Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوه قضاییه با تاکید بر راه اندازی اطلس جنایی، شبکه دیدبانی و رصد جرایم و دعاوی گفت: زیر ساخت‌های مناسب برای تدوین این اطلس باید ایجاد شود.

به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، به نقل از واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، فرزاد جلیلیان، سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوه قضاییه گفت: با تصویب و ابلاغ برنامه چهارم توسعه قضایی، بروزرسانی اطلس جنایی کشور به عنوان تکلیف قانونی برعهده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: استقرار و دستیابی به نظام جامع آماری متقن می تواند هر جامعه ای را از گزند مضرات، مصائب و گرفتاری‌های بی‌شمار یکپارچه نبودن آمار‌های رسمی محفوظ کند چرا که در نظام آماری چندگانه ممکن است تمام نیاز‌های آماری به خوبی پوشش داده نشوند و یا اینکه برخی از نیاز‌ها به شکل مضاعف هم پوشانی دارند.

سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوه قضاییه با اشاره به اینکه نخستین گام برنامه‌ریزی؛ شناخت وضعیت موجود است و آمار از مهم‌ترین ابزار‌های شکل‌گیری این شناخت هستند اظهار کرد: به همین منظور از سال گذشته برنامه اجرایی"راه اندازی اطلس جنایی و شبکه ملی دیده بانی شناسایی و رصد جرایم، دعاوی و آسیب‌های اجتماعی" در دستور کار قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: با توجه به قلمرو وسیع موضوعی و تعدد نهاد‌ها و دستگاه های دخیل در این حوزه و فراقوه ای بودن پیشگیری از وقوع جرم، بی شک تهیه و تدوین نظام جامع آمار جرایم و دعاوی از ضروریات فعالیت های حوزه پیشگیری بخصوص در شناسایی علل وعوامل وقوع جرم و همچنین ارزیابی کارآمدی تدابیر پیشگیرانه خواهد بود.

سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوه قضاییه تصریح کرد: این برنامه، سند جامع تصویری است که مجموعه ای از اطلاعات مکانی دعاوی، جرایم وآسیب های اجتماعی را با کمک نقشه ها، عکس ها و تصاویر نمایش می‌دهد. همچنین به همراه تحلیل های آماری گرافیک محور ومکان محور، مدیران را در ارزیابی دقیق وضع موجود، تحلیل موضوعات مختلف و درنهایت تصمیم گیری های سریع وکلی یاری می کند.

وی، شناسایی کانون های جرم خیز و پرآسیب، واکاوی شاخص های موثر بر وقوع جرم، شناسایی الگو‌ها و روند‌های حاکم بر تغییر و جابه جایی جرایم ودعاوی، به منظور پیش بینی صحیح ودقیق زمان و مکان وقوع جرائم و دعاوی شناخته شده آتی و کاهش حداکثری آن‌ها را از نتایج ارزنده راه اندازی اطلس جنایی برشمرد.

جلیلیان خاطرنشان کرد: تا زمانی که بستر مناسبی برای اطلاعات مکانی جامع، همراه با تعاریف دقیق از شاخص¬های آماری مورد نظر به دور از هر گونه موازی کاری در قالب برنامه ریزی مدون وجود نداشته باشد، تهیه اطلس جنایی، شبکه دیدبانی و رصد جرایم و دعاوی ممکن نخواهد بود.

وی افزود: یک زیرساخت مناسب برای ثبت، ذخیره سازی، پردازش و تحلیل¬های دعاوی، جرایم و دعاوی در تدوین اطلس ضروری است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: جرم قوه قضاییه جنایی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۳۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات امروز قزوین به دلیل بی توجهی به پیشگیری از جرم است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام علی مصطفوی نیا نیز در مراسم معارفه مدیرکل دادگستر قزوین اظهار کرد: یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری که در سال‌های اخیر در دیدار با مسؤولان دستگاه قضائی مطرح می‌شود، اجرای سند تحول قضائی است که باید به نحو احسن محقق شود.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌هایی که در سند تحول به دستگاه قضائی واگذار شده، پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: اگر امروز در استان قزوین گرفتار مشکلات ریز و درشت هستیم که ذهن همه را به خود مشغول کرده و بیانگر این است که در پیشگیری از جرم، توجه لازم نشده است.

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: در پیشگیری از جرم نباید فقط از دستگاه قضائی و نیروی انتظامی و سازمان‌ها انتظار داشت بلکه باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها برای پیشگیری از وقوع جرم استفاده کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بین همه مسؤولان همدلی و همراهی باشد قطعاً در آینده نه چندان دور مشکلات حل می‌شود.

کد خبر 6091146

دیگر خبرها

  • گردباد در آمریکا/ ۵ نفر کشته و ۱۳۰ تَن زخمی شدند
  • یکی از روش‌های نوین در پیشگیری، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی است
  • مشکلات امروز قزوین به دلیل بی توجهی به پیشگیری از جرم است
  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • چرا مجازات "تشهیر" برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • چرا مجازات تشهیر برای مجرمان خشن به کار گرفته نمی‌شود؟
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • کاهش ۶.۱ درصدی پرونده‌های مستوجب تعزیر در تهران
  • کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر به دادگستری
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد