Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-28@20:43:14 GMT

خواص ویتامین ب12 / مضرات ویتامین ب12 / علائم کمبود ویتامین ب 12

تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۶۴۳۰۵

خواص ویتامین ب12 / مضرات ویتامین ب12 / علائم کمبود ویتامین ب 12

‍‍‍‍‍‍

ساعت 24 -خواص ویتامین ب 12 / علائم کمبود ویتامین ب 12 / چه کسانی ب 12 نیاز دارند / علت مهم بودن ب 12 / مضرات ویتامین ب 12

 مرور اطلاعات و خواص ویتامین ب 12
ویتامین B12 ویتامین ضروری است. این به این معنی است که بدن نیاز به ویتامین B12 دارد تا به درستی کار کند. ویتامین B12 در غذاها مانند گوشت، ماهی و محصولات لبنی یافت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین می تواند در یک آزمایشگاه ساخته شود.
ویتامین B12 برای از دست دادن حافظه، بیماری آلزایمر، برای کاهش علائم پیری و افزایش خلق و خوی، انرژی، تمرکز، عملکرد ذهنی و سیستم ایمنی بدن از طریق دهان گرفته می شود. همچنین برای بیماری های قلبی، شریان های مسدود شده و کاهش خطر ابتلا به مسدود شدن مجاری شریان بعد از عمل، سطح بالای تری گلیسیرید، کاهش سطح بالای هموسیستئین (که ممکن است به بیماری قلبی کمک کند)، ناباروری مردان، دیابت، آسیب عصبی دیابت، آسیب عصبی در دست یا پا، اختلالات خواب، افسردگی، اختلالات روانی، اسکیزوفرنی، استخوانهای ضعیف (پوکی استخوان)، تاندون های متورم شده، ایدز، بیماری التهابی روده، اسهال، آسم، آلرژی، بیماری پوستی به نام ویتیلیگو و عفونت های پوستی مفید است.
بعضی افراد از ویتامین B12 به صورت خوراکی برای عفونت های دستگاه تنفسی، حفظ باروری، زنگ زدن در گوش، خونریزی، کبد و کلیه، زخم ها، جلوگیری از شکستگی، جلوگیری از سکته مغزی، جلوگیری از لخته شدن خون و محافظت در برابر سم و آلرژن ها در دود سیگار استفاده می شود. . همچنین برای جلوگیری از سرطان، از جمله سرطان سینه، سرطان دهانه رحم، سرطان کولورکتال و سرطان ریه، از طریق دهان نیز استفاده می شود. ویتامین B12 همچنین برای جلوگیری از شکستگی استخوان ها  و آب مروارید استفاده می شود. همچنین برای کمک به افرادی که دارای بیماری ریه هستند به نام بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) کمک می کنند.
ویتامین B12 به تنهایی یا در ترکیب با روغن آووکادو برای پسوریازیس و اگزما به پوست اعمال می شود. همچنین یک ژل از بین برنده ویتامین B12 برای کم خونی فقر آهن و پیشگیری و درمان کمبود ویتامین B12 استفاده می شود.
ویتامین B12 به بدن تزریق  هم می شود تا از کمبود ویتامین B12 جلوگیری و درمان شود. همچنین برای لرزش ها برای درمان Imerslund-Grasbeck، مسمومیت با سیانور، آسیب عصبی ناشی از زونا، آسیب عصبی دیابتی، زنگ در گوش، خستگی یا خستگی، سندرم خستگی مزمن، هپاتیت C، وضعیتی که محصولات بدن بیش از حد هورمون تیروئید، خونریزی، سرطان، پسوریازیس، و بیماری کبد و کلیه مفید است. همچنین در بدن تزریق می شود تا مانع گرفتگی شریان ها پس از جراحی شود.
ویتامین B12 برای زخم های دهلیزی تنفس می شود.  ( خواص ویتامین ب12 )


افراد مبتلا به کمبود B12 عبارتند از:

سالمندان
کسانی که عمل جراحی انجام داده اند بخشی از روده را که B12 را جذب می کند حذف می کند
افراد مبتلا به متفورمین برای دیابت
افرادی که رژیم گیاهی سخت را دنبال می کنند
افرادی که داروهای ضد انعقادی طولانی مدت برای سوزش سر دل دارند

چرا ویتامین B12 مهم است؟
بدن انسان نیاز به ویتامین B12 دارد تا گلبول های قرمز، اعصاب، DNA و دیگر فعالیت ها را انجام دهد. میانگین بزرگسالان باید روزانه 2.4 میکروگرم دریافت کنند. مانند بسیاری از ویتامین ها، B12 نمی تواند توسط بدن ایجاد شود. در عوض، باید از غذا یا مکمل ها دریافت شود.

علائم کمبود ویتامین B12
کمبود ویتامین B12 می تواند به سرعت رشد کند، باعث می شود علائم به تدریج ظاهر شود و در طول زمان تشدید شود. همچنین می تواند نسبتا سریع باشد. با توجه به مجموعه ای از علائم آن می تواند باعث شود، علائم کمبود ویتامین B12 عبارتند از:

احساسات عجیب، بی حسی یا سوزش در دست ها، پاها یا پا
راه رفتن  با مشکل (جرقه زدن، مشکلات تعادل)
کم خونی
زبان متورم، ملتهب
مشکل تفکر و استدلال (مشکلات شناختی) یا از دست دادن حافظه
ضعف
خستگی
در حالی که یک پزشک باتجربه ممکن است علائم را متوجه شده و قادر به تشخیص کمبود ویتامین B12 با مصاحبه خوب و معاینه فیزیکی مشخص می باشد، برای تایید این وضعیت، آزمایش خون لازم است.

توصیه می شود از پزشک خود در مورد داشتن سطح B12 خود اطمینان حاصل کنید اگر شما یک گیاهخواری قوی هستید یا جراحی داشته اید یاوزنتان را از دست دادن دادید یا شرایطی دارید که باعث جذب مواد غذایی می شود.

تشخیص زودرس و درمان مهم است. دکتر Bruce Bistrian، رئیس تغذیه بالینی در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess وابسته به دانشگاه هاروارد می گوید: "اگر درمان نشود، کمبود آن می تواند مشکلات جدی عصبی و بیماری های خون را ایجاد کند."

اثرات جانبی و ایمنی
ویتامین B12 برای بسیاری از افراد در صورت استفاده از دهان، پوست، بینی، تزریق داخل رحم و تزریق داخل رحم (توسط IV)، بسیار مفید است. ویتامین B12 حتی در دوزهای بزرگ ایمن است.

خارش خفیف در یک فرد گزارش شده است که از روغن آوکادو خاصی به همراه کرم ویتامین B12 برای پسوریازیس استفاده کرده است.

هشدارها و هشدارهای ویژه:
بارداری و شیردهی: ویتامین B12 برای خانمهای باردار و شیرده بسیار مناسب است. مقدار توصیه شده برای زنان باردار 2.6 میکروگرم در روز است. زنان شیرده باید بیش از 2.8 میکروگرم در روز مصرف کنند. مقادیر بزرگتری مصرف نکنید ایمنی مقدار بزرگتر ناشناخته است.
قرار دادن استنت پس از جراحی: پس از دریافت یک استنت کرونر، از ترکیبی از ویتامین B12، فولات و ویتامین B6 استفاده نکنید. این ترکیب ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.
آلرژی یا حساسیت به کبالت یا کبالالامین: اگر این بیماری را دارید، از ویتامین B12 استفاده نکنید.
بیماری لیبر، یک بیماری چشم به ارث می رسد: در صورت داشتن این بیماری، ویتامین B12 مصرف نکنید. این می تواند عصب بینایی را به طور جدی آسیب برساند، که ممکن است به نابینایی منجر شود.
گلبولهای قرمز غیرطبیعی (کم خونی مگالوبلاستیک): درمان کم ویتامین B12 با کم خونی مگالوبلاستیک گاهی اصلاح می شود. با این حال، این می تواند عوارض جانبی بسیار جدی داشته باشد. درمان ویتامین B12 را بدون نظارت دقیق توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود انجام ندهید.
تعداد زیادی از گلبول های قرمز (polycythemia vera): درمان کمبود ویتامین B12 می تواند نشانه های polycythemia vera را تشخیص دهد. ( خواص ویتامین ب12 )
 

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سئوی سایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۴۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علل پرش و اسپاسم عضلانی

شما بدون فکر کردن در مورد کاری به ماهیچه های خود می گویید چه کاری انجام دهند. اما گاهی اوقات آن ها کار خود را انجام می دهند و ممکن است نبض داشته، منقبض شوند و نتوانند آرام شوند.

به گزارش وی کلینیک، انقباضات و اسپاسم ها بیشتر در ران ها، ساق پا، دست ها، بازو ها، شکم، قفسه سینه و قوس های پا دیده می شوند و می توانند بخشی از یک عضله، همه آن یا گروهی از عضلات را درگیر کنند. پزشکان در مورد دلیل رخداد آن مطمئن نیستند، اما چند محرک رایج می‌تواند موجب آن شوند.

پرش پلک

احساس می کنید پلک شما می پرد؟ به آن میوکیمیا می گویند. این انقباضات تصادفی، که می‌توانند باعث احساس ضعف یا آزار شما شوند، در پلک بالایی یا پایینی رخ می‌دهند. استرس، سیگار، باد، نور شدید، مصرف کافئین زیاد و کمبود خواب محرک های پرش پلک هستند. با وجود آزاردهنده بودن، اما این انقباضات بی ضرر هستند و معمولاً به سرعت از بین می روند، اما می توانند چند روز بعد برگردند.

پرش چشم ادامه دار

انقباضاتی که بیش از چند روز طول بکشد می تواند نشانه مشکلی مانند خشکی چشم یا گلوکوم باشد. همچنین وجود مشکل تاثیر گذار بر عضلات صورت می تواند موجب آن شود. در مواردی نادر، پرش چشم می تواند نشانه ای از اختلالات مغزی یا عصبی مانند فلج بل، مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) و سندرم تورت باشد. اما این مشکلات علائم دیگری نیز ایجاد خواهند کرد.

دارای الکترولیت کم هستید

ماهیچه ها برای عملکرد صحیح به مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم نیاز دارند. اگر مصرف آن ها کم شده باشد، بدن پیامی همراه با گرفتگی و اسپاسم برای شما ارسال می کند. ورزش یا تعریق شدید و یا برخی دارو ها می تواند شما را ضعیف کند. همچنین ممکن است پس از یک دوره اسهال یا استفراغ الکترولیت از دست بدهید.

آب کافی مصرف نکردید

اگر به اندازه کافی نوشیدنی نخورید، ماهیچه های شما بیشتر دچار انقباض و اسپاسم می شوند. فقط هم نخوردن مقدار کافی آب نیست، وقتی زیاد عرق می‌کنید یا در هنگام بیماری مایعات بدنتان را از دست می‌دهید، الکترولیت ها را نیز از دست می‌دهید که یکی دیگر از دلایل رایج برای انقباض عضلات است.

فشار

گاهی اوقات استرس عامل سردرد یا بی خوابی است، اما می تواند باعث تنش و درد در عضلات شما نیز شود. تکنیک های آرامش بخش مانند ماساژ یا مدیتیشن را برای برطرف کردن آن امتحان کنید.

کافئین بیش از حد

کافئین می تواند باعث سرحالی در صبح شده و شما را از کسالت بعد از ظهر بیرون بیاورد. اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث انقباض عضلانی در قسمت های مختلف بدن شود. سایر دارو های محرک مانند آمفتامین ها نیز همین اثر را دارند.

کمبود خواب و خستگی

اگر خسته هستید و نیاز به استراحت دارید بدن با پرش و اسپاسم آن را به شما اطلاع خواهد داد. همچنین ممکن است عضلات شما احساس درد داشته یا به طور کلی ضعیف شوند.

بدن شما از فرم خارج شده است

اگر بعد از تمرین یا پیاده روی متوجه اسپاسم شدید، ممکن است لازم باشد زمان بیشتری را برای پرورش عضلات خود صرف کنید. وقتی به اندازه کافی با آن ها کار نمی کنید، به احتمال زیاد بیش از حد خسته شده و دچار گرفتگی می شوند. حداقل دو بار در هفته تمرینات قدرتی را به برنامه خود اضافه کنید.

دارو

اگر فشار خون بالا یا بیماری قلبی دارید، پزشک از شما می خواهد تا از قرص های آب یا همان دیورتیک استفاده کنید که باعث می شوند تا بیشتر ادرار کنید. این امر باعث کاهش میزان پتاسیم در بدن شما می شود و می تواند اسپاسم عضلانی را در پی داشته باشد. سایر دارو ها، مانند برخی از دارو های ضد افسردگی نیز می توانند باعث پرش شوند. همچنین برخی از دارو های صرع و روانپریشی نیز ممکن است موجب پرش پلک شوند.

سندرم سروتونین

اگر چند ساعت پس از مصرف داروی جدید یا تغییر دوزدارویی، دچار انقباض در ماهیچه های خود شدید با پزشک خود تماس بگیرید. شما زمانی دچار این عارضه می شوید که برخی داروها یا مکمل ها باعث می شوند مقدار زیادی از سروتونین شیمیایی مغز در بدن انباشته شود. این مشکل جدی است و معمولاً با تب بسیار بالا و سایر علائم همراه بوده و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

بیماری کلیوی

کلیه ها اغلب علائم هشدار دهنده اولیه نشان دهنده کند شدن فعالیت خود را نشان نمی دهند. آن ها هنگامی که مقدار زیادی از توانایی کار خود را از دست دادند، ممکن است گرفتگی عضلات، همراه با علائم دیگر را نشان دهند. اگر دیابت، فشار خون بالا یا سایر مشکلات مرتبط با کلیه دارید، در صورت شروع اسپاسم با پزشک خود مشورت کنید.

بیماری لو گریگ (ALS)

انقباض عضلات دست و پا می تواند یکی از علائم اولیه این بیماری باشد که به آن اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) نیز می گویند. دلیل این اتفاق از کار افتادگی اعصابی است که پیام هایی را از مغز و نخاع به ماهیچه ها می‌فرستند. در این بیماری قبل از اینکه اعصاب ارسال این پیام ها را به طور کامل متوقف کنند، پیام های نامنظم ارسال می کنند.

گیر افتادگی عصب نخاعی (Pinched Spinal Nerve)

هنگامی که اعصاب نخاعی از نخاع خارج می شوند از بین استخوان های ستون فقرات راهی قسمت های خاصی از بدن می شوند. گاهی اوقات دیسک های بین استخوان ها می لغزند یا پاره می شوند و حرکت می کنند و در این فرآیند عصب نخاعی را نیشگون می‌گیرند. در این حالت ممکن است تغییراتی را در عضلاتی که عصب آن ها را  کنترل می کند احساس کنید. پزشک می تواند این مشکل را در طول معاینه فیزیکی یا با ام آر آی یا سی تی اسکن تشخیص دهد.

نوروپاتی (Neuropathy)

هنگامی که سلول های عصبی آسیب می بینند، نحوه ارتباط آن ها با یکدیگر و با مغز تغییر می کند. انقباضات و اسپاسم می توانند علائم هشدار دهنده ای باشند که نشان دهند اعصاب کنترل کننده عضلات آسیب دیده اند. برخی از افراد با این مشکل متولد می شوند، اما همچنین ممکن است به دلیل آسیب، عفونت، بیماری، اعتیاد به الکل و برخی دارو ها اتفاق بیافتد. دیابت علت اصلی نوروپاتی است.

سندرم ایساک (Isaacs’ Syndrome)

این بیماری نادر که به عنوان نورومیوتونیا یا سندرم ایزاکس-مرتنس نیز شناخته می شود زمانی اتفاق می‌افتد که حتی اگر مغز یا نخاع دستور نداده باشد اعصاب شما به ارسال سیگنال هایی ادامه می دهند که عضلات را به حرکت در می آورد. این امر باعث انقباض عضلانی، گرفتگی و سفتی می شود. همچنین ممکن است ماهیچه های شما را موجی شکل کند مانند چیزی که زیر پوست حرکت می کند. این علائم زمانی که شما در خواب یا تحت بیهوشی عمومی هستید نیز ممکن است ادامه یابد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • فواید و مضرات روغن حیوانی
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • با این مواد غذایی درد را فراموش کنید
  • آیا مصرف بیش از حد ویتامین دی برای بدن مضر است؟
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • بهترین ساعت برای مصرف ویتامین D صبح است یا شب؟