Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- صنعت گردشگری به عنوان نماد ارتباطی میان ملت ها شناخته می شود. از این رو حفظ میزان گردشگری و ارتقای آن می تواند اصلی ترین راهکار در جهت توسعه پایدار باشد که باید با برنامه ریزی جهت توانمند سازی، آموزش متخصصان و منابع انسانی زمینه های رشد و شکوفایی آن را ایجاد کرد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «تقویت گردشگری داخلی با تامین تقاضای توریست، استاندارد سازی مدارس با تدبیر کارشناسانه مسوولان و تامین حریم خصوصی کودکان با حمایت های اجتماعی» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که در مطبوعات امروز (شنبه) برجسته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



** تقویت گردشگری داخلی با تامین تقاضای توریست
توسعه گردشگری فرآیندی است که با تأمین تقاضای توریست و به همان نسبت با حفاظت منابع محیط طبیعی و انسانی در ارتباط است. رشد میزان سفرهای داخلی نشان دهنده این مهم است که هر چه قدر زیرساخت ها و بسترهای گردشگری در کشور بهبود یابد به همان اندازه رشد خواهد کرد. از این رو باید این شاخص ها را به عنوان مهم ترین ابزار در جهت تقویت گردشگری داخلی ارتقا بخشید.

روزنامه «ایران» با انتخاب گزارشی با عنوان «تخریب جزیره «شیدور» توسط گردشگران» می نویسد: گردشگران، جزیره غیرمسکونی «شیدور» یا آن‌طور که محلی‌ها می‌گویند «مارو» در خلیج فارس را به کمپ اختصاصی شبانه روزی خود تبدیل کردند. آنها مرجان‌هایش را می‌برند، لاک پشت‌هایش را فراری می‌دهند و ماهیانش را با تفنگ‌های نیزه دار شکار می‌کنند. محیط زیست پاسگاهی در نزدیکی شیدور برای گشتزنی ندارد! شیدور درحالی به جزیره‌ای اختصاصی برای تعداد زیادی گردشگران تبدیل شده که به‌ عنوان یک تالاب بین ‌المللی و پناهگاه ‌های حیات وحش در کنوانسیون رامسر ثبت شده است؛ گردشگرانی که قاسمی از آنها به گردشگران اتوبوسی یاد می‌کند. گردشگران با قایق‌های محلی خود را به جزیره می‌رسانند و بعد از شب‌مانی، مرجان‌های آن را برای آکواریوم‌های شخصی می‌برند. شیدور بین لاوان و هندورابی قرار دارد و یکی از چهار جزیره مرجانی خلیج فارس است. گردشگران لابه‌لای بوته‌ها(زیستگاه مارها) قضای حاجت می‌کنند که باعث فرار مارها و جلوگیری از جفت‌گیری و زاد و ولد آنها می‌شود. مارها تنها گونه‌ای نیستند که مزاحمت‌های انسانی، آنها را تهدید می‌کند. به گفته غواصی لاک ‌پشت ‌هایی که در شیدور به دنیا می‌آیند بعد از 25 سال دوباره به محل تولد برای تخم‌گذاری برمی‌گردند اما حضور انسان اجازه نمی‌دهد تا آنها تخم‌گذاری کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: تجربه نشان داده ترس در وجود آنها آنقدر رخه می‌کند که محل تخم‌گذاری خود را تغییر می‌دهند و مرجان ‌ها را با یکی از دشمنان اصلی این گونه، یعنی «جلبک»‌ها تنها می‌گذارند. مرجان‌ ها یک آفت جلبکی دارند که تنها دشمن این جلبک، لاک پشت‌های پوزه عقابی است. زمانی که لاک ‌پشت‌ها جزیره را ترک کنند و از این جلبک‌ها تعذیه نکنند، مرجان‌ها از بین می‌روند. نابودی مرجان آغاز مرگ زیستگاه آبزیان است. تنها 5 درصد از جزیره صخره‌ای مارو ماسه‌ای است. این بخش محل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها و پرنده‌هاست. گردشگران هم دقیقاً در همین نقطه کمپ می‌زنند. محیط زیست هیچ پاسگاهی در شیدور ندارد. جزیره کوچک است و نمی‌شود در آن پاسگاه ساخت! گرمای بالای جزیره اجازه نمی‌دهد که در این زمان پای گردشگران به جزیره برسد. او درباره عدم رسیدگی به وضعیت شیدور از سوی محیط زیست هم می‌گوید. تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها اسفند ماه هر سال شروع می‌شود. برای اسفند ماه تمهیداتی اندیشیده‌ایم که با همکاری نیروی انتظامی و همکاران ما، گشت و حفاظت بیشتر شود تا بتواند این مسأله را کنترل کرد.

روزنامه «جوان» با درج گزارشی با عنوان «آغاز رقابت سخت واحدهای بومگردی با هتل های لاکچری» می نویسد: شاید تا حالا حرف های زیادی در مورد بومگردی و تاثیر آن در جذب گردشگر و رونق صنعت توریسم گفته شده باشد اما حالا اتفاقاتی در حال وقوع است که می تواند مهر تاییدی بر نقش این فعالیت عا و میزان استقبال گردشگران از آن باشد. مازندان با دارابودن ظرفیت های بی شمار در امر بومگردی توانسته در حوزه صنعت گردشگری چرخ های اقتصادی خود را خوب به حرکت در آورد و حلا با فعالیت 100 واحد بوم گردی در گوشه و کنار این استان روستاییان رقابت سختی را با هتل های مدرن آغاز کرده اند و قرار است با نان محلی پیاله هی عسل، ماست، سرشیر، کرده، مربا و اتاق های گلی و زیراندازهای سنتی در باربار اتاق ها و امکانات لوکس و غذاهای فرنگی هتل ها قدعلم کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: حالا مسافران و گردشگرانی که راهی مازندران می شوند اول به دنبال روستاهایی هستند که با خانه های سنتی و زیبایشان در انتظار آنها نشسته اند.کسانی که راهی شمال ایران می شوند ترجیحاشان زندگی چندروزه در خانه های بومگردی است. آنها قید اقامت در هتل و مهمانسراها را می زنند و روانه روستاها می شوند و خانه های کاه گلی با سقف های چوبی، پنجره هایی رو به جنگل و کوهسان و کومه های چوبی و خشتی که یادگاری از زندگی پیشینیان است را به همه چیز ترجیح می دهند.

روزنامه «دنیای اقتصاد» با درج گزارشی با عنوان «خلأ برگزاری رویداد گردشگری در «بلندترین شب»» می نویسد: میراث ناملموس از جمله پتانسیل‌هایی است که می‌توان برای جذب گردشگر از آن بهره برد؛ پتانسیلی که البته مغفول مانده و تاکنون از آن استفاده نشده است. نوروز به عنوان یکی از میراث‌های ناملموس جهانی ایران نیز که فصل اوج سفرهای داخلی به شمار می‌رود، نه به دلیل بازاریابی مناسب بلکه به دلیل روزهای تعطیلش توفیق اجباری شده که مردم بار سفر بسته و مقاصدی را برای گردشگری انتخاب ‌کنند. اما این موضوع باعث نشده ضعف زیرساخت‌ها و عدم تعریف رویدادهای متناسب با هر میراث ناملموس که قابلیت جذب گردشگر دارد، پوشیده شود. رویدادهایی از جمله شب یلدا، چهارشنبه سوری، مهرگان، ماه رمضان، ماه محرم و... که هر کدام میراث ناملموس این سرزمین هستند همچنان مورد غفلت قرار گرفته‌اند و سعی نشده به بهانه آن گردشگر داخلی و خارجی جذب ‌شود. در صورتی که بسیاری از کشورهای دنیا رویدادهایی که دارند را فرصتی می‌دانند تا از آن برای جذب گردشگر داخلی و خارجی بهره ببرند. ضعف زیرساخت و نبود برنامه‌ریزی و تبلیغات در زمینه استفاده بهینه از رویدادهای آیینی و سنتی کشور در حالی بیشتر به چشم می‌خورد که روز گذشته نیز به‌رغم مصادف شدن با شب یلدا، سفر داخلی و ورودی مانند سال‌های پیش بی‌رونق سپری شد.

در ادامه این گزارش آمده است: با این همه معاون گردشگری کشور در گفت ‌و‌گو با «دنیای‌اقتصاد» از طرحی می‌گوید که با همکاری پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی برای برگزاری شب چله تدوین و به ادارات کل استان‌ها جهت اجرایی شدن ارسال شده است؛ طرحی که ولی تیموری به آن تاکید دارد، البته این طرح در مرحله اجرا آن‌قدر وسیع و گسترده برگزار نشده تا بخش عمده‌ای از کشور را شامل شود و افراد زیادی بتوانند از این طرح بهره ببرند: «از آنجا که شب چله از قدیم مطرح بوده، امسال با توجه به اختصاص بخشی از فعالیت‌های ما به حوزه اوقات فراغت، تلاش کرده‌ایم تا چنین خلأیی در زمینه پرداختن به رویدادهای کشور را پر کنیم.حدود 15 روز پیش این طرح به ادارات کل استان‌ها جهت اجرایی شدن ارسال شد. فرصت یلدای سال 97 بدون آنکه مورد‌استفاده قرار گیرد، از دست رفت؛ رویدادی که همچون دیگر میراث ناملموس ایرانی به تنهایی می‌توانند فرصتی باشند که به جذب گردشگری ورودی به ویژه از کشورهای همسایه رونق بخشد. اگرچه البته معاون گردشگری کشور تاکید دارد طرح‌های خوبی از سوی سازمان میراث فرهنگی برای رونق دادن به رویدادهای سنتی و آیینی در راه است.»

** استاندارد سازی مدارس با تدبیر کارشناسانه مسوولان
حادثه آتش سوزی در یکی از مدارس زاهدان و جان باختن چهار دانش آموز سبب شد تا بار دیگر مردم ایران غم سنگینی بر دلهایشان بنشیند. این نخستین بار نیست که دانش‌آموزان به ‌دلیل استاندارد نبودن مدارس جان خود را از دست می‌دهند و همین تکرار موجب چند برابر شدن نارضایتی‌ از عملکرد مسوولان شده و واکنش های زیادی را نیز به همراه خود داشته است. از این توجه و تدبیر متولیان امر و تامین زیرساخت ها می تواند از چنین مواردی جلوگیری کند.

روزنامه «همدلی» با درج گزارشی با عنوان « راه دراز مدارس ایران با فنلاند و ژاپن» آورده است: عارف قزوینی می گوید: «گریه کن که گر سیل خون گری ثمر ندارد»، گریه کردن ما، دخترکان زاهدانی را زنده نمی کند. متن های رمانتیک هم تکراری شده اند . آتش سوزی در مدارس گویی جزیی از سرنوشت دانش آموزان در فصل سرما است. وزیر طبق معمول دست به توئیت شد و از این حادثه به عنوان «سهل انگاری و تخلف یک مرکز غیر دولتی»! یاد کرد. الگوی رفتاری وزرای آموزش و پرورش در این گونه حوادث یکسان است. نماینده ویژه به منطقه می فرستند.قول درمان آسیب دیدگان را می‌دهند . از طریق بزرگان و ریش سفیدان خانواده قربانیان را تحت فشار روانی برای جلوگیری از شکایت حقوقی قرار می دهند. مدرسه را پلمب می کنند و.... بحث عدم ایمنی مدارس بحث تخلف موردی افراد نیست. مدارس ما از نظر سیستمی فاقد ایمنی حداقلی هستند. مدتی پیش فیلمی از یک کلاس درس روستای طاویران سفلی کرمانشاه منتشر شد که معلم وسط کلاس داخل منقل آتش روشن کرده بود و توضیح می داد که چاره‌ای جز این نداشته است.

در ادامه این گزارش آمده است: سال 91 باز هم دانش آموزان کلاس سوم دبستان دخترانه شین آباد در کلاس به دام آتش افتادند و باز هم نرده های آهنی مانع فرار آنها شد. دو دختر مردند و تعدادی هم زیبایی شان به یغما رفت. مدیران آموزش و پرورش که عاشق مدارس بدون دیوار فنلاند هستند اقلا در مدارس خودمان نرده های حفاظ پنجره ها را بردارند. به جرات می توان گفت 90 درصد از 16 هزار مدرسه غیر دولتی از نظر ایمنی و غیر استاندارد بودن فضا شرایطی مثل همین مدرسه اسوه زاهدان را دارند. آموزش و پرورش رسما به یک ساختمان مسکونی یک یا دو طبقه، مجوز تاسیس مدرسه داده و می دهد. در این مدارس اتاق خواب و آشپزخانه تبدیل به کلاس درس شده و پذیرایی و هال هم با پارتیشن تخته ای به کلاس یا دفتر تبدیل شده اند.

روزنامه «صبح نو» با درج گزارشی با عنوان «داغ آذر بر سرزمین نیمروز» می نویسد: حادثه آتش ‌سوزی در مدرسه اسوه حسنه زاهدان که سه‌شنبه گذشته روی داد با فوت هر چهار کودک محصل این مدرسه وارد مرحله فراموشی شد. این حادثه چهارمصدوم با سوختگی بالای 70‌درصد داشت که دو نفر از این مصدومان در همان ساعت‌های اولیه پس از وقوع این حادثه جان خود را از دست دادند. دو کودک دیگر نیز به‌دلیل شدت سوختگی در روزهای گذشته جان خود را از دست دادند. این در حالی است که وزیر آموزش‌و‌پرورش که انتظار می‌رود در برابر این حادثه از سمت خود کناره‌گیری کند به استان سیستان‌و‌بلوچستان رفت و با خانواده‌های داغدار دیدار کرد. بعد از هر حادثه و اتفاق ناگوار ده‌ها ای کاش و اگر مطرح می‌شود و این بار هم باید گفت اگر دولت در دوسال گذشته وعده خود درباره گازرسانی به استان سیستان‌و‌بلوچستان را عملی کرده بود، شاید حادثه اخیر آتش‌سوزی در یک مدرسه روی نمی‌داد.

در ادامه این گزارش آمده است: دلیل آتش‌سوزی سه‌شنبه گذشته نیز واژگونی چراغ نفتی در کلاس اعلام شد. این در حالی است که در سال‌های گذشته نیز حوادث مشابهی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور روی داده است که معروف‌ترین آن‌ها به شین‌آباد مربوط می‌شود. دانش‌آموزان حادثه دیده در آن ماجرای تلخ همچنان درگیر مشکلات خود هستند. حادثه سه‌شنبه گذشته در زاهدان بار دیگر موجب شد تا وزیر آموزش ‌و‌پرورش دست نیاز به سوی خیرین دراز کند. حادثه مدرسه شین‌آباد که نیمه آذرماه سال‌91 اتفاق افتاد بازخورد گسترده‌ای داشت. در آن حادثه 28 دانش‌آموز دختر آسیب دیدند. دو نفر فوت شدند و از 26 دانش ‌آموز باقیمانده 14 نفر مصدومیت ‌های جدی داشتند که تبعات آن همچنان برایشان ادامه دارد. در آذرماه سال‌های بعد هم حوادث مشابهی در برخی از مدارس کشور روی داده است. از آن زمان اگرچه تلاش‌هایی برای ارتقای سیستم گرمایشی مدارس انجام شده است اما هنوز 90 هزار کلاس درس سیستم گرمایشی استاندارد ندارند.

روزنامه «اطلاعات» با درج یادداشتی با عنوان «ضجه فرشتگان را فراموش نکنیم» نوشت: تکرار تراژدی مرگ فرشتگان در ایران اکنون دیگر موضوع عجیب و غریبی نیست، مرگ کودکانی که با هدف تعلیم و تربیت پا در مراکز آموزشی می‌گذارند ولی پیکر نحیف و سوخته شان از گورستان‌ها سر در می‌آورد. ‏گناه این طفلان معصوم در روزگاری که سیاست بر رفتار و منش مسئولان مستولی یافته و هدف غایی، تکیه بر صندلی قدرت است، فقط فراگیری علم در یک محیط امن است، اما کوتاهی و بی توجهی مسئولان آموزشی کشور سبب می‌شود تراژدی مرگ دانش‌آموزان در میان شعله‌های آتش همچنان در منطق مختلف کشورمان تکرار شود و اسم آن را «تقدیر» بگذارند. طی سال‌های گذشته هموطنانمان در مناطق مختلف کشور به ویژه در نقاط محروم و کم برخوردار، شاهد مرگ دلخراش و مصدوم‌شدن پسران و دختران دانش‌آموز در شعله‌های آتش بوده‌اند.

در ادامه این یادداشت که به قلم امیر طوسی ‌نژاد نگاشته شد، می خوانیم: هفته گذشته و برای چندمین بار، مردم کشورمان شاهد پرپر شدن چهار دختر بیگناه در مرکز پیش دبستانی «اسوه حسنه» شهر زاهدان بودند. این فرشتگان بر اثر استفاده از بخاری نفتی در مدرسه و شعله‌ور‌شدن آن، به طرز دلخراشی در میان شعله‌های آتش جان باختند تا باردیگر مظلومیت کودکان و نادیده شدن حق حیات دانش‌آموزان به تصویر کشیده شود. بررسی سوابق اینگونه حوادث در کشورمان نشان می‌دهد که مسئولان آموزشی در رده‌های عالی همواره در ادوار مختلف نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده‌اند و در تمامی حوادث مشابه بدون انجام اقدامات پیشگیرانه، فقط در جهت پاک کردن صورت مساله گام برداشته‌اند و پس از گذشت مدتی در جایگاه طلبکار از مردم، ظاهر شده‌اند. مرگ و سوختگی دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در شین آباد پیرانشهر استان آذربایجان‌ غربی که حدود 6 سال پیش در غرب کشور اتفاق افتاد، نمونه بارزی از بی تفاوتی مسئولان نسبت به ادامه روند درمان مصدومان و انجام اقدامات پیشگیرانه با هدف جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث است.

** تامین حریم خصوصی کودکان با حمایت های اجتماعی
کودکان باید از امنیت خانوادگی و اجتماعی کافی و لازم برخوردار باشد. آنها همانند دیگران حریم خصوصی خود را دارند که باید از این موضوع حمایت شود. از این روز با آموزش به آنان می توان امنیت کودکان را در فضای واقعی و مجازی پرورش داد و از فراهم آمدن بسترهای آسیب ها جلوگیری کرد.

روزنامه «ایران» با درج گزارشی با عنوان «ضرورت ایجاد پلتفرم اختصاصی کودک در فضای مجازی» آورده است: یکی از دغدغه‌های وزارت ارتباطات، تأمین محتوای مناسب در فضای مجازی برای کودکان است و در همین راستا قرار شد یک جشنواره با نام «کودکآنلاین» برگزار و طی آن، برترین و خلاقانه‌ترین ایده‌ها انتخاب و از آنها حمایت شود. در این جشنواره ایده‌ها بررسی و محصول اولیه در اختیار ایده‌های برتر قرار می‌گیرد و از آنها حمایت می‌شود. نزدیک به 700 اثر برای جشنواره ارسال شده است که بعضی از محتواهای ارسال شده، غیرقابل تصور و با ایده‌های ناب بودند.حتی بعضی از تولیدکنندگان این آثار مدعی بودند که سال‌ها پیش این ایده‌ها شکل گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که توانمندی‌ها چقدر زیاد است و باید با برنامه‌ریزی، از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم تا در فضای آنلاین، محتواهایی مناسب در اختیار کودکان قرار بگیرد. بخش مهمتر، عرضه محصول است که از همین رو‌ می‌خواهم پلتفرم‌های اختصاصی کودک داشته باشیم تا نخست پدر و‌مادر بدانند که از کجا محتوا در اختیار کودکان و‌ نوجوانان قرار دهند و محتواهای دیگر مخلوط آنها نباشد و کودک و نوجوانان بدانند که محتوا را از کجا باید‌ در اختیار داشته باشند و دوم اینکه تولیدکنندگان محتوا نیز بدانند که برای عرضه محصول به کجا باید بروند تا زنجیره واسط برای اقتصادی کردن چرخه تولید محتوا وجود داشته باشد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: یکی از نکات مهم استاندارد محتوا، دسته‌بندی سنی محتواست تا مشخص باشد که هر محتوا مختص چه سنی است و در زمان آپلود محتوا می‌توان آن را سؤال کرد و در زمان‌رجوع سن کاربر چک شود تا متناسب با آن، محتوا در اختیارش قرار گیرد. برای ساخت این اکوسیستم برای کودکان و نوجوانان به سه زنجیره نیاز است. زنجیره نخست فرهنگ ‌سازی است و زنجیره دوم هم لایه خدمات و زنجیره سوم، محتواست که همگی با یکدیگر ارتباط دارند. برنامه‌ریزی شده تا در هر سه لایه و زنجیره کار کرد، تلاش شده تا در اقدامی سایر دستگاه‌های دولتی نیز پای کار بیایند و برنامه ارائه بدهند تا تقسیم کار صورت گیرد.

روزنامه «آرمان» با انتخاب گزارشی با عنوان «ارزش‌های اخلاقی در کودکان» آورده است: معمولا والدین بلافاصله پس از مشاهده رفتارهای مطلوب و اخلاقی، کودک را تقویت می‌کنند و به آنها پاداش می‌دهند. اما «تحسین کردن» رفتارهای مثبت اخلاقی کودک بهتر از «پاداش دادن» به کودک برای آن رفتارها است. پاداش به مرور باعث می‌شود کودک آن رفتار اخلاقی را به خاطر چیز دیگری انجام دهد ولی تحسین آن را در نظر کودک به خودی خود ارزشمند می‌کند و به فضیلتی خواستنی تبدیل می‌‌‌سازد.

در عصری که نظارت بر کودکان کاری بسیار ظریف و زندگی در آن پیچیده است،‌ قضیه پرورش کودکان شریف بسیار ضروری و اضطراری است. قطعا بهترین زمان برای شکل‌گیری ارزشهای اخلاقی در فرد ‌دوران کودکی است و خانواده‌ها و معلمان می‌توانند با شناسایی تواناییها و محدودیتهای کودکان در سنین مختلف، ‌به بهترین نحو اقدام به رشد ارزشهای اخلاقی در کودکان کنند. در این مقاله ضمن معرفی ویژگیهای رشد اخلاقی در کودکان،‌ روشهای موثر در تربیت اخلاقی آنها ارائه گردیده است. اخلاق در نتیجه تعامل عواملی مانند نظرهای والدین، روش‌های انضباطی و انتخاب‌ها و اختیارهای خود کودکان شکل می‌گیرد. کودک از تجربه‌های اولیه خود برای تشخیص درست از غلط استفاده می‌کند،در عین حال هنگامی که به تربیت و پرورش نیاز دارد، والدین باید به او کمک کنند یاد بگیرد در زندگی مقررات را بپذیرد و ناکامی‌ها را تحمل کند. پس می‌توان گفت خانه بهترین مدرسه برای آموزش رفتارهای اخلاقی است. معمولا والدین بلافاصله پس از مشاهده رفتارهای مطلوب و اخلاقی، کودک را تقویت می‌کنند و به آنها پاداش می‌دهند. اما «تحسین کردن» رفتارهای مثبت اخلاقی کودک بهتر از «پاداش دادن» به کودک برای آن رفتارها است. پاداش به مرور باعث می‌شود کودک آن رفتار اخلاقی را به خاطر چیز دیگری انجام دهد ولی تحسین آن را در نظر کودک به خودی خود ارزشمند می‌کند و به فضیلتی خواستنی تبدیل می‌‌‌سازد.

در ادامه این مطلب آمده است: معمولا والدین به آثار رفتارهای کودک واکنش نشان می‌دهند. اگر چه یکی از بهترین تمرین‌های سازنده اخلاق، اشاره به اثر رفتار کودک بر شخص دیگر است، انجام این کار باعث افزایش رشد اخلاقی کودک می‌شود، اما روانشناسان معتقدند تحسین کردن «شخصیت» بافضیلت کودک کارسازتر از تحسین کردن خود «رفتار» اخلاقی کودک است(مثلا اینکه به کودک بگوییم «چقدر خوبه که راستگو/اهل کمک کردن/مهربان هستی» بهتر است از اینکه بگوییم «آفرین که راست گفتی/فلان کمک و لطف را کردی»). بهترین سن برای تعریف مثبت از شخصیت کودک و بهبود تصویر او از هویت اخلاقی‌اش 8 سالگی است. زودتر از آن چندان قدرت فهم شخصیت بافضیلت را ندارد. دیرتر از آن هم دیگر تصویرش از شخصیت اخلاقی‌اش تا حد زیادی شکل گرفته است. وقتی در پاسخ به رفتار غیراخلاقی کودک اظهار «خشم» می‌کنیم در او حس مخرب ایجاد می‌شود. ولی وقتی اظهار «تاسف» می‌کنیم در او حس سازنده «خطاکاری»(که میل اصلاح رفتار ایجاد می‌کند) تقویت می‌شود. «اظهار تاسف» و تاکید بر اینکه از شخصیت اخلاقی کودک انتظار بیشتری دارید بهتر از نشان دادن «عصبانیت» است.

روزنامه «فرهیختگان» در یادداشتی با عنوان «از کودک‌تان کار بکشید!» نوشت: اعتماد به ‌نفس یعنی من می‌توانم. اعتماد به ‌نفس در سال‌های اولیه زندگی با دادن آزادی‌های بی‌خطر به کودک در او به وجود می‌آید. زمانی که کودک شما از عبارت‌هایی مثل «خودم می‌خوام انجام بدم»، «خودم می‌تونم» و... استفاده می‌کند یعنی اعتماد به ‌نفس در او شکل می‌گیرد و تا جایی که باعث خطر یا آزار و اذیت بقیه نیست باید به او آزادی داد. اگر فرزندتان بالای پنج سال دارد و اعتماد به ‌نفس پایینی دارد، باید روش تربیتی و محیط زندگی فرزندتان را تغییر دهید و بعد مسئولیت‌ های کوچک به او بدهید و تشویقش کنید. ممکن است اغلب وسوسه شوید تمام کارهای خانه را خودتان انجام دهید. مطمئنا شما سرعت بیشتری دارید و بهتر از پس کارها بر می‌آیید و مجبور نیستید به کسی یاد دهید چطور کارهایش را انجام دهد.

در ادامه این یادداشت که به قلم رویا نوری روانشناس نگاشته شد، می خوانیم: اما لازم است از سنین پایین کودک‌تان شروع کنید و در کارها از او مشارکت بخواهید. مثلا می‌توانید از کودک دوساله‌تان برای آب دادن به گل‌ها کمک بگیرید. کودک هشت ‌ساله شما می‌تواند زمین را تمیز کند و جارو بکشد و لباس‌های شسته را تا کند. با بالاتر رفتن سن کودک ‌تان می‌توانید کارهای پیچیده‌تری به او بسپارید. البته تلاش کنید تا نحوه انجام کار را به آرامی به او نشان دهید و یک کار را به مراحل کوچک تقسیم کنید. وقتی به او کاری را محول کردید، در آن دخالت نکنید. اگر از کودک خود خواستید کاری انجام دهد بگذارید خودش آن کار را تمام کند، حتی اگر دو برابر زمان معمول وقت بگیرد. این کار باعث می‌شود کودک‌تان حس موفقیت در کار را تجربه کند.

پژوهشم**117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تحليل روزنامه ها اجتماعي و فرهنگي يكم دي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۶۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم خدمات‌رسانی در فرودگاه و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید رضا محققیان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، امروز جمعه سی و یکم فروردین ماه گفت: بامداد امروز صدای شلیک پدافند هوایی در برخی نقاط استان به ویژه منطقه شرق شهرستان اصفهان شنیده شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به گزارشات مقامات نظامی و امنیتی استان، رؤیت چند ریزپرنده در حریم هوایی استان باعث فعال شدن پدافند هوایی مناطق مختلف شرق استان شد.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان اصفهان همچنین بیان کرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده، برای حفظ امنیت گردشگران، بامداد امروز برای مدت زمان محدودی پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان متوقف شد.

محققیان خاطر نشان کرد: با توجه به رفع هرگونه خطر، در حال حاضر تمامی پایانه‌های مسافرتی استان از جمله فرودگاه بین‌المللی اصفهان و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان مطابق با روال عادی فعال بوده و گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی در کنار شهروندان می‌توانند از این جذابیت‌ها به ویژه در محور زیبا و تاریخی و طبیعی زاینده‌رود که دوباره به‌دلیل جریان یافتن دوباره زاینده‌رود جذاب‌تر از هر زمان دیگر است بازدید به عمل آورند.

کد خبر 6082421

دیگر خبرها

  • نماینده یونسکو از جاذبه‌های تاریخی خوشاب خراسان دیدن کرد
  • چهارمحال وبختیاری پیشتاز در برخورد با حفاران
  • رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران
  • تداوم خدمات‌رسانی در فرودگاه و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان
  • کسب رتبه سوم چهارمحال و بختیاری در مرمت بنا‌های تاریخی
  • دزفول پربازدید‌ترین شهر خوزستان در ایام نوروز ۱۴۰۳
  • دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد
  • ثبت بیش از ۲۶ میلیون نفر بازدید از اماکن گردشگری خوزستان
  • بیش از ۲۶.۶ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری خوزستان بازدید کردند
  • حال خوب مردم در روزهای پایانی فروردین