Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبید رستمی (رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه در کردستان ۲۲ گروه ثبت شده فعال‌اند؛ که سه گروه در رده الف، سه گروه ب و بقیه گروه ج هستند، گفت: یکی از مشکلات اصلی تمام انجمن‌های هنرهای نمایشی سطح کشور نبود اماکن و سالن‌های مناسب و در اختیار است که انجمن‌ها نمی‌توانند از وضعیت موجود هم استفاده کافی را ببرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رستمی ادامه داد: برای برون‌رفت از این وضع در کردستان به لطف آقای استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، با پیشنهاد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی کردستان مقدمات ساخت هفت پلاتو در استان فراهم کرده‌ایم که در برخی از شهرستان‌ها عملیات اجرایی این پلاتوها شروع شده است. فکر می‌کنم با احداث این هفت پلاتو که بزرگترینش در سنندج به بهره‌برداری می‌رسد، بخشی از نیازهای تئاتر ما برای تمرین و اجرا مرتفع می‌شود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان یادآور شد: بخش دیگر مشکلات انجمن‌ها، کمبود اعتبار برای حمایت از اجراهای عمومی است. در چند سال گذشته باوجود تمام تلاشی که انجمن هنرهای نمایشی ایران برای حمایت از گروه‌ها کرده فقط در یک نوبت توانسته از گروه‌ها حمایت مالی کند که ضمن تشکر از این اقدام جمعی و تاثیرگذارشان در کشور، من فکر می‌کنم این اقدام باید به صورت سالیانه و مداوم اتفاق بیفتد که گروه‌ها بتوانند استقلال مالی داشته باشند. این حمایت‌ها می‌تواند زمینه اجراهای عمومی بیشتر را توسط گروه‌های ثبت شده تئاتری فراهم کند. 

رستمی تصریح کرد: بخش دیگری از مشکلاتی که فکر می‌کنم از مشکلات ساختاری تئاتر ایران خصوصا در شهرستان‌هاست، نبود آموزش مدون و مدت‌دار است. یکی از مشکلاتی که هنرمندان ما در استان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به روز نبودن آموزش‌ها در شهرستان‌هاست. اگر اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن سازوکاری را برای آموزش بلندمدت در حوزه بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی برنامه‌ریزی کنند و برای کل کشور براساس سرفصل‌های تئاتر دانشگاهی و به‌روز بتوانند شرایط آموزش در استان‌ها را فراهم کنند تا حداقل در هر مرکز استان یک دوره آموزشی میان‌مدت برگزار شود بسیار موثر خواهد بود؛ چون کلاس‌ها و ورک‌شاپ‌ها و کارگاه‌های یک و چند روزه جوابگو نیست و حتما باید آموزش میان‌مدتی باشد تا گروه‌ها بتوانند برنامه‌ریزی کرده و این آموزش را بعدا به شهرستان‌ها ببرند و به سایر اعضای گروه‌شان انتقال دهند. اما متاسفانه چندین سال است در بخش آموزش اتفاقی نیفتاده و از ضروریات است که حتما اداره‌کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران و ادارات کل فرهنگ و ارشاد استانی فکری برای این حوزه داشته باشند.

رستمی با اشاره به اینکه موارد ذکر شده چالش‌هایی است که اکثر استان‌ها با آن درگیرند، گفت: جدای از اینها، بحث تعدد جشنواره‌هایی است که روز به روز در کشور در حال افزایش است و مثل قارچ می‌رویند. متاسفانه در کنار این جشنواره‌ها، از اجراهای عمومی حمایت نمی‌شود. اگر فقط به تولید برای جشنواره‌ها اکتفا کنیم فکر می‌کنم نتوانسته‌ایم هدف اصلی‌مان که ارتباط با تماشاگر و تئاتر برای مردم است را اجرایی کنیم. معتقدم در کنار این جشنواره‌ها که بخش زیادی از آنها ضرورت و نیاز است، حتما باید به مقوله حمایت از اجراهای عمومی در شهرستان‌ها نگاه ویژه‌ای شود و همین خودش می‌تواند سبب تولید و اشاعه تئاتر در جامعه و استقبال مردم هم بشود. تا زمانی که تولید مستمر تئاتر در استان‌ها نباشد نباید انتظار استقبال تماشاگر را از این هنر داشته باشیم.

او با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در این استان، یکی از کارکردهای آن را زمینه‌سازی برای تعاملی خواند که بین هنرمندان سراسر کشور اتفاق می‌افتد و گفت: این تعامل باعث می‌شود هنرمندان با دیدگاه‌ها و کارهای تازه هم آشنا شوند و این را به‌صورت رقابتی باهم به اشتراک بگذارند و در رقابت با کارهای دیگر سطح خود را بسنجند. این از اتفاق‌های خوبی است که جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، جشنواره تئاتر کردی و جشنواره تئاتر استانی فجر توانسته در استان کردستان انجام دهد.

رستمی ادامه داد: تئاتر خیابانی توانسته کردستان را به‌عنوان پایگاه مهم اجرای تئاتر خیابانی در کشور مطرح کند و با همین جشنواره اکثر هنرمندان خوب کشور با تئاتر کردستان لینک شدند. ما هر سال در مهر ماه این جشنواره را برگزار می‌کینم و یکی از اقدامات خوبی است که در کردستان سابقه بسیار خوبی داشته اما اگر فقط به چند روز جشنواره اکتفا کنیم، از هدف غایی‌مان که ارتباط هنرمندان برای تولید بیشتر و ارتباط با تماشاگر است دور شده‌ایم. تمام این جشنواره‌ها باید نیروهای متخصصی را معرفی کنند که این نیروها بتوانند نهایت تعامل را با تماشاگر داشته باشند.

رستمی تصریح کرد: اگر تمام جشنواره‌های ما بتوانند این کارکرد را حفظ و اجرایی کنند فکر می‌کنم هم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و هم سایر جشنواره‌های کشور بتوانند رسالت خودشان که هماهنگی بین هنرمندان، انتقال تجارب و اندیشه و در کنارش تولید مستمر تئاتر است را شکل دهند و ما معطوف به چند روز برگزرای جشنواره نمی‌شویم. در لابلای این جشنواره‌ها حتما باید اجراهای مستمر تئاتر برای تماشاگران‌مان داشته باشیم.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: سنندج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۵۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکسی از چهره متفاوت و ویلچرنشینی بهروز افخمی | مشکل او چیست؟

نوزدهمین مراسم «شب کارگردان» انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران و آئین نکوداشت اکبر زنجانپور، عصر روز گذشته، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور اهنرمندان عرصه سینما و تئاتر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. بنابر عکسی که خبرگزاری مهر از بهروز افخمی منتشر کرده است، او روی ویلچر نشسته که به سوژه کابران فضای مجازی تبدیل شده است./مهر

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره خوشنویسی «کاتبان وحی» ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
  • اختصاص سهمیه ۳۰۰ نفری بیمه برای کارگران ساختمانی کردستان
  • خراسان رضوی بیشترین تعداد دفاتر انجمن سینمای جوانان کشور را دارد
  • معلمان نمونه کردستان معرفی شدند
  • صحرایی: روزانه ۸ مدرسه در کشور ساخته می‌شود
  • عکسی از چهره متفاوت و ویلچرنشینی بهروز افخمی | مشکل او چیست؟
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران منتشر شد
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت