توضیحات روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی در رابطه با حواشی مربوط به چند نمایش
تاریخ انتشار: ۱ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۶۴۸۰۶
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، چند روزی است که رفتار شورای نظارت و ارزشیابی در راستای ممیزی آثار تئاتری با اعتراض هنرمندان روبهرو بودهاست. اعتراضی که به زعم آنان همواره با بیعدالتی همراه بوده است. در همین راستا روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی با توجه به حواشی مربوط به چند نمایش توضیحاتی را به منظور صیانت از حقوق هنرمندان و توجه به ارزشها و هنجارهای جامعه ضروری میداند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
متن منتشر شده این توضیحات که فقط در اختیار رسانهها قرار گرفته است به شرح زیر است:
«به اطلاع میرساند با توجه به حواشی مربوط به چند نمایش اخیر و واکنشهای مختلف به این موضوع حفظ و صیانت از حقوق هنرمندان و رعایت و احترام به اصول و قوانین هنری مبنای فعالیت و عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی خواهد بود. لذا حسب تاکید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاونت محترم امور هنری در راستای ایجاد یک شبکه و نظام منسجم در عرصه فعالیت هنرهای نمایشی توجه به شناسایی و بازنگری مقررات و قوانین موجود و شناسایی خلاء و موارد نقص، تدوین آییننامههای اجرایی در دستور کار اداره کل هنرهای نمایشی قرار دارد. تدوین آییننامه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، نگارش و تهیه آییننامه شورای صنفی مشورتی هنرهای نمایشی، آییننامه تماشاخانههای خصوصی و شیوهنامه فعالیت نمایشهای کمدی و شورای حمایت در کنار بازنگری آییننامه شورای نظارت و ارزشیابی بخشی از این ماموریت است. این مهم در حالی پیگیری میشود که به دلیل رشد روزافزون فعالیتها در حوزه هنرهای نمایشی و استفاده از تمامی توان ظرفیت فعلی، وجود برخی مشکلات را نمیتوان نادیده گرفت. بیشک با جهد و تلاش بیشتر همکاران اداره کل هنرهای نمایشی و مشارکت و همراهی هنرمندان امور جاری به بهترین شکل اجرایی هدایت و اجرا خواهد شد.
لیکن به اطلاع همه مسئولین و اهالی دلسوز فرهنگ و هنر و تمامی عزیزانی که دغدغه پایبندی به اصول و قوانین و هنجارهای جامعه را دارند میرساند قاطبه هنرمندان تئاتر با پایبندی به اصول و مبانی فکری و ارزشهای جامعه در این راستا اقدام مینمایند. با توجه به حجم روزافزون تولیدات نمایشی و تعداد هنرمندان تئاتر و ماهیت پویای هنرهای نمایشی بخشی از تولیدات نمایشی به عنوان دغدغه و رسالت هنرمندان به ضرورتهای اجتماعی در جامعه میپردازد. آنچه که باید در تحلیل و یا ارزیابی اقدامات خانواده تئاتر با نگاه انصاف و سازنده به آن توجه کرد.
یکی از ماموریتهای اصلی اداره کل هنرهای نمایشی حمایت و صیانت از حقوق هنرمندان در چارچوب قوانین و مقررات است و انتظار میرود گروههای نمایشی با همکاری و مشارکت مجدانه خود به این مهم توجه جدی داشته باشند. بنابراین با وجود مشکلات و حواشی شکل گرفته پیرامون اجرای چند نمایش و به جهت حفظ حرمت و حقوق دو قشر از جامعه، توجه به نگاه ارزشمدار و دغدغهمند و تاکید بر حفظ ارزشها و هنجارهای جامعه مورد تاکید است. حفظ حقوق معنوی هنرمندان که در شرایط موجود دغدغه تولید محصولی زنده بر مدار اندیشه را دارند مبتنی بر پایبندی به ارزشهای انسانی و اسلامی است. لذا اداره کل هنرهای نمایشی با استناد به اصول و قوانین فرهنگی و هنری و اهمیت سیاست فرهنگی و هنری نظام جمهوری اسلامی در این مسیر با جدیت و به دور از مماشات اقدام خواهد کرد. با تاکید مجدانه بر این مهم ذکر این نکته ضروری است که آنچه تحت عنوان عدم نظارت و یا بیتوجهی هنرمندان و اداره کل هنرهای نمایشی به اصول و و قوانین و حفظ ارزشهای جامعه طرح میشود ناشی از اطلاعات و یا اخبار ناقص از اقدامات و فعالیت موثر و ارزشمند گروه زیادی از هنرمندان پرتلاش و دغدغهمند تئاتر است. لذا اداره کل هنرهای نمایشی ضمن تاکید به مدارا و در نظر گرفتن تکثّر نگاهها در جامعه پویای امروز توضیح چند نکته را ضروری میداند:
در خصوص اجرای نمایش «بینوایان» با توجه به تخلف گروه نمایشی فوق در تبلیغات اولیه نمایشی و مطابق رای و نظر شورای مرکزی نظارت و ارزشیابی و در نظر گرفتن موارد تخلف تذکر کتبی و رسانهای به گروه ابلاغ شد. همچنین در طول اجرای عمومی و نظارت بر اجرای نمایش جهت رعایت مواردی چون آرایه و گریم بازیگران مواردی به گروه ابلاغ و جهت رعایت کامل آن از طرف گروه نمایش اقدام شد. بدیهی است اجرای اثر فوق با رعایت همه قوانین و مقررات شورای نظارت و ارزشیابی صرفاً تا زمان و تاریخ ذکر شده در پروانه صادر شده تداوم خواهد داشت.
اجرای نمایش «مثل آب برای شکلات» بنا بر نظر شورای نظارت و ارزشیابی و مطابق یکی از بندهای پروانه نمایش به دلیل عدم رعایت قانون در بازبینی تیزر نمایش و حجم تبلیغات غیرقانونی در فضای مجازی که به دور از کنترل و اراده گروه نمایشی صورت گرفته متوقف شده است.
در چند مورد به جهت عدم رعایت قوانین و مقررات در سالنهای نمایشی بخصوص تبلیغات و یا پوشش و آرایه بازیگران و یا تغییر در شکل و محتوای نمایش به گروه و یا مدیران سالنهای نمایشی تذکر داده شده است که به عنوان یک رویه متداول با همکاری هنرمندان و مدیران در کوتاهترین زمان مشکلات فوق برطرف شده است. بدیهی است شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی با نگاهی تعاملی و مشارکت با هنرمندان سعی دارد در همکاری با گروههای نمایشی و مطابق قوانین و مقررات مصوب اقدام نماید.
در پایان ضمن اشاره بر وظیفه قانونی اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان متولی فعالیت حوزه هنرهای نمایشی و توجه بر حمایت از حقوق قانونی هنرمندان بر این نکته تاکید میشود که جامعه هنرمندان تئاتر با مشارکت و فعالیت موثر و قانونی خود همواره در راه اهداف و ارزشهای جامعه ایران اسلامی گام برداشته و سهم زیادی در رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این سرزمین دارند. »
انتهای پیام/
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۴۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفافسازی کند
حسین قره: آقایان در تلویزیون که خیال خودشان را راحت کردهاند، انگار وقت و زمان و گوش و چشم سایر حواس و قوای فاهمه و... که مخاطبان دارند، مِلک حضرتشان است و تصمیم و کنترلش با خودشان نیست، اخیراً هم که دیگر تبلیغ نمیسازند، در واقع خود آگهیها به سریال وسط فوتبال و سریال و... تبدیل شده است، شاید مخاطب یادش برود که داشت چه میدید و البته دیده شده بعضی از مواقع خود پخش هم یادش رفته و رفتهاند برنامه بعدی.
تلویزیون شفافسازی کنداگر مخاطب تلویزیون باشید گاهی آن قدر تبلیغات طولانی است که نسبت به زمان پخش و قیمت ثانیه و دقیقه تبلیغات در تلویزیون این شائبه برایتان پیش میآید که صداوسیما در شکل کلی سهامدار آن کالا و خدمات است؛ چون واقعاً خارج توجیه است، مثلاً فرض بفرمایید یک نوعی از چرخگوشت (تعمداً اسم و اصل برند و کالا را نمیگویم) هست که شما هر وقت تلویزیون را روشن کنید اول تبلیغکنندگان آن را میبینید. اگر یک برند برنامه بلندمدتی داشته باشد که هر خانواده ایرانی (حدود ۲۵ میلیون خانوار) یکی از این وسیله را داشته باشند، حتی اگر ۸۰ درصد سود حاصل از هر دستگاه را صرفه تبلیغات تلویزیونی کند باز هم باتوجهبه ساعات پخش در میانبرنامهها یا بین نیمههای فوتبال و... توجیه اقتصادی ندارد، آخر تبلیغات حاصل عدد و رقم است، یک برند این میزان از سود را هزینه میکند تا این میزان از بازار هدف محصولاتش را بخرند، آخر تکمحصولی که بازار جهانی هم ندارد، این همه تبلیغ را با چه توجیه اقتصادی انجام میدهد. مگر اینکه مثلاً در آغاز سال با بخش آگهی تلویزیون یک قرارداد کلی بسته شده باشد که مثلاً N هزار ساعت بخش در سال به قیمت N میلیارد تومان و گرفتن دو نوع تخفیف، یکی از بابت این که کالا موردبحث تولید ایرانی است و حمایت از بازار داخلی است و دیگر اینکه چون قرارداد موردی نیست و کلی و سالانه است.
همینجا چند سرفصل وجود دارد که میشود درباره آن صحبت کرد. یک اینکه تقریباً قریب بهاتفاق تبلیغات این چنینی را چند بازیگر و احتمالاً یک شرکت تبلیغاتی میسازند، پرسش اول این است، آیا محدودیتی و رانتی خاص برای سازندگان تبلیغات وجود دارد یا نه تصادفاً این اتفاقات رقم خورده است.
دوم اینکه اگر محدودیتی نیست آیا چنین شرایطی برای همه تولیدکنندگان ایرانی وجود دارد. اگر چنین است آیا تلویزیون فراخوانی عموماً داده است که شرایط برای همه کالاها و همه بازارها و خدمات وجود دارد و میتوانند از این بستر استفاده کنند. اگر این فراخوان داده شده و اگر شرایط برای همه یکسان است، در بازار تولید داخلی هیچ برند دیگری تمایل به این همه ساعت پخش ندارد؟ که این خود چند سرفصل دیگر را باز میکند که آیا برندها و تولیدکنندگان به این نتیجه رسیدهاند که همین میزان هم هزینه کردن در تلویزیون گران است و بازگشت سرمایه ندارد چرا که سرمایه گرانبهای اجتماعی تلویزیون ریزش داشته است.
فقط یک نکته دیگر میماند که در شرایط اجتماعی امروز و مسئله زنان به کار با مداقه نیاز دارد، آقایان ابتدا و میان و انتهای بعضی از برنامههای گفتوگومحور درباره زنان، تبلیغاتی را نشان میدهند که دغدغه زنان خانهدار این سرزمین خلاصه میشود در پوره سیبزمینی، این هم سطح سلیقه و دغدغه و بلندنظری، واقعاً خود حماسه است. (تأکید میکنم که آن تبلیغات میتواند در برنامههای آشپزی و یا سرگرمی محور پخش شود؛ ولی بعد از هر برنامههای منظور است.)
دوباره و بلکه شاید دوباره باید تأکید کنم که صداوسیما به دلیل اختصاص بودجه ملی - که امسال ۲۴ هزار میلیارد تومان به آن اضافه شده است - باید نسبت به تمام کنشها و واکنشها، برنامهسازیها، تولیدات و... پاسخگو به ملت باشد. اگر تلویزیون خصوصی بود یا همچون شبکه نمایش خانگی منبع مالش از بخش خصوصی تأمین میشد، این همه تأکید لازم نداشت و آقایان جبلی و جلیلی که بر مسند و صندلی یگانه رسانه ملی نشسته تکیه زدهاند باید برای تکتک اقدامات پاسخگو باشند.
هنرمندان و فاجعه تبلیغات در شبکه نمایش خانگی و سینماهمانطور که همه میدانیم، بسیاری از هنرمندان و نویسندگان و... حوزه سینما چشم و دل از تلویزیون بریدهاند و به سینما و شبکه نمایش خانگی پناه بردهاند و ناگفته نماند که هنرمندان ترازی هم چشم و دل از همه چیز شستهاند و در سکوت نشستهاند. شاید توجیه بسیاری این است که «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل». بههرتقدیر کار ما قضاوت نیست و هر که هر چه خود میخواهد همان میکند؛ اما نکته کجاست، در شبکه نمایش خانگی و سینما که بخش خصوصی دستی در تولید آن دارد برای تأمین هزینه یا نیاز به سرمایهگذاری دارد که نیتش سود کم و حضور در خلق هنر است و یا نه سرمایهگذاری که مثل هر تجارت و بازار و صنعتی به دنبال سود مکفی و بهاندازه سرمایه است. بماند که هر کدام باشد مهم نیست مهم ارائه هنرمندانه تبلیغات در آثار است. این مسئله و پدیده هم مختص ما نیست، همه جهان گرفتار این نوع تولید تبلیغات هستند. این چرخه که باید کالای تولیدشده به دست مصرفکننده برسد و آن را مصرف کند که چرخه تولید دوباره بچرخد، هر چه هست فعلاً سرنوشت این عصر است؛ اما نوع ارائه آن بسیار مهم است.
تبلیغات گل درست حتی گرفتاری بزرگترین هنرمندان تاریخ معاصر بوده و هست. بهخاطر دارم در یک نشست کارگردان فقید و بزرگ تئاتر جهان، پیتر بروک در زمان بخش یکی از جسورانهترین آثارش (مهابهاراتا) در تلویزیون همین مشکل را داشته که هر ۱۵ دقیقه آن فیلم تئاتر قطع و برنامه به بخش آگهی میرفته است. این قطع حس و حال و هوا برای یک فیلم تئاتر و مخاطب و تولیدکنندگان آن عذابآور بوده و پیتر بروک صحبت میکند و از سرمایهگذاران و گروههای تبلیغاتی میخواهد که اطلاعاتشان را در آخر و حتی تیتراژ بیاورند؛ ولی حس تماشاچی را در میانه اثر قطع نکنند. (نقل به مضمون عرض کردم؛ چون سالها پیش این ویدئو را دیدیم.)
قاعده سریال ها و پخشهای جهانی و تلویزیونها خصوصی این است که هر ۲۰ دقیقه فرصتی یک تا دودقیقهای به آگهی داده شود؛ اما اینکه در سریالی که هنرمندان برجسته در آن هستند به درودیوار آن تبلیغات چسبیده باشد و حتی در یک سریال مثلاً ساختمان مرکزی شرکت تبلیغکننده دیده شود... (باز هم تأکید میکنم که از ارائه مصداقی واقعی پرهیز دارم) دیگر فاجعه گل درشتی است و از خارج از عرف تمام درسهای تبلیغات است و قطعاً به ضدتبلیغ تبدیل میشود.
تبلیغات در عصر جدید با هنر گرافیک که هنری بصری است گره میخورد، مختصر و موجز و متناسب و با احترام به شعور مخاطب. اینکه در همه جای یک سریال نمای نزدیک بازیگر و سرش باشد و پشت سرش فلان شامپو که واقعاً ضدتبلیغ است. یکی از شروط استمرار یک هنر احترام به مخاطب است و هنرمندان آفرینشگر نباید اجازه دهند که تبلیغات غیرهوشمندانه و گل درشت به اعتبار آنان ضربه بزند.
توجه به تولید ملی و بهرهمندی تولیدکنندگان که سالانه میلیونها نفر از خدماتشان استفاده میکنند کار بسیار خوبی است، تبلیغات چنین پدیدهای است، اما استفاده در حد فوق ابزار و بیاحترامی به مخاطب را باید خود هنرمندان فکری برایش بکنند. هنرمندانی که کار تبلیغات میکنند باید سرمایهگذاران را توجیه کنند که چه چیزی برای آنان مناسب است. تندادن تمام به خواسته سرمایهگذار که احتمالاً خواستهای داشته و اصرار دارد که در چنین شرایط اقتصادی پر ماجرایی سرمایهگذاریاش حداکثر سود را داشته باشد باید با قواعد هنر هم بخواند، برای اعتبار برندی که ساخته است حداقل بپذیرد که ارائه هنرمندانه کالا و خدمات برندش برای شرکت و تجارتش سودی بلندمدت خواهد داشت.
تبلیغات محیطی که در اختیار سینما و شبکه نمایش خانگی است هم یکی از سرفصلهایی است که میتوان درباره آن نوشت که در این کوتاه نوشته نمیگنجد.
۵۷۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902705