقی می نوازد و بقیه هم کف می زنند.

 

برخی از خانواده ها هم به مراسم دعوت شدند و اینجا حضور دارند. چهره نورانی و چین و چروک های روی صورت سالمندان انسان را به فکر فرو می برد، چرا باید این عزیزان از فرزندان و خانواده خود جدا نگهداری شود؟ برای پاسخ به سراغ یکی از کارکنان مرکز می روم، او می گوید: « بیشتر افرادی که در این مکان هستند، خانواده و یا کسی برای مراقبت ندارند، هر چند که برخی ها به دلیل آلزامیر حاد به اینجا هدایت می شوند.»

 

 

او می گوید: «برخی از خانواده ها هفته ای یک بار و برخی ها ماهانه یک مرتبه به سالمندان خود در این مکان سر می زنند، برخی ها هم که به اصرار پدرشان به خانواده و یا اقوام زنگ می زنیم، می گویند فردا می آییم، اما این فردا هیچ وقت «فردا» نمی شود!»

 

او کار کردن در این مکان را بسیار سخت اما شیرین و دلپذیر می داند و معتقد است؛ « تا انسان عاشق کاری نباشد نمی تواند آن را درست انجام دهد خیلی ها بودند، که برای کار به این مکان می آیند اما چند روزی هستند و می روند، بودن در کنار این عزیزان برای من لذت بخش است.»

 

یکی دیگر از کارکنان این مرکز ما را به سمت اتاقی در ابتدای سالن سمت راست می برد و به تختی در انتهای اتاق اشاره می کند، روی تخت پیرمردی زیر پتو خوابیده است، او می گوید:« این پیرمرد قبلا شهردار یکی شهرستان ها در کشور بوده که الان به دلیل آلزایمر در اینجا حضور دارد. ما اینجا از همه نوع افراد سالمند از نابینا، بینا، روستایی، شهری در سنین 56 تا 92 سال سن داریم.»

 

بعد از خواندن چند قطعه ای توسط یکی از خوانندگان استان، حافظ خوانی شروع می شود، یکی از حاضران در جلسه شروع می کند به خواندن ابیاتی از حافظ؛

 

یوسف گم گشته بازآید به کنعان غم مخور                         کلبه احزان شود روزی گلستان غم مخور

ای دل غمدیده حالت به شود دل بد مکن                          وین سر شوریده بازآید به سامان غم مخور

 

بعد از خواندن ابیاتی از حافظ و فردوسی نوبت به شعرخوانی شاعر طنز پرداز بیرجندی می رسد، آقای آذری مثل همیشه با ابیات طنز خود که در آن به مشکلات جامعه اشاره شده است، یک دل سیر خنده را بر روی لب حاضران مهمان می کند و از آنها تشویق می گیرد.

 

در همین حین در کنار یکی از سالمندان می نشینم تا دقایقی را با او گفتگو کنم خیلی حوصله پاسخ ندارند و ترجیح می دهد از مراسم لذت ببرد، می گوید اهل یکی از روستاهای سرایان است و در نوجوانی نابینا شده است، هیچ وقت ازدواج نکرده و کسی را ندارد. او از اینکه یک مراسم ساده و صمیمی را در شب یلدا در مرکز برایشان برپا کردند خوشحال است.

 

یکی دیگر از سالمندان که کنار او نشسته در همین زمان می گوید: «من اهل یکی از روستاهای سمت مود هستم، فرزندان و نوه های من خیلی لطف دارند، به من سر می زنند و زود به زود به اینجا می آیند. همسرم 20 سال قبل فوت کرد اگر زنده بود الان اینحا نبودم.» بغض گلویش را می گیرد و چند قطره اشکلی از روی گونه های او جاری می شود، دیگر ادامه نمی دهم.

 

 

به سراغ «صادق خراشادی‌زاده» مسئول مرکز نگهداری از سالمندان مهر امام رضا(علیه السلام) می روم، او مردم خراسان جنوبی را انسان هایی با ایمان و دوست دار سالمندان می داند و معتقد است مردم این استان تا زمانی که توان نگهداری سالمندان را داشته باشند حاضر نیستند آنها را به خانه سالمندان ببرند، افرادی که در این مرکز نگهداری می شوند، زخم بستر شدید و یا آلزایمر حاد داشتند که در منزل توان نگهداری از اینها وجود ندارد.

 

او به برخی سالمندان این مرکز اشاره می کند و می گوید: اینها در روز اولی که به این مرکز آمدند، اصلا حال و روز خوبی نداشتند اما به لطف خدا و پرسنل دلسوز و متخصصی که ما اینجا داریم، امروز حتی مواردی داشتیم که بهبود پیدا کرده و به منزل برگشتند.

 

خراشادی می افزاید: این مرکز از روز جهانی سالمند سال 84 شروع به کار کرده و الان 20 نفر سالمند با 12 نفر پرسنل ثابت و پاره وقت داریم و خدمات پزشکی، روانشناسی، مددکاری، فیزیوتراپی و کاردرمانی به سالمندان ارائه می دهیم. تمام افرادی که وارد مرکز می شوند در همان ابتدا چکاپ کامل می شوند، تا وضعیت آنها ثبت شود و بعد پرونده برای هر نفر تشکیل می شود.

 

پایان بخش محفل گرم و صمیمی یلدا در کنار سالمندان، اهدای شاخه گل‌ های نرگس و عکس یادگاری مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با سالمندان است.

 

 

پایان پیام/404

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب یلدا خبرگزاری شبستان خطبه نماز جمعه مجلس شب چله استان بوشهر آداب و رسوم آمریکا وحدت حوزه و دانشگاه جشن یلدا سرای سالمندان جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۴۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| طغیان رودخانه فصلی در قائنات خراسان جنوبی

بارندگی‌های اخیر طغیان رودخانه فصلی چاهک موسویه در قائنات خراسان جنوبی را به دنبال داشته است.

کد خبر 750406

دیگر خبرها

  • طرح محلات ارتقادهنده سلامت در خراسان جنوبی اجرا می‌شود
  • توزیع بیش از ۶۰۰ مورد تجهیزات بیمارستان در خراسان جنوبی
  • سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟
  • بیش از ۱۷هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد خراسان‌ جنوبی
  • طلّاب به کمک کرغندی‌ها رفتند
  • فیلم/ بارش تگرگ‌های درشت در خراسان جنوبی
  • خسارت سیلاب آن روی سکه بارندگی‌ها
  • اتوبان شهید خرازی باز شد
  • تشییع و خاکسپاری پیکر شهید رنجنوش، دقایقی دیگر در همدان
  • فیلم| طغیان رودخانه فصلی در قائنات خراسان جنوبی