Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از معاونت اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، فرزاد جلیلیان افزود: با تصویب و ابلاغ برنامه چهارم توسعه قضایی، بروزرسانی اطلس جنایی کشور به عنوان تکلیف قانونی بر عهده معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه قرار گرفت. وی گفت: استقرار و دستیابی به نظام جامع آماری متقن می ­تواند هر جامعه­­ ای را از گزند مضرات، مصایب و گرفتاری‌های بی‌شمار یکپارچه نبودن آمارهای رسمی حفظ کند چرا که در نظام آماری چندگانه ممکن است تمام نیازهای آماری به خوبی پوشش داده نشود یا اینکه برخی از نیازها به شکل مضاعف هم پوشانی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوه قضاییه با اشاره به اینکه نخستین­ گام برنامه‌ریزی؛ شناخت وضعیت موجود است و آمار از مهم‌ترین ابزارهای شکل‌گیری این شناخت است، تصریح کرد: از سال گذشته برنامه اجرایی"راه اندازی اطلس جنایی و شبکه ملی دیده بانی  شناسایی و رصد جرایم، دعاوی و آسیب های اجتماعی" در دستور کار قرار گرفته است. وی اضافه کرد: با توجه به قلمرو وسیع موضوعی و تعدد نهادها و دستگاه­ های دخیل در این حوزه و فراقوه­­ای بودن پیشگیری از وقوع جرم، بی­شک تهیه و تدوین نظام جامع آمار جرایم و دعاوی از ضرورت های فعالیت ­های حوزه پیشگیری به ویژه در شناسایی علل و عوامل وقوع جرم و همچنین ارزیابی کارآمدی تدابیر پیشگیرانه خواهد بود. سرپرست مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی قوه قضاییه تصریح کرد: این برنامه، سند جامع تصویری است که مجموعه ­ای از اطلاعات مکانی دعاوی، جرایم و آسیب ­های اجتماعی را با کمک نقشه­ ها، عکس­ ها و تصاویر نمایش می دهد،  ضمن این که در این مجموعه تحلیل­ های آماری گرافیک محور و مکان محور، مدیران را در ارزیابی دقیق وضع موجود، تحلیل موضوع های مختلف و در نهایت تصمیم گیری­ های سریع وکلی یاری می­ کند. وی شناسایی کانون­ های جرم­ خیز و پرآسیب، واکاوی شاخص ­های موثر بر وقوع جرم، شناسایی الگوها و روندهای حاکم بر تغییر و جابه ­جایی جرایم و دعاوی، به منظور پیش ­بینی صحیح و دقیق زمان و مکان وقوع جرائم و دعاوی شناخته شده آتی و کاهش حداکثری آنها را از نتایج ارزنده راه اندازی اطلس جنایی برشمرد. جلیلیان در این حال خاطرنشان کرد: تا زمانی که بستر مناسبی برای اطلاعات مکانی جامع، همراه با تعاریف دقیق از شاخص ­های آماری مورد نظر به دور از هر گونه موازی کاری در قالب برنامه ریزی مدون وجود نداشته باشد، تهیه اطلس جنایی، شبکه دیدبانی و رصد جرایم و دعاوی ممکن نخواهد بود. وی افزود: یک زیرساخت مناسب برای ثبت، ذخیره سازی، پردازش و تحلیل ­های دعاوی، جرایم و دعاوی در تدوین اطلس ضروری است. در ادامه، محسن کلانتری عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گروه جغرافیا و برنامه ­ریزی شهری با تشریح این طرح نامه گفت: طراحی و تولید پایگاه داده مکانی، طراحی شبکه و نظام دیده­بانی و تحلیل فضایی زمانی بزهکاری ، پیش نیازهای پیشگیری محیطی بزهکاری است. وی هدف اصلی طراحی و تولید پایگاه داده مکانی(اطلس جرایم) را پایش دیده بانی پایه از وضع جرایم کشور و اقدامات پیشگیرانه و یک سامانه اطلاعات با سطح دسترسی تعریف شده عنوان کرد. کلانتری با تشریح پیشینه نقشه جرم در جهان گفت: این نقشه نخستین بار در سال 1900 میلادی تدوین و در امور قضایی و پلیسی استفاده شد. به گفته وی، این نقشه، صفحه بزرگی بود که محل وقوع جرایم با میخ های رنگی یا پونزهای روی آن مشخص می شد. این استاد جغرافیا تصریح کرد: از دهه 1960 به بعد، با ظهور فناوری سامانه­ های اطلاعات جغرافیایی، استفاده از این سامانه به مرور زمان در چند کشور دنیا رایج شد. نخستین نقشه جرم در کشور با استفاده از ابزارهای نوین جغرافیایی را در سال 1373 تهیه شد و نخستین اقدامات در تدوین اطلس جرایم به سال 1386 و با سفارش مرکز پژوهش سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور برمی گردد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اطلس جنایی شبکه دیده بانی قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۵۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران

تین نیوز

شماری از آگاهان امور اقتصادی افغانستان می گویند که این کشور می تواند خط آهن قزاقستان را که از طریق این کشور به جنوب آسیا وصل می شود، از طریق اسلام قلعه به خط آهن ایران وصل کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی دولت سرپرست افغانستان به تازگی با سریک ژومانگارین معاون نخست وزیر قزاقستان درمورد احداث شبکه راه آهن از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گفتگو کرد.

اکنون این موضوع مطرح است که ایجاد این شبکه خط آهن چه اهمیتی برای افغانستان و کشورهای منطقه دارد؟ و افغانستان چه سودی از آن می برد؟

شبیر بشیری آگاه امور اقتصادی در این ارتباط، گفت: افغانستان بدنبال گسترش تجارت دوجانبه با کشورهای همسایه و منطقه و همچنین گسترش شبکه حمل و نقل و ترانزیت افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی با کشورهای همسایه و منطقه است.

بشیری با بیان اینکه حکومت سرپرست افغانستان و بخش خصوصی افغانستان از ایجاد این شبکه راه آهن استقبال می کنند، اظهار داشت: با تطبیق این شبکه خط آهن، افغانستان بر اساس موقعیت ژئوپلیتیک که در منطقه دارد می تواند نقش استراتژیک را بازی کند و آسیایی مرکزی را به آسیایی جنوبی وصل کند.

این آگاه امور اقتصادی گفت: با ایجاد این خط آهن، ترانزیت و حمل و نقل تجارتی ایجاد می شود و افغانستان نقش پل ارتباطی میان آسیای مرکزی و آسیایی جنوبی را به خوبی ایفا می کند.

بشیری خاطرنشان کرد: در صورت محقق شدن این ایده تجارتی و حمل و نقلی، منافع اقتصادی زیادی عاید افغانستان و کشورهای منطقه خواهد شد.

در همین حال، آذرخش حافظی آگاه امور اقتصادی گفت: افغانستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی به انواع مختلف حمل و نقل زمینی نیاز دارد و ایجاد خط آهن قزاقستان از طریق افغانستان به جنوب آسیا نقش ترانزیتی افغانستان را ارتقا بخشیده و حمل و نقل را تسهیل می کند.

حافظی افزود: ایجاد این شبکه برای رونق اقتصادی و ارایه بهتر خدمات، بالا رفتن نقش ترانزیت افغانستان اثر مثبت دارد و درعین حال و برای همگرایی منطقه ای مفید می باشد.

این آگاه امور اقتصادی افزود: ایجاد خط آهن قزاقستان از طریق افغانستان به جنوب آسیا، سبب گسترش مناسبات تجارتی، صنعتی و خدماتی میان آسیایی مرکزی و آسیایی جنوبی و سایر کشورهای منطقه می شود.

وی تصریح کرد: ما با جمهوری اسلامی ایران خط آهن از طریق اسلام قلعه را داریم و می توانیم خط آهن قزاقستان را که خاک افغانستان را به جنوب آسیایی وصل می کند، به جمهوری اسلامی ایران هم وصل کرده و این پروژه بزرگ اقتصادی را محقق کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • گردباد در آمریکا/ ۵ نفر کشته و ۱۳۰ تَن زخمی شدند
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!
  • افزایش آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان / چرا طرح نماد ناقص اجرا شد؟
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • پروژه فاضلاب مسکن ملی خلخال با عدم تامین اعتبار روبرو است
  • مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران
  • ۶۹/۲ درصد مردم ایران تلویزیون تماشا می‌کنند
  • سازش ۲۵ درصدی در پرونده‌های طلاق خراسان رضوی
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری و زهکشی مغان
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد