Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول‌نیوز - در اقتصاد ایران قیمت محصولات و خدمات همیشه با تاثیر پذیری از قیمت ارز رقم می خورد و این تاثیر پذیری همیشه برای افزایش قیمت ها خیلی زود اتفاق می افتد و برای کاهش قیمت با کمترین سرعت ممکن رخ می دهد، حالا باید دید که این نوسانات ارزی که امسال رخ داده است و تمام اقتصاد ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است چه زمانی قرار است به ساحل آرامش برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به نوسانات بی سابقه ای که امسال در بازار ارزی کشور شاهد بودیم و قیمت ارز ها را تقریبا به بیش از دو برابر قیمت سال گذشته خود رسانده است و به پیروی از این افزایش قیمت ارز ها در کشور تمامی محصولات داخلی و وارداتی کشور یک جهش قیمتی فوق العاده داشتند تا جایی که با یک بررسی ساده در بازار تورم نقطه به نقطه مشابه امسال و سال گذشته اصلا قابل مقایسه نیست و نمودار ها از افزایش 50 تا 150 درصدی حکایت دارند.
قیمت دلار بازار آزاد این روز ها با تلاش مسئولان دولتی و مقام محترم قضایی در حال کنترل است و شاهد کاهش قیمت های سایر ارز ها نیز هستیم اما نکته ای که هیچ کارشناس و فعال اقتصادی برای آن نمی تواند دلیل موجه ای بیاورد اینجاست که چرا با وجود کاهش قیمت ارز کماکان شاهد افزایش قیمت برخی از محصولات و خدمات هستیم و باید طبق الگوی اقتصادی روند کاهشی قیمت ارز در کشور باعث پایین آمدن سایر قیمت ها در بازار شود.
در روزهای گذشته حسابی بحث کاهش قیمت دلار در بازار در گوشه کنار شهر شنیده می شد اما اکثریت مردم این کاهش قیمت را در سایر کالا ها احساس نمی کنند و همین امر باعث شده است تقریبا مردم دیگر به کاهش قیمت دلار اهمیت ندهند و بیشتر برای کاهش قیمت سایر محصولات از مسئولان دولتی طلب پیگیری داشته باشند.
افزایش قیمت مرغ در بازار
در ابتدای این هفته بود که بر خلاف روند کاهشی قیمت دلار قیمت جدید مرغ مردم را دوباره شوکه کرد و قیمت هر کیلو مرغ در خرده فروشی ها به بیش از 12 هزار تومان رسید، واقعا اینجا سوالی مطرح است که قیمت مرغ با دلار بالا می رود اما با همان دلار دیگر پایین نمی آید و حتی بر خلاف جهت  قیمت دلار امروز  قیمت مرغ افزایش هم پیدا می کند. البته ما ( اطلاع نیوز ) در این مقاله مرغ را مثال مشت نمونه ی خروار مطرح کردیم و مطمئن هستیم که مسئولان از ما خیلی بهتر و دقیق تر از اوضاع معیشت مردم اطلاع دارند و امیدواریم با درایت هرچه بیشتر تا قبل از پایان سال فکری برای این گرانی های بی پایه و اساس بکنند.

اوضاع نابسامان قیمت لبنیات
 یکی از محصولاتی که بعد از نوسانات بی سابقه ارز در کشور افزایش قیمت پیدا کرد لبنیات است، سوالی مطرح است که چرا قیمت ارز باید بروی قیمت لبنیات تاثیر گذار باشد؟ چند روز پیش در برنامه حالا خورشید از یک تولید کننده لبنیات پرسیدند که چرا قیمت لبنیات اینگونه در حال افزایش است و اصلا به یک ثبات نمی تواند برسد: جواب این تولید کننده اوضاع لبنیات در کشور را پیچیده تر کرد وقتی ایشان گفتند که دامداران قیمت شیر را پایین نمی آورند، چهره مجری این برنامه دیدنی بود. و روی آنتن زنده شبکه سه اعلام می کند مگر گاو و گوسفند دلار می خورد که با قیمت دلار آنها محصولاتشان را گران می کنند.
در همین هفته اخبار موثق زیادی روی سایت های مختلف خبری کار شد که تورم قیمت لبنیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از 60 درصد رسیده است و اگر مسئولان دولتی و نظارتی فکری به حال لبنیات نکنند بعید نیست قیمت ها تا پایان سال افزایش بیشتری هم داشته باشند، واقعا در شرایط کنونی اقتصادی مردم جامعه این همه هرج و مرج در قیمت محصولات قابل توجیه نیست و دولت باید پاسخگوی نیاز مردم باشد. مردمی که برای زندگی روزانه خود امروز واقعا مشکل دارند و نمی توانند از پس مخارج خانواده بر بیایند.
قیمت های عجیب خشکبار و سوژه های خنده دار
امروز اوضاع اقتصادی کشور به سمتی حرکت می کند که شاهد گرانی های فوق العاده زیادی در سطح جامعه هستیم و متاسفانه هنوز دولت و مجلس نتوانسته راه کار مناسبی برای نظارت بر بازار پیدا کند و تولید کننده ها و واردکنندگان محصولات مختلف در حال جولان دادن در بازار هستند، یکی دیگر از محصولاتی که این روز ها خیلی در رابطه با گرانی اش صحبت می شود خشکبار است. قیمت خشکبار که با جرات می توان گفت هیچ ارتباطی به قیمت ارز بازار آزاد ندارد اما در روز های پر نوسان قیمت ارز ها پا به پای آنها افزایش قیمت پیدا کرد و امروز به یکی از دغدغه های مردم برای جشن شب یلدا و عید نوروز تبدیل شده است.
واقعا چرا خشکبار باید با قیمت دلار قیمت گذاری شود و اینکه چرا تا به امروز هیچ نظارتی بر این موضوع صورت نگرفته است، واقعا مسئولان چرا اجازه می دهند یک محصول که هیچ ارتباطی به قیمت دلار ندارد به بهانه دلار افزایش قیمت داشته باشد و حالا کار به جایی برسد که در شبکه های اجتماعی قیمت هر دانه ی پسته را به تمسخر 1000 تومان به اشتراک بگذارند و بدتر از آن متاسفانه خندیدن عده ای از مردم به این موضوع می باشد، این یک معضل بزرگ اقتصادی است که کشور درگیر آن است و باید خیلی مراقب باشیم که ادامه پیدا نکند در غیر اینصورت جامعه دچار نا امیدی بیش از این خواهد شد. واقعا مسئولان از اوضاع کشور بی خبر هستند یا اینکه زورشان به دلالان و سود جویان بازاری نمی رسد!
هر چه هست فقط باید امیدوار باشیم که هر چه زودتر چاره ای برای این همه گرانی و هرج و مرج در جامعه پیدا شود.
قیمت دلار وارد کانال 7 هزار تومان هم می شود؟
بعداز بررسی اوضاع بازار از بایت قیمت ها حال می خواهیم به اصل این ماجرا بپردازیم، قیمت دلار در ایران امروز به کابوسی تبدیل شده که قصد خارج شدن از خواب های مردم را ندارد و هر گونه که می خواهد بازار را هدایت می کند.

در یکی دوماه گذشته دولت و قوه قضاییه با کمک هم توانستند نرخ دلار را ثابت نگه دارند و کمی هم کاهش دهند، اما بازهم این کاهش قیمت به نظر کافی نیست و هنوز نتوانسته است که تاثیر مناسبی بر بازار بگذارد. از ابتدای هفته گذشته شاهد کاهش قیمت دلار و سایر ارز ها با شیب ملایمی بودیم و این روند تا همین امروز ادامه داشته است.
روز گذشته خبرگزاری مهر در یکی از خبر های خود به یک موضوع جالب از قول یک مسئول پولی در کشور اشاره کرد: ایشان فرموده بودند دولت و بانک مرکزی می خواهند طی ماه های آخر سال 97 تمام تلاش خود را انجام دهند تا قیمت دلار وارد کانال 7 هزار تومان شود. اگر کمی خوش بین باشیم به قول این مسئول می توانیم امیدوار شویم که هر چه زودتر اوضاع بهتر خواهد شد. حالا باید فقط منتظر بمانیم وعده هایی که دولت بابت کاهش بیش از این قیمت دلار می دهند جامع عمل به خود می پوشاند یا ... ؟
حذف دلار از مبادلات تجاری دردنیا
پس از اقدام فشار آمریکا و اعمال تحریم اقتصادی بر کشورهایی نظیر ایران و ترکیه، کشورهای دیگر دنیا تصمیم گرفتند تا دلار را از مبادلات تجاریشان حذف نمایند. به این ترتیب روسیه، چین و حتی اتحادیه اروپا هم برای حذف دلار از معاملات خود اقدام به اعمال شروط در معاملات خود کردند. امروزه واردات نیز در کشور ما با واحد یورو انجام میشود. و با توجه به شرایط فعلی قیمت یورو  در ایران هم از ثبات خوبی بر خوردار است و امید است با توجه به حذف دلار از معاملات نتیجه بهتری برای کشور مان داشته باشد.


 


منبع: پول نیوز

کلیدواژه: قیمت ارز قیمت دلار اقتصاد قیمت کالا پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۵۹۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟

بررسی بازار نشان می‌دهد امروز برخی از پرطرفدار‌های داخلی با کاهش جزئی قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار خودرو عوامل متعددی از جمله کاهش قدرت خرید مردم، افزایش نرخ تورم و کاهش تقاضا برای خودرو در کاهشی شدن بازار نقش دارند.

 

به گزارش اکو ایران، افت نرخ دلار در بازار یکی از دلایلی است که می‌توان نوسان قیمت در بازار امروز را به آن نسبت داد، روندی که موجب شده تا فعالان این بازار به این نکته اشاره کنند که پیش‌بینی روند آینده بازار خودرو دشوار شده است. با این حال، با توجه به شرایط اقتصادی و سیاست‌های دولتی می‌توان انتظار داشت که بازار در کوتاه‌مدت با نوسانات و عدم ثبات روبرو باشد.

رصد بازار نشان می‌دهد امروز «دنا پلاس توربو اتومات» با کاهش ۱۱ میلیونی در بازار قیمت گذاری شد و بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داد و «پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات» هم امروز با رشد ۸ میلیونی بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد.

قیمت محصولات ایران خودرو

در میان محصولات ایران خودرو امروز قیمت خودرو‌های «دنا پلاس توربو اتومات»، «پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک»، «هایما S۷»، «تارا اتومات V۲»، «پژو پارس LX» و «رانا پلاس» مورد ارزیابی قرار گرفت.

براساس اطلاعات قیمتی کارنامه، در بازار «دنا پلاس توربو اتومات» یک میلیارد و ۸۹ میلیون تومان قیمت خورد و نسبت به روز گذشته افتی ۱۱ میلیونی را تجربه کرد. «پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک» هم با افزایش ۸ میلیونی ۱۰۸۸ میلیون تومانی شد. از سوی دیگر «هایما S۷» هم در بازار یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومانی شد و تغییر قیمت نداشت. ارزیابی بازار همچنین نشان می‌دهد در میان ایران خودرویی‌ها «تارا V۲ اتومات» هم امروز بدون تغییر ۹۹۳ میلیون تومان قیمت گذاری شد.

از سوی دیگر در میان پرطرفدار‌های ایران خودرو امروز «پژو پارس LX» هم در بازار ۸۸۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و تغییر قیمت نداشت و «رانا پلاس» هم ۶۴۳ میلیون قیمت خورد و رشد ۳ میلیونی داشت.

قیمت محصولات سایپا

در میان محصولات سایپا امروز قیمت خودرو‌های «شاهین G»، «تیبا صندوقدار SX»، «تیبا هاچ‌بک EX»، «کوییک دنده‌ای R»، «کوییک دنده‌ای S» و «ساینا دنده‌ای S» مورد ارزیابی قرار گرفتند.

براساس اطلاعات قیمتی کارنامه، امروز «شاهین G» در بازار ۷۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد و کاهش یک میلیونی داشت. در میان خانواده کوییک هم امروز «کوییک‌R دنده‌ای» بدون تغییر در بازار ۴۵۷ میلیون تومان قیمت گذاری شد و «کوییک دنده‌ای S» هم ۴۴۳ میلیون تومانی شد و رشدی ۴ میلیونی را تجربه کرد. از سوی دیگر ارزیابی بازار نشان می‌دهد «تیبا هاچ‌بک EX» هم ۴۲۰ میلیون تومانی ماند. بررسی بازار همچنین نشان می‌دهد «ساینا دنده‌ای S» هم امروز ۴۴۹ میلیون تومان قیمت خورد و افت یک میلیونی داشت و «اطلس» خودرو جدید سایپا هم با افزایش ۵ میلیونی ۵۹۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

دیگر خبرها

  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد
  • بازگشت دلار به کانال ۶۲ هزار تومان؛ ریزش ادامه دارد | دلار به کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد؟
  • دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • قیمت جهانی طلا؛ ۲۳۱۹ دلار
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • کاهش قیمت جهانی طلا ادامه دارد
  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی