Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی می‌گوید: مردم از میراث‌فرهنگی برای ثبت‌جهانی ‌«شب‌چله» مطالبه دارند بنابراین سازمان تلاش می‌کند تا با آماده کردن پرونده‌ی «شب چله»، آن را برای ثبت جهانی آماده کند چون ثبت جهانی اشتراکات فرهنگی، باعث تقویت دیپلماسی فرهنگی می‌شود.به گزارش بلاغ،۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - نوزدهم مارس ۲۰۱۵ - معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری پرونده «شب‌چله» را به عنوان یک میراث ناملموس چندملیتی و برای اشتراک‌گذاری اطلاعات در یونسکو ثبت کرد، تا نخستین کشوری باشد که قصد ثبت جهانی «شب‌چله» را در پرونده‌اش عملی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برداشتن نخستین قدم را به راحتی با رجوع به سایت جهانی یونسکو و صفحه‌ «اشتراک‌گذاری اطلاعات برای ترویج پرونده‌های چند ملیتی» می‌توان به چشم دید، اقدامی که می‌توان آن را اقدامی مهم برای ترویج همکاری‌های بین‌المللی دانست.

هر چند از آن زمان تا همین یکی دو ماه گذشته هیچ کشوری هنوز به درخواست ایران جوب نداده بود، اما این بار محمدحسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در سیزدهمین نشست کمیته‌ی بین‌دولت‌های حراست از میراث ناملموس در جمهوری موریس در جنوب‌غربی اقیانوس هند آئین «یلدا»، را به همراه چند ائین ملی دیگر به اشتراک گذاشت تا در صورت تمایل، کشورهای عضو این کمیته به پرونده‌های ایران بپیوندند و این آئین‌ها در قالب پرونده‌هایی مشترک، جهانی شوند.

ایران بعد از اشتراک آئین‌هایش با کشورهایی مانند ارمنستان، تاجیکستان و افغانستان، به یونسکو اعلام کرد که «در صورتی که کشوری برای پرونده‌ی «شب‌چله» وارد مذاکره شده و اعلام آمادگی کند، می‌توانیم تا پایان امسال پرونده‌ی «شب‌چله» را به یونسکو بفرستیم.»

به زودی برای جهانی کردن «شب‌چله» اقدام می‌کنیم

علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ۲۹ آذر با اشاره به مطالباتی که برخی افراد از وی برای ثبت جهانی آئین «شب‌چله» داشته‌اند، اظهار کرد: هیچ کشوری هنوز درخواست ثبت «شب‌چله» را به صورت انفرادی به یونسکو نداده است، ایران در حال آماده کردن پرونده ثبت جهانی این آئین است و به زودی برای ثبت جهانی «شب چله» اقدام می‌کنیم.

او با بیان این‌که بخش زیادی از کشورهای همسایه ریشه‌های فارسی دارند و در ایران فرهنگی جای گرفته‌اند، افزود: اشتراک این آئینِ باستانی نشان از همگرایی کشورها دارد، سازمان میراث‌فرهنگی نیز در ثبت جهانی «شب‌چله» به صورت مشترک با کشورهایی که این آئین را هنوز زنده نگه داشته‌اند، تلاش می‌کند.

معاون رئیس‌جمهور با این وجود اظهار کرد: هر دو سال یک‌بار، کشورها برای ثبت جهانی ائین ناملموس خود به صورت انفرادی سهمیه دارند، سال قبل با ثبت‌جهانی «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» به صورت انفرادی و «هنر ساختن و نواختن کمانچه» به صورت پرونده‌ی چند ملیتی از سهمیه‌ی دو سال یک بار خود استفاده کرده بود.

او با تاکید بر این‌که سازمان میراث فرهنگی تلاش می‌کند تا با آماده کردن پرونده‌ی «شب چله»، آن را برای ثبت جهانی آماده کند، افزود: می‌دانم که مردم از ما برای ثبت جهانی این آئین مطالبه دارند، اگر بخواهیم پرونده‌های‌مان را به صورت مشترک با کشورهای دیگر در فهرست یونسکو ثبت کنیم، سقف تعداد پرونده‌هایی که می‌توانیم آن‌ها را هر سال به یونسکو معرفی کنیم، برداشته می‌شود و با هر تعداد آئین مشترک که پیشنهاد دهیم، می‌توانیم هر سال  تعدادی از این آئین‌ها را در یونسکو ثبت کنیم.

وی اضافه کرد: بنابراین سعی می‌کنیم با کشورهایی دیگر که ریشه‌های فارسی و نزدیکی‌های فرهنگی داریم، سراغ ثبت آئین‌های مشترک برویم، خوب است تا نشان دهیم که حوزه‌های فرهنگی ایران تا کجاست.

معاون رییس جمهور اضافه کرد: داشتن پرونده‌های مشترک شامل چندین کشور و  ثبت جهانی اشتراکات فرهنگی و میراثی عاملی برای تقویت دیپلماسی فرهنگی می‌شود و کشورها را یکدیگر نزدیکتر می‌کند.

مونسان تاکید کرد: این روند از قدیم بوده و بعد از این نیز ادامه خواهد داشت، خیال مردم را راحت می‌کنیم و حداکثر تلاش‌مان را برای پاسداشت از میراث ملموس و ناملموس کشورمان خواهیم داشت. 

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۶۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است

یک کارشناس میراث فرهنگی گفت:‌ سنگلج حریم دارد و ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج مطابق قانون تخلف است.

به دنبال تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج و ابراز نگرانی‌هایی درباره تهدید سازه تماشاخانه سنگلج که در فهرست میراث ملی ثبت شده است، محمد سپنجی ـ کارشناس مطلعِ حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تخلف رخ‌داده با تخریب ساختمان کناری این تماشاخانه و احتمال ساخت سازه‌ای جدید، اظهار کرد: محله سنگلج به خاطر وسعتی که داشته، در دو فاز تعیین حریم شده است؛ یک بار به تاریخ ۳۰ مردادماه ۱۳۹۵ که حریم یکپارچه ۱۳ اثر تعیین شد و بار دیگر در تاریخ اول مهرماه ۱۳۹۷ که حریم ۶ اثر را تعیین کردند. در اصل ۱۹ اثر این محله از جمله تماشاخانه سنگلج دارای حریم یکپارچه است که در دو نقشه، حدود آن مشحض شده است، و بر همین اساس تخریب و قصد برای ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج، تخلف به شمار می‌آید.

او ادامه داد: قطعا نقشه تعیین حریم ۱۹ اثر تاریخی سنگلج مطابق روال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اطلاع ۱۷ دستگاه ذی‌مدخل از جمله شهرداری رسیده است، بنابراین حتی اگر از میراث فرهنگی استعلامی گرفته نشده باشد، شهرداری باید نقشه‌های تعیین حریم را در اختیار داشته باشد و نباید با صدور مجوز موافقت می‌کرد.

این کارشناس ثبت میراث تاریخی گفت: اگر برای ساخت سازه‌ای جدید و حتی تخریب ساختمان قبلی مجوزی داده شده است، باید از این پس طبق نقشه حریم رفتار شود و اگر از این بابت متحمل خسارت شده و یا می‌شوند باید امضاکنندۀ آن مجوز، این خسارت را پرداخت کند.

سپنجی با اشاره به اظهاراتی درباره اینکه «تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج بدون اطلاع میراث فرهنگی صورت گرفته است»، گفت: وقتی حریم سنگلج از سال ۱۳۹۷ تعیین و ابلاغ شده، چگونه ممکن است بی‌اطلاعی رخ داده باشد!؟ روی آن نقشه که احتمالا شهرداری هم در اختیار دارد، محدوده‌ها و حریم آثار مشخص شده است. هرچند ساختمانی که تخریب شده دیوار به دیوار تماشاخانه سنگلج بوده و مسأله فراتر از این حرف‌هاست.

او همچنین یادآور شد: سال ۱۳۹۸ دستورالعمل اجرایی تعیین حریم آثار ملی از سوی سازمان وقت میراث فرهنگی ابلاغ شده است، که براساس آن، زمانی که پرونده حریم یک اثر به اداره کل ثبت و حریم در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فرستاده می‌شود، هیچ ارگان و نهادی اجازه پاسخگویی به استعلام‌ها و یا صدور مجوز را ندارد تا زمانی که حریم آن اثر، مصوب و از سوی وزیر میراث فرهنگی ابلاغ شود. پس از آن می‌توانند طبق ضوابط مندرج درباره حریم اثر، اقدام کنند. از طرفی، طبق همین دستورالعمل اگر حریم اثر یا آثار مشخص نشده باشد، باید با توجه به ارتفاع اثر تاریخی، محدوده حریم را دو برابر ارتفاع درنظر گرفت و بر آن اساس اقدام کرد. چطور می‌شود از دستورالعملی که از سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده است، اطلاعی نداشته باشند و آن را بهانه تخریب کنند؟

سپنجی تاکید کرد:‌ اکنون برای هر نوع ساخت‌وسازی در حریم محله و تماشاخانه سنگلج باید براساس نقشه حریم اقدام شود.

پریسا مقتدی ـ مدیر تماشاخانه سنگلج ـ چندی پیش درباره اتفاقی که در مجاور این تماشاخانه درحال وقوع بود، توضیح داد: اواخر سال گذشته مطلع شدیم این ساختمان تخلیه شده و قرار است نوسازی شود، نه اینکه تخریب شود. از همان موقع تماس‌هایی با آقای نادعلی ـ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ـ داشتیم و از طریق آقای نظری ـ مدیر کل هنرهای نمایشی ـ به وزیر ارشاد و وزارتخانه اطلاع داده و موضوع توسعه تماشاخانه سنگلج  پیگیری شد.

او ابراز تاسف کرده است که از حدود یک هفته قبل متوجه شده‌اند در ساختمان مجاور تماشاخانه به جای بازسازی، تخریب صورت می‌گیرد و در ادامه اظهاراتش که برای رسانه‌ها فرستاده شده، گفته است: حدود ۷ تا ۱۰ روز پیش متوجه شدیم که موضوع، نوسازی نیست و دارد تخریب صورت می‌گیرد. خیلی نگران شدیم. بحث الحاقی در این مرحله اولویت نبود تا اینکه از طریق مدیر کمیته هنر کمیسیون فرهنگی شورای شهر، مطلع شدیم که تلاش‌هایی شده و ارتباطاتی با شهردار محترم گرفته شده است.

پس از این توضیحات، کاظم نظری ـ مدیرکل هنرهای نمایشی ـ به برخی رسانه‌ها گفت که وزیر ارشاد در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته است و متوجه شدیم شهرداری تهران بدون هیچ‌گونه هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دست به این اقدام غیراصولی و غیرقانونی زده است.

وزارت میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی تهران هنوز درباره اتفاق رخ‌داده برای تماشاخانه سنگلج که قدیمی‌ترین سالن فعال در تئاتر تهران است و در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۷۴۶۹ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده، واکنشی نداشته است. ایسنا پیگیر است تا در این‌باره با مسئولان مربوطه گفت‌وگو داشته باشد.

تماشاخانه سنگلج در سال ۱۳۴۴ همزمان با برگزاری جشنواره نمایش‌های ایرانی در ضلع جنوبی پارک شهر  در حالی افتتاح شد که آن سال‌ها با تصمیم شورای تئاتر ـ به عنوان مجموعه تصمیم‌گیر ـ مقرر شد این مکان تنها به آثار ایرانی اختصاص یابد، اما از ابتدای دهه ۵۰ و رونق نداشتن تولیدات حرفه‌ای با محوریت نمایش‌های ایرانی، با نمایش «بازرس» به کارگردانی مرحوم عزت‌الله انتظامی میزبان آثار غیرایرانی هم شد.  

طرح گسترش تماشاخانه سنگلج نیز از دهه ۹۰ مطرح و نامه درخواستی با امضای حدود ۴۰۰ هنرمند تئاتر به شهرداری تهران ارجاع داده شد تا ساختمان کناری «سنگلج» که یکی از ساختمان‌های اداره حقوقی شهرداری است، تغییر کاربری بدهد و به اهل تئاتر واگذار شود. اجرای این طرح در طول یک دهه مدام به تاخیر افتاد تا اینکه پریسا مقتدی، مدیر این تماشاخانه در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که به دلیل تغییرات اعضای شورای شهر، این طرح اجرایی نشده است. اکنون بنای تاریخی سنگلج نه تنها گسترش نیافته که ادامه حیات آن با احتمال ساخت و ساز جدید و با توجه به لرزش‌هایی که تن کهنه این تماشاخانه روزانه تجربه می‌کند، به مخاطره افتاده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • آئینی سنتی که همه ساله با اجرای آن باران می‌بارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم
  • گشایش نخستین دوره المپیاد فرهنگی، ورزشی و علمی شهید عجمیان + فیلم
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • آیین‌نامه طبیعتگردی منتشر شد
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان