Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-30@07:28:32 GMT

تزکیه نفس لازمه خودسازی و سعادت انسان است

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۷۰۵۷۶

تزکیه نفس لازمه خودسازی و سعادت انسان است

حجت‌الاسلام حمید الهی دوست در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره اخلاق نیکو اظهار کرد: قرآن درباره خلق نیکو، آیه‌های متعددی دارد، ازجمله در آیه‌های 14 ،15 ،16‌،17 و18 سوره اعلی می‌فرمایند: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى؛ حقّا فلاح و رستگاری یافت آن کسی که تزکیه نفس کرد»، «وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى؛ و به ذکر نام خدا به نماز و طاعت پرداخت»، «بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا؛ (اما شما مردم از جهل و غفلت از پی این سعادت نروید) بلکه زندگانی دنیا را بگزینید و عزیز دارید»، «وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى؛ در صورتی که منزل آخرت بسی بهتر و پاینده‌تر (از دنیای چند روزه) است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و در پایان خداوند می‌فرمایند:«إِنَّ هَذَا لَفِي الصُّحُفِ الْأُولَى؛ این گفتار به حقیقت در کتب پیشین ذکر شده».
وی افزود: این معارف در کتب پیشینیان نیز وجود دارد و قبل از نزول قرآن نیز بیان شده و سابقه دارد. مثل کتب آسمانی و کلام حضرت ابراهیم(ع)، حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع)که از پیامبران اولوالعزم هستند. در واقع در این آیات بیان می‌شود که فلاح و رستگاری انسان در گرو تزکیه نفس است.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: خداوند در آیات اول سوره شمس و در پیرامون خلق نیکو فرموده است: « وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿۱﴾ وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ﴿۲﴾ وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ﴿۳﴾ وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ﴿۴﴾ وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا ﴿۵﴾ وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿۶﴾ وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿۷﴾ فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿۸﴾ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ﴿۹﴾ وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا ﴿۱۰﴾ كَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْوَاهَا (11)» خداوند در این آیات به موضوع هستی و خود سازی اشاره می‌کنند. هرکس تزکیه نفس انجام دهد به رستگاری می‌رسد و کسی که تزکیه نفس انجام ندهد، فریب می‌خورد. تزکیه نفس و خودسازی رمز سعادت انسان است.

حقایق و معارف دینی به درستی تبیین نشده‌ است
وی با بیان اینکه هدف از بعثت پیامبر خلق نیک است، افزود: اخلاق دو بعد دارد؛ یکی اخلاق نیکو و ارتباط نیکو با خلق ودیگری دوری کردن از مفاسد اخلاقی است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر ما به اهمیت خلق نیکو پی‌نبریم برای کسب آن نیز تلاش نخواهیم کرد. اگر بدانیم که به این موضوع در ادیان مختلف به آن اشاره شده‌است، قطعا توجه بیشتری به آن می‌کنیم. وی با اشاره به آیه 45 سوره انفال«وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ خدا را پیوسته یاد آرید، باشد که رستگار گردید»، ادامه داد: خداوند نفرموده که اگر ذکر بسیار بگوییم، حتما رستگار می‌شویم و لفظ شاید را بیان کرده، ولی در مورد تهذیب نفس فرموده‌اند حتما رستگاری با نهذیب نفس امکان پذیراست. تزکیه نفس به این معناست که فرد به دنبال کینه‌ورزی، حسد، تجاوز به حقوق نباشد و بجای آن همیشه درصدد خدمت به دیگران باشد.
وی تصریح کرد: حقایق و معارف دینی به درستی تبیین نشده‌است، به همین دلیل باید این حقایق را با روش‌های مختلف از جمله ترویج فرهنگ کتابخوانی، ساخت فیلم، انیمیشن و معرفی شخصیت‌های تاریخی مثل آیت‌الله بهجت، به جامعه معرفی کرد. البته در این زمینه از خود مردم باید کمک گرفته شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خودسازی تزکیه نفس اخلاق معارف دینی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۰۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقام سیمئونه از والورده / باز هم نژادپرستی در لالیگا!

در هفته سی‌وسوم لالیگا اتلتیکومادرید در واندامتروپولیتانو میزبان بیلبائو بود و در نهایت با پیروزی مقابل این تیم جایگاه چهارمی خود را تثبیت کرد.

به گزارش ایسنا، اتلتیکومادرید با پیروزی ۳ بر یک مقابل بیلبائو هم رتبه چهارم خودش در جدول را مستحکم‌تر کرد و هم انتقام شکست مقابل این تیم در کوپا دل ری را گرفت.

شاگردان سیمئونه بازی را خوب شروع کردند و توسط دی‌پائول به گل رسیدند اما درخشش نیکو ویلیامز اجازه نداد روخی بلانکو پیروز به رختکن بروند.

در نیمه دوم اما سیمئونه بهتر از والورده کار کرد و در نهایت میزبان به پیروزی قاطع ۳ بر یک دست پیدا کرد. بیلبائو هم با ۵۸ امتیاز و ۶ امتیاز اختلاف نسبت به اتلتی در جایگاه پنجم قرار گرفت.

این بازی اما تحت تأثیر شعارهای نژادپرستانه هواداران اتلتیکومادرید علیه نیکو ویلیامز بود و او با گلزنی و اشاره به رنگ پوستش جواب نژادپرستان را داد. نکته جالب اینکه سران اتلتیکومادرید معتقد بودند رفتارهای وینیسیوس باعث خشم هواداران و شعارهای نژادپرستانه آن‌ها می‌شود و امشب ثابت شد این گزاره فقط یک توجیه است و نژادپرستی با لالیگا عجین شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معلمان باید با خودسازی و تزکیه مأنوس باشند
  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • رستگاری ازبکستان در ضیافت پنالتی ها/ شگفتی تاجیکستان کامل نشد
  • خوشحالی بعد از گل تاریخی نیکو ویلیامز مقابل هواداران اتلتیکو مادرید / فیلم
  • انتقام سیمئونه از والورده / باز هم نژادپرستی در لالیگا!
  • توهین‌های نژادپرستانه به نیکو ویلیامز در بازی مقابل اتلتیکو مادرید
  • لازمه ساماندهی اصولی آبشوران تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه است
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت