Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@08:41:02 GMT

مسجد ۳۰۰ ساله ای که اهالی روستای پونک ساختند

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۶۹۶۹۳

مسجد ۳۰۰ ساله ای که اهالی روستای پونک ساختند

مسجد حضرت رقیه (ع) جزو نخستین و قدیمی‌ترین مساجد روستای پونک است.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان،مسجد حضرت رقیه(س) پونک از جمله مسجدهایی است که اهالی محله، چراغش را روشن نگه داشته و آنجا را محفل همیشگی خود می‌دانند. اما مدتی است، اهالی این محله تصمیم گرفتند، این مسجد را از حالت نیمه تعطیل، بیرون آورده و احیا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 قدمت مسجد حضرت رقیه(س) به بیشتر از ۳۰۰ سال می رسد و جزو نخستین و قدیمی‌ترین مسجد روستای پونک است. تاریخچه ساخت این مسجد به این شکل است که یکی از بانوان تأثیرگذار پونک از بقیه بانوان خواست تا نمازهایشان را در این مسجد بخوانند و چراغش را روشن نگه دارند. شب نشینی‌های زمستانی برای بانوان در این مسجد محفلی برای بیان قصه‌های انبیاء و ائمه(ع) شده بود و جلسه قرآن، زیارت عاشورا و دعای علقمه هم در این مسجد احیا شد.

 

 

 

دیوار بیرونی مسجد حضرت رقیه(س) حدود یک‌متر قطر دارد. داخل آن یک اتاق ۲۰متری، سرویس بهداشتی، آبدارخانه و حیاطی با چند درخت است که همسایه‌ها آن را وقف کرده‌اند. در واقع اهالی برای بزرگ کردن مساحت دو مسجد محل، بخشی یا همه ملک‌شان را وقف کرده‌اند. مسجد حضرت رقیه(س) چند بار بازسازی شده‌ اما مهم‌ترین تغییرات آن بعد از انقلاب اسلامی با کمک اهالی محل اتفاق افتاده است.

 

کادر اجرایی این مسجد همه خانم هستند

در مسجد حضرت رقیه(س) هر کدام از بانوان مسئولیتی را برعهده دارد، از نظافت در آشپزخانه گرفته تا جارو کردن حیاط و چای‌ دادن و…. خانه سلامت محله به تعدادی از زنان نمازگزار کارت خادمی داده است و مشخص است که چه کسانی خادم مسجد حضرت رقیه(س) هستند.

 

نماز ظهر هر روز حتی جمعه‌ها در مسجد برپاست، اما نه به شکل جماعت بلکه هر کدام از خانم‌ها نمازشان را فرادا می‌خوانند. علاوه بر این بیشترشان برای حل گره‌های زندگی‌شان نذر می‌کنند و آن را در مسجد بجا می‌آورند. در ماه رمضان و محرم یا مناسبت‌های خاص هم غذای نذری توزیع می‌کنند. در واقع همه این کارها با هدف روشن نگه‌داشتن چراغ مسجدی است که زمانی کم‌رفت‌‌وآمد بود.

 

 

 

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب یلدا مجلس وحدت حوزه و دانشگاه خبرگزاری شبستان ایران آداب و رسوم شب چله هرمزگان سیدعباس صالحی آمریکا مساجد ماندگار مسجد طراز اسلامی مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۶۹۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات جان کودک ۲ ساله مغروق در رودخانه روستای گردشیلان مهاباد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حمید محبوبی مدیر عامل هلال احمر آذربایجان غربی گفت: روز جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳؛ در جاده مهاباد - سردشت غرق شدن یک کودک ۲ ساله در روستای گردشیلان گزارش شد.   وی افزود: نجاتگران هلال‌احمر پایگاه امداد و نجات کله کاوی مهاباد بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند.   مدیر عامل هلال احمر آذربایجان غربی گفت: در این حادثه کودک دوساله مغروق بعد از انجام اقدمات پیش بیمارستانی، ساکشن و اکسیژن تراپی به مرکز درمانی انتقال داده شد.

دیگر خبرها

  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • در این روستا یک شب در سال همه کوفته می خورند | مراسم «اوکوز قوربانی» در روستای اسفنجان شهرستان اسکو
  • آیین گاوکشان 
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • بهره‌مندی اهالی روستای سرپله آبدانان ایلام از آب سالم
  • نجات جان کودک ۲ ساله مغروق در رودخانه روستای گردشیلان مهاباد
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)
  • یورش شهرک‌نشینان به آرامگاه حضرت یوسف (ع)/ محدودیت‌ها در قدس اشغالی برای نمازگزاران
  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
  • ساخت مسجد در روستای دره بید در بخش ممبی توسط گروه جهادی