Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگسرای آیت‌الله نجومی به عنوان اولین فرهنگسرای کرمانشاه حدود دو سال است به لطف شهرداری کرمانشاه تعطیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  مرصاد، اوایل سال 92 بود که کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه  صاحب فرهنگسرا شد؛ مکانی که تا آن زمان جای خالی‌اش به شدت احساس می‌شد و بعد از آن چندین فرهنگسرا نیز به جمع خانه‌های فرهنگی کرمانشاه افزوده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهنگسرای آیت‌الله نجومی اولین فرهنگسرای کرمانشاه بود که افتتاح شد و در مرکز شهر و در دل مجموعه شهرداری قرار گرفته است؛ اما حدود دو سالی می‌شود که این فرهنگسرا به مکان کمیسیون ماده 100 تبدیل شده است.

مکانی که قرار بود در آن تبادلات فرهنگی صورت گیرد دو سال است که راکد مانده و شهروندان از امکانات آن محرومند؛ ظاهرا برای شهرداری درآمدزایی مهمتر از مسائل فرهنگی بوده که کمیسیون ماده 100 را ترجیح داده است.

با تبدیل معاونت فرهنگی شهرداری کرمانشاه به سازمان فرهنگی و اجتماعی انتظار می‌رفت شاهد برنامه‌های فرهنگی بهتر و بیشتری باشیم، اما نه تنها چنین اتفاقی نیفتاده بلکه برنامه‌های چندانی را هم از سوی این نهاد شاهد نبوده‌ایم.

 

اولتیماتوم دو ماهه شورا به شهرداری

سیدحجت‌الله موسوی‌اجاق، سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه در مورد دلیل تعطیلی دو ساله فرهنگسرای آیت‌الله نجومی به خبرنگار مرصاد گفت: اخیرا در شورای شهر مصوب کرده ایم که این فرهنگسرا مجدد بازگشایی شود.

وی افزود: برای این امر دو ماه به شهرداری مهلت دادیم که برای کمیسیون ماده 100 مکانی را پیدا کنند تا این فرهنگسرا به کاربری اصلی خود برگردد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر کرمانشاه افزود: این مکان از اماکن مربوط به شهرداری است و بر اساس نیازی که وجود داشت این اتفاق افتاده است.

موسوی‌اجاق تصریح کرد: با توجه به اینکه ما در کرمانشاه کمبود فرهنگسرا داریم لذا این مکان باید به حالت اولیه برگردد.

جایگیزینی فرهنگسرا با ماده 100 به دستور شهردار وقت بود

عبدالمالکی، رییس سازمان فرهنگی شهرداری  کرمانشاه نیز در این خصوص به خبرنگار مرصاد گفت: در واقع بنا به تشخیص شهردار وقت و مشکلات موجود تاکید شد که کمیسیون ماده 100 داخل مجموعه شهرداری باشد و قرار شد این فرهنگسرا در اختیار ماده 100 قرار گیرد.

وی بیان داشت: البته در دستور کار سازمان فرهنگی شهرداری است که پیگیر هستیم تا این فضای فرهنگی که به کمیسیون ماده 100 تبدیل شده دوباره به حالت اولیه و فضای فرهنگی بازگردد.

رییس سازمان فرهنگی شهرداری  کرمانشاه ادامه داد: با توجه به اینکه فرهنگسرای مذکور در مرکز شهر قرار دارد این موضوع در دستور کار قرار گرفته و مستلزم جایگزین فضا برای این کمیسیون است که این مجموعه به کارکرد اولیه خود برای برگزاری برنامه های فرهنگی و کلاس های آموزشی برگردد.

انتقاد شهروندان از تعطیلی این مکان فرهنگی

برخی از شهروندان نیز در تماس‌های مکرر خود با پایگاه اطلاع‌رسانی مرصادنیوز از تعطیلی دو ساله این فرهنگسرا انتقاد داشتند و خواستار رسیدگی مسئولان فرهنگی به این موضوع بودند.

کلانشهر یک میلیونی کرمانشاه با وجود مشکلات و معضلات فرهنگی که با آن دست به گریبان است، اما سهم اندکی از این پاتوق های فرهنگی تحت عناوین فرهنگسرا یا خانه های فرهنگی دارد و برای این جمعیت تنها 3 فرهنگ سرا در شهر دایر است و یکی از آنها هم دو سالی می‌شود که تعطیل است.

 

البته عمده فعالیت های این فرهنگسراها هم همان آموزش های روتین و بدون انجام کارها و ایده های نوآورانه است، از فرهنگسراهای تخصصی هم که خبری نیست و این تعداد معدود که به اندازه انگشتان یک دست هم نمی رسد به هیچ وجه پاسخگوی جمعیت شهر نیست.

حاشیه های شهر هم با وجود بیداد آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی که کلا از داشتن یک چنین مکان های فرهنگی محرومند، در حالی که احداث چنین اماکنی در این مناطق نه تنها یک ضرورت است بلکه در ارتقای فرهنگ و کاهش آسیب های این مناطق نیز بسیار موثر است.

شکی نیست که فرهنگسراها در پایداری و حفظ هویت فرهنگی هر جامعه تاثیر به سزایی دارند و این هویت فرهنگی در سایه خودآگاهی نسبت به تجربه‌های فرهنگی حاصل می‌شود.

نقش فرهنگسراها در بروز و نمود این هویت فرهنگی که تقویت همبستگی اجتماعی را در پی دارد و همچنین در تبادل فرهنگی که موجب پویایی جوامع می‌شود هم بر کسی پوشیده نیست و انتظار می‌رود مسئولان فرهنگی با دقت و حساسیت بیشتری به این مسائل توجه کنند.

آیا واقعا دو فرهنگسرا بری یک شهر یک میلیون نفری کفایت می‌کند و اصولا می‌تواند تاثیرگذاری آنچنانی داشته باشد؟

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۱۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسویه بدهی شهرداری با بانک‌ها/ قرارداد چین ابهامی ندارد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، لطف الله فروزنده با حضور در صحن علنی شورای شهر و در واکنش به گزارش خزانه دار شورای شهر در مورد گزارش مالی شهرداری تهران در ۱۱ ماه ابتدایی سال گذشته با بیان اینکه ما به دنبال فرصتی برای ارائه گزارش هستیم، گفت: شهرداری تهران عین بودجه یعنی رقم ۱۱۳ هزار میلیارد تومان را اصلاح کرده است و شهردار تهران نیز به شهرداران مناطق ابلاغ کرده تا سقف بودجه را محقق کنند و حتی تلاش کنند که رقم بیشتری از سقف بودجه محقق شود.

وی با بیان اینکه تمام ارقام متمم بودجه صرف امور سرمایه‌ای شده است، تصریح کرد: ارقام ابلاغی مشخص است و بر اساس آن گزارشی ارائه خواهیم کرد و در تبصره ۱۳ به شهرداری اجازه داده شده که نسبت به تسویه با بانک‌ها اقدام کنند و گزارش آن در تفریغ بودجه ارائه شود که باید بگویم که در این حوزه رقم بدهی حدود ۱۷۹ هزار میلیارد تومان بوده و به عنوان مثال بدهی ۱۶۰ همتی شهرداری به یکی از بانک‌ها به ۱۵ همت رسیده که این کاهش از طریق اعطای ملک و ... بوده است و ما به مانند این رقم بدهی به بانک شهر داشتیم که پرداخت کردیم اما باز هم ۵۰ همت دیگر بدهی داریم.

وی با بیان اینکه واریز برداشت ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای ما افتخار است و در این موارد شفاف هستیم، گفت: در گذشته گزارش حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌ها قرائت نمی‌شد اما با تلاشی که انجام دادیم گزارشات حسابرسی ارائه می‌شود و این عملکرد شورا و شهرداری است و افتخار است که بودجه و متمم محقق شده و همه طرح‌های عمرانی اجرایی شده است و در شرایطی قرار داریم که حقوق‌ها هر ماه در روز بیست و ششم پرداخت می‌شود و ما پرداخت بدهی‌ها را بر اساس تبصره ۱۳ انجام دادیم و بر همین اساس هم تسهیلات دریافت کردیم و چه اشکالی دارد اگر تسهیلات اخذ شده برای خرید اتوبوس‌ها باشد.

وی با بیان اینکه شورا سیاست گذار و ناظر بر شهرداری است، گفت: تقاضا دارم که حرمت‌ها رعایت شود چرا که تا کار مشترکی انجام ندهیم برنامه‌ها به نتیجه نمی‌رسد و دیدید که یک فرد مسئله دار موضوعی در مورد قرارداد چین مطرح کرده و اگر سوالی داریم می‌توانیم جلسه برگزار کنیم. چرا که قرارداد چین ابهامی ندارد و باعث افتخار ماست و این خریدها از محل اموال بلوکه شده بود که آن را پیگیری کردیم و هیچ کاری بدون پیگیری محقق نمی‌شود و این افتخار ما است که ۱۰۲ همت سند تحقق بودجه را ثبت کردیم و از اعضای شورا درخواست می‌کنم به گونه‌ای صحبت کنیم که از افتخاری که نصیب مدیریت شهری شده، سخن به میان بیاوریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از افزایش تابلوهای اعلام وضعیت پارامترهای سلامت هوا تا طرح تهاتر مطالبات بانک شهر با املاک
  • جنجال قرارداد میلیارد دلاری زاکانی با چینی‌ها در شورا
  • (ویدیو) عضو شورای شهر تهران: با شهرداری نظارت‌ناپذیر رو‌به‌رو هستیم
  • تسویه بدهی شهرداری با بانک‌ها/ قرارداد چین ابهامی ندارد
  • دخل و خرج شهرداری تهران زیر ذره بین شورا
  • تعطیلی تمام موزه‌ها و اماکن تاریخی استان کرمانشاه
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • تعطیلی اماکن تاریخی در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا