Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از اینکه رسانه‌های آمریکایی از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج پنجاه درصدی نظامیان این کشور از افغانستان خبر داد، کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان تاکید می‌کنند که اگر آمریکا خارج شود، افغانستان به صلح نزدیک می‌شود. ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۹ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم ، «نظر محمد مطمئن» نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: عامل اصلی جنگ افغانستان، حضور نیروهای خارجی در افغانستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی تصمیم خروج نظامیان آمریکایی به نقل از مقامات ارشد این کشور در رسانه‌های غربی منتشر شد، هارون چخانسوری سخنگوی دولت وحدت ملی گفت که نیروهای امنیتی افغان از ابتدای سال 2014 میلادی تاکنون مسئولیت تامین امنیت را مستق بر عهده داشته‌اند و در حال حاضر نیز خروج نیروهای خارجی تاثیری در وضعیت امنیتی نخواهد داشت.

آمریکا نتوانست موضع طالبان را تغییر دهد

نظر محمد مطمئن درباره پیامد این تصمیم ترامپ، گفت: آمادگی آمریکا به خروج نیروهای خارجی به معنای این است که افغانستان به طرف صلح پیش خواهد رفت و معتقدم که اگر آمریکا از افغانستان خارج شود ما به صلح نزدیک‌تر خواهیم شد.

وی در پاسخ به اینکه چه مسایلی بر تصمیم رئیس جمهور آمریکا تاثیر گذار بوده است و احتمال آن با نشست طالبان در ابوظبی اظهار داشت: آمریکا از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تاکنون فشارهای گوناگونی به طالبان وارد کرده است تا این گروه در رابطه با موضع خود در قبال نیروهای خارجی انعطاف‌پذیر شود.

اما به باور مطمئن، علیرغم تمام تلاش‌ها، کاخ سفید نتوانست طالبان را متقاعد کند تا از شرط خود برای مصالحه یعنی تاکید بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان دست بردارد.

تحلیلگر افغان اظهار داشت: خلیلزاد در نشست ابوظبی از اینکه گروه طالبان خواست‌های آمریکا را نپذیرفت و آتش بس را قبول نکرد، ناامید شد و به همین خاطر حالا ترامپ تصمیم کاهش نیرو را اتخاذ کرده است.

انتقال تجهیزات نظامیان آمریکایی از عراق و سوریه و تشدید جنگ در افغانستان

اخیرا «میلیتاری تایمز» به نقل از «جان نیکلسون» فرمانده پیشین نظامیان آمریکایی و ناتو در افغانستان گفته بود که پس از فروکش کردن جنگ عراق و سوریه، بخشی از تجهیزات ارتش آمریکا از این کشورها به افغانستان منتقل می‌شود.

ژنرال نیکلسون گفته بود که در حملات به مواضع طالبان از بمب‌افکن «B-52» و جنگنده «F-22» استفاده شده که ارتش آمریکا معمولا در عراق و سوریه از آن استفاده می‌کند.

ارتباط ناامنی با حضور آمریکا

در حال حاضر که ترامپ فرمان خروج کامل نیروهای آمریکایی از سوریه را نیز صادر کرده است، این کارشناس افغان درباره گفته نیکلسون و تشدید جنگ در افغانستان اظهارداشت: بسیاری از افراد بدلیل قدرت آمریکا، ناخواسته حرف این کشور را قبول می‌کنند اما اینطور نیست که در افغانستان ابتکار عمل در اختیار آنها باشد.

این تحلیلگر مسائل افغانستان گفت: «در هر گوشه از جهان که آمریکا حضور دارد، آنجا ناامنی نیز وجود دارد. ما به این باور هستیم که در سوریه و یمن و هر جایی که آمریکا باشد، آنجا ناامنی خواهد بود و به یقین اگر آمریکا از کشورهای اسلامی خارج شود، جنگ در این مناطق پایان خواهد یافت».

انتقاد مجدد نمایندگان پارلمان افغانستان از پیمان امنیتی کابل-واشنگتندیپلمات سابق افغانستان: پیمان امنیتی با آمریکا جز درد و رنج حاصلی برای افغانستان نداشته است

پس از انعقاد پیمان امنیتی راهبردی میان کابل و واشنگتن، بسیاری از کارشناسان و چهره‌های سیاسی افغانستان این قرارداد را به ضرر منافع افغانستان خواندند و تشدید وضعیت امنیتی را حاصل عملی نشدن این پیمان از سوی آمریکا عنوان کردند.

نظر محمد مطمئن در پاسخ به اینکه آیا آغاز روند خروج سربازان آمریکایی به فرمان ترامپ، به معنی شکست ماموریت آمریکا در افغانستان است نیز تاکید کرد که قرارداد امنیتی، یکجانبه بود و منافع افغانستان در آن در نظر گرفته نشده بود. طرف‌های افغان که این قرارداد را امضا کرده بود نیز از ملت افغانستان نمایندگی نمی‌کردند.

وی در پایان تصریح کرد: ما می‌دانیم آمریکا قدرتی که در سال 2001 میلادی داشت را حالا ندارد و تضعیف شده است.

انتهای پیام/.

R7891/P36446/S8,87,1413/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۲۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟

مقامات آمریکایی تصور می‌کنند کمک‌های جدید واشنگتن به اوکراین کمک خواهد کرد جلوی پیشروی روسیه طی ماه‌های آینده گرفته شود اما مشکلات دیگری بر سر راه کی‌یف وجود دارد و ایالات متحده از آن می‌خواهد به کمبود نیروهای اوکراینی رسیدگی کند و ظرفیت‌های دفاعی‌اش را افزایش دهد زیرا بدون این موارد بعید است اوکراین تا سال ۲۰۲۵ بتواند حمله‌ای بزرگ انجام دهد.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته لایحه کمک کنگره آمریکا به اوکراین به ارزش بیش از ۶۰ میلیارد دلار که با مخالفت سرسختانه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شده بود، به تصویب رسید.

روزنامه واشنگتن‌ پست در گزارشی می‌نویسد: «همزمان با اینکه محموله‌های اولیه تسلیحات از جمله گلوله‌های توپخانه، موشک‌های دفاع هوایی و خودروهای زرهی به اوکراین می‌رسند، مقامات آمریکایی انتظار دارند این تسلیحات جدید، زمان را برای کی‌یف بخرد تا ارتش و دفاع میدان نبرد را پیش از حمله احتمالی روسیه تقویت کند.»

یکی از مقامات دفاعی آمریکا بدون آنکه نامش افشا شود، گفت: «کمک‌های آمریکا به اوکراینی فرصتی می‌دهد تا با حملات مداوم روسیه چه در خط مقدم و چه در آسمان بهتر مقابله کند و با تاثیرگذاری بیشتری از سربازان و هم‌چنین غیرنظامیان دفاع کند. اما زمان ارزشمند است و نباید هدر شود.»

روزنامه واشنگتن پست تاکید می‌کند: «پس از ۲ سال از جنگ اوکراین، نیروهای این کشور شتاب اولیه‌ای را که در میدان نبرد داشتند، از دست داده‌اند. اکثر مقامات آمریکایی طی مصاحبه‌هایی گفته‌اند که زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) جهت بازپس‌گیری ۲۰ درصد از کشورش – که در حال حاضر تحت کنترل روسیه است –هیچ مسیر نظامی مشخصی ندارد.»

«راب لی» تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا که اکنون در موسسه تحقیقات سیاست خارجی مشغول به کار است و جنگ اوکراین را از نزدیک رصد می‌کند، گفت: «وضعیت نیروهای میدان نبرد اوکراین مشکل جدی است. اگر این مسئله حل‌وفصل نشود، بسته آمریکا کمکی به اوکراین نخواهد کرد.»

کی‌یف هنوز اعلام نکرده است که در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به چه تعداد نیرو نیاز خواهد داشت. فرمانده ارشد سابق اوکراین که در ماه فوریه توسط رئیس‌جمهور زلنسکی کنار گذاشته شد، می‌گفت که حدودا «نیم میلیون نیرو» نیاز خواهد بود اما جانشین او می‌گوید که تعداد نیروهایی که اوکراین نیاز دارد، «کم‌تر» است.

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به همین موضوع می‌نویسد: «کمبود نیروهای اوکراین بر چالش‌های سیاسی که دولت زلنسکی با آنها مواجه است، تاکید می‌کند. مسئله استقرار و بسیج نیروها از جمله مسائلی هستند که زلنسکی برای دور نگه داشتن روسیه و هم‌چنین حفظ اتحاد ملی اوکراین آن هم پس از ۲ سال جنگ و خونریزی باید به آن رسیدگی کند.»

حفر گور برای نیروهای کشته شده ارتش اوکراین

این روزنامه علاوه بر کمبود نیروها که آمریکا از اوکراین می‌خواهد تا آن را بهبود ببخشد، به نقل از مقامات آمریکایی مسئله دیگری را برجسته می‌کند.

واشنگتن پست می‌نویسد: «مقامات آمریکایی نیاز می‌بینند که دفاع فیزیکی اوکراین پیش از حمله احتمالی روسیه بهبود پیدا کند. نیروهای اوکراینی سال گذشته را به حفر، ایجاد موانع و مین‌گذاری گذراندند اما مقامات آمریکایی معتقدند باید اقدامات بیشتری در این راستا انجام شود. آنها امیدوارند مین‌های ضد تانک و ضد نفر که در بسته تسلیحاتی روزهای اخیر اعلام شد، کمک حال اوکراینی‌ها باشد.»

دولت «جو بایدن» با توجه به کمک‌هایی که ارائه کرده است، از اوکراین دستاورد نظامی می‌خواهد اما در عین حال می‌داند که کمبود نیروهای این کشور جنگ‌زده اروپایی مسئله حائز اهمیتی است، از این رو واشنگتن به کی‌یف می‌گوید که «هم نیروهایش و هم ظرفیت‌های دفاعی‌اش را افزایش دهد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد
  • وحید امیری در لیست خروج تابستانی پرسپولیس
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است