Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-08@21:02:44 GMT

مهم‌ترین اثر‌های مصرف شیشه بر رفتار

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۸۴۷۹۵

یک کارشناس ارشد مشاوره گفت: از جمله اثر‌های مصرف شیشه بر رفتار می‌توان به افزایش حرکت‌های فیزیکی، حالت سرخوشی و ناآرامی، اضطراب و دلواپسی، پرخاشگری، خشونت و دشمنی، بی‌خوابی شدید، حمله‌های ناگهانی، هراس و اضطراب، پارانویا (سوء ظن شدید) همراه با توهم، نشاط و دلخوشی بیش از حد، پرحرفی، تکرار صحبت‌ها و کار‌های ساده، تغییر ناگهانی در رفتار و گفتار، اختلال در درک، نارسایی کلیه‌ و ریه، بی‌اشتهایی، سوء تغذیه و کاهش وزن شدید و عوارض قلبی خطرناک، اشاره کرد، مصرف زیاد و یکباره شیشه به علت پیامد‌های قلبی شدید می‌تواند منجر به مرگ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: این روز‌ها در جامعه انواع مواد مخدر مصرف می‌شود، بنابراین شیوع انواع مواد مخدر گیاهی و صنعتی در حال گسترش است، به همین منظور حوزه کلینیک در نظر دارد خطر‌های مصرف مواد مخدر مختلف را هر هفته یکشنبه‌ها در صفحه علمی پزشکی منتشر کند.


همه چیز درباره شیشه

سید علی بهشتی کارشناس ارشد مشاوره، درباره ماده مخدر شیشه اظهار کرد: شیشه یا کریستال نوعی ماده مخدر اعصاب از خانواده آمفتامین‌هاست که اثر مستقیمی بر مغز می‌گذارد و عامل برانگیختن شادی، هیجان و تمرکز زیاد در فرد بوده و نوعی محرک قوی است.

وی درباره عوارض مصرف طولانی مدت شیشه بیان کرد: مصرف طولانی مدت شیشه عواقب شدیدی مانند اختلال شدید در خواب، بی‌اشتهایی و تشنگی در فرد مصرف کننده را به همراه دارد، شیشه کبد و کلیه‌ها را برای جذب و دفع مواد دچار اختلال می‌کند بنابراین با گذشت زمان شخص مصرف کننده مبتلا به نارسایی کبد و کلیه‌ها می‌شود.

عمر اثرگذاری شیشه چقدر است؟

این کارشناس ارشد مشاوره افزود: عمر اثرگذاری شیشه بین ۹ تا ۱۲ ساعت است، بنابراین با گذشت زمان از اثر نشئگی آن کاسته می‌شود که این امر به علت تخلیه و آزاد شدن زیاد انرژی است در نتیجه فرد مصرف کننده دچار خستگی مفرط می‌شود، بنابراین در چرخه اجبار به مصرف قرار می‌گیرد و به استفاده دوباره از این ماده مخدر روی می‌آورد.

بهشتی تأکید کرد: ترکیب اصلی شیشه از آمفتامین گرفته شده که یک ماده محرک است بنابراین سیستم عصبی و مغز را به شدت تحریک می‌کند، ماده مخدر شیشه یا کریستال به شکل پودر‌های سفید و بلور‌های کوچک شبیه شیشه است و اغلب بوی خفیفی دارد و طعم تلخی در دهان ایجاد می‌کند.
انواع روش‌های مصرف شیشه

وی در باره انواع روش‌های مصرف شیشه تصریح کرد: شیوه مصرف شیشه در ایران اغلب از طریق ابزاری شبیه چُپق شیشه‌ای بوده که به پیپ معروف است، ولی این ماده مخدر به شکل خوراکی و تزریقی هم استعمال می‌شود.


تاریخچه مصرف شیشه

این کارشناس ارشد مشاوره گفت: تاریخچه مصرف شیشه به سال ۱۸۹۳ میلادی (در زمان جنگ جهانی دوم) برمی‌گردد که برای رفع خستگی و افزایش انرژی در سربازانی که روز‌های متوالی در جنگ حضور داشتند، استفاده می‌شد پس از جنگ جهانی دوم مصرف این ماده مخدر به علت عوارضی شدید که در افراد ایجاد می‌کرد، ممنوع شد.


بهشتی اظهار کرد: در ایران باور‌های غلط و کاربرد‌های غیر علمی شیشه باعث شد که مصرف این ماده مخدر گسترش پیدا کند، قیمت پایین تولید شیشه ناشی از تولید آشپزخانه‌ای بوده که روشی غیر علمی و آزمایشگاهی است، در این شیوه برای تهیه این ماده مخدر اغلب از مواد اولیه‌ای استفاده می‌شود که به شدت آسیب‌زننده هستند.

وی بیان کرد: متأسفانه در گذشته برخی از افراد تصور می‌کردند که ماده مخدر شیشه اعتیاد‌آور نیست در حالی که این باوری غلط بود، بنابراین امروزه با توجه به آگاهی اغلب مردم از عوارض و پیامد‌های طولانی مدت مصرف شیشه، استفاده از این ماده مخدر در بین افراد کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس ارشد مشاوره افزود: امروزه افراد دچار چاقی مفرط به ویژه زنان و دختران برای لاغر شدن به مصرف ماده مخدر شیشه روی می‌آورند که شیوه استفاده برای آن‌ها اغلب به شکل خوراکی است.

بهشتی تأکید کرد: متأسفانه دسترسی آسان و ارزان بودن ماده مخدر شیشه همراه با باور‌ها و اعتقادات اشتباه موجب شد که این ماده مخدر در بین ایرانیان رواج پیدا کند که خوشبختانه پس از مدتی با مشاهده پیامد‌های مخرب شیشه تمایل به مصرف آن در بین افراد کاهش پیدا کرد، ولی نباید از این موضوع غافل شد که سوداگران بازار مواد مخدر می‌توانند این ماده مخدر را در اشکال متفاوت دوباره به بازار روانه کنند و از این طریق به سودجویی خود ادامه دهند.

 تأثیرات جسمانی مصرف شیشه

وی تصریح کرد: خشکی دهان، افزایش سرعت تنفس، سردرد‌های شدید، حالت تهوع، تعریق بیش از اندازه بدن، سرگیجه، افزایش فشار خون و حرارت بدن، تپش قلب، خشکی دهان، سوزش و ترک لب‌ها، بزرگ شدن مردمک چشم‌ها، سیاهی رفتن چشم‌ها و لرزش دست و انگشتان از جمله تأثیرات جسمانی مصرف شیشه است.


 مهم‌ترین اثر‌های مصرف شیشه بر رفتار

این کارشناس ارشد مشاوره گفت: از جمله اثر‌های مصرف شیشه بر رفتار می‌توان به افزایش حرکت‌های فیزیکی، حالت سرخوشی و ناآرامی، اضطراب و دلواپسی، پرخاشگری، خشونت و دشمنی، بی‌خوابی شدید، حمله‌های ناگهانی، هراس و اضطراب، پارانویا (سوء ظن شدید) همراه با توهم، نشاط و دلخوشی بیش از حد، پرحرفی، تکرار صحبت‌ها و کار‌های ساده، تغییر ناگهانی در رفتار و گفتار، اختلال در درک، نارسایی کلیه‌ و ریه، بی‌اشتهایی، سوء تغذیه و کاهش وزن شدید و عوارض قلبی خطرناک، اشاره کرد، مصرف زیاد و یکباره شیشه به علت پیامد‌های قلبی شدید می‌تواند منجر به مرگ شود.
 مهم‌ترین علائم ترک شیشه

بهشتی در باره علائم ترک شیشه برای ساعت‌ها و روز‌های نخستین اظهار کرد: افسردگی، خونسردی و بی‌علاقگی، خواب طولانی، به هم ریختگی روحی، کاهش انرژی، برآشفتگی، توانایی محدود در دستیابی به لذت‌ها، ناتوانی و درماندگی، اختلال در خواب و انجام وظایف و کار‌های روزمره از جمله علائم ترک شیشه برای ساعت‌ها و روز‌های نخستین هستند.
 مؤثرترین روش‌های درمان سوء مصرف شیشه

وی بیان کرد: نخستین قدم برای انجام هرگونه اقدام درمانی داشتن تمایل واقعی فرد برای رهایی از اجبار به مصرف هرگونه ماده مخدر است، اگر شخص مصرف کننده ماده مخدر تمایلی به ترک نداشته باشد هر تلاشی در طولانی مدت بی نتیجه بوده و از دست دیگران کاری ساخته نیست.

این کارشناس ارشد مشاوره افزود: در مواردی معدود به علت عوامل متعددی مانند شرایط جسمانی خاص بیمار و همپوشانی با بیماری‌های دیگر متخصص درمان اعتیاد، اولویت را بر کنترل مصرف می‌گذارد و سعی می‌کند به کمک برخی دارو‌ها آسیب‌های ناشی از استعمال ماده مخدر را به حداقل برساند.

بهشتی تأکید کرد: درمان اعتیاد یکی از دشوارترین و پیچیده‌ترین موارد درمان در علم پزشکی و روان‌درمانی است و موفقیت درمان تنها در صورتی افزایش پیدا می‌کند که علم، تجربه، هنر، عشق، صبر و تعهد میان درمانجو و درمانگر با هم درآمیزد و به شکل همزمان به درمان فردی، خانوادگی و گروهی پرداخته شود.

وی تصریح کرد: آسان گرفتن درمان، اقدام به درمان بدون بررسی و مطالعه کافی و درمان‌های کوتاه مدت، ناکامی‌های مکرر در روند درمان را موجب می‌شود، بنابراین نتیجه‌ای غیر از ناامیدی را برای فرد مصرف کننده به همراه ندارد.

این کارشناس ارشد مشاوره گفت: درمان سوء مصرف مواد مخدر به دو بخش (ترک فیزیکی و بازیابی سلامت جسمانی و درمان روانشناختی) تقسیم‌بندی می‌شود، برای بخش درمان فیزیکی و بازیابی سلامت جسمانی می‌توان از مراکز درمانی، کمپ‌های ترک اعتیاد و مؤسساتی بهره برد که ضمن داشتن گواهی و مجوز‌های تخصصی، از پروانه کار قانونی هم برخوردار باشند و آن‌ها را در معرض دید متقاضیان قرار دهند.

بهشتی یادآوری کرد: برای بخش درمان روانشناختی، مصرف‌کنندگان مواد مخدر باید از متخصصان روانشناس و مشاور در درمان اعتیاد کمک بگیرند که ضمن داشتن تحصیلات مرتبط، گواهی‌های کار در درمان اعتیاد و سوء مصرف مواد را داشته باشند، معتادان برای درمان روانشناختی می‌توانند از کمک‌های سازمان‌های مردم‌نهاد (NGO) هم بهره‌مند شوند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: مصرف شیشه ، رفتار ، مواد مخدر

منبع: ناطقان

کلیدواژه: مصرف شیشه رفتار مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۸۴۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال

"آموزش، کنترل آسم را بهبود می‌دهد"، شعار راهبردی روز جهانی آسم در سال ۲۰۲۴ است. در واقع بدون صرف وقت پزشکان و آموزش و یادگیری بیماران برای کسب مهارت‌های خودمراقبتی و مشارکت آنان در امور تشخیص، پیشگیری و درمان آسم، مشکلات و پیامدهای این بیماری قابل کنترل نخواهد بود.

دکتر مصطفی معین، رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران در پیامی فرا رسیدن بیست و هفتمین سال “روز جهانی آسم”(سه‌شنبه ۱۴۰۳/۲/۱۸) را فرصتی مناسب بمنظور جلب توجه مسئولان و آگاهی بیشتر جامعه به اهمیت بیماری آسم به عنوان شایعترین بیماری مزمن دوران کودکی و نوجوانی و جوانی و شایع‌ترین بیماری‌ تنفسی بزرگسالان، و با هدف مشارکت همگان در کمک به رفع کاستی‌های دارو و درمان و چالش های پیشگیری، کنترل و مراقبت از بیماران دانست.

 به این مناسبت یک همایش علمی و مباحث تخصصی در این زمینه در تهران(بیمارستان میلاد) و توسط شاخه‌های انجمن آسم وآلرژی ایران در چندین استان دیگر برگزار می‌شود.

در ادامه پیام دکتر معین آمده است که هم اکنون بیش از ۳۵۰ میلیون تن از جامعه بشری از علائم تنفسی آسم رنج می‌برند و طبق مطالعات اخیر (۸-۱۳۹۷) انجام گرفته در مرکز تحقیقات ایمونولوژی و آسم و آلرژی، حدود ۱۰/۹ درصد از کودکان و بیش از ۸/۹ درصد از بزرگسالان در ایران دچار این بیماری هستند.

نتایج پژوهش های علمی بین‌المللی نشان می‌دهد که با وجود پیشرفت هایی که در تشخیص و درمان دارویی آسم حاصل شده و میزان مرگ و میر به علت این بیماری کاهش یافته ولی هنوز هم مشکلات تنفسی بیماران در حدود ۵۰ درصد از موارد بخوبی کنترل نشده که علت آن عدم مهارت بیماران در مصرف اسپری‌ها و یا عدم همکاری آن‌ها در مصرف اسپری استروئیدی تجویزه شده توسط پزشکان معالج در ۳۰ تا ۷۰ درصد موارد بوده است.

وی در این خصوص می افزاید: عدم کنترل مطلوب آسم موجب می‌شود که کیفیت زندگی این بیماران و خانواده‌های ایشان از نظر روانی و اجتماعی کاهش یابد و هزینه های مستقیم و غیر مستقیم و سنگین دارو و درمان که بطور میانگین سالانه بالغ بر حدود ۳۰ میلیون تومان(۵۰۰ دلار) برای هر بیمار است، به آن‌ها تحمیل شود. همچنین افراد مبتلا به آسم با افت تحصیلی و غیبت از کلاس درس و یا کار و اشتغال، اختلال در خواب و استراحت، محدودیت در انجام ورزش و فعالیت های روزمره روبرو می‌شوند. عدم کنترل مطلوب بیماری آسم کاستی‌های و علت‌های مختلفی دارد که رفع آن‌ها منوط به اهتمام پزشکان معالج، همکاری بیماران و خانواده های آنان و برنامه ریزی مناسب مسئولان نظام سلامت قرار دارد. بنابراین رفع این کاستی ها نیز در سه محور به شرح زیر ارائه می شود:

الف- رفع علل و کاستی های مربوط به تشخیص، درمان و پیشگیری توسط پزشکان

۱. عدم تشخیص دقیق و به هنگام آسم با وقت گذاری کافی برای بیماران

۲. درمان ناقص (مقدار دارو و طول مدت مصرف) با اسپری های کورتیکواستروئیدی

۳. عدم ارتباط منظم با بیماران و ارزیابی پیشرفت بهبودی با انجام معاینه و آزمون های تنفسی و یا آزمون های حساسیت (آلرژی)

۴. عدم ارائه آموزش و آگاهی به بیماران نسبت به مزمن بودن بیماری و جلب اعتماد و مشارکت آنان در چگونگی مصرف درست داروها در بلند مدت و سالم سازی محیط زندگی

۵. عدم تشخیص و درمان بیماری های همزمان مانند چاقی و اضافه وزن، آلرژی بینی و سینوزیت، اکزمای پوست یا رفلاکس معده

۶. توجه نکردن به شرایط خانوادگی، مسایل روانی- اجتماعی و وضعیت اقتصادی بیماران، و تاثیرپذیری آن ها از خرافه‌ها و شایعات و شبه‌علم در اینترنت

ب- رفع علل و کاستی های مربوط به بیماران(و خانواده‌ها) در زمینه نیاز به افزایش آگاهی، یادگیری و رعایت توصیه‌های پزشک معالج و کسب مهارت‌های خودمراقبتی

۱. عدم همکاری بیماران (و خانواده‌ها) در مراجعه منظم به پزشک و مصرف طولانی مدت داروها

۲. عدم مصرف دقیق داروهای استنشاقی و استفاده از ابزار کمک دارویی(آسان‌نفس، دم‌یار...) به شکل درست

۳. نگرانی و یا وحشت از مصرف اسپری های تنفسی بویژه کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، تاثیرپذیری از شایعات و شبه‌علم در فضای مجاری

۴. عدم همکاری در پیگیری توصیه های پزشک معالج برای بهداشتی کردن محیط زندگی و پرهیز از مواد آلرژی زا و یا تحریک کننده مانند دود سیگار و اسپند

۵. عدم گزارش دقیق سوابق پزشکی و ابتلا به بیماری های دیگری غیر از آسم به پزشک معالج

۶. مشکلات اقتصادی و عدم تمکن مالی بیماران برای تهیه اسپری‌های دارویی، مراجعه به اورژانس و بستری شدن در بیمارستان

ج- رفع کاستی های مربوط به برنامه ها و اقدامات نظام سلامت و دولت

۱. عدم دسترسی برابر بیماران به مراقبت های بهداشتی اولیه ، پزشکان عمومی و خانواده

۲. عدم دسترسی برابر بیماران به خدمات تخصصی و فوق تخصصی بر پایه نظام ارجاع

۳. عدم دسترسی برابر بیماران به داروها و ابزار بهداشتی و کمک دارویی با توجه به هزینه های سنگین، کمیابی و یا نایابی اسپری‌ها و برخی از داروهای حیاتی

۴. عدم پوشش مطلوب و پاسخگوئی بیمه های درمانی همگانی در سطح کشور

۵. عدم برنامه ریزی ملی از سوی دولت برای کنترل ریزگردها، آلاینده های شیمیایی در قطب های صنعتی و آلودگی هوای کلان‌شهرهای پرترافیک

۶. توجه بیشتر به آلرژی، آسم و سایر بیماری‌های مزمن و حاد تنفسی در برنامه‌های درسی و آموزشی دانشگاه‌ها، ارائه آموزش‌های عمومی در صدا و سیما و شبکه‌های مجازی برای پیشگیری اولیه و نیز جلوگیری از انتشار خرافات و شبه‌علم به‌نام طب اسلامی و سنتی

رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران در این پیام اظهار امیدواری کرده است با اهتمام تمامی استادان، دانشجویان، پژوهشگران، پزشکان، پرستاران، مربیان بهداشت مدارس، مسئولان نظام سلامت و نهادهای مدنی در سطح شبکه ای از نهادهای علمی، تخصصی و اجرایی در بخش‌های دولتی و غیردولتی و با تاکید بر امر "آموزش و یادگیری همگانی" بتوانیم به هدف کنترل آسم در سطح ملّی و ایجاد "جامعه ای سالم و توانمند" نائل شویم.

منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • درمان اعتیاد باید اجتماع محور باشد
  • عفونت‌های باکتریال و ویروسی پوست در ورزشکاران
  • عوامل شیوع بیماری آسم و راهکارهای درمان
  • فواید شگفت انگیز خوردن عسل قبل از خواب
  • دم گیلاس؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • سیستم ایمنی بدن خود را با این ماده غذایی تقویت کنید
  • دم گیلاس ؛ معجونی شفابخش برای درمان بیماری‌ها
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • بیش از ۳۵۰ میلیون نفر از علایم تنفسی آسم رنج می‌برند/ هزینه ۳۰ میلیون تومانی درمان هر بیمار در سال
  • دو ماده غذایی که انگل روده را از بین می‌برند