Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@23:32:37 GMT

خام فروشي منابع مانع رونق اقتصادي

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۷۳۰۵۶

خام فروشي منابع مانع رونق اقتصادي

خبرگزاري آريا - گناباد- ايرنا- برخي مناطق با وجود برخورداري از ظرفيتهاي صنعتي، معدني و کشاورزي مناسب، بخاطر محروميت از سرمايه گذاري مطلوب و فقدان صنايع فرآوري بهره چنداني از داشته هاي خدادادي خود براي رشد و رونق اقتصادي نمي برند زيرا ناگزير از عرضه توليدات خود به صورت خام هستند.

به گزارش ايرنا، گناباد در جنوب خراسان رضوي يکي از اين مناطق است که بخاطر کمبود صنايع بسته بندي مجبور است توليدات در بخش کشاورزي خود را براي جلب مشتري، کاستن از مشکلات اقتصادي و جلوگيري از فساد محصولات، به صورت خام و يا کلي به فروش برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سالانه فقط در بخش کشاورزي گناباد 178 هزار تن توليد محصول توليد مي شود اما فقط 90 هزار تن از اين حجم توليد کشاورزي در داخل گناباد فرآوري و مصرف و بقيه آن به دليل نبود توان بسته بندي و سرمايه گذاري ناکافي در اين بخش به صورت خام به ديگر مناطق صادر مي شود. بر اين اساس وجود کمتر از 10 واحد بسته بندي جوابگوي نياز منطقه نيست و لزوم سرمايه گذاري بيشتر در اين بخش ضروري است.
دبير خانه صنعت و معدن گناباد به خبرنگار ايرنا گفت: با وجود قابليتهاي بالقوه بسيار در بخشهاي مختلف اقتصادي بخصوص کانيهاي فلزي و غيرفلزي، بستر لازم براي سرمايه گذاري صنايع بسته بندي در اين شهرستان فراهم نشده و اين کمبود سبب اجبار در ارسال بخش زيادي از کالاهاي توليدي گناباد به صورت خام به ديگر نقاط شده است.
حسن باصري افزود: با توجه به هزينه هاي توليد و فرآوري محصولات، سرمايه گذاران بيشتر تمايل به سرمايه گذاري در شهرهاي بزرگي مانند مشهد و تهران و نزديک به بازارهاي بزرگ مصرف دارند لذا جلب سرمايه گذار در شهري چون گناباد، حمايت و مشوقهاي بيشتر را از سوي مسئولان مي طلبد.
رئيس نمايندگي نظام مهندسي معدن گناباد نيز مهمترين مشکلات بخش معدن اين شهرستان را عدم بهره گيري لازم از توان کارشناسان و متخصصان براي اکتشاف و استخراج مواد معدني ذکر و بيان کرد: اين امر موجب افزايش هزينه فعالان اين بخش و دلسردي تدريجي سرمايه گذاران از کار در اين حوزه شده است.
مجيد عليزاده افزود: با وجود قابليتهاي بسيار گناباد در زمينه صنايع معدني هيچ نهاد و بخشي در زمينه بازاريابي مواد معدني منطقه فعاليت نمي کند و در برخي موارد بروکراسي اداري نيز سرمايه گذاران معدني را با تنگناهاي متعدد مواجه مي کند.
رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به استخراج سالانه 250 هزار تن خاک و سنگ در اين شهرستان اشاره و بيان کرد: برخي از مواد معدني به خصوص کائولن گناباد به دليل نبود صنايع فرآوري به صورت خام براي مصارف واحدهاي توليدي به ديگر نقاط کشور ارسال مي شود.
هادي ايزدي توليد کائولن را از جمله قابليتهاي خاص گناباد ذکر و بيان کرد: واحدهاي استخراج کائولن در اين منطقه ملزم به راه اندازي واحد فرآوري شده اند. با فعال شدن واحد توليد کاشي گناباد در آينده نزديک سالانه 80 هزار تا 100 هزار تن کائولن معادل 70 درصد توليد شهرستان در همين واحد مصرف خواهد شد.
وي در ادامه اظهارداشت: همچنين از مجموع توليد روزانه 200 تن شير در گناباد تنها 30 تن آن در همين شهرستان فرآوري و بقيه آن به صورت خام به ديگر نقاط ارسال مي شود.
رئيس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد مهمترين عوامل موثر بر توليد و سرمايه گذاري را ماده اوليه، فناوري، نيروي انساني و منابع مالي ذکر و بيان کرد: در حالي که گناباد در زمينه نيروي انساني ماهر و مجرب با کمبود مواجه است آموزشها و فناوري مراکز آموزش فني و حرفه اي و دانشگاهها و مراکز آموزش عالي اين شهرستان متناسب با نياز روز جامعه نيست.
وي افزود: همچنين با وجود فراهم بودن ماده اوليه و نيروي انساني ماهر، سرمايه گذاري در بخش صنعت بسته بندي گناباد به دليل فقدان ساز و کارهاي مناسب سرمايه گذاري در اين بخش توفيق چنداني نداشته است. اداره صنعت، معدن و تجارت و فرمانداري گناباد تعامل خوبي با متقاضيان سرمايه گذاري در بخشهاي مختلف صنعتي و معدني به خصوص واحدهاي صنايع بسته بندي و فرآوري دارند و حتي برخي از امتيازات و مجوزها که برخي شهرستانها به مرکز استان حواله مي دهند، در گناباد در اسرع وقت به متقاضيان اعطا مي شود.
ايزدي ادامه داد: امکان فرآوري مواد معدني براي کاهش خام فروشي ظرفيت مهم اقتصادي اين شهرستان است لذا در طول فعاليت دولت تدبير و اميد ظرف چهار سال اخير افزون بر 25 ميليارد ريال تسهيلات براي تکميل زيرساختهاي اين بخش پرداخت شده است.
وي گفت: کاهش مشکلات و حفظ واحدهاي توليدي موجود از طريق پرداخت تسهيلات سرمايه در گردش و رونق توليد مهمترين اولويت ه است زيرا اين اقدام موجب افزايش جذب سرمايه گذاران به فعاليت در گناباد مي شود.
مدير جهاد کشاورزي گناباد هم عمده توانايي اين شهرستان را مربوط به کاشت زعفران و پسته، کشت گلخانه اي، دامداري و نيز قابليت بالا براي عمل آوري گياهان دارويي ذکر و بيان کرد: گناباد با بيش از 100 گونه گياه دارويي استعداد مناسبي براي توسعه صنايع تبديلي در اين بخش دارد.
عليرضا حسين زاده افزود: توسعه صنايع تبديلي اين حوزه نيازمند همراهي و تعامل ساير بخشها از جمله بهداشت و درمان براي گسترش طب سنتي و بهبود نگرش مردم در استفاده از گياهان دارويي است زيرا هر اندازه طب سنتي گسترش يابد مردم بيشتر به سمت گياهان دارويي گرايش پيدا مي کنند.
وي ادامه داد: صنايع تبديلي و تکميلي مهمترين حلقه ارتباط بين صنعت و کشاورزي هستند که با حمايتهاي مسئولان مي توان از اين ظرفيت براي توسعه گناباد بهره گرفت.
172 واحد صنعتي در بخشهاي صنايع کاني فلزي و غيرفلزي، صنايع غذايي، شيميايي و سلولزي و سه شهرک و ناحيه صنعتي با 447 هکتار زمين و 54 واحد در گناباد فعال است. تاکنون در اين بخش هزار و 273ميليارد ريال سرمايه گذاري و براي سه هزار و 284 نفر بطور مستقيم و دو برابر اين تعداد اشتغال غيرمستقيم ايجاد شده است.
همچنين 34 هزار بهره بردار بخش کشاورزي گناباد با 20 هزار هکتار کشتزار آبي، 1700 هکتار ديمزار و 500 هزار راس دام سالانه 87 هزار تن محصولات زراعي، باغي و دامي توليد و روانه بازار مصرف مي کنند. گناباد در فاصله 287 کيلومتري جنوب مشهد واقع است.
2095/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۳۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام و المسلمین خلیلی معاون اول قوه قضائیه از شرکت‌های پالایش نفت آفتاب و تولید روی بندرعباس بازدید کرد.

وی در جریان این بازدیدها پس از استماع گزارش مدیران این واحدهای بزرگ تولیدی، ضمن بررسی مشکلات مطرح شده، دستورات لازم را جهت رفع موانع و مشکلات موجود صادر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خلیلی در این بازدید اظهار کرد: به منظور رفع مشکلات واحدهای تولیدی، تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا ضمن ایجاد اشتغال پایدار، شرایط مساعد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه فراهم شود.

وی تصریح کرد: قوه قضائیه از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تولید، داشتن اقتصادی پویا و ایجاد رونق اقتصادی حمایت می‌کند.

معاون اول قوه قضائیه خاطر نشان کرد: برای رفع مشکل شرکت روی با دولت تبادل نظر می‌کنیم و در صورت وجود مشکل حقوقی در این زمینه، آن را پیگیری و حل خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت تولید روی بندرعباس نیز در این بازدید با اشاره به تلاش‌های قوه قضائیه برای رفع مشکلات این مجموعه گفت: در نتیجه این حمایت‌ها از ابتدای امسال فعالیت شرکت از سر گرفته شده است اما همچنان مشکل تأمین خاک معدنی برای تولید شمش روی وجود دارد.

وی افزود: تأمین به موقع خوراک شرکت روی بندرعباس نیازمند خریداری خاک از بورس است که به علت دور بودن شرکت از معادن، خاک مورد نیاز با هزینه بالا تأمین می‌شود و این شرکت برای حفظ توان رقابت با دیگر شرکت‌ها نیازمند حل این مشکل می‌باشد.

کد خبر 6095264

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • نقش نفت در رشد اقتصادی و توسعه زیرساخت‌ها مشهود است
  • اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی
  • تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران
  • شارژ ۱۹ میلیارد دلاری صندوق توسعه/ تزریق ۱۰۰ همت به مسکن در ۱۴۰۳
  • شارژ۱۹میلیارددلاری صندوق توسعه/تزریق۱۰۰همت به مسکن در۱۴۰۳
  • هیچ واحد تولیدی به‌خاطر آرا قضایی در گرمسار تعطیل نشد
  • دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند
  • کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد
  • باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود