Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-28@16:31:53 GMT

به نام آبرو، حیثیت یا شعائر مذهبی اسراف نکنیم

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۸۶۰۱۲

به نام آبرو، حیثیت یا شعائر مذهبی اسراف نکنیم

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی گفت: مراقب باشیم به نام آبرو، حیثیت یا شعائر مذهبی اسراف نکنیم، برخی اسراف کرده و به راحتی آن را توجیه می‌کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی مفسر قرآن کریم در جلسه تفسیر قرآن کریم که یکشنبه دوم دی ماه در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: روزی به یکی از بزرگان گفتم پولی که برای فلان ساختمان خرج کردید و دو مناره 90 متری برای آن ساختید اسراف است در پاسخ من گفت اینها جزو شعار مذهبی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با استناد به این آیه قرآن کریم که «زین للمسرفین ما کانو یعملون»، عنوان کرد: مسرفان هنگام خرج بیهوده نمی‌گویند ما اسراف کردیم بلکه می‌گویند ما آبرو داریم، به عنوان مثالی دیگر هنگامی که 30 نفر مهمان دارد برای 40 غذا تهیه می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان اینکه مراقب باشیم به نام آبرو، حیثیت یا شعائر مذهبی اسراف نکنیم، اظهار کرد: در دعای زیارت امام موسی کاظم(ع) آمده است که «الهی ارنی الحق حقا...» یعنی خدایا مرا یاری ده که حق را حق و باطل را باطل ببینم به حق عمل کرده و از باطل دوری کنم؛ الهی مرا سردرگم نکن که دنبال نفس خود حرکت کرده و کار خود را توجیه کنیم. برخی اسراف کرده و به راحتی آن را توجیه می‌کنند.

مفسر قرآن کریم با اشاره به داستانی بیان کرد: روزی روزه خوری آلو می‌خورد به او گفتند چرا چنین می‌کنی گفت من دو سه ساعت قبل افطار آلو در دهان می گذارم که در دهانم خیس شود و هنگام افطار بخورم؛ اینگونه عمل روزه‌خواری خود را توجیه می‌کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه متاسفانه بسیاری از افراد به نام علم، شان، عظمت، حیثیت، آبروداری، سخاوت، دچار اسراف می‌شوند، ابراز کرد: روز قیامت برخی قاریان درجه یک قاری شناخته نمی‌شود زیرا با نیت غیرالهی قرآن قرائت کردند یا برخی سخاوتمندان دنیا سخی شناخته نمی‌شود به این دلیل که برای جلب توجه دیگران بخشش داشتند.

وی با اشاره به این بخش از آیات قرآن «لا تتبع اهواءهم»، گفت: ما نباید در انجام اعمال دنبال خیالات و هوس‌های مردم برویم و به نوعی آن را توجیه کنیم. زمانی بعثه رهبر معظم انقلاب مراسم برائت از مشرکان را در مکه برقرار کردند، برخی اعضای بعثه طوماری آوردند که ما امضا کنیم مراسم برائت با شکوه‌ترین وجه ممکن اجرا شد، ما چنین کاری را نکردیم و نوشتیم ضعیف برگزار شد و دیگر امکان داشت بهتر از این برگزار شود، سعی کنیم راست بگوییم.

مفسر قرآن کریم افزود: گاهی به اسم ارفاغ به یک شاگر نمره می‌دهیم که کار درستی نیست اگر فردا به عنوان دکتر کسی را کشت آیا معلم ضامن نیست، یا پلیسی که در دادن گواهی‌نامه سخت نمی‌گیرد ضامن نیست. مراقب باشیم به نام شان، حیثیت و آبرو اعمال بد خود را توجیه نکنیم.

 

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب یلدا وحدت حوزه و دانشگاه هرمزگان آمریکا اصفهان پژوهش ایران معصومه ابتکار پیش بینی آب و هوا اسراف و تبذیر جلوگیری از اسراف اسراف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۸۶۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزء خوانی قرآن کریم در حرم شاهچراغ (ع)


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، همزمان با این ماه مبارک رمضان بهار قرآن مراسم جزء خوانی قرآن کریم هر روز از ساعت ۱۱ تا ۱۲ در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام برگزار می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • محفل قرآنی «امام حسنی‌ها» مصداق بارز تعظیم شعائر الهی است
  • عبدالرضا علیزاده: حیثیت والیبال ارومیه را برگرداندیم/به راحتی میدان جنگ را ترک نمی‌کنیم
  • رونق گردشگری مذهبی همدان در بهار قرآن و طبیعت
  • محفل امام حسنی‌ها، عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • قالیباف: محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد
  • گشایش هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان در ملایر 
  • افتتاح هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان در ملایر 
  • هفتمین نمایشگاه قرآن و عترت استان همدان در ملایر افتتاح شد
  • جزء خوانی قرآن کریم در حرم شاهچراغ (ع)