Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از رونمایی از مرکز رشد مشترک صنعت و پزشکی میان این دانشگاه و دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد.

به گزارش مهر، دکتر افشین زرقی در مراسم نوزدهمین جشنواره ابوریحان بیرونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برنامه های دانشگاه در حوزه پژوهش و فناوری، در دو بخش میان مدت و بلند مدت تعریف شده است که در میان مدت ارتقاء کمی و کیفی تحقیقات را در نظر داشتیم که به آن تا حد زیادی رسیده ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما در دوران بلوغ پژوهش دانشگاه بسر می بریم و برای ورود به دانشگاه نسل سوم آماده می شویم. شاخص های رتبه بندی پژوهشی کشور نشان می دهد که تولیدات علمی، استنادات و ارجاعات تا چه اندازه اهمیت دارد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ابتدای تاسیس به این نام، دارای ۲۱ هزار و ۵۰۰ سند در اسکوپوس و ۱۵۲ هزار بار استناد بوده است.

زرقی افزود: از یک هزار و ۴۰۰ عضو هیئت علمی تعداد ۲۰۴ هیئت علمی خاموش داریم که این تعداد ۵ سال پیش ۷۰۷ نفر بودند که نشان از رشد اعضای هیئت علمی مشارکت کننده در امر پژوهش دارد. دانشگاه سال گذشته به میزان بالاترین تعداد تولیدات پژوهشی خود تاکنون دست یافته و با ۳ هزار مقاله به بیشترین رشد رسیدیم.

وی یادآور شد: از هر سه مقاله دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یک مقاله باکیفیت یا Q۱ محسوب می شود. میزان ارجاعات دانشگاه ۱۸ هزار بار بوده که بالاترین میزان استنادات است. از هر ۶ مقاله یک مقاله دانشگاه بین المللی است. از ۳ هزار مقاله دانشگاه بیش از ۵۰۰ مقاله بین المللی تهیه شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ارزشیابی وزارت بهداشت در حوزه پژوهش گفت: ما رتبه دوم را در میان دانشگاه های علوم پزشکی کسب کرده ایم اما با رتبه سوم فاصله زیادی داریم.. ۴۱ درصد رشد دانشگاه کاملا کیفی است. دانشگاه با ۴ هزار و ۲۰۰ سند در نمایه های بین المللی بالاترین عددی است که می توانیم بدست آوریم.

وی افزود: سرانه دانشگاه در تولید مقاله، سه مقاله به ازای هر هیئت علمی است که سرانه ای بین المللی است و در مقایسه با دانشگاه علوم پزشکی تهران وضعیت رو به رشدی پیدا کرده ایم.

زرقی با اشاره به رتبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رتبه بندی های بین المللی گفت: در یو اس نیوز و وبومتریک در میان هزار دانشگاه برتر قرار گرفتیم. در نظام رتبه بندی لایدن که نظامی پژوهش محور است جزء ۶۰۰ دانشگاه قرار داریم و در میان دانشگاه های پزشکی در میان ۳۰۰ دانشگاه قرار گرفته ایم. همچنین در رتبه بندی شانگهای حضور یافته ایم.

وی از برگزاری بیش از ۲ هزار کارگاه برای توانمندسازی اعضای هیئت علمی خبر داد و گفت: در سامانه آنلاین کارگاه ها در اختیار افراد قرار داده ایم. با توجهی که به تحقیقات بیمارستانی نشان داده ایم محدودیت طرح تحقیقاتی برای بیمارستان ها قائل نیستیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دنبال کمیت تعداد مجلات نیستیم و اکنون ۲۱ مجله دانشگاه نمایه می شوند که این تعداد پیش از این ۲ مجله بود.

وی از حمایت از طرح های تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: ستاد جای گرنت های کوچک نیست اما از طرح های تحقیقاتی حمایت می کنیم. دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای ششمین سال پیاپی رتبه اول کشوری را کسب کرده اند . ۸۴۷ کتاب در دانشگاه به چاپ رسیده است و بیش از یک هزار و ۳۰۰ کتاب هم خریداری شد.

زرقی گفت: طرح های کلان برنامه ریزی شده اند که یکی از آنها مطالعات کوهورت است. مطالعه قند و لیپید که یک مطالعه کوهورت از ۲۰ سال پیش در این دانشگاه آغاز شد به تازگی ۲۰ سالگی اش را جشن گرفتیم.

وی گفت: با صندوق حمایت از پژوهشگران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار داد امضاء کردیم و این صندوق از ۱۷۰ طرح حمایت می کند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شاید یکی از ضعف های محققان دانشگاه ما این باشد که از منابع بیرون از دانشگاه برای پژوهش چندان استفاده نمی کنند و باید بتوانیم از این منابع استفاده کنیم.

وی با اشاره به قراردادهای بین المللی دانشگاه از عملیاتی کردن تفاهم نامه های بین المللی با فرانسه، روسیه و هلند در حوزه های پژوهشی و تبادل دانشجو خبر داد و گفت: پژوهش و جامعه یکی از زمینه های جدید حوزه معاونت تحقیقات و فناوری است تا به کمک آن آثار پژوهش های پزشکی به سمت مردم بیاید.

زرقی با بیان اینکه آیین نامه ها یکی از بزرگترین موانع کار محققان و پژوهشگران هستند، گفت: به همین منظور آیین نامه ها را گام به گام به نفع فناوران تبیین می کنیم. اکنون ۴ مرکز رشد و ۵۷ شرکت دانش بنیان در دانشگاه داریم که هدف گذاری به کار گیری هزار نفر از دانشجویان و فارغ التحصیلان دکتری در ۱۴۰ شرکت دانش بنیان است.

وی از تصویب ۸۰ طرح فناوری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: تولیدات شرکت های دانش بنیان به زودی به بازار می آید و داروهای «های تک» که با همکاری مراکز دیگر آماده می شود، به زودی خبرهای خوشی از آنها به گوش می رسد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به قرارداد با ۲ دانشگاه صنعتی کشور گفت: با دانشگاه صنعتی خواجه نصیر گروه مشترک، پروژه مشترک و در نهایت دانشکده مشترک خواهیم داشت و با دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز مرکز رشد مشترک امیرکبیر و شهید بهشتی خواهیم داشت. اتاق مشترک علوم پزشکی شهید بهشتی و امیرکبیر نیز ایجاد شده است.