سخنان آیتاللّه نورمحمّد نظری در مورد مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۶۳۵۱۴
اما مسئله اقتصاد، که امروز نه در ایران، بلکه در اکثر ممالک دنیا آشفته است و مردم را دچار مشکلات نموده است و دولتها را فلج کرده، باید ریشه یابی شود و شما عزیزان این مطلب را دقیق و تحلیلی بررسی کنید و آن را مسئلهای سطحی و گذرا نبینید، زیرا این لرزه اقتصادی در اکثر دنیا، نشان از بهم پیوستگی و الگو برداری از نظام اقتصاد لیبرال غربی است؛ که یک الگوی اقتصادی فریبنده، ربوی و غلط میباشد و پیش لرزههای آن از صدر هِرَم شروع شده و به مثال یک دومینو به ذیلِ آن خواهد رسید و این نتیجه جنگ با خدا و رسول است که در قرآن کریم میفرماید: (یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و ذروا ما بقی من الر بآ ان کنتم مؤمنین فان لم تفعلوا فاذنوا بحرب من الله و رسوله) ﴿۲۷۸ بقره﴾و یکی از سنتهای الهی مهلت دادن و استدراج است که بشر تاجایی که میتواند و هرچه میتواند برنامههای بظاهر زیبا و فریبنده و پرسود خود را بروز دهد، گرچه وارد جنگ با خدا و رسول شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
و، اما آنچه که در این روزها شاهدبودید خیزش مردم فرانسه بر علیه نظام سرمایه داری و لیبرال بود، که در حال تسری به دیگر ممالک اروپایی میباشد؛ و این زمزمة پایان روزهای خوش و شکست الگوی بظاهر نجات بخش و متمدنانه و برای عدهای پر سود و البته عوام فریب اقتصاد غرب و اقتصاد لیبرال در سراسر دنیاست. واما متاسفانه سالیان نسبتا طولانیی است که این موریانهی اقتصادی یعنی نظام اقتصاد لیبرال در کشور ماهم نفوذ کرده و مبنای بعضی از مسائل اقتصادی شده است که خب بحمد الله ظاهراً سر بعضی از آقایان به سنگ خورده است و کمی عاقل شده اند. اما این تنبه نسبی از روی تجربه تلخ و زجر آوری که هزینه آن برای مردم بوده است حاصل شده است وای کاش از روی ایمان و اعتماد به قول و حُکم خداوند و بدون آسیب و هزینههای گزاف برای مردم و دولتها میبود؛ و این را هم بدانید، که مردم مؤمن و صبور ایران طبق تعالیم و آموزههای برگرفته از اسلام ناب، بسیار ظلم ستیز وعدالت جو و انقلابیتر از ممالک غربی هستند. اما خویشتنداری مردم ایران، بخاطر اعتماد و اعتقاد به نظام منتسب به دین و اسلام و ولایت فقیه است نه بخاطر دولتهایی که برای اداره کشور هنوز به نظامات دین و اسلام اعتماد پیدا نکرده اند؛ و به حق و انصاف تا کنون مردم شریف ما، در ایمان به دین و مبانی اسلامی و ولایت فقیه و نظام دینی از دولتها موفقتر بوده اند. فلذا به دولتها طبق آیه شریفه باید گفت: یاایهاالذین آمَنوا آمِنوا ﴿۱۳۶ نساء﴾که به آن مبانی دینی که خوانده اید و میدانید ایمان بیاورید. چون مشکل آقایان جهل و ندانستن مبانی اسلام نیست. زیرا بعضی از آقایان، که میگویند دیگران اسلام را نفهمیده اند، خود را خبره و کارشناس دینی میدانند. اما عدم ایمان و اعتقاد قلبی به اسلوب و قوانین اسلام است که ایشان را در نظامات اقتصادی و سیاسی و دیپلماتیک و ... متوسل به بیگانه و گاه دشمن مینماید.
در حالی که اگر نگاه به درون باشد خداوند دو نعمت بزرگ به ما اعطاء نموده است ۱-معنوی ۲-مادی
۱- و، اما از حیث معنوی دارای نظام اقتصاد اسلامی میباشیم که هیچ چیزی کم ندارد، اقتصاد اسلامی بهترین اقتصاد است. آیا اسلام با این جامعیت با این گستردگی، قرآن ما با این عظمت و گستردگی، احادیث و روایات ما با این جامعیتی که دارند نسبت به اقتصاد مطلبی ندارد؟ نسبت به اداره جامعه از حیث اقتصادی مطلبی ندارد؟ اسلام اگر اینچنین باشد، که نیست. علی فرض محال مطلب نداشته باشد، که اسلام ناقص است. مردم برای معیشتشان برای زندگیشان احتیاج به اقتصاد دارند وکما اینکه امام باقر (}) میفرمایند: الکمال کل الکمال: التفقه فیالدین و الصبر علی النائبه و تقدیر المعیشه. [کمال حقیقی انسان عبارتند از: فهم در دین (دینشناسی)، صبر و بردباری در برابر ناگواریها، اندازهگیری معیشت]این"تقدیر المعیشه"همان اقتصاد ما است که روایات ما در این زمینه زیاد است بنابر این، مملکت و نظام ما یک نظام مقدس واسلامی است اقتصاد ما هم باید اسلامی باشد. نه اقتصاد ربوی و لیبرال باشد که نتیجه اش میشود این بهم ریختگی و آشفتگی اقتصاد که بار سنگینش را طبقه مستضعف تحمل میکنند و این وضعیت، حاصل اعتماد به غرب و اقتصاد لیبرال است.
۲- و، اما از حیث مادی کشور ما از نظر معادن و ذخایر، کشوری غنی است ایران یک کشوری است که خاکش طلاست یک کشوری که همه چیز در آن هست وهمه استعدادها را دارد و هیچ چیزی کم ندارد و از همه مهمتر سرمایهی انسانی جوان متدین و دارای تعهد و فضایل اخلاقی، که این خود سرمایه عظیمی است.
مع الأسف امروزه مفادآیه شریفه: «لن یجعلَ اللهُ لِلکافرینَ علَی المؤمنینَ سبیلاً.» (نساء: ۲۴۱) [خداوند هرگز بر (زیان) مؤمنان برای کافران راه (تسلطی) قرار نداده است]که یک اصل و قاعده اسلامی است در نظامات حکومتی به آن توجهی نمیشود و عُلُوّ اسلام عزیز که یَعْلُو وَ لاَ یُعْلَى عَلَیْه [برتر است و بر آن برتری نیست]میباشد نادید گرفته شده است و در مقابل، امریکا و علی الخصوص اروپا را مستعلی برخود کرده ایم و منتظر و معتمد به نگاه رحیمانه آنها هستیم. وای کاش همین مقدار انتظار و اعتماد به رحمت خداوند و نگاه رحیمانه امام زمان (}) داشتیم.
بعضاً بخاطر جلب رضایت و خوشنودی اجانب هرچند که به ضرر و خلاف منافع باشد دچار خود شیرینیهایی با آیندهی مخوف و نا معلوم میشوند؛ که موجب استیلا کفاراست (مثل پذیرش و تصویب لایحه FATF و CFT و معاهدههای دیگری که مردم و نمایندههای آنها از آن مطلع نمیشوند). اما بعضی میگویند: [ردّ FATF را چرا ترجمه نمیکنید؟! ترجمهی ردّ FATF یعنی گرانی!]. حال آنکه باید گفت: نمیدانیم چرا در این سالها کسی"اقتصاد لیبرال پایه"را ترجمه نمیکند؟ اقتصاد لیبرال یعنی شما یا باید معاهداتی مثل FATF را بپذیرید و خود را در کنترل و محدودیتهای غربیها قرار دهید که خلاف اسلام و مبانی انقلاب است و یا نپذیرید (و بقول بعضی) ۲۰ % گرانی؟ پس یعنی باخت باخت. اقتصاد لیبرال یعنی نقدینگی به اوج برسد در حالی که تولید ناخالص رشدی نداشته باشد. اقتصاد لیبرال یعنی نقدینگی به اوج برسد در حالی که جیب مردم و توان خرید مردم به صفر برسد. یعنی تورم رکورد شکن ماهانه و سالانه. یعنی پولدار پولدارتر و فقیر فقیرتر و هزاران معنی دیگر که مجال مقال در این مکان نیست. انشاءالله سیاتی، (ماشاءالله اقتصاد پر معنایی است. شرح معانیش به یکی دو جلسه تمام نمیشود)
و، اما این را مطمئن باشید که هرچه خود شیرینی کنند و عقب نشینی کنند آنها ازما راضی نمیشوند، زیرا این بیان صریح قرآن کریم است که میفرماید: وَلَن تَرضىٰ عَنکَ الیَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم ۗ. قُل إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدىٰ ۗ. وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذی جاءَکَ مِنَ العِلمِ ۙ. ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِیٍّ وَلا نَصیرٍ﴿۱۲۰بقره﴾ [هرگز یهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد، (تا به طور کامل، تسلیم خواستههای آنها شوی، و) از آیین (باطل) آنان، پیروی کنی. بگو: «هدایت، تنها هدایت الهی است!» و اگر از هوی و هوسهای آنان پیروی کنی، بعد از آنکه آگاه شدهای، هیچ سرپرست و یاوری از سوی خدا برای تو نخواهد بود]و یا درسوره آل عمران میفرماید: یاایها الذین امنوا ان تطیعوا الذین کفروا یردّوکم علی اعقابکم فتنقلبوا خاسرین، بل الله مولاکم و هوخیر الناصرین» (آل عمران/۱۵۰-۱۴۹) [ای کسانی که ایمان آورده اید، اگر از کسانی که کفر ورزیده اند اطاعت کنید شما رابه عقب باز میگردانند. پس زیانکار و بازنده بر میگردید بلکه خدا مولا ویاور شماست و او بهترین یاری دهندگان است]و در آخر به همة شما عزیزان میگویم در تمام شئون مختلفتان ودر سختترین مشکلات لاینحلّ اگر تقوای الهی پیشه کنید و بعد از آن توکل حقیقی به ذات احدیت و توسل به ذوات مقدسه اهل البیت (]) داشته باشید بدون هیچ شکّی و بایقین مطمئن باشید که راه خروج از مشکلات برایتان قطعاً هموار خواهد شد.
وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ.
والسلام علیکم و رحمة الله
منبع: فرارو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۳۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
«عنوان بصری» دربرگیرنده بیانات آیتالله سیدمحمدمحسن حسینی طهرانی در شرح حدیث عنوان بصری مروی از امام صادق(ع) است که به صورت موضوعی منتشر میشود.
جلد ششم کتاب عنوان بصری به تازگی منتشر شده که مولف در این جلد، به شرح فقره «ولا یُدبّر العبدُ لنفسه تدبیراً» از این حدیث نورانی پرداخته و موضوع تدبیر در امور اجتماعی و حکومت را بسط و توضیح داده است.
آیتالله طهرانی در مجالس نوزدهگانه این کتاب در توضیح مختصات مکتب الهی و حکومت اسلامی و تفاوت آن با سایرین، محوریت توحید را شاخصه اصلی حکومت اسلام بیان داشته و آثار و تبعات آن را برمیشمرند. وی با تاکید بر اهمیت انتخاب تعابیر و کیفیت شعارِ در حکومت اسلام، توجه به توحید و اخلاص در عمل را محور حرکت حاکم اسلام مطرح کرده و با بیان جریاناتی از تاریخ معصومین و اولیای الهی به تبیین مطلب میپردازد.
نویسنده در بخشی دیگر از کتاب، با تبیین کلام امام صادق(ع) در حدیث شریف که به عدم تدبیر عبد نسبت به خویش اشاره دارند، اصطلاح مشورت و تدبیر اجتماع و جایگاه و اهمیت آن در اسلام را شرح و تفصیل داده و مسئله تعهد و تخصص را از زوایای مختلف واکاوی و تشریح میکند.
برخی از دیگر موضوعات این اثر عبارتند از: «بنای عالم تکوین و خلقت بر توحید»، «نظام تربیتی انسان از منظر اسلام»، «وظایف فردی و اجتماعی سالک در شبانهروز»، «اتقان و استحکام عمل در سیر و سلوک إلی الله»، «اهمّیت تعهّد و وجوب التزام به آن»، «اهمّیت بینش عرفانی در مسائل فقهی و اجتماعی»، «لزوم تامین امنیت اخلاقی برای تمام اقشار جامعه در حکومت اسلام».
در پشت جلد کتاب چنین میخوانیم: «آن کسی که در انجام امور نسبت به مسائل إتقان و إحکام ندارد، نسبت به مسائل سلوکی هم هیچگونه پیشرفتی ندارد! آن کسی که نسبت به تعهدات اخلاقی و شرعیاش بین افراد احساس وظیفه نمیکند و یا نسبت به قراردادهای مابین طرفین احساس وظیفهای ندارد و خدا را جدای از این مسائل فیمابین میداند، در وادی سلوک و حرکت هم بیش از یک مدّعی نیست و یک سانت هم به جلو نمیرود! سلوک به معنای انطباق نفس با واقعیتها و با مسائل فطری است نه اینکه یک سری کارهایی را انجام دادن و نمازی را خواندن و اورادی را گفتن و بعد به هر کاری دست زدن و به هر عمل خلافی اشتغال پیدا کردن و هر ارزشی را زیر پا گذاردن.»
گفتنی است مجموعه «عنوان بصری» از دوره علوم و مبانی اسلام و تشیع منتشر میشود که جلد ششم در ۶۲۰ صفحه توسط انتشارات مکتب وحی روانه بازار نشر شده است. دیگر موضوعات این دوره عبارتند از: «جلد اول: ولایت و هدایت»، «جلد دوم: حقیقت ذکر»، «جلد سوم: حقیقت علم»، «جلد چهارم: تزکیه و تهذیب»، «جلد پنجم: حقیقت عبودیت».
منبع: ایکنا (خبرگزاری بینالمللی قرآن)