Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، چند سالی است که پاییز و زمستان در کنار برف و باران، تحفه‌ نامبارکی به نام «آلودگی شدید هوا» برای شهرنشینان به همراه دارد؛ مشکلی که هر ساله با افزایش تعداد خودروها شدت بیشتری پیدا می‌کند و موجب تعطیلی مدارس و محدودیت‌های تردد خودروها می‌شود. از این رو لازم است تدابیر جدی برای حل این مشکل اندیشیده شود تا خسارت‌های جانی و مالی آن به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به سهم بالای خودروها در آلایندگی هوا، کاهش انتشار گازهای سمی و خطرناک یکی از راهکارهای کم کردن آلودگی هواست. شرکت پرتو فرازان طی سال‌های اخیر با استفاده از فناوری ‌نانو، کاتالیست‌هایی برای کاهش آلایندگی خودروها به بازار عرضه کرده‌ است.

نازنین شاهوردی- مدیر بازرگانی شرکت پرتو فرازان- درباره‌ تاریخچه‌ فعالیت این شرکت در حوزه‌ فناوری‌ نانو می‌گوید: «از حدود چهار سال قبل، با تولید کاتالیست‌های حاوی نانومواد وارد حوزه‌ فناوری ‌نانو شدیم. فناوری‌ که قبلًا استفاده می‌شد، بسیار قدیمی بود که قیمت بالا و عملکرد پایینی داشت. از این رو با پیاده‌سازی برنامه‌ی تحقیق و توسعه، موفق به ارائه‌ی کاتالیست‌هایی شدیم که علاوه بر ارزان بودن، کارایی بالایی دارند و کسب استانداردهای زیست‌محیطی را در خودروهای تولید داخل امکان‌پذیر می‌کنند. دلیل کاهش هزینه‌ی تولید آن است که با نانویی شدن، میزان استفاده از فلزات گرانبها در کاتالیست کاهش می‌یابد. از سوی دیگر با نانویی شدن، عملکرد به گونه‌ای افزایش یافته که کاتالیست‌های نانویی امکان دریافت استاندارد یورو 5 و یورو 6 را دارند.»

شاهوردی پیرامون بازار محصولات شرکت پرتو فرازان می‌گوید: « در حال حاضر مگاموتور سایپا بیشترین سهم را در خرید از محصولات پرتو فرازان دارد، به طوری که ما ظرفیت تولید سالانه 200 هزار کاتالیست‌ نانویی برای تیبا و 200 هزار کاتالیست ‌نانویی برای پراید را داریم. البته دامنه‌ی فعالیت ما تنها به شرکت سایپا محدود نمی‌شود. ما سالانه ظرفیت تولید 200 هزار کاتالیست نیز برای محصولات ایران خودرو نظیر پژو (405، پارس، 206)، رانا، سمند و همچنین برای نیسان وانت را داریم.»

مدیر بازرگانی شرکت پرتو فرازان درباره‌ی مزیت این کاتالیست‌های نانویی نسبت به فناوری‌های رایج می‌گوید: « از آنجایی که در این کاتالیست‌ها از فناوری ‌نانو استفاده شده، عملکرد محصول ارتقاء یافته و این موضوع مزیت رقابتی برای شرکت پرتو فرازان ایجاد کرده‌است. استفاده از این کاتالیست‌ها کمک زیادی به بهبود هوا کرده و تأثیر مثبتی بر محیط زیست دارد.»

کاتالیست‌های نانویی شرکت پرتو فرازان برای هر خودرو بسته به نوع آن، بنزین‌سوز یا گازسوز بودن و فناوری موتور آن‌ها، متفاوت است. در واقع بخش تحقیق و توسعه‌ این شرکت مطابق شرایط هر خودرو فرمولاسیونی منطبق با شرایط استاندارد برای تولید کاتالیست نانویی در نظر گرفته است.

تعویض به موقع کاتالیست‌های خودرو و استفاده از کاتالیست‌های با فناوری به‌روز شده می‌تواند به کاهش انتشار گازهای آلاینده کمک کند.

لازم به ذکر است که برای تولید کاتالیست معمولاً از دو روش رایج پوشش‌دهی لایه‌ای (Layer Coating) و پوشش‌دهی منطقه‌ای (Zone Coating) استفاده می‌شود که شرکت پرتو فرازان فناوری مربوط به هر دو روش را دارا بوده و بسته به نیاز خودرو از هر یک از این روش‌ها برای تولید کاتالیست استفاده می‌کند.

انتهای پیام/

169 / 159 کاتالیست نانو تعداد خودرو فناوری آلایندگی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کاتالیست نانو تعداد خودرو فناوری آلایندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۷۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، قرار است طی ماموریت IM-۲ شرکت Inituitive Machineسخت افزاری برای یک نسخه ساده از شبکه ارتباط اینترنتی به فضا پرتاب شود و روی قطب جنوب ماه فرود بیاید.

تجهیزات نوکیا که در اصل یک جعبه شبکه ارتباطی است، لندر ماه Nova-C را با کاوشگر MAPP و ابزار جهنده Micro-Nova ساخت همین شرکت مرتبط می کند و به این ترتیب قابلیت های شبکه اینترنتی در مسافت های کوتاه و طولانی آزموده می شود.

تیری کلاین رییس Bell Labs Solutions Research در نوکیا در بیانیه ای اعلام کرد: ارتباطات نیز مانند سرپناه، غذا و تجهیزات حیاتی بخشی مهم از هر ماموریتی است که به مریخ انجام می شود. با ایجاد یک شبکه اختصاصی در فضا، ما از همان فناوری‌های پیشرفته‌ای بهره می‌بریم که میلیاردها تلفن هوشمند را روی زمین به هم متصل می‌کنند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی ناسا قراردادهایی با ۱۴ شرکت امضا کرد تا فناوری های نوین برای پشتیبانی از برنامه آرتمیس را توسعه دهند. نوکیا ۱.۴۱ میلیون دلار دریافت کرد تا نخستین شبکه سلولی روی ماه را بسازد. این شرکت به جای توسعه فناوری های جدید، سخت افزارهای فعلی را برای محیط ماه سازگار کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه ریزی پیش برود، شبکه ۴G/LTE نوکیا روی ماه پهنای باند بیشتری نسبت به سیستم های فرکانس بسیار بالا(UHF) فراهم می کند که برای ارتباطات فضایی توسعه یافته اند. این امر نه تنها ارتباطات بین فضانوردان بلکه برای سیستم های رباتیک خودران روی ماه را تسریع می کند. علاوه بر آن شبکه مذکور به تدریج برای مریخ سازگار می شود و در آینده به ۵G ارتقا می یابد.

کد خبر 6092059 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • عرضه دو لاستیک نانویی ویژه مسابقات دوچرخه‌سواری
  • اینترنت ۴G نوکیا به ماه می رود
  • تیم دانش‌آموزی ایران ۵ طلا در رویداد ایده و فناوری ترکیه کسب کرد
  • اتصال جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس به سرزمین اصلی
  • عزم هیئت الجزایری برای توسعه همکاری فناورانه با ایران
  • شگفت‌زدگی خارجی‌ها از دستگاه ایرانی درمان سرطان
  • مهم‌ترین گام‌ توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است
  • مهم‌ترین گام‌توسعه‌ای‌ اکوسیستم فناوری اتصال دانش‌بنیان‌های ایرانی به بازار‌های جهانی است