Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-08@11:43:36 GMT

تولید سوخت سبز قابل بازیافت از روغن سویا

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۶۰۰۹۲

تولید سوخت سبز قابل بازیافت از روغن سویا

محققان یک پژوهش‌سرا در خراسان رضوی به تولید سوخت پاک بیودیزل دست یافتند که علاوه بر آنکه خواص آن منطبق بر استانداردهای جهانی است، قابلیت بازیافت و استفاده مجدد را دارد.

به دلیل اهمیت روز افزون نقش انرژی در جهان از یک طرف و از طرف دیگر تجدید ناپذیری سوخت‌های فسیلی و مسایل زیست محیطی ناشی از این سوخت‌ها، در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌ و مطالعات چشمگیری به منظور تامین منابع مناسبی از سوخت‌های جایگزین در کشورهای مختلف انجام گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا تاکنون بیودیزل به عنوان سوخت سبز جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی معرفی شده است؛ چراکه بیو دیزلها سوخت گازوئیلی پاک هستند که از منابع طبیعی مانند روغن‌های گیاهی، چربی‌های حیوانی، روغن بازیافت پخت و پز و منابع تری‌گلیسرید تولید می‌شوند. این سوخت به عنوان مکمل در موتورهای دیزلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای این کاربرد نیازی به ایجاد تغییر در این موتورها  نیست.

بر این اساس در پژوهش‌سرای مهندس سینا مسیح آبادی خراسان رضوی پروژه تحقیقاتی با عنوان "ساخت سوخت زیستی بیو دیزل به وسیله نانو کاتالیست اکسید کلسیم در بستر MCM _۴۱" اجرایی شد.

در این طرح تحقیق کاتالیست نانو ذرات اکسید کلسیم (CaO)  در بستر ساختار مختلخل به نام MCM-۴۱ جهت پایداری نانو ذرات به روش کلیناسیون سنتز شد و توسط آزمون طیف سنجی پراش اشعه ایکس مورد شناسایی قرار گرفت. نتایج XRD نشان دهنده ساختارهای نانو متری کاتالیست بوده است.

نانو کاتالیست سنتز شده در تولید بیو دیزل از روغن سویا بوده و تمامی مقادیر آن تطابق خوبی با استانداردهای بیو دیزل  ASTM_D ۶۵۸۴ دارد.

برای تولید این سوخت زیستی در ابتدا نانو ذرات اکسید کلسیم در بستر MCM _۴۱ سنتز و سپس از کاتالیست ساخته شده در واکنش ساخت بیو دیزل استفاده شد. در ادامه واکنش، ترانس استریفیکاسیون انجام و در دمای ۵۶ درجه سانتی‌گراد به مدت ۵ ساعت نسبت مولی روغن به متانول بهینه سازی و به میزان ۸ درصد وزنی کاتالیست به واکنش اضافه شد.

تمامی آزمایش‌های مربوط به این تحقیقات در آزمایشگاه نانو تکنولوژی پژوهش‌سرای سینا مسیح‌آبادی خراسان رضوی اجرایی شده و در نهایت خواص سوخت زیستی بیوذیزل ساخته شده توسط آزمون‌های مختلف که تطابق خوبی با استاندارد جهانی داشت، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین کاتالیست ساخته شده توسط آزمون‌های مختلف مشخصه‌یابی شد.

قطعا ساخت سوخت زیستی و پاک جایگزین بنزین و گازوئیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در این تحقیق نیز از کاتالیستی استقاده شد که امکان بازیابی و استفاده دوباره در واکنش دا دارد.

بر اساس نتایج به دست آمده راندمان نانو کاتالیست تولید شده بیش از ۹۰ درصد استف به گونه‌ای که نتایج به دست آمده نشان داد که خواص بیو دیزل تولید شده در این مطالعات خواص مطابق با استانداردهای جهانی را دارد.

این طرح از سوی امیر دلدار فروتفه دارنده مدال نقره المپیاد نانو از مدرسه مرکز استعدادهای درخشان نیشابور و با راهنمایی دکتر ابوالفضل جعفرزاده اجرایی شد.

 

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۰۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سازمان غذا و دارو به توصیه به مصرف آب چاه

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر مهدی انصاری با بیان اینکه اظهار نظر در مورد اینکه مصرف آب چاه فقط منجر به بروز سنگ کلیه می‌شود، غیرمسئولانه و غیرکارشناسی است، یادآور شد: آب چاه‌ها ممکن است آلودگی‌های زیادی داشته باشند که ممکن است به دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی، کشاورزی، مراکز صنعتی و منابع دیگر آبهای زیرزمینی متصل آلودگی به ترکیبات آلی، نیترات و سولفات داشته باشد.

وی ادامه داد: در تولید و عرضه آب‌های بسته بندی، فرآیندهای صنعتی رعایت شده و مجوزهای لازم پس از بررسی‌ها و آزمایشات متعدد اخذ می‌شود. هر محصولی یک شرایط نگهداری دارد که توسط تولید کننده در بسته‌بندی محصول، اعلام می‌شود که مصرف کننده، فروشنده و توزیع کننده ملزم به رعایت الزامات انبارداری، حمل و نقل و نگهداری هستند.

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر شرایط نگهداری هر محصولی رعایت نشود، طبیعی است که شاید خطراتی برای مصرف کننده به همراه داشته باشد و این هم محدود به یک فرآورده مانند آب بسته بندی شده نیست. ظروف بسته بندی پت در ایران و دنیا، مختص آب‌های آشامیدنی نیست بلکه در نوشابه‌ها، روغن های خوراکی، برخی لبنیات و شیشه های شیرخوری کودکان نیز از مواد پت استفاده می شود.

وی در ادامه صحبت‌هایش به روغن‌های خوراکی اشاره کرد و با بیان اینکه روغن‌های زیروترانس مورد تایید سازمان غذا و دارو هستند، تاکید کرد: برای هر شاخص روش اندازه‌گیری وجود دارد که از دقیق‌ترین و حساس‌ترین روش‌ها استفاده می‌شود و عبارت زیرو معنی عام داشته؛ در حالی که به صورت فنی عبارت غیر قابل ردیابی (not detectable) اعلام می شود. باید اذعان نمود نمی توانیم و نباید علایق و سلایق شخصی خودمان را در رسانه‌ها عمومیت دهیم.

انصاری در خصوص کیفیت برنج‌های غیر ایرانی موجود در بازار نیز گفت: تمامی برنج های وارداتی در مبادی ورودی کشور و حتی در مبداء تولید نمونه‌برداری شده و آنالیزهای لازم بر روی آنها انجام می‌شود و تنها محصولاتی قابلیت عرضه به بازار مصرف را دارند که با ضوابط و مقررات ملی کشور مطابقت داشته باشند.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، کلیه کالاهای سلامت از جمله آبهای بسته بندی مورد نظارت و پایش مستمر سازمان غذا و دارو بوده و با هر گونه عدم انطباق با ضوابط موجود به صورت قانونی برخورد می‌شود. نظرات ارائه شده از سوی افراد غیرمسئول در حوزه سلامت غذایی، جنبه شخصی دارد و موضع ارگان‌های رسمی نیست. اطلاعات ارائه شده بر اساس اطلاعات بسیار محدود و ناقص یک آزمایشگاه بخش خصوصی، فاقد عمومیت بخشی به کل جامعه است.

دیگر خبرها

  • ترجیح اتوبوس‌های برقی برای چیست؟
  • ایجاد شکل خاصی از گرافن برای بهبود باتری سدیم یون
  • برگشت برنج و روغن به کالاهای مشمول ارز ترجیحی!
  • عشایر لرستان سالانه ۱۷ تن روغن حیوانی تولید می‌کنند
  • واکنش سازمان غذا و دارو به توصیه به مصرف آب چاه
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • راهکارهای اقتصاد دایره‌ای برای بهینه‌سازی مدیریت پسماند
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی کشور در تامین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین