Web Analytics Made Easy - Statcounter

توییتی که حساب کاربری سفارت آمریکا در ریاض درباره تاثیر اعتراضات مسالمت‌آمیز و قدرت آنها در ایجاد تغییرات منتشر کرد، جنجالی گسترده و واکنش‌های شدیدی را میان کاربران شبکه‌های اجتماعی عربستان ایجاد کرد. البته بعدا سفارت آمریکا این توییت جنجال خود را حذف کرد.

به گزارش ایسنا، سفارت آمریکا در ریاض و دو کنسولگری این کشور در جده و ظهران با انتشار توییت‌هایی به دو زبان عربی و انگلیسی به همراه یک ویدئو نوشت، ببینید اعتراضات مسالمت‌آمیز چگونه می‌تواند به تغییرات اجتماعی و سیاسی مثبتی منجر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتشار این توییت موجب خشم گسترده کاربران عربستانی توییتر شده و آنها این اقدام را به منزله تحریکی علیه عربستان و دعوت به تظاهرات و آشوب‌افکنی در این کشور و در ادامه دخالتی آشکار در امور داخلی عربستان دانستند.

در ویدئویی که در سایتی وابسته به وزارت خارجه آمریکا منتشر شد، فایده اعتراضات مسالمت‌آمیز با نتایج فاجعه‌بار استفاده از خشونت در شرایط استبداد شدید و اعتصاب‌ها و تحریم‌ها مقایسه شد.

همچنین در توییت سفارت آمریکا درباره این ویدئو نوشته شده، پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که اعتراضات مسالمت‌آمیز بدور از خشونت، اثرگذارتر از اعتراضات خشونت‌آمیز هستند.

در این توییت از شهروندان عربستانی خواسته شده این ویدئو را دنبال کنند.

توییت یاد شده در شرایطی منتشر شد که روابط عربستان و آمریکا دچار تنش‌ شده‌اند و انتشار چنین توییتی از سوی سفارت آمریکا در ریاض نمی‌تواند تصادفی باشد بلکه اقدامی عامدانه برای بازتاب سیاست جدید آمریکا با عنوان تلاش برای تحریک مردم عربستان به اقدام گسترده علیه مسؤولان این کشور جهت اجرای اصلاحاتی سیاسی و اجتماعی و آزادی صدها فعال سیاسی در این کشور است که بدون محاکمه بازداشت شده‌اند.

سفارت کانادا در ریاض در اوت گذشته توییت کریستیا فریلند، وزیر خارجه این کشور را منتشر کرد که در آن به شدت از اقدامات مسؤولان عربستانی در نقض حقوق شهروندان این کشور انتقاد و آنها را به آزادسازی فوری فعالان زن و مرد این کشور از زندان‌ها دعوت کرد، این توییت موجب خشم ریاض شد و در ادامه به سفیر کانادا اجازه بازگشت به ریاض را نداد و سفیر خود در اوتاوا را نیز فراخوانده و تمامی روابط تجاری خود با کانادا را متوقف کرد و از دانشجویان عربستانی مقیم کانادا خواست فورا به کشورشان بازگردند تا برای ادامه تحصیل به سایر دانشگاه‌ها فرستاده شوند.

خشم بی‌سابقه مسؤولان عربستانی از کانادا دو دلیل اصلی داشت:

اول اینکه وزیر خارجه کانادا در توییت خود آزادی فوری فعالان بازداشت شده را خواستار شد و این توییت از سوی بیش از ۱۲ هزار دنبال کننده سایت سفارت کانادا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

دوم اینکه مسؤولان عربستانی با پاسخ شدید خود به این توییت و نیز مجازات‌های فوری از جمله قطع روابط تجاری و اقتصادی با کانادا، قصد داشتند پیام آشکاری را به دیگر کشورها داده و به آنها نسبت به تکرار چنین اقدامی که به منزله دخالت در امور داخلی عربستان و خط قرمز این کشور محسوب می‌شود، هشدار دهند.

به نظر می‌رسد که سفارت آمریکا در ریاض این پیام عربستان را نادیده گرفته و به هشدارهای ریاض اهمیتی نداده و تصمیم گرفته حتی از همتای کانادایی خود نیز فراتر برود و عربستانی‌ها را به تظاهرات مسالمت‌آمیز برای اصلاحات سیاسی و اجتماعی و اعتراض به گرانی‌ها و افزایش هزینه‌های زندگی و نیز افزایش نرخ بیکاری جوانان دعوت کند.

سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان به خوبی می‌داند که این خواسته‌ها نشان‌دهنده مشکلات عربستانی‌ها است به همین دلیل دو روز قبل همزمان با اعلام بودجه سالانه عربستان تصمیم گرفت بسته حمایتی کارمندان را برای دومین سال پیاپی تمدید کند.

هنوز انگیزه‌های سفارت آمریکا از این اقدام مشخص نیست شاید واشنگتن تصمیم گرفته با افزایش فشارها بر ریاض و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، آنها را به ایجاد تغییراتی در ساختار حاکمیتی مجبور یا اینکه ریاض را به برداشتن گام‌هایی علنی در عادی‌سازی روابط با اسرائیل تشویق کند، شاید هم این توییت در پاسخ به اعتراض شدید عربستان به تصمیمات اخیر مجلس سنا (در مسؤول دانستن بن سلمان در قتل جمال خاشقجی، لزوم توقف تمامی همکاری‌ها با ریاض در جنگ یمن از جمله فروش سلاح و مهمات) منتشر شده باشد.

حال سوال این است که مسؤولان ریاض چه واکنشی به انتشار این توییت حساس و خارج از عرف خواهند داشت و آیا پاسخ به توییت یاد شده به همان خشونت پاسخ ریاض به کانادا خواهد بود؟

پاسخ به این سوال دشوار است زیرا اولا آمریکا، کانادا نیست، دوم اینکه واکنش تند عربستان ممکن است با اقدام شدیدتر و بزرگتری از طرف آمریکا روبه‌رو شود و در صورت شکل‌گیری تنشی میان این دو، عربستان بیشترین زیان‌ سیاسی، اقتصادی و نظامی را ببیند و سوم اینکه در صورت بروز تنشی میان این دو، ریاض با رئیس جمهوری بی‌پروا در آمریکا مواجه خواهد شد که آن زمان دیگر علاقه چندانی به عربستان نخواهد داشت.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۳۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، یک هواپیمای شخصی اسرائیلی که اخیرا تعدادی از مقامات اسرائیلی را به قطر و مصر برده بود، بعدازظهر امروز (شنبه)، در ریاض فرود آمد.

تلویزیون اسرائیل «کان» گزارش داد این هواپیما از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو برخاسته و بعد از توقف کوتاهی در عمان به عربستان سعودی رفته و آنجا فرود آمده است.

کان مدعی شد که احتمالا چند مقام اسرائیلی به منظور گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی با این هواپیما به ریاض رفته باشند.

این شبکه اسرائیلی در ادامه با اشاره به سفر قریب‌الوقوع «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه، خاطرنشان کرد مقامات موساد و شاباک (سرویس امنیت داخلی رژیم اسرائیل) چند روز پیش از همین هواپیما برای انجام سفرهایی در منطقه استفاده کرده‌اند.

در این گزارش اشاره شده است که از این هواپیما برای انتقال مقامات اسرائیلی در چارچوب مذاکرات تبادل اسرا در قطر و مصر استفاده شده است.

کد خبر 847561 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل خبر ویژه عربستان فلسطین

دیگر خبرها

  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • لحظه اصابت و سرنگونی جنگنده پیشرفته آمریکا توسط انصارالله یمن+ ویدئو/ اعلام سفر رئیس موساد به عربستان/ طرح بلندپروازانه ترکیه برای ساخت ناو هواپیمابر/  حمله عناصر «پ.ک.ک» به نیروهای ارتش ترکیه
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی | ماموریت صهیونیست ها در سفر به عربستان چیست؟
  • رئیس‌کل بانک مرکزی راهی عربستان شد
  • آخرین فرصت عربستانی‌ها به محمد صلاح