Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@03:05:51 GMT

۹۰ درصد حوادث سوختگی قابل پیشگیری است

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۷۲۲۰۰

۹۰ درصد حوادث سوختگی قابل پیشگیری است

در آستانه روز ملی پیشگیری از سوختگی (یکم دی ماه) شنیدن خبر فوت چند دانش آموز بی گناه در آتش سوزی مدرسه‌ای در زاهدان قلب همه مارا فشرد و یک بار دیگر حادثه دلخراش سوختگی بچه‌های شین آباد را در خاطرمان زنده کرد و اشک ماتم بر چهره‌مان نشاند.

در حالی که متأسفانه این حادثه و حوادث مشابه به علت بی‌احتیاطی، عدم نظارت و کنترل استانداردهای لوازم خانگی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. و. تکرار می‌شود، دکتر علی احمدآبادی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در جمع خبرنگاران گفت: آمار سوختگی در کشور ما هشت برابر استانداردهای جهانی است و این ناشی از ده‌ها اتفاق ناگوار از مرگ تازه داماد به خاطر اتصال چوب پرده با کابل برق فشارقوی مجاور پنجره در اثر سوختگی شدید گرفته تا قطع عضو کارگران ساختمانی به علت سوختگی شدید در اثر برق گرفتگی و یا انفجار کپسول پیک نیک در حال پرکردن از کپسول گاز ۱۷ کیلویی و... و. گزارش می‌شود در حالی که۸۰ تا ۹۰ درصد حوادث سوختگی قابل پیشگیری می‌باشند.

وی با تأکید به اینکه خوددرمانی در سوختگی‌ها عامل عفونت و مرگ بیمار می‌شود، اظهار کرد: با امکاناتی که در بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) داریم تنها مرکز ریفرال هستیم که بیماران سوختگی سه استان خراسان، گلستان، سیستان و بلوچستان، مازندران و نیز کشورهای افغانستان و عراق را پوشش و درمان به روز را برای بیماران انجام می‌دهیم که ۶۰ تا ۷۰ درصد بهبود پیدا می‌کنند، اما بعضی بیماران بعد از خود درمانی و آلوده شدن زخم تمیز پس از ۲۴ ساعت به این مرکز مراجعه می‌کنند که با تمام تلاشی که برای درمان آن‌ها انجام می‌شود به نتیجه نمی‌رسیم و بیمار فوت می‌کند.

وی یادآور شد: برای کاهش مرگ و میر سوختگی نیاز به بهبود فرهنگ عامه مردم، ارتقای آگاهی جامعه، استفاده نکردن از روش‌های عامیانه برای درمان و جلوگیری از آلوده شدن زخم‌های سوختگی و ارجاع به موقع داریم که در کنار آن به سالم سازی زیر ساخت‌های جامعه و نظارت بر تولیدات استاندارد گازی و برقی و... و. نیازمندیم.

دکتر سیدحسن طاوسی، فلوشیپ فوق تخصصی سوختگی افزود: برای پیشگیری از سوختگی به یک همت ملی و یک تلاش دسته جمعی نیاز داریم و در این راستا وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، وزارت صنایع، شرکت برق و... و رسانه‌ها سهم بسزایی در آموزش، اطلاع رسانی، نظارت و کنترل و ارتقای فرهنگ پیشگیری دارند؛ زیرا سوختگی افزون بر درد و رنج و هزینه فراوان، عوارض جسمی، روانی، اقتصادی و اجتماعی فراوانی به دنبال دارد که بیماران بعد از درمان باید با آن دست و پنجه نرم کنند.

معاون آموزشی بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) با اشاره به هزینه سنگین درمان سوختگی خاطرنشان کرد: به ازای هریک درصد سوختگی ۲ تا ۵ میلیون تومان هزینه درمان داریم، منتهی با امکاناتی که داریم و با یک عمل جراحی و پیوند پوست ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران درمان موفقی دارند با این حال بیمارانی که انواع درمان‌ها را انجام داده‌اند به علت عفونت جان خود را از دست می‌دهند و یا دچار قطع عضو و معلولیت می‌شوند و بعضی از آن‌ها به علت تغییر شکل اندام و چهره اقدام به خودسوزی مجدد و خودکشی می‌کنند.

وی نیاز به آموزش، فرهنگسازی در زمینه پیشگیری و ارتقای آگاهی جامعه تأکید و نقش رسانه‌ها را در این زمینه بسیار با اهمیت عنوان کرد. دکتر جواد رجبیان، کارشناس مسئول بیماری‌های خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به امکانات و تجهیزات سوختگی در دانشگاه اشاره و گفت: در مشهد ۴۲ تخت بستری فعال و ۱۲ تخت ‌آی سی یو سوختگی داریم که ضریب اشغال ۴۷ درصد را نشان می‌دهد و درمان‌های نوین گرافت پوست و پیوند پوست نیز برای بیماران سوختگی انجام می‌شود، با این حال در جهت گسترش امکانات برای بیماران سوختگی به دنبال افزایش اعتبارات هستیم. وی اولویت سوختگی را پیشگیری و سپس درمان دانست و از رسانه‌ها خواست تا در زمینه آموزش جامعه تمام تلاش خود را به کارگیرند.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بیمارستان امام رضا ع پیشگیری از سوختگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۲۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار قابل توجه حوادث کوهستان در کرمانشاه

محمدباقر محمدی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه در نشست ستاد مدیریت بحران کرمانشاه که امروز (هشتم اردیبهشت) با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، از بالا بودن حوادث کوهستان در کرمانشاه بواسطه کوهستانی بودن این منطقه یاد کرد و گفت : امسال ۳۰ حادثه کوهستان در استان رخ داده که از نظر تعداد حوادث و تعداد موارد فوتی ناشی از حوادث کوهستان دومین استان کشور هستیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته شاهد آمار بالای حوادث کوهستان در کرمانشاه بودیم، به گونه‌ای که از ۸۵۸ حادثه رخ داده در سطح استان که هلال احمر در آن ماموریت داشته، ۹۹ مورد آن حوادث کوهستان بود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه از دشواری عملیات در حوادث کوهستان یاد کرد که پُرهزینه و با ریسک بالا بوده و نیازمند تجهیزات تخصصی است.

محمدی خواستار تامین تجهیزات بیشتری برای رسیدگی به حوادث کوهستان در کرمانشاه شد و عنوان کرد: تجهیزات کنونی که در اختیار داریم پاسخگو نیست و برخی از آنها قدیمی و فرسوده هستند.

وی از کم توجهی به امکانات و تجهیزات امدادی مورد نیاز کرمانشاه بعد از زلزله سال ۱۳۹۶ نیز گلایه کرد و یادآور شد: اکنون که تا حدودی برای سیل سیستان و بلوچستان کمک‌هایی ارسال کردیم، موجودی انبار‌های استان برای حدود دو درصد جمعیت کرمانشاه کافی است، درحالیکه بلحاظ استاندارد‌ها این میزان باید برای ۱۰ درصد جمعیت استان جوابگو باشد.

محمدی خواستار توجه ویژه به امکانات و تجهیزات امدادی مورد نیاز در کرمانشاه شد و افزود: با توجه به تعدد و تنوع بالای حوادث و مخاطرات، در اختیار داشتن امکانات و اقلام امدادی ضروری است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • آمار قابل توجه حوادث کوهستان در کرمانشاه
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد