Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@16:18:26 GMT

از افول تا طلوع دوباره پنبه قهوه ای در خوسف

تاریخ انتشار: ۲ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۷۳۴۷۱

از افول تا طلوع دوباره پنبه قهوه ای در خوسف

پنبه مله خوسف که در سالیان دور در بین مردم از قداست خاصی برخوردار بود و از آن جانماز، سجاده، عبا، سفره نان و ... می بافتند به همت کشاورزان خوسف احیا و دوباره به چرخه صنایع دستی بازگشته است.

خبرگزاری شبستان- خوسف: پنبه مله خوسف که در رنگ خود بی نظیر و کمیاب است هم اکنون در مزارع شهرستان خوسف سر از دل زمین درآورده و حرفی برای گفتن دارد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رنگ مایل به سرخ پنبه مله سبب شده که در زبان محلی به آن «سرخچه» نیز اطلاق شودا.ین نوع پنیه دارای الیاف کوتاهی نسبت به پنبه های سفید است.

 

تاریخچه و قدمت پنبه مله خوسف را می توان همزمان با پنبه سفید دانست با این تفاوت که این گیاه مخصوص منطقه خوسف بوده و در جایی دیگر نمی توان نمونه آن را یافت.

 

 

مهر کشاورزان، پنبه خوش یمن را نجات داد

«محمود سلم آبادی» کشاورز پنبه کار خوسف در گفتگو با خبرنگار شبستان در خوسف اظهار کرد: سال گذشته برای نخستین بار بذر پنبه مله را از بین پنبه های سفید که تعدادشان شاید به 10 عدد می رسید پیدا کردم و در گلخانه کاشتم.

 

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار و به صورت آزمایشی 2 هزار متر از ارضی را به کشت این محصول اختصاص داده ام.

 

این کشاورز با بیان اینکه کشت این محصول را در راستای حفظ این گیاه انجام داده است، افزود: این گیاه خاص منطقه شهرستان خوسف است و کمبود بذر دلیل کاشت اندک این محصول در خوسف است.

 

وی گفت: با کاشت بذر این محصول در گلخانه و کشت نشاء آن امید است که سال آینده کشت این محصول توسعه یابد.

 

سلم آبادی کاشت این مصول را به صرفه دانست و ادامه داد: قیمت و ارزش افزوده این پنبه نسبت به پنبه معمولی و سفید بیشتر است.

 

 

وی تصریح کرد: تعاونی صنایع دستی شهرستان خوسف از این محصول استقبال بی نظیری کرده است چرا که نخ این پنبه نیاز به رنگریزی دوباره ندارد.

 

این کشاورز عملکرد پنبه مله در جلگه ماژان را خوب دانست و افزود: کشاورزان منطقه خوسف از عملکرد پایین این محصول ناراضی اند ولی در روستای جلگه ماژان (چاه ابوذر)، این محصول عملکرد بالایی را داشته است.

 

سلم آبادی اضافه کرد: هر بوته پنبه مله در این روستا تعداد 20 گل پنبه دارد که با پنبه های سفید برابری می کند.

 

وی با بیان اینکه پنبه مله با بی مهری مواجه شده است، تصریح کرد: با پیدا کردن و کشت دوباره این گیاه از انقراض آن جلوگیری کردم و هم اکنون در هنرمندان در بخش صنایع دستی از آن استقبال می کنند.

 

این کشاورز یادآور شد: قدمت این پنبه به سالیان دراز بر می گردد، به طوری که در ابتدا در مجموعه چند هکتار پنبه سفید، تعداد اندکی پنبه قهوه ای مشاهده شده که به همت خود کشاورزان این بذر جداسازی و کشت شده است.

 

سلم آبادی ادامه داد: در ابتدا به دلیل عملکرد پایین از چرخه کشاورزی حذف شد ولی هم اکنون با پی بردن به کاربردی بودن این پنبه از آن استقبال می شود.

 

وی گفت: به دلیل بذر اندک این محصول، بذر را کشت نشاء کردم تا بتوانم کشت بیشتری از این محصول را برداشت کنم.

 

کشاورز دیگری که به کشت پنبه مله روی آورده بود «محمد بیلی» است، او نیز این گیاه را در شهرستان خوسف و به صورت آزمایشی در زمینی انجام داده است. این کشاورز که از عملکرد پایین این پنبه گله مند است، ادامه داد: درست است که قیمت این محصول بیشتر از پنبه سفید است ولی با وجود عملکرد پایین این محصول، مقرون به صرفه نیست.

 

بیلی افزود: به کاشت این محصول در سال آینده ادامه می دهم چرا که جهاد کشاورزی و صنایع دستی از این محصول استقبال می کنند.

 

 

پنبه مله بومی شهرستان خوسف است

«سید حسن رضوی» رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خوسف هم در گفتگو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه پنبه مله، بومی شهرستان خوسف است، اظهار کرد: رنگ طبیعی قهوه ای مایل به کرمی این گیاه سبب شده که نخ آن مورد توجه صنایع دستی قرار بگیرد چراکه این نخ نیاز به رنگ کردن ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه این نوع پنبه از قداست خاصی در بین مردم برخوردار است و از نخ آن محصولاتی مانند جانماز، سجاده، سفره نان و چادر نماز می بافتندافز،ود: عملکرد پایین پنبه مله در گذشته سبب روی آوردن کشاورزان به کشت پنبه سفید شده است.

 

رضوی گفت: کشت این پنبه در گذشته برای کشاورزان به مقرون به صرفه نبوده به همین دلیل از دور خارج شده است.

 

وی ادامه داد: اگر پنبه سفید یک تن در هکتار عملکرد داشته است، پنبه سفید سه تن در هکتار عملکرد داشته که این امر سبب شده تا به کشت این محصول کمتر شود.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خوسف یادآور شد: این پنبه در حال انقراض بود که با پیگیری های به عمل آمده بذر این پنبه پیدا و دوباره احیا شد.

 

رضوی با بیان اینکه کشت این پنبه سبب حفظ ذخایر ژنتیکی این محصول شده است، افزود: هم اکنون این نوع پنبه مورد توجه خاص صنایع دستی شهرستان قرار گرفته است.

 

وی اضافه کرد: ارزش قیمتی این پنبه در صنایع دستی جبران عملکرد پایین این محصول است چراکه هم اکنون قیمت پنبه مله از پنبه سفید فزونی یافته است.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خوسف اظهار کرد: دو سال پی در پی بذر پنبه مله جمع آوری و سال زراعی گذشته پنج هزار متر مربع از اراضی شهرستان خوسف به کشت این محصول اختصاص یافت.

 

رضوی خاطرنشان کرد: تعاونی های صنایع دستی شهرستان این پنبه را از کشاورزان خریده و در صنایع دستی از نخ آن استفاده می کنند.

 

وی گفت: هم اکنون پنبه دانه این محصول در تعاونی های صنایع دستی شهرستان خوسف جمع آوری می شود تا سال آینده شاهد کشت بیشتر این محصول باشیم.

 

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خوسف با بیان اینکه پنبه مله خاص منطقه خوسف است، تصریح کرد: در شهرستان سربیشه نیز بقایای این محصول یافت شده است.

 

رضوی افزود: هم اکنون این پنبه در شهرستان خوسف، جلگه ماژان و قنات کرغند نیز کشت شده است.

 

وی یادآور شد: این پنبه قبلا در کاشان جمع آوری و تبدیل به عبا می شده و از آنجا به حاشیه خلیج فارس برای اعراب فرستاده می شده است.

 

گفتنی است، پنبه مله از میراث منطقه ای خوسف و هم اکنون به نام این شهرستان ثبت ملی شده است.

 

گزارش از سمیه محمدی

 

 

 

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب یلدا آداب و رسوم خطبه نماز جمعه شب چله خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد معصومه ابتکار اردبیل نماز جمعه شورای نگهبان خوسف خراسان جنوبي بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۳۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ

آفتاب‌‌نیوز :

«ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد. وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد. وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم‌های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می‌کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع‌ترین خبر‌های امسال دارفانی را وداع گفت.

منبع: خبرآنلاین

دیگر خبرها

  • شرایط برگزاری انتخابات درخوسف برقرار است
  • آیین شکرگزاری برداشت گل‌محمدی در سربیشه برگزار شد
  • سیب و زنجیره تولید وابسته به آن از ویژگی‌های منحصر به فرد سمیرم است
  • ایجاد ۳۲۰ فرصت شغلی با راه‌اندازی کارخانه فرآوری مس در خوسف
  • تولید ۲۴ هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • کشف البسه قاچاق در شهرستان خوسف
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها