Web Analytics Made Easy - Statcounter

تبریز - ایرنا - رییس دانشگاه تبریز، این مرکز دانشگاهی را جزو پنج دانشگاه برتر جامع کشور اعلام کرد و گفت: 12 نفر از اعضای هیات علمی ما جزء یک درصد دانشمندان برتر جهان هستند.

دکتر میررضا مجیدی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در سطح استان قوی ترین نیروی انسانی از نظر علمی در این دانشگاه هستند، گفت: بر این اساس انتظار داریم در کارگروه های تخصصی برای حل مشکلات استان، از اساتید این مرکز دانشگاهی به شکل مناسب و شایسته استفاده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: هر کجا به دانشگاه پناه آورده ایم، مشکلات حل شده است؛ در دفاع مقدس، نیازها و تجهیزات جنگی، را دانشگاه ها برطرف و تامین کردند و اکنون نیز اگر دولت و جامعه دانشگاه را باور کنند، به طور حتم دانشگاه مشکلات را حل می کند.
مجیدی با اشاره به آسیب های اجتماعی موجود در جامعه گفت: در زمینه آسیب های اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد دانشگاه به راحتی می تواند راهکار ارایه دهد و مشکلات را برطرف کند.
رییس دانشگاه تبریز با اشاره به سطح علمی بالای این مرکز دانشگاهی با داشتن 800 هیات علمی زبده، اظهار داشت: فارغ التحصیلان این دانشگاه به هر کجای دنیا می روند با آغوش باز پذیرفته می شوند، اما متاسفانه در ایران ما نمی توانیم از آنها به نحو شایسته بهره ببریم.
مجیدی با بیان اینکه در این زمینه دانشگاه مقصر نیست، بلکه امکانات جامعه پاسخگوی اینها نیست، افزود: فناوری ما مربوط به 40 سال پیش است و برای این تکنولوژی دانشجوی دانشگاه تبریز نیاز نیست، بلکه هنرجوی هنرستانی هم می تواند با آن کار کند.
وی با بیان اینکه بنده زمانی مدیر اتاق فکر دانشگاه تبریز بودم و اساتید این مرکز علمی- دانشگاهی را متناسب با توانمندی هایشان برای کمک در حوزه های مختلف تخصصی در استان تقسیم بندی کرده بودم، گفت: در مسایل قومیتی، اجتماعی، اقتصادی و انرژی، اساتید صاحب نظر و زبده ای داریم که می توانند مشکلات ما را حل کنند.
رییس دانشگاه تبریز در خصوص دستاوردهای مراکز دانشگاهی کشور در سال های گذشته نیز اظهار داشت: دانشگاه تنها نهادی است که خیلی جلوتر از سند چشم انداز 1404 مبنی بر داشتن رتبه اول تولید علم در منطقه به این هدف دست یافته است و در زمان حاضر در حال برنامه ریزی برای ورود تبریز به جمع 200 دانشگاه برتر جهان هستیم.
مجیدی با بیان اینکه ما باید خودمان را در معرض نقد و نظر مردم قرار بدهیم، اظهار داشت: به نظر می رسد مردم شناخت چندانی از دانشگاه ها ندارند.
وی با بیان اینکه نظرمان بر پذیرش نقدهاست، گفت: بزرگ ترین کارهای دنیا در معرض ارزیابی رسانه هاست.
رییس دانشگاه تبریز ادامه داد: ما در مقطعی به خاطر برخی ملاحظات جلوی شفاف سازی را گرفتیم و اگر شفاف سازی کرده بودیم، امروز چنین وضعی نداشتیم.
مجیدی نقش رسانه ها را در شفاف سازی و تنویر افکار عمومی برجسته دانست و گفت: رسانه ها اگر در برخورد با مسایل شفاف عمل کنند به طور قطع رشد می کنیم و جلوی هر گونه اختلاس گرفته می شود.
دانشگاه تبریز با بیش از هفت دهه قدمت و داشتن 24 هزار دانشجو، دومین دانشگاه قدیمی کشور پس از دانشگاه تهران است.
6132/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي تبريز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۷۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ آنچه در قبال شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم، هشداری بود که یک پاندمی چگونه می تواند جغرافیای انسانی و زیستی را پشت سر گذاشته و به بدن همه انسانها در تمامی نقاط دنیا رسوخ کند! در این میان باید به هشدارهای ناظر بر وقوع پاندمی های جدید توجه کرد، حتی اگر این فراگیری شدت و حدت کمتری نسبت به کوید-19 داشته باشد. 

دانشمندان هشدار دادند «آنفلوانزا» عامل بیماری‌زایی است که به احتمال زیاد در آینده نزدیک باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر جدید خواهد شد.به نوشته وبسایت گاردین،‌ یک نظرسنجی بین‌المللی که قرار است آخر هفته آینده منتشر شود، نشان می‌دهد ۵۷ درصد از متخصصان احتمال می‌دهند یک سویه از ویروس آنفلوانزا علت شیوع بعدی بیماری‌های عفونی مرگبار در سطح جهان خواهد بود.جان سلمانتون گارسیا از دانشگاه کلن که این مطالعه را انجام داده است، تاکید کرد:‌ «این باور که آنفلوانزا بزرگترین تهدید همه‌گیری در سطح جهان است بر اساس تحقیقات طولانی‌مدتی به دست آمده که نشان می‌دهد این ویروس به طور مداوم در حال تکامل و جهش است.»

آنچه ماجرا را جدی تر می سازد، معطوف به تکامل و جهش ویروس آنفلانزاست. اگرچه هربار تلاش می‌شود با سویه‌های مختلف آنفلوانزا به اندازه کافی مقابله شود و آنها فعلا در حد خطرناک ارزیابی نمی‌شوند،‌ این موضوع لزوما برای همیشه صادق نخواهد بود.»

بنا بر اطلاعات منتشرشده از این پژوهش،‌ ۲۱ درصد از کارشناسانی که در این مطالعه شرکت کردند،‌ اعتقاد دارند که محتمل‌ترین عامل بعدی همه‌گیری، پس از آنفولانزا، احتمالا ویروسی است به نام بیماری ایکس X که هنوز برای علم ناشناخته است. آنها درباره بیماری ایکس بر این باورند که همه‌گیری بعدی ممکن است از سوی میکروارگانیسمی که هنوز شناسایی نشده است ایجاد شود درست همانطور که ویروس عامل کووید-۱۹ پیدا شد و در سال ۲۰۱۹ همه‌گیری جهانی را شکل داد. در واقع، برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که سارس کوو-۲ Sars-CoV-2 (عامل کووید – ۱۹) همچنان یک تهدید محسوب می‌شود به طوری که ۱۵ درصد از دانشمندان این مطالعه، آن را محتمل‌ترین علت همه‌گیری در آینده نزدیک ارزیابی می‌کنند.وجه مشترک این تحقیق این است که آنفلوانزا تهدید شماره یک از نظر احتمال همه‌گیری از سوی بیشتر دانشمندان جهان معرفی می‌شود.

این نتایج در حالی ارائه خواهد شد که هفته گذشته نیز سازمان جهانی بهداشت نسبت به شیوع آنفلوانزای پرندگان ( سویه اچ۵ان۱ H5N1) که باعث میلیون‌ها مورد ابتلا در سراسر جهان شده است، ابراز نگرانی کرد. شیوع این بیماری در سال ۲۰۲۰ آغاز و تاکنون منجر به مرگ یا تلف شدن ده‌ها میلیون طیور و نابودی میلیون‌ها پرنده وحشی شده است.این ویروس به تازگی به گونه‌های پستانداران نیز گسترش یافته است به طوری که گزارش شده گاوهای اهلی در ۱۲ ایالت آمریکا آلوده شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد خطرات این بیماری برای انسان بیش از پیش افزایش یافته است.این موارد مطالعاتی، هشدارهایی هستند که تصور نکنیم دوران شیوع پاندمی های فراگیر و خطرناک به پایان رسیده و پیش بینی ها و اقدامات لازم را در این خصوص صورت دهیم. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تاکید بر تعاملات بین المللی ایران در حوزه علمی فناوری با دانشگاه‌های جهان
  • روایت عشق و فلسفه؛ پرتره نادیا مفتونی استاد فلسفه دانشگاه تهران
  • زلفی گل: دانشگاه هیچ کسی را بیخود اخراج نمی‌کند
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • خطر نادیده انگاری پاندمی‌های جدید
  • سقوط دانشگاه‌های چهار کشور بزرگ جهان در رتبه‌بندی QS
  • کشف عجیب دانشمندان درباره انرژی تاریک
  • ۳۰ دانشگاه برتر رتبه بندی ملی ISC مورد حمایت ویژه قرار می‌گیرند
  • ابلاغ شیوه‌نامه اعطای پژوهانه تشویقی پژوهشگران پر استناد برتر
  • موشک‌های دوربرد ایران حاصل جهاد علمی دانشمندان / دانشگاهیان برای همکاری در صنعت نظامی تمایل دارند