Web Analytics Made Easy - Statcounter

 علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره حذف نهادهای موازی در کشور گفت: بعد از انقلاب بنا به مقتضیات زمانی و مکانی بالاجبار ضرورت داشت یک سری نهادها در درون کشور ایجاد شود. این‌ نهادها در همه حوزه‌ها مانند اقتصادی، آموزشی و ... ایجاد شد. این امر باعث شد، برای تفکیک هر نهاد، ساختار اداری و تشکیلاتی طراحی کنیم و هزینه‌های مرتبط با آن را نیز پرداخت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ادامه این شرایط باعث شده تا به جای اینکه منابع در جایگاه مناسب و واقعی خود یعنی توسعه و رشد هزینه شود، صرف امور جاری نهادها و سازمان‌ها شود. معتقدم بعد از گذشته ۴ دهه از انقلاب کشور به جایگاهی رسیده است که تثبیت در بسیاری از سازمان‌ها و حوزه‌ها اتفاق افتاده و باید واکاوی مجددی در خصوص همه نهادهایی که بنا به ضرورت در یک مقطع خاصی شکل گرفته، صورت گیرد.

این فعال کارگری خاطرنشان کرد: بعضا برخی از این نهادهای که در مقطع خاصی بنا به ضرورت تشکیل شده است، هزینه‌های سنگینی را به بودجه کشور تحمیل می‌کنند و شاید بعد از واکاوی و در حقیقت یک آسیب‌شناسی مجدد ضرورتی برای حفظ این تعداد از سازمان‌ها با توجه به هزینه‌های سنگین‌شان وجود نداشته باشد. فراموش نکنیم که برخی از این نهادها اساسا به گونه‌ای هستند که وظایف‌شان در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرد و نه تنها کمکی به جامعه نمی‌کنند، بلکه اثر منفی هم برجای می‌گذارند و این امر می‌تواند نهایت بدبینی را در جامعه ایجاد کند.

حیدری با بیان اینکه ادبیات آقای جهانگیری در خصوص نهادهای موازی یک ادبیات جدید است، خاطرنشان کرد: اگر افرادی که دلسوز نظام و به فکر بهینه مصرف کردن منابع کشور هستند به پای کار بیایند و اصلاحاتی را انجام دهند، شاید به این جا برسیم که بخش قابل توجهی از بودجه کل کشور را به سمت رشد و توسعه کشور سوق دهیم و فشاری را که از این بابت بر روی دولت است و عملا از وظایف اصلی خود به دلیل عدم توانایی مالی بازمانده، کم کنیم.

وی با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت تصریح کرد: بیش از ۹۵ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف هزینه‌های جاری این وزارتخانه مانند حقوق کارکنان می‌شود و به دلیل عدم بودجه مناسب عملا از خیلی اقدامات مناسب در حوزه آموزش و پرورش باز می‌مانیم. در حوزه وزارت بهداشت نیز به همین‌گونه است. فراموش نکنیم که سلامتی جامعه می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی جامعه داشته باشد. خودخواهانه است که بودجه کشور صرف سازمان‌هایی می‌شود که اگر نگوییم رشد منفی ایجاد می‌کنند، رشد مثبت هم نتوانسته‌اند داشته باشند.

وی ادامه داد: عموما حذف یا کاهش نهادها با مقاومت روبرو می‌شود و هزینه‌بر است، اما به هر حال اگر قرار باشد، این اتفاق در کشور رخ دهد، نیازمند اراده‌های بزرگی است. حتی کاهش ظرفیت این‌ نهادها و محدودیت‌هایی که برای آنها ایجاد می‌شود با مقاومت‌هایی روبرو خواهد شد، اما حاکمیت باید تصمیم بگیرد در یک جایی این اقدام را شروع کند و هر چقدر این اقدام دیر انجام شود، منابع کشور و منابع ملی بی‌هدف هزینه خواهد شد.

او افزود: وقتی صحبت از نهاد می‌کنیم یک سری وظایف بر این نهاد وارد است، اگر به اینجا برسیم که حذف این نهاد هزینه‌ای برای جامعه نخواهد داشت و عملا در برآیندها هیچ تاثیر منفی ندارد، طبیعتا باید این اقدام انجام شود. به نظر می‌رسد، این اقدام کار سختی نیست و می‌توان آن را انجام داد. همان افرادی که تفکر ایجاد این نهادها را فراهم کردند، همان‌ها نیز می‌توانند درباره بازبینی ضرورت یا عدم ضرورت این نهادها فکر کنند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: علیرضا حیدری فعال کارگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۸۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نجم الدین شریعتی مجری کارشناس رسانه ملی درباره رویداد ملی جوانی جمعیت با اشاره به اهمیت بحث فرزندآوری بنا به مصلحت‌های جمعیت شناختی کشور گفت: ما این روز‌ها بیش از هر چیزی نیاز به فراهم آوری زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور داریم تا جوانان هم با احساس بهتر و امنیت خاطر بیشتری به بحث ازدواج و فرزندآوری توجه کنند.

وی با اشاره به مناسب بودن چنین طرح‌هایی در عرصه تشویق جوانان گفت: در کنار همه مسائل اقتصادی ما نیاز داریم که ابعاد فرهنگی و دیدگاه‌های مردم نسبت به فرزندآوری مثبت باشد.

البته من خیلی قائل به این نیستم که بگویم تهاجم فرهنگی و نگاه‌های ضدفرهنگی عامل کم شدن فرزندآوری در کشور شده، اما بی تاثیر هم نیست. شریعتی با تأکید بر اهمیت تبلیغات مثبت و ایجاد شعار‌های مناسب در عرصه فرزندآوری گفت: جوانان ما علاقه‌مند ازدواج و سپس فرزندآوری هستند در صورتی که امنیت خاطر داشته باشند، این امنیت خاطر از بالا به پایین به جامعه تزریق می‌شود بنابراین نیاز به سیاست‌های صحیح در عرصه فرزندآوری داریم. وی در پایان یادآوری کرد که کارشناسان زیادی در این عرصه می‌توانند نظر دهند و شرایط جامعه را بررسی کنند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه فرمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قهرمانان ورزشی پیشتازان ایجاد امید و غرور ملی هستند
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • ۶۰ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد/ رونق کسب‌وکارها در سال جاری
  • ضرورت مقابله با بیماری زنگ زرد در مزارع گندم دیم کشور
  • ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور
  • واریزی مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی افزایش یافت
  • واریزی مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی ۳ برابر شد
  • ضرورت توجه به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم در جامعه
  • ضرورت توسعه صاردات سیمان
  • کاهش سهم آموزش و پرورش از بودجه ۱۴۰۳ / ۶۳ درصد منابع دانشگاه فرهنگیان با کسر از حقوق دانشجومعلمان تأمین می‌‎شود