Web Analytics Made Easy - Statcounter

پژوهش خبری صدا وسیما: کانادا به درخواست مقام‌های آمریکایی، یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری ««هوآوِی» که متهم به نقض تحریم‌ها علیه ایران است، دستگیر کرد. این شخص که «وانژو منگ» نام دارد از اعضای هیئت رئیسه هوآوی و دختر بنیانگذار شرکت هوآوِی است که بنا به درخواست مقام‌های آمریکایی در ونکوور دستگیر شد. آمریکا "منگ وانژو" را متهم کرده که ارتباطات شرکت هوآوی با یک شرکت دیگر که در تلاش برای فروش تجهیزات به ایران بوده – با وجود تحریم های آمریکا علیه ایران- پنهان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عین حال با توجه به تابعیت چینی مدیران شرکت هوآوی، بازداشت یکی از مدیران ارشد این شرکت با واکنش چین روبرو شد و چین ضمن احضار سفیر آمریکا مراتب «اعتراض شدید» خود را بابت بازداشت مدیر شرکت هوآوی در کانادا به وی ابلاغ کرد. پکن از واشنگتن خواست قرار بازداشت "منگ وانژو" را لغو کند. از طرفی دیگر معاون وزیر خارجه چین در دیدار با سفیر آمریکا در این کشور درخواست واشنگتن از کانادا برای بازداشت منگ وانژو را «غیرعقلانی» خواند. وی گفت: «اقدامات آمریکا به طور جدی حقوق قانونی و مشروع یک شهروند چین را نقض می کند و ذاتا بسیار کثیف است.»

بازداشت مدیر هوآوی در کانادا حتی به تنش در روابط چین و کانادا نیز منجر شد و پس از دفاع مقامات کانادایی از بازداشت صورت گرفته، وزارت خارجه چین به منظور اعلام «اعتراض شدید» در مورد بازداشت مدیر ارشد شرکت فناوری دیجیتال «هوآوی»، سفیر کانادا در این کشور را احضار کرد. وزارت خارجه چین هشدار داده است که عدم آزادی "منگ وانژو" پیامدهای «شدیدی» را به دنبال خواهد داشت. همچنین سخنگوی سفارت چین در کانادا در بیانیه‌ای گفت:"کانادا بنابه درخواست آمریکا یک شهروند چین که هیچ ‌یک از قوانین آمریکا یا کانادا را نقض نکرده، دستگیر کرده است." در این نوشتار سوال مهم این است که آیا صدور بازداشت "منگ وانژو" به دلیل نقض تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران توسط شرکت هواوی بوده؟ یا در جهت کنترل رشد و پیشرفت علم تکنولوژی چین و صدور آن می باشد؟

شرکت هواوی را بیشتر بشناسیم!
در طول سال ۱۹۸۰ دولت چین یک استراتژی چندگانه برای توسعه زیر ساخت‌های مخابراتی کشور داشت. در اواخر سال ۱۹۸۰ چندین گروه تحقیقاتی چینی در تلاش برای بدست آوردن توسعه و فناوری از طریق سرمایه‌گذاری با شرکت‌های خارجی بودند. تا آنجا که سرانجام "رن ژنگفی" معاون و مدیر سابق ارتش آزادیبخش در سال ۱۹۸۷ یک شرکت مخابراتی در شهر "شنژن" چین احداث کرد. او به جای تکیه بر سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های خارجی برای تضمین انتقال تکنولوژی، با تحقیق و تکیه بر توسعه بومی تأسیس شرکت خود را کلید زد. در زمانی که صد درصد تکنولوژی از راه دورِ چین از طریق واردات انجام می‌شد، "رن ژنگفی" به این موضوع امیدوار بود که بتواند یک شرکت مخابراتی چینی که قابلیت رقابت با رقبای خارجی را داشته باشد بسازد. هدف این شرکت ایجاد شبکه های راه دور، ارائه خدمات و تجهیزات عملیاتی و مشاوره به شرکت های داخل و خارج از چین و تولید دستگاه های ارتباطی برای بازار مصرف است. در چند سال اول این شرکت به‌طور عمده از فروش مجدد ارز شاخه خصوصی (PBX) سوئیچ از هنگ کنگ توانست زمینه توسعه را برای خود فراهم کند. در سال ۱۹۹۰ این شرکت با توسعه شغلی خود توانست حدود ۵۰۰ کارمند را جذب کند. از سال 1990 هواوی تحقیقات و تجارت مستقل خود را در زمینهPBX جهت تأسیس هتل ها و شرکت های کوچک آغاز کرد. در سال 1992 پس از کسب دانش و منابع در زمینه PBX، به اولین موفقیت های خود در زمینه تجارت ارتباطات راه دور رسید، هنگامی که سوئیچ تلفن دیجیتال C&C08 خود را راه اندازی کرد، در آن زمان دارای بزرگترین ظرفیت سوئیچ در چین بود. در ابتدا کار خود را در شهرهای کوچک و روستاها توسعه داد و به تدریج سهمی از بازار بدست آورد و راهی را برای به دست گرفتن جریان اصلی بازار ایجاد کرد.

اولین قرارداد بین المللی شرکت هواوی در سال 1997، در زمینه ارائه محصولات شبکه خط ثابت با کمپانی هنگ کنگی Hutchison Whampoa امضا شد. در سال 1999، این شرکت مرکز تحقیق و توسعه (R&D) را در بنگلور هند به منظور توسعه طیف گسترده ای از نرم افزارهای مخابراتی تأسیس کرد. از سال 1998 تا 2003 با IBM در راستای مشاوره مدیریتی و تحول قابل توجه مدیریتی و ساختار توسعه محصول قرارداد بست. در سال 2000 هواوی سرعت گسترش خود به بازارهای جهانی افزایش داد که بیش از 100 ملیون دلار را بدست آورد و یک مرکز R&D را در استکهلم سوئد تأسیس کرد. در سال 2001 هواوی چهار مرکز R&D در ایلات متحده تأسیس کرد. در سال 2008، این شرکت اولین استقرار خود در فناوری UMTS/ HSPA را در مقیاس بزرگ جهانی در آمریکای شمالی برای ارائه نسل بعدی شبکه های وایرلس TELUS جدید و در بل کانادا با دسترسی سرعت بالای تلفن همراه ایجاد کرد.

در حال حاضر هوآوِی بزرگ‌ ترین شرکت ارائه‌کننده سرویس‌های ارتباطی پس از پیشی گرفتن از اریکسون در سال ۲۰۱۲ در جهان است. هوآوِی بیش از 180 هزار کارمند در سراسر دنیا دارد که حدود ۴۶٪ درصد در بخش تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند. این شرکت حدود ۲۰ مؤسسه تحقیق و توسعه در کشورهای چین، ایالات متحده، آلمان، سوئد، هند، روسیه و ترکیه دارد و در سال ۲۰۱۱ در حدود ۳٫۷۴ میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده است. محصولات و خدماتش در ۱۴۰ کشور به کار گرفته شده و در حال حاضر ۴۵ شرکت از ۵۰ شرکت اپراتور مخابراتی بزرگ جهان از تجهیزات هوآوِی استفاده می‌کنند. در حال حاضر محصولات هواوی شامل؛ تجهیزات الکترونیکی، شبکه و خدمات مرتبط، رایانه، تبلت، تلفن همراه، قطعات جانبی و دیوایس ها (مودم usb، مودم بی سیم، ماژول ها، set-top box، ترمینال های بی سیم) و محصولات ویدیویی می باشد.



آمار جدول فوق مقایسه سهم گوشی های موبایل از سه ماهه سوم 2017 تا سه ماهه سوم 2018 در جهان را نشان می-دهد. طبق این آمار شرکت هواوی توانسته است از رتبه سوم به رتبه دوم صعود کند و شرکت آمریکایی اپل را پشت سر بگذارد. شرکت هواوی که پیش‌بینی می‌شود درآمدش در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار از ۱۰۰ میلیارد دلار بیش‌تر شود یکی از اصلی‌ترین رقبای اپل محسوب می‌شود. نکته مهم دیگر این آمار این است که شرکت شیائومی نیز که یک شرکت چینی است به سرعت در حال کسب رتبه بالاتر در تولید و فروش گوشی های موبایل در جهان می باشد.

 هدف آمریکا چیست؟
بسیاری از کارشناسان، اقدام آمریکا علیه هواوی را فصل جدیدی در روابط آمریکا و چین می دانند. گرچه سیاست تقابلی آمریکا با چین از زمان اوباما آغاز شده اما بعد از روی کارآمدن ترامپ در حال افزایش است. جنگ اقتصادی آمریکا علیه چین با صدور دستور بازداشت مدیر مالی شرکت هواوی توسط امریکا در کانادا، ابعاد تازه ای به خود گرفته است. دو دیدگاه در این خصوص مطرح شده است.

دیدگاه اول معتقد است که بازداشت یکی از مدیران ارشد هواوی نه به چین ارتباطی دارد و نه به کمپانی هواوی، بلکه به تحریم ایران باز می‌گردد. بعد از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، پکن به دلایل مختلفی تبدیل به مهم‌ترین ابزار ایران برای دور زدن تحریم‌های یک‌ جانبه واشنگتن شده است. چین از طریق افزایش خرید نفت از ایران، کمک به حذف دلار از تجارت با ایران و تبادلات بین‌المللی، پر کردن جای خالی سرمایه‌گذاران غربی (در پروژه توسعه میدان پارس جنوبی)، سرمایه‌گذاری مستقل و گسترده در ایران در قالب ابَرپروژه «کمربند و جاده» و برخی روش‌های دیگر، در وهله اول نیازها و منافع اقتصادی و استراتژیک خود را تأمین کرده و در وهله دوم تأثیر تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا را تا حد زیادی کاهش داده است. به اعتقاد این کارشناسان هدف اصلی ترامپ از این قبیل اقدامات؛ همراه سازی کشورها از جمله چین می باشد که سیاست های ترامپ را بی ‌اثر می کنند.

طرفداران دیدگاه دوم موضوع صدور مجوز بازداشت مدیر مالی شرکت هواوی را فراتر از موضوع تحریم های جمهوری اسلامی ایران می دانند. آنها معتقدند اقتصاد چین از اواخر دهه هفتاد قرن ۲۰ به تندی تغییر کرده و در حال رشد است. در حال حاضر چین رتبه دوم اقتصاد بزرگ جهان و یک بازیگر اصلی در اقتصاد جهانی تبدیل شده است. طبق پیش بینی های مراکز معتبر علمی جهان چین تا سال 2030 اولین اقتصاد برتر جهان خواهد بود. رئیس جمهوری آمریکا از همان ابتدای آغاز رقابت های انتخاباتی بارها از کسری موازنه تجاری با چین و این که صادرات چین به آمریکا بسیار بیشتر از وارداتش از ایالات متحده است، انتقاد کرده و راه مقابله با چین و دیگر کشورهایی که صادرات قابل توجهی به آمریکا دارند را اعمال تعرفه های گمرکی دانسته است. از این رو سیاست راهبردی کاخ سفید ایجاد موانع و تقابل جدی با رشد روزافزون اقتصادی چین است. یکی از این سیاست ها جنگ اقتصادی با افزایش تعرفه ها، تحریم واردات برخی از کالاهای چینی، تشویق کشورهای دیگر جهت همراهی با آمریکا می باشد. به اعتقاد صاحبنظران این رویکرد همچون "لیو وی‌دونگ" کارشناسان روابط چین و آمریکا در آکادمی علوم اجتماعی چین، بازداشت منگ اقدامی حساب ‌شده توسط واشنگتن با هدف تقویت موضعش در مذاکرات تجاری با پکن می‌داند. وی حتی پیش‌بینی می‌کند طی سه ماه آینده شاهد موارد دیگری مشابه این خواهیم بود که در آنها اشخاص و نهادهای وابسته و متعلق به دولت چین توسط آمریکا تحریم می‌شوند تا برتری واشنگتن افزایش یابد.

طرفداران دیدگاه دوم معتقدند که موضوع تحریم ایران و تنبیه چین بهانه ای بیش برای کنترل پکن نیست. زیرا شرکت اسکای کامکس در حالی متهم به نقض قانون تحریم ایران شده که اساسا هوآوی این شرکت را در امارات متحده عربی و در شهر دوبی ثبت کرده و شرکتی غیرآمریکایی به شمار می‌رود. براین اساس برخورد واشنگتن با این شرکت بدلیل نقض تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران می‌توانست در شرایط عادی با اعمال محدودیت برای فعالیت آن در خاک آمریکا و یا حداکثر اخراج آن همراه شود، اما بازداشت مدیر آن و انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال حبس طولانی مدت او نشان می‌دهد مسئله شرکت چینی هوآوی بسیار فراتر از نقض تحریم‌ها علیه ایران است.

سخن کوتاه این که این غول چینی در همین سال ۲۰۱۸ توانسته است جای کمپانی آمریکایی اپل را به عنوان دومین تولید کننده تلفن همراه در جهان بگیرد. ترامپ به شدت از جلو افتادن چینی‌ها در زمینه فناوری‌های نوین، مانند نسل پنجم شبکه‌های همراه، هوش مصنوعی می‌ترسد و بر همین اساس، به بهانه به خطر افتادن امنیت ملی، مجوز امضای برخی قراردادها میان کمپانی‌های آمریکایی با کمپانی‌های خارجی را نداده و کمپانی‌هایی مانند؛ "زد.تی.‌ای" و "هواوی" را جریمه کرده است.

پژوهش خبری // رحیم خجسته

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: شرکت هواوی بازداشت مدیر هواوی تحریم های ایران نقض تحریم های ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۷۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟

نتایج مطالعات یک گروه از پژوهشگران نشان می‌دهد عواملی مانند چالش‌های مالی و اقتصادی، ساختار فرهنگی و سیاسی ذات‌گرا و بنیان‌گرا، جامعه مردمحور و جبر محیطی نقش بازدارنده در مشارکت سیاسی زنان دارد.

موضوع مشارکت سیاسی زنان در کشور‌های در حال توسعه، پدیده پیچیده‌ای است که به پویایی و توسعه نظام‌های سیاسی مربوط می‌شود. سطح مشارت سیاسی شهروندان نشان دهنده یک نظام سیاسی توسعه یافته است. توسعه نظام‌های سیاسی در یک ملت به میزان مشارکت سیاسی شهروندان بدون تفاوت جنسیتی بستگی دارد. گزارش اخیر شکاف جنسیتی جهانی نشان می‌دهد اگر مسیر کنونی در جهان حفظ شود، برای اروپای غربی ۵۴.۴ سال دیگر و برای کشور‌های جنوب آسیا ۷۱.۵ سال طول خواهد کشید تا شکاف جنسیتی را کاهش دهند.

همچنین گزارش دفتر توسعه انسانی سازمان ملل متحد درباره اقدامات کشور‌های عضو در زمینه میزان پایبندی و اهتمام دولت‌ها در تحقق اهداف برنامه‌های توانمندسازی جنسیتی و مشارکت دهی زنان در سیاست نشان می‌دهد حضور زنان در عرصه سیاسی و ساختار قدرت، کمتر از مردان است که شاید مهمترین علت آن مردسالارانه بودن ساختار سیاسی کشور‌های خاورمیانه و محدودیت‌هایی است که مانع از حضور پررنگ و چشمگیر زنان در عرصه‌های گوناگون می‌شود و مهمتر از همه نگرش جامعه درباره حضور و فعالیت زنان در عرصه‌های مختلف، میزان مشارکت زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان نامزد‌های حاضر در عرصه رقابت، ۲۴۵ نفر به مجلس راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقی مانده برای ۲۲ حوزه در دور دوم انتخابات که در روز ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود، روشن خواهد شد.

تبلیغات دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از بامداد روز ۱۳ اردیبهشت آغاز شده و تا ساعت هشت صبح پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ادامه دارد. آخرین جلسه مجلس یازدهم روز دوم خرداد تشکیل و مراسم افتتاحیه مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم، روز هفتم خرداد ماه برگزار می‌شود.
زنان به عنوان نیمی از جمعیت ایران در انتخابات پیش رو نقش موثر و مهمی داشته و مشارکت سیاسی آنان شاخص حائز اهمیت در فرآیند توسعه پایدار است. «مهدیه آخوندی»، «کرم حبیب پور گتابی» و «زهرا حضرتی صومعه» در مطالعه‌ای با عنوان «آسیب شناسی مشارکت سیاسی زنان تهران بر اساس نظریه زمینه‌ای» این موضوع را مورد توجه قرار داده و از طریق روش کیفی سعی کرده‌اند علل، شرایط مداخله‌گر و شرایط زمینه‌ای تاثیرگذار بر مشارکت سیاسی زنان را مورد مطالعه و واکاوی خود قرار دهند.

شرایط عِلّی تاثیرگذار بر مشارکت سیاسی زنان

فقدان استقلال مالی زنان، اهمیت داشتن درآمد، استقلال خواهی مالی، هزینه‌های زیاد فعالیت‌های اقتصادی، فقدان منابع مالی کافی برای امور سیاسی زنان، وابستگی مالی زنان، فقدان اندوخته مالی زنان، تمایل نداشتن زنان به هزینه کردن در عرصه سیاسی، فقدان حمایت مالی زنان در عرصه‌های سیاسی، بالا بودن هزینه‌های مشارکت فعال سیاسی برای زنان، تمایل شدید به داشتن استقلال مالی و هزینه بر بودن فعالیت‌های اقتصادی از جمله شرایط عِلّی تاثیرگذار بر مشارکت سیاسی زنان است.

همچنین انحصارگرایی فضای سیاسی، مداخله نکردن سیاسی گروه‌های مختلف در سیاست از جمله زنان، نبود گروه‌های سیاسی حامی از زنان، فقدان ساختار مناسب حزبی برای زنان، طرد سیاسی زنان، به رسمیت نشناختن سیاسی زنان و درون‌گرایی گروه‌های سیاسی نیز از دیگر عوامل علی تاثیرگذار بر مشارکت سیاسی زنان است.

شرایط زمینه‌ای تاثیرگذار بر مشارکت سیاسی زنان

شریط زمینه‌ای در حقیقت مقوله‌ها و مفاهیمی را در بر می‌گیرد که زمینه‌ساز مشارکت سیاسی زنان است و فعال شدن آنان در این حوزه را تسهیل می‌کند یا برعکس مانع از مشارکت سیاسی آنان می‌شود. یکی از شرایط زمینه‌ای مهم در زمینه مشارکت سیاسی زنان ساختار نابرابر و مردسالاری در حوزه کنشگری سیاسی است عامل مردسالاری به عنوان یک سیستم رفتاری سرکوبگر نقشی کلیدی ایفا می‌کند. مردانی که با این سیستم جامعه‌پذیر شده‌اند، این الگوی رفتاری را با خود به صورت کلی در جامعه و به صورت جزئی به سیستم حزبی و انتخاباتی منتقل می‌کنند. در نتیجه زنان حتی خارج از خانه و خانواده خود با رفتار‌های پدرسالارانه مواجه خواهند شد.

بنابراین، تبعیض جنسیتی فضای سیاسی، نبود پذیرش کافی جامعه برای مشارکت سیاسی زنان، نگاه مردانه داشتن به امر سیاست، طرد پنهان زنان از مشارکت سیاسی از جمله ویژگی‌های ساختار فرهنگی و سیاسی ذات گرا و بنیان گرا است که مانع از مشارکت سیاسی زنان می‌شود.

همچنین نبود حمایت کافی خانواده از زنان در مناصب سیاسی، جامعه‌پذیری منع کننده برای زنان در حوزه امور سیاسی، فقدان آموزش حقوق سیاسی برای زنان، حمایت نکردن کافی زنان از یکدیگر، کمبود رشد سیاسی زنان، محدودیت شدید در محیط خانواده، سنت گرایی در خانواده‌ها و نپذیرفتن زنان در مناصب سیاسی و استقبال نکردن جامعه از زنان موفق سیاسی از جمله ویژگی‌های جامعه مردمحور و جبر محیطی است که بر مشارکت سیاسی زنان تاثیر می‌گذارد.

شرایط مداخله‌گر بر مشارکت سیاسی زنان

یکی از شرایط مداخله‌گر در مشارکت سیاسی زنان، به ویژگی‌های روحی و روانی آنان در عرصه سیاسی برمی‌گردد. با وجود ماهیت مدنی و عقلانی مشارکت سیاسی، زنان از وجوه روحی و روانی نیز متاثر هستند.  به بیان دیگر فعالیت سیاسی تنها از عوامل عقلانی تاثیر نمی‌پذیرد و ویژگی‌های روحی-شخصیتی زنان از جمله اعتماد به نفس خود بزرگ‌بینی، تمایل به مشارکت سیاسی، ریسک پذیری و اقتدار شخصیتی از جمله شرایطی هستند که می‌توانند حلقه ارتباط زنان با ساختار سیاسی را مختل کننداز طرف دیگر، مشارکت سیاسی زنان این ویژگی‌های روحی و روانی را تقویت می‌کند. مشارکت سیاسی به زنان عزت نفس می‌بخشد و به آنان احساس مفید بودن، کفایت، ارزش و قدرت و اعتماد به نفس می‌دهد و از طرف دیگر بی اعتنایی به این نیاز‌های روحی و روانی به احساساتی از قبیل حقارت، ضعف و درماندگی در آنان منجر می‌شود.

راهبرد‌هایی به منظور افزایش مشارکت سیاسی زنان

به منظور افزایش مشارکت سیاسی زنان راهبرد‌هایی از قبیل عدالت اقتصادی در حوزه تقسیم کار جنسیتی، رفع قوانین تبعیض‌آمیز و مردسالارانه، ایجاد بستر‌های رشد و نمو برای زنان و مردان، ایجاد زمینه‌های خودشکوفایی و تربیت بر اساس خودباوری برای زنان و حمایت از مشارکت سیاسی زنان پیشنهاد می‌شود.

همچنین پرورش زنان و توانمندسازی برای آنان از دوران مدرسه، انتخاب زنان به عنوان مدیران رده بالا و میانی، پذیرش زنان در عرصه‌های مختلف اقتصادی سیاسی، کمک کردن سمن‌ها به زنان در شکوفایی و مشارکت سیاسی، تغییر شکاف میان خانواده و زنان و اعتماد آنان به توانایی‌های دختران و زنان و قبح شکنی از حضور زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی از جمله راهکار‌های موثر در این زمینه هستند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • هواوی مخفیانه از مسابقات تحقیقاتی در آمریکا حمایت مالی می‌کند
  • فرابورس برای پذیرش شرکت‌ها شرط گذاشت
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه / مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • خودزنی آمریکا با تحریم روسیه/ مصائب بوئینگ بدون قطعه ساخت مسکو!
  • چند دانشجو در آمریکا بازداشت شده‌اند؟
  • تحریم‌های اقتصادی به قالی‌بافان سنتی در ایران ضربه زده است
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم