Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه حقوق اقلیت های مذهبی در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده است، گفت: در این راستا تنها دانشگاه جامع ادیان جهان در ایران قرار دارد و مطالعات ادیانی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان : سی وششمین نشست «شنبه های انقلاب» با عنوان «ادیان و مذاهب» با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی و چهار دهه همبستگی و همدلی با پیروان ادیان توحیدی، 9 صبح امروز شنبه اول دی ماه در محل تالار ایوان شمس معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این مراسم که با حضور روحانیون و صاحب نظران ادیان توحیدی مسلمان، مسیحی، کلیمی و زرتشتی چون؛ حجت الاسلام «سید ابوالحسن نواب» رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، « احمدرضا مفتاح» عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب، « ولی الله شجاع پوریان » معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، « مارنرسای بنیامین» اسقف اعظم کلیسای شرق آشور ایران، «روبرت بیگلریان» نماینده اسبق اصفهان و ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی، اسقف اعظم «داویدیان» رهبرارامنه کاتولیک ایران، «همایون سامه‌یح» رئیس انجمن کلیمیان تهران، «سیامک مره صدق» نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی موبد «پدرام سروش‌پور» عضو انجمن زرتشتیان تهران، «مهرانگیز شهزادی» عضو سازمان زنان زرتشتی تهران و جمع دیگری از اساتید و نخبگان، برگزار شد؛ دستاورد‌های چهل سال انقلاب اسلامی در حوزه همبستگی و همدلی با پیروان ادیان توحیدی بررسی شد.

 

در ابتدای این نشست حجت الاسلام «سید ابوالحسن نواب»،  طی سخنانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی برخاسته از نگاه بلند امام خمینی(ره) و یاوران شهیدش مانند شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح، شهید باهنر و یاران و ادامه دهندگان زنده اش مقام معظم رهبری و تمام افرادی است که در پاسداشت و نکوداشت این راه الهی تلاش کردند.

 


رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم  ادامه داد: قرآن ایمان به سایر ادیان را جزیی از ایمان مسلمانان می داند،  در ابتدای سوره بقره نیز آمده است: «وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ؛ (و آنان که ایمان آرند به آنچه به تو و آنچه به (پیغمبران) پیش از تو فرستاده شده و آنها خود به عالم آخرت یقین دارند.) و در آیه دیگر آمده است: «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ لاَنُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ»؛ (پیامبر خود به آنچه از جانب پروردگارش به او نازل شده ایمان دارد و همه مؤمنان به خدا و فرشتگانش و کتاب هایش و پیامبرانش ایمان دارند. میان هیچ یک از پیامبرانش فرقی نمی نهیم).

 

نواب گفت: ما زرتشت را پیامبر مسلم خدا می دانیم و کتاب آسمانی او اوستا را کتاب الهی می نامیم لذا پیروانش از تمامی حقوق برخوردار هستند البته تمامی انسان ها دارای مقام و منزلت فوق العاده هستند و در کرامت و بندگی خدا مساوی هستند.

 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه ایران از گذشته مهد ادیان بوده است، تصریح کرد: ایران در گسترش ادیان الهی نقش بسیار تاثیرگذاری داشته است به طوری که حتی بودا را نیز پادشاهان ایرانی گسترش داده اند به طوری که مجسمه های بودا در شهر بامیان افغانستان که جزیی از ایران بوده است، به چشم می خورد.

 

وی ادامه داد: 2500 سال قبل کوروش به یهودیان امان داد و آنان را در شهر بابل که بخشی از ایران بود اسکان داد و آنان توانستند در این شهر کتاب تلمود خود را تدوین کنند که نام آن را «تلمود بابلی» گذارده اند و این کتاب بزرگترین دایره المعارف یهود است.

 

نواب گفت: پادشاهان صفوی در نقل و انتقالات صورت داده خود عادلانه و با رضایت ارامنه عمل کردند به طوری که امروز مجسمه شاه عباس صفوی در بزرگترین مقر ارامنه در ارمنستان قرار دارد و تاکنون نیز بی احترامی در حدود 400 سال گذشته به آن نشده است.


رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم تصریح کرد: برادران ارمنی وفادارترین مردم به جمهوری اسلامی هستند و با وجود اینکه به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی برخی از آنان مهاجرت کردند اما در کشورهای فعلی آنان بزرگترین لابی ایران محسوب می شوند و هر زمان که فشار و هجمه ای به انقلاب وارد می شود، آنان به دفاع از کشور می پردازند.

 


وی اضافه کرد: زرتشتیان جز تفکیک ناپذیر ایران هستند و اخیرا نیز مردم یزد در انتخابان شورای شهر به یک نفر زرتشتی رای دادند تا وارد شورا شود که در ابتدا مخالفت هایی صورت گرفت اما با نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام و در پی اشاره مقام معظم رهبری این اجازه صادر شد که حتی مسلمانان بتوانند به فردی غیر مسلمان برای حضور در شورای شهر رای دهند.

 

نواب با اشاره به اینکه حقوق اقلیت های مذهبی در قانون اساسی ایران به صورت رسمی شناخته شده است، افزود: برخی از کشورهای غربی دم از رعایت حقوق اقلیت های مذهبی در کشور خود می زنند و مدعی رعایت حقوق ملسمانان هستند اما آیا مسلمانان اجازه حضور در پارلمان یا کنگره این کشورها را دارند و اگر امکان ورود پیدا کنند متناسب با جمعیت آنهاست.

 

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: در قانون اساسی ایران به حدود 3 تا 4 هزار هموطن ارمنی و آشوری اجازه برخوداری از نماینده مجلس متناسب با تعداد جمعیت داده شده است اما آیا در کشور آلمان مسلمانان که دارای 6 درصد جمعیتی این کشور هستند، 6 درصد مجلس را دارا هستند؟ مسلمانان جزیی از جمعیت این کشورها هستند اما در چخه قدرت اجازه ورود ندارند.

 

وی با اشاره به اینکه 10 درصد از نمایندگان مجلس ایران از اهل سنت هستند، افزود: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون 300 نماینده اهل سنت و حدود 40 نماینده اقلیت مذهبی وارد مجلس شورای اسلامی شده اند.

 

نواب با بیان اینکه گفتگوی ادیان دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: امروز این گفتگو در تمام دنیا گسترده شده است و انقلاب اسلامی با بودایی های میانماز، تایلند و سریلانکا، هندوهای هند، شینتوهای ژاپن، مسیحیان ارتدکس، کاتولیک و پروتستان گفتگو دارد و این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی محسوب می شود که توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اجرایی می شود.


رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه مطالعات ادیانی دیگر دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه ادیان و مذاهب محسوب می شود، گفت: تنها دانشگاه ادیان جهان در ایران قرار دارد، در دیگر نقاط دنیا دانشکده، پژوهشکده و مرکز داریم اما دانشگاه جامع تنها در ایران قرار دارد که در سطح تحصیلات تکمیلی نیز به ادیان ابراهیمی و غیرابراهیمی خدمات رسانی می کند.

 

وی ادامه داد: هرهفته استاد زرتشتی، مسیحی و یهودی در این دانشگاه حضور پیدا می کنند و این افتخار انقلاب اسلامی ایران است که هر روز نیز رشته ها، زیررشته ها و میان رشته های آن در حال گسترش است.

 

نواب در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: چهلمین سال انقلاب اسلامی را تبریک می گویم و تمام قدم احترام می گذارم به تمام ادیان که این احترام میراث اسلامی و قرآن و همچنین میراث ایرانی ماست.
 

پایان پیام/376

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب یلدا خبرگزاری شبستان هرمزگان شب چله وحدت حوزه و دانشگاه آمریکا ایران اصفهان آداب و رسوم گفت وگوی ادیان دانشگاه ادیان و مذاهب انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۷۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات

  حبیب غزنوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت روستایی چاه زرد زاهدان گفت: مراکز خدمات جامع سلامت روستایی بعنوان خط مقدم ارائه خدمات سلامت هستند، باید با بهره گیری از ظرفیت و توانمندی همکاران بهداشتی کیفیت ارائه خدمات سلامت به مراجعین را ارتقاء دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان استقرار نظام ارجاع الکترونیک مبتنی بر سطح بندی خدمات و پرونده الکترونیک سلامت را از مهمترین برنامه های راهبردی نظام سلامت کشور عنوان کرد و افزود: اجرای دقیق و اصلاح نظام ارجاع الکترونیک به گونه ای که پزشکان سطح یک از اقدامات سطح 2 و 3 مطلع گردند ضروریست.

 

 وی در حاشیه این بازدیدگفت: در حال حاضر تمامی مناطق روستایی  و عشایری که تحت پوشش بیمه سلامت روستایی هستند، درصورت نیاز به دریافت خدمات تخصصی می توانند با مراجعه به پزشک خانواده مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری روستایی و اخذ کد ارجاع و دریافت نوبت بدون معطلی در بیمارستانهای دانشگاه پذیرش و خدمات تخصصی و فوق تخصصی را با کمترین هزینه دریافت نمایند.

وی ادامه داد: 20 تا 30 درصد نوبت های کلینیک های تخصصی بیمارستانهای دانشگاه به صورت روزانه به مراجعینی که از طریق نظام ارجاع مراجعه می کنند تخصیص می یابد، لذا از تمامی روستائیان عزیز تقاضا داریم که قبل از مراجعه به مراکز تخصصی نسبت به دریافت کد ارجاع و نوبت از پزشک خانواده خود اقدام نمایند.

  رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به همراه معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت زاهدان  از مرکز خدمات جامع سلامت چاه زرد زاهدان بازدید کردند.

 مرکز خدمات جامع سلامت چاه زرد در فاصله 60 کیلومتری زاهدان قرار دارد و بیش 8 هزار نفر از هموطنان عزیز در این منطقه از خدمات سلامت شامل ویزیت پزشک، دندانپزشکی، مشاوره روان شناس، واکسیناسیون، داروخانه و خدمات مامایی  بهره مند هستند .

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بر تلاش تجهیزات موجود و اتقاء کمی و کیفی ارائه خدمات
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • وضعیت امروز دانشگاه‌های آمریکا دستاورد عملیات «وعده صادق» است
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان
  • امیردریادار ایرانی: ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب آمادگی دارد/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم
  • امیردریادار ایرانی : آمادگی کامل ایران برای حضور دائمی در قطب جنوب/ حرف اول را در جهان می‌زنیم + فیلم