Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، نشست خبری عالیم قاسم‌اف خواننده موسیقی آذربایجان ظهر امروز یکشنبه دوم دی 1397 در موزه موسیقی برگزار شد.

    
این نشست به تشریح پروژه ای با عنوان "هفت پیکر" براساس سروده‌های نظامی گنجوی اختصاص داشت.

در ابتدای این نشست سعید خاورنژاد آهنگساز پروژه گفت: این پروژه به صورت گروهی کار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از این پروژه در قالب موسیقی الکترونیک است و بخش دیگر به موسیقی دستگاهی آذربایجان و ایران است.

او ادامه داد: پروژه هفت پیکر براساس اشعار نظامی گنجوی ساخته شده و با مشارکت کشورهای فرانسه، ایران و آذربایجان انجام می شود. اهمیت اصلی این پروژه به خاطر جایگاه فرهنگی سه کشوری است که در آن سهیم هستند. این پروژه به سه زبان فارسی، آذری و فرانسوی است.

خاورنژاد گفت: این پروژه به طور مستقیم براساس اشعار نظامی نیست. اشعار نظامی به صورت روایی است و امکان روایت برای ما وجود نداشت. بخش هایی از اشعار را انتخاب و هر کدان را به سه زبان فارسی، آذری و فرانسوی کار کرده ایم.

این آهنگساز تاکید کرد: ا چیزی را ترجمه نکرده ایم. هر بخش مجزاست و با هم ارتباط دارد. بخشی از قسمت های کار به صورت کُرال است. ترکیب بندی سازهایمان با سازهای ایرانی و پرکاشن شکل گرفته. در بخش تکنوازی از ساز ویلنسل استفاده کرده ایم که نواختنش را نوازنده ای فرانسوی برعهده دارد. همچنین نوازندگی سازهای پرکاشن را هم یک فرانسوی برعهده دارد.

او ادامه داد: این پروژه مشاوری به نام ژان فرد بک دارد که در دنیای سینما شناخته شده است. این هنرمند سال گذشته نشستی در موزه هنرهای معاصر داشته که درباره سینما بحث کرده است. کمتر از سه ماه آینده این پروژه به طور کامل منتشر می شود.

این آهنگساز گفت: من می خواستم که بیان شعرهای فرانسوی هم با لهجه شرقی باشد. در میان استادان آواز استقبال چندانی از اجرای اشعار انگلیسی و فرانسوی نمی شود.
در شعر جمله معروفی هست که؛ لغات در شعر تصویر اشیا نیستند بلکه خود اشیا هستند. موسیقی هم می تواند برخی زبان ها را به گونه ای بگوید که اصلا قابل فهم هم نباشد اما این‌موسیقی و موزیکالیته است که اهمیت دارد. فرم‌زبان دیگری را با لهجه دیگری اجرا کردن برایم جذاب است.

خاورنژاد گفت: جایگاه عالیم در موسیقی آذربایجان مانند جایگاه استاد شجریان در موسیقی ایران است. ما آقای شهابی را برای حضور در کنار عالیم انتخاب کردیم که شناخت من از آواز ایشان در انتخاب ایشان موثر بود.

او ادامه داد: اسپانسر این پروژه انستیتوی تخصصی هنرهای معاصر در خاورمیانه و اروپا که در فرانسه و اروپاست. اکو هم از اسپانسرهای این‌پروژه است. یک شرکت فرانسوی هم به ما کمک کرده است که معرفی این‌پروژه در اروپا برعهده این شرکت است.
استودیویی در باکو هست که آوازهای آذری را در آنجا ضبط کرده ایم.

خاورنژاد گفت: این پروژه به صورت آلبوم منتشر می شود. می خواهیم اجرای صحنه ای هم داشته باشیم اما این پروژه برای اجرای صحنه ای امکانات بسیاری می خواهد. تصمیمی داریم این اثر را هم در خاورمیانه و هم در اروپا به صورت صحنه ای اجرا کنیم.

دربخش دیگری از این نشست عالیم قاسم اف گفت: این پروژه با کیفیت بالا آغاز شده و با نام بزرگ نظامی گنجوی دور هم جنع شده ایم تا اثری بزرگ را به موسیقی جهان معرفی کنیم.
هنرمندان مختلفی از من برای همکاری دعوت می کنند و من هم آثارشان را بررسی می کنم و اگر آثارشان مورد قبول من باشند، حتما با آنها همکاری می کنم.

قاسم اف تاکید کرد: تقریبا سی ساله بودم که اثری پاپ 7واندم و مورد عتاب اهالی موسیقی مقام قرار گرفتم. اما متوجه شدم که همان اثر مورد توجه جوانان آذربایجان قرار گرفت. اینگونه همکاری ها با جوانان هنرمندی مانند آقای خاورنژاد در ادامه همان کارهای سی سالگی من است.

این خواننده گفت: بزرگان همیشه مربوط به همه بشریت هستند. نظامی هم به بشریت تعلق دارد. نطامی تعلق به جای خاصی نیست.

قاسم اف که در گذشته همکاری صحنهی با پرواز همای داشته است، درباره این همکار گفت: پرواز همای جوان هستند و سلیقه خودشان را دارند. جوانان بسیاری به خاطر او به دیدن کنسرت ما آمدند و موسیقی ما را دیدند و از کار ما خوششان آمد. حدود هفت هزار نفر به دیدن اجرای مشترک من و پرواز همای آمدند، من با سطح موسیقی ایشان کار ندارم اما همین هفت هزار نفر کار من را دیدند و علاقه مند به کار من شدند.

او درباره امکان همکاری دوباره با پرواز همای تاکید کرد: همای جوان است و سلیقه خودش را دارد. شاید پروژه ای بیاورند و به من معرفی کنند و با سلیقه ام موافق باشد و باز هم با او همکار کنم. در پروژه پیشینی که با آقای همای همکاری داشتیم همه چیز براساس نظر او پیش رفت هم از نظر مادی و هم از نظر موسیقایی. اما اگر قرار باشد همکاری دوباره ای داشته باشیم همه چیز با نظر من باید پیش برود؛ هم از نظر مادی و هم معنوی.

شعیب شهابی خواننده این پروژه گفت: این پروژه میان سه کشوری انجام می شود که ارتباط فرهنگی بسیاری با هم دارند. خیلی خوشحالم که کنار یکی از تاثیرگذارترین خوانندگان موسیقی معاصر یعنی عالیم قاسم اف هستم. در این پروژه بخش آوازهای ایرانی و فرانسوی را اجرا می کنم.

حسن ناصری تنظیم کننده بخش هایی از این اثر گفت: در تنظیم بخش های الکترونیک در این پروژه همکاری میکنم.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۷۹۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟

جام جم آنلاین؛ گوردخمه‌های ایران، از ارزشمندترین مکان‌های باستانی و بناهای صخره‌ای کشور است. بسیاری از این گوردخمه ها را می توان در استان کرمانشاه پیدا کرد. کرمانشاه یکی از تاریخی ترین مناطق کشور است که چند مورد از معتبر ترین سایت های باستانی دنیا همچون محوطه تاریخی بیستون را در دل خود جای داده است. یکی دیگر از این سایت های معتبر باستانی، گوردخمه اسحاق وند یا سکاوند است.

گوردخمه ها از قدیمی ترین انواع معماری صخره ای در ایران است که در دل کوه ها و صخره های مرتفع تراشیده می شدند. این بناهای صخره ای در حقیقت مقبره هایی هستند که متوفیان (افراد دارای اهمیت) را در آن ها به خاک می سپردند. نحوه خاکسپاری این متوفیان در ایران باستان به طرزی متفاوت بود. ایرانیان خاک را مقدس می دانستند، بنابراین، از دفن کردن اجساد درون آن خودداری کرده و آن ها در محفظه های صخره ای مخصوصی که تراشیده بودند، قرار می‌دادند.

از ایران باستان گوردخمه های بسیاری باقی مانده است که باستان‌شناسان در مورد قدمت آن ها اتفاق نظر ندارند. بسیاری از گوردخمه های کشور مادی هستند، بسیاری هخامنشی اند و برخی نیز به دوره های بعدی مربوط اند. در واقع گوردخمه های ایران را می توان به گوردخمه های مادی، گوردخمه های هخامنشی و گوردخمه های پس از هخامنشیان تقسیم کرد.

اسحاق وند، بنایی مادی یا هخامنشی

گوردخمه های اسحاق وند در حقیقت سه گوردخمه تاریخی هستند که ابعاد متفاوتی دارند. این گوردخمه ها در استان کرمانشاه، در حدود ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان هرسین و در دل صخره های مرتفعی مشرف به روستای «ده‌نو» واقع شده اند. این گوردخمه ها به سکاوند نیز شهرت دارند و مردم محلی این منطقه به آن ها «فرهاد تاش» می گویند. به دلیل وجود روستایی به نام اسحاق وند در حوالی این گوردخمه ها، نام آن ها را اسحاق وند گذاشته اند.

پیرامون قدمت این گوردخمه‌ها، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. بسیاری از باستان شناسان خارجی و داخلی، قدمت گوردخمه اسحاق وند را به دوره مادها نسبت می دهند. ولی برخی نیز همچون هرتسفلد، آن ها را مربوط به دوره هخامنشیان می دانند. طبق نظر ارنست امیل هرتسفلد باستان شناس آلمانی تبار، گوردخمه میانی، مقبره گئومات مغ است. داریوش اول در کتیبه بیستون خودش، داستان سرکوبی گئومات مغ یا همان بردیای دروغین را به تفصیل تعریف کرده است. عده کمی نیز این مقابر صخره ای را مربوط به دوره سلوکیان می دانند. به هرحال طبق نظر بسیاری از باستان شناسان، احتمال اینکه این گوردخمه ها مادی باشند بیشتر از هخامنشی بودن آن هاست.

مجموعه اسحاق وند یا سکاوند، متشکل از سه گوردخمه است که هر کدام ابعاد متفاوتی دارند. گوردخمه سمت راستی نسبت به دو گوردخمه دیگر، در ارتفاع بالاتری قرار گرفته است و حدود ۲.۱۰ متر عرض دارد. عرض دریچه گوردخمه میانی ۱.۶۳ متر است و عمق آن نیز ۱.۷۵ متر می باشد. گوردخمه سمت چپ نیز ۸۵ سانتی متر عمق دارد و عرض آن ۲.۱۰ متر است.

در اطراف تمام این گوردخمه ها تزئینات ساده ای تراشیده شده اند. علاوه بر قاب بندی های ساده ای که دور تا دور این سه گوردخمه ایجاد شده اند، در قسمت بالای گوردخمه میانی، تصویر تمام قد مردی با ارتفاع ۱.۸۷ متر به صورت نیم‌رخ و به زیبایی هر چه تمام تراشیده شده است. این فرد که هویتش مشخص نیست، لباسی بلند و چین‌دار به تن کرده است و دست های خود را به حالت دعا و نیاش پروردگار به سمت آسمان و جلوی صورتش بلند کرده است. همچنین در مقابل این فرد، یک آتش دان با ارتفاع حدود ۹۴ سانتی متر و یک مشعل سوزان با ارتفاع ۸۳ سانتی متر قرار گرفته است. پشت سر این مشعل و آتش دان، فردی با قامت حدود ۸۰ سانتی متر حجاری شده است که به نظر می رسد در حالی که دستهایش رو به سمت آسمان است، از پشت سرش چیزی را بر دست دارد.

شهرستان هرسین در ۴۴ کیلومتری جنوب شرق کرمانشاه قرار دارد.

دیگر خبرها

  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • بافت تاریخی کرمان سرمایه مادی و معنوی است
  • قاسم‌پور: مدیران آگاه و سالم باشند کار فوتبال خوب پیش می‌رود
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • عاشقانه‌های مولانا در تالار وحدت پراقبال شد/وقتی موسیقی سنتی رنگ و بوی تازه می‌گیرد+فیلم
  • (تصویر) وقتی علی دایی خواننده شد!
  • پروژه‌ای بزرگ برای تبدیل شدن به تیمی مدعی در انگلیس؛ چرا آستون ویلا با گزینه مربیگری بایرن و لیورپول دنبال جاه طلبی است؟
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • سرمایه معنوی جمهوری اسلامی در این منطقه بی‌بدیل از جهان، رو به فزونی است