Web Analytics Made Easy - Statcounter

«دینداری در دنیای معاصر»

نویسنده: سید مجتبی حسینی

ناشر: کتاب نیستان، چاپ اول 1397

158 صفحه، 17000 تومان

 

****

 

پیوند دین با ساختارهای سنتی جوامع باعث شده که زندگی در دنیای مدرن برای افرادی که دغدغه دین و دینداری دارند، همواره  با چالش های فراوانی روبرو بوده است. با توجه به چنین احوالی یکی از ضروری ترین نیازهای چنین افرادی، توجه به مشکلات دینداری و بررسی موانع دینداری در این روزگار  به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا بی‌شک شناخت دقیق پارامترهای موثر در ایجاد تقابل دینداری با دنیای مدرن می‌شود،  از مهمترین و اساسی‌ترین گام ها برای ورود به این وادی  و تلاش در راستای گسترش و تقویت دین‌داری است.

«دینداری در دنیای معاصر» نوشته سید مجتبی حسینی است که به تازگی به همت کتاب نیستان منتشر شده است، کتابی است که با تمرکز روی این موضوع مهم برای انسان معاصر شکب گرفته است. حسینی در مقدمه کتاب از دلایل پرداختن به این مهم می نویسد: «چه بسا کسی بخواهد به دلیل الزامات خاص دینی و مذهبی مورد نظر خود، سبک زندگی‌ای داشته باشد که یا با دنیای معاصر قابل جمع نباشد یا قابل جمع به نظر نرسد؛ در این دفتر حد متعادل و به نوعی حداقل ضروری دین‌داری آن هم براساس مستندات اصلی دین، و نه شعارها، عادت‌ها و فرهنگ‌ها بازخوانی شده است.»

نویسنده کتاب، دارای تحصیلات حوزوی است، او از سنین نوجوانی به کسب معارف دینی پرداخت و در سی سالگی به  درجه اجتهاد رسید. حسینی به تحصیلات حوزوی بسنده نکرد، او تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته راه و ساختمان، معماری و فلسفه علم ادامه داد و در سالهای اخیر  به عنوان محقق  و دانشمند علوم دینی فعالیت می‌کند. آثار متعددی از این نویسنده توسط نشر نیستان منتشر و به دست علاقمندان کتاب رسیده است. از جمله این آثار میتوان ازمقامات اولیاء، پویش پیامبر، سلوک اجتماعی، موعود غدیر، حضرت سکینه اسطوره ادب و عرفان ومعراج نام برد.

حسینی درجدیدترین اثر خود «دینداری در دنیای معاصر»، سعی داشته تا شاخصه های دینداری را که بر اساس روایت های معصومین بیان شده است، با عنایت به ویژگی‌های زیست انسان امروز و در جهان مدرن مورد واکاوی قرار دهد.

 حسینی با این اعتقاد  که هرکس برپایه تصورات و شناخت خود می‌تواند پارامتر های خاصی در رابطه با دینداری داشته باشد در پیشگفتار کتاب می‌نویسد: « نگاه کلی ما در این مجموعه رعایت حداقل شرایط لازم مورد قبول پیشوایان دینی برای دیندار بودن است، اگرچه لایه‌های دین داری که هر شخص ممکن است برای خود بپسندد نیز مورد احترام و تکریم است»

 نویسنده کتاب سخن خود را با ارائه تعریف و تشریح دنیای معاصر و جهان مدرن امروز آغاز می‌کند و به چالش دین و دنیا اشاره می‌کند، چالشی که قرن هاست در میان دینداران همواره تکرار شده است. چراکه در مناسبات دنیای امروز که همه چیز با معیار منطق نوین دو دو تا چهار تایی سنجیده می‌شود و پایبندی به یکسری اصول اخلاقی و دینی از دیدگاه بسیاری چندان عقلانی به نظر نمی‌رسد. حسینی باور دارد که: «پیشرفت ها و توانمندی های شگفت انگیز دانش و تکنیک آن چنان بشر را مجذوب و مرعوب خود کرده که عده‌ای نه تنها احساس نیاز به دین ، قداست ، خدا و معنویات نمی‌کنند بلکه به مخالفت و مبارزه نیز بر آمده‌اند.» او در به بررسی چالش هایی که  زندگی در دنیای مدرن می‌تواند دربرابر دین ایجاد کند، اشاره می‌کند.

کتاب «دین‌داری در دنیای معاصر» از پانزده فصل تشکیل شده است که عبارتند از: دنیای معاصر، دنیای معاصر؟، چالش آزادی و تقید، آزادگی و دین‌داری، چالش دین و دانش، چالش بعد زمانی، چالش عوارض دنیای معاصر با دینداری، دین‌داری، رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خدا1، رابطه انسان با خدا 2، رایطه انسان با خدا3، رابطه انسان با خدا4، رابطه انسان با خدا 5، رابطه انسان با خدا 6.

در بحث چالش آزادی و تقید نویسنده به بررسی چالش بین رها بودن و تقید در دین‌داری پرداخته است، با این فرض که پایبندی به اصول  دینی یکسری ازباید ها و نباید ها را به همراه دارد که  رعایت  تمام وکمال آنها بعضا دست و پاگیر به نظر می‌رسد حتی در بین دینداران هم برخی آزادی را مخالف عبودیت و بندگی می‌پندارند. این در حالی است که نویسنده معتقد است:« دین‌داران قانونگذار  هستی را همان قانونگذار دین می‌دانند و دین را هماهنگی و همگامی و بخش مهمی از کتاب آفرینش و سرشت انسان و جهان می‌شمارند و نه تنها دین را مخالف آزادی نمیبینند که آن را مکمل ومحافظ آزادی می‌دانند.»

نویسنده کتاب در فصل آزادگی و دینداری به مفهوم آزادگی بر پایه مبنای دینی اشاره دارد و آزادگی را رها بودن از بندهای جاهلانه،  نابخردانه و خودخواهانه  تعریف می‌کند. او می‌نویسد: «دیندار و آزاده حتی اگر باورها و مناسک یکدیگر را نپذیرند، هر دو به این ویژگی طرف مقابلشان ارج می‌نهند، اما افسوس حلقه ارباب ها در دنیای معاصر مجال و فرجه‌ای برای اندیشیدن و آزادگی نمی‌گذارند، اگرچه در گذشته هم، به بند کشندگان در سمت حذف آزادگان و نفی آزادگی بوده‌اند، اما در دنیای معاصر پیچیده‌تر، تکنیکی‌تر و پر توان ترو در عین حال نامحسوس تر این تضاد با آزادگی پیش می‌آید.»

در ادامه حسینی پس از بررسی دیگر چالش های دینداری در دنیای معاصر به اولین و مهمترین گام های دینداری اشاره می‌کند به اعتقاد او ادیان قابلیت هم پوشانی با دنیای مدرن برای تمام نسل ها را دارند و تمامی ادیان آسمانی محوری ترین موضوعشان «خدا» ست  .چنان چه قرآن  در برابر سایر ادیان آسمانی همه را به تجمع و گرد آمدن حول محور توحید فرا می‌خواند.سپس در چند گفتار از روابط انسان وخدا  سخن می‌گوید چراکه امروزه یکی از مشکلات  تطبیق مسایل دینی با دیگر مسایل فرهنگی  و ناشناخته ماندن رابطه انسان با خداست.

فصول پایانی کتاب که با تمرکز روی رابطه انسان و خدا، در جهان مدرن شکل گرفته‌اند، در قالب شش بخش ارائه شده‌اند که برگرفته از نوشته‌های حسینی در میانه دهه هفتاد هستند که در شماره 18 تا 24 این نشریه منتشر شده اند. کنار هم قرار دادن این نوشته ها، فرصتی برای آن دسته از علاقمندان فراهم آمده که امکان دسترسی به این نشریات را ندارند، بخصوص که قریب به دو دهه از انتشار آنها می گذرد.

به هر حال «دینداری در دنیای مدرن» کتابی است که به یکی از ملموس ترین دغدغه هایی که هریک از ما با آنها روبه رو هستیم می‌پردازد و با زبانی همه فهم روی نکاتی دست می‌گذارد و می‌تواند تلنگری باشد برای ما تا به شکلی جدی‌تر به رابطه خود با دین در دنیایی که به ظاهر می‌کوشد دینداری را به حاشیه بکشاند، بنگریم.

 

       

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۶۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

کتاب «حسنا و ملکه‌های رنگی» به قلم نسیبه استکی با توجه به یکی از دغدغه‌های روز نوجوانان از سوی نشر جمکران منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سال‌های اخیر، مهمان تازه‌ای به جمع بحران‌های نوجوانی اضافه شده است؛ مهمانی که روی مصرف بی‌جا و ریخت و پاش زیاد اصرار می‌کند و هرچه از در بیرونش می‌کنیم باز از پنجره برمی‌گردد. تجمل‌گرایی و پرداختن به امیال، مهمان تازه و البته ناخوانده نوجوان‌های ماست.

کتاب «حسنا و ملکه‌های رنگی» به قلم نسیبه استکی که به تازگی از سوی انتشارات جمکران به چاپ رسیده، با دغدغه پرداختن به همین موضوع نوشته شده است. در معرفی این اثر آمده است: «حسنا و ملکه‌های رنگی»، دنیایی را که نوجوان ما فکر می‌کند، ایده‌آل است نشانش می‌دهد و ذره ذره طعم بودن در این دنیا را به او می‌چشاند. دنیایی که در آن همه چیز حتی پله‌ها، صندلی و دیوارها برق می‌زنند. هزاران کمد لباس نو وجود دارد و فقط اگر سری به یکی از کمد جواهرات ملکه بزنیم دهانمان باز می‌ماند. اما واقعاً درون این دنیای پرزرق و برق همه چیز همین قدر بی عیب و نقص است؟!

«حسنا» که شخصیت اصلی داستان ماست، آیا می‌تواند بی‌ترس از حیله‌های ملکه و فکر دلتنگی خانواده‌اش اینجا بماند؟! اصلاً شاید حسنا هم ملکه شود و در این دنیای قشنگ، قصری برای خودش بسازد، شاید هم اسیر این چیزها نشود و یاد حرف‌های پدرش بیفتد که همیشه می‌گفته «با این چیزها دست و پای ذهنت رو می‌بندی، ذهنی که بسته شد، دیگه نمی‌تونه آزادانه رشد کنه».

ورود «شهر شکل‌ها 2» به کتابفروشی‌ها

کتاب «حسنا و ملکه‌های رنگی» که برای گروه سنی نوجوان نوشته شده، تلاش دارد تا با زبانی شیرین و ورود ماجراهای جذاب به متن داستان، دست مخاطب خود را بگیرد و به یکی از مهمترین دغدغه‌های نوجوانان امروز پاسخ دهد. دو راهی انتخاب بین علایق شدید وجودمان و ارزش‌های درست، محور اصلی کتاب است؛ محوری که خوراک نوجوان امروزی و مهمان‌های جدیدش است.

رمان نوجوان «حسنا و ملکه‌های رنگی» در 172 صفحه و با قیمت 105 هزار تومان به تازگی توسط انتشارات کتاب جمکران روانه بازار نشر شده است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

حسنا همین که می‌خواست به خانه برگردد، چیزی طلایی روی سنگ جلویش برق زد. حسنا عاشق جواهرات بود، از هر نوعش؛ بدل یا واقعی، انگشتر یا النگو مهم نبود.

یک قدم به جلو برداشت. پایش لیز خورد و نزدیک بود بیفتد توی دریا. باید زود برمی‌گشت. همین حالا هم بیش از اندازه دیر کرده بود، ولی نمی‌توانست بی خیال آن جسم براق شود. دوباره نفس گرفت و سر جایش ایستاد. بعد آهسته به جلو خم شد. همین که نوک دستش با آن شی براق تماس پیدا کرد، سنگ زیر پایش شروع به لرزیدن کرد. لرزید و لرزید و یک‌دفعه پایین رفت... .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مجتبی حسینی: شکست پرسپولیس؟ خوشگل فوتبال بازی می‌کنیم و خوشحالم!
  • هجوم هواداران اراکی به رختکن (عکس)
  • گوهر مجتبی حسینی، یک پرسپولیسی بود
  • شروین برای مجتبی حسینی طلا شد!
  • بازگشت سد دفاعی از پرسپولیس تا حذفی
  • هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس
  • تعیین‌کننده بودن رسانه در دنیای امروز انکارناپذیر است
  • دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»
  • مهاجم استقلالی در اصفهان، دور از دست حسینی (عکس)
  • رونمایی از بزرگ‌ترین مسئله ایران و جهان که از فقر هم وحشتناک تر است