Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-18@03:33:43 GMT

دانشمندان چینی مس را به طلا تبدیل کردند

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۸۴۶۸۵

دانشمندان چینی مس را به طلا تبدیل کردند

خبرگزاری مهر: محققان چینی موفق شدند با قراردادن مس در مجاورت گاز آرگون، ماده‌ای تولید کنند که به طلا شباهت دارد.

به گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، گروهی از محققان چینی توانسته اند مس ارزان قیمت را به ماده‌ای جدید تبدیل کنند که تقریبا با طلا یکسان است.

طبق تحقیقی که در ژورنال Science Advances انجام شده، این کشف به شدت از مصرف فلزات گرانبها در کارخانه‌ها می‌کاهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروفسور سان جیان و همکارانش در «موسسه فیزیک شیمیایی دالیان» واقع در آکادمی عموم لیائونینگ در چین گاز یک تکه مس را در مجاورت گاز آرگون داغ و حاوی بار الکتریکی قرار داده اند.

سپس ذرات یونیزه‌ای که سریع حرکت می‌کنند، اتم‌های مس را پراکنده کردند. اتم‌ها روی سطح دستگاه جمع آوری شده خنک شدند و یک لایه نازک از شن ایجاد کردند.

هر دانه شن قطری چند نانومتری دارد که یک هزارم اندازه یک باکتریوم است.

محققان این ماده را در اتاق واکنش قرار دادند و از آن به عنوان کاتالیزوری برای تبدیل زغال به الکل استفاده کردند. این فرایندی پیچیده و سخت است که فقط فلزات گرانبها می‌توانند آن را انجام دهند.

به هرحال نتایج این آزمایش نشان داد فلز مس پس از فراوری قابلیت‌های جالبی می‌یابد.

وزن و ظاهر مس شبیه طلا است و قرن‌ها دانشمندان سعی داشتند با تبدیل مس به طلا ثروتمند شوند.

البته ماده جدیدی که جیان تولید کرده را نمی‌توان برای تولید سکه‌های طلای تقلبی استفاده کرد، زیرا تراکم آن مانند مس معمولی است. اما می‌توان از آن برای ارتقای قابل توجه صنایع چینی استفاده کرد. در اقتصاد‌های نوین فلزات گرانبها همچنان اهمیت زیادی دارند. دستگاه‌های الکترونیکی به عنوان مثال حاوی مقدار زیادی طلا، نقره و پلاتینیوم هستند.

منبع: فردا

کلیدواژه: دانشمندان چینی مس طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۸۴۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره ماه چگونه به شکل فعلی خود درآمده است؟

ایتنا - اینکه کره ماه چگونه به شکلی در آمد که در حال حاضر وقتی در شب به آسمان نگاه می‌کنیم شاهدش هستیم، همواره برای بشر یک راز بوده است.
دانشمندان بالاخره توانسته‌اند توالی رخدادهایی را کشف کنند که احتمالا به چرخش ماه به دور زمین در میلیاردها سال پیش منجر شده است.

بسیاری از آنچه محققان درباره خاستگاه ماه و ژئولوژی آن می‌دانند، از تجزیه و تحلیل سنگ‌هایی به دست آمده که فضانوردان آپولو جمع‌آوری کردند و به طور شگفت‌آوری، تراکم بالایی از تیتانیوم را نشان می‌دهند.

پژوهشگران گمان می‌کنند که ماه در حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش زمانی شکل گرفت که جسم عظیم دیگری در منظومه شمسی به زمین برخورد کرد. ماه در ابتدا داغ بود و با یک اقیانوس سراسری از ماگما پوشانده شده بود.

هنگامی که سنگ مذاب به‌تدریج سرد شد، گوشته ماه و پوسته روشن را تشکیل داد اما در اعماق آن، به‌شدت از حالت تعادل خارج شد. در اینجا، اقیانوس ماگما به شکل مواد معدنی متراکم از جمله ایلمنیت‌ــ یک ماده معدنی حاوی تیتانیوم و آهن‌ــ متبلور شد.

اما این ماده متراکم که به داخل فرو می‌رفت، به نوعی با گوشته مخلوط و ذوب شد و به سطح بازگشت. با این حال، چگونگی و چرایی رسیدن این سنگ‌های آتشفشانی سرشار از تیتانیوم به سطح ماه ناشناخته مانده است.

دانشمندان توانستند از میدان گرانشی استفاده کنند تا از پراکندگی ایلمنیت، که پس از فرو رفتن بخش عمده لایه چگال باقی مانده بود، نقشه‌برداری کنند. پژوهشگران خاطرنشان کردند که این نشان می‌دهد این مواد ایلمنیت به سمت پیدای ماه جابه‌جا شده و در سرازیرهای آبشاری ورقه‌‌مانند، به سمت داخل فرو رفته‌‌اند.

دانشمندان بر اساس این یافته‌ها می‌گویند که لایه سرشار از ایلمنیت بیش از ۴.۲۲ میلیارد سال پیش [در ماه] فرو رفت‌ــ و این با نقش فعالیت‌های آتشفشانی بعدی که در سطح ماه دیده شده، سازگار است. به نظر می‌رسد، قدیمی‌ترین تاریخچه ماه زیر سطح آن نوشته شده و تنها به آمیزه و مجموعه مناسبی از مدل‌ها و داده‌ها نیاز است تا این قضیه آشکار شود.

دیگر خبرها

  • قیمت طلا به ۲۳۸۳ دلار رسید
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • کره ماه چگونه به شکل فعلی خود درآمده است؟
  • ماه چگونه شکل گرفت و به قمر زمین تبدیل شد؟
  • تبدیل وضعیت شغلی ۲۳۳ نفر از خانواده ایثارگران در پتروشیمی پردیس
  • طلای جهانی دوباره پر کشید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۷ فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۰.۵۰ درصدی قیمت جهانی طلا
  • هم‌افزایی دو ماده برای حذف مواد خطرناک از فاضلاب و پساب