Web Analytics Made Easy - Statcounter

خراسان شمالی- مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، با اعضای شورای شهر و شهردار بجنورد دیدار و گفت و گو کرد و در این نشست مقرر شد پیش نویس توسعه همکاری­ها میان طرفین هر چه زودتر تهیه شود.

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، پرهام جانفشان مدیرعامل صندوق احیاء و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی با اعضای شورای شهر و شهردار بجنورد دیدار و گفت و گو کرد و در این نشست مقرر شد پیش نویس توسعه همکاری­ها میان طرفین هر چه زودتر تهیه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جانفشان در این دیدار با اشاره به نقش بناهای تاریخی احیاء شده در توسعه گردشگری شهرها، گفت: امروز اهمیت گردشگری مسئله­ ایی غیر قابل انکار است و اگر قرار است بجنورد در زمینه گردشگری به عنوان یک مقصد پربازدید شناخته شود، باید به دنبال ویژگی­های خاص برای این شهر همچون احیاء بناهای تاریخی باشیم.

وی با تأکید بر حمایت صندوق احیاء بناهای تاریخی از سرمایه گذارای بخش خصوصی در مرمت و بهره برداری ابنیه دارای قابل واگذاری این شهر، تصریح کرد:« اگر ویژگی­های حائز اهمیتی همچون تأسیسات و زیرساخت های گردشگری در بجنورد را بتوان گسترش و ارتقاء داد، این شهر می تواند به عنوان «شهر گردشگر» معرفی شود.

جانفشان، تصریح کرد: گردشگرانی که در ایران حضور می­یابند به دنبال دیدن شرایط متفاوت با آنچه تاکنون دیده ­­اند هستند و هدفشان از ورود به کشورمان آشنایی با فرهنگ و خرده فرهنگ­ها و نمادهای بصری آن­ها یعنی بناهای تاریخی و تجربه حضور و اقامت در چنین فضاهایی است.

مدیرعامل صندوق احیاء بناهای تاریخی، افزود: صندوق احیاء در فرصت های سرمایه گذاری خود نگاهی جدی به بجنورد خواهد داشت و امیدواریم در قالب گسترش همکاری­ها با مدیریت شهری مرکز استان خراسان شمالی، بتوانیم اتفاقات خوبی را در زمینه یاد شده رقم بزنیم.

در ادامه این نشست روح الله براتیان شهردار بجنورد، گفت: حضور مدیرعامل صندوق احیاء در شهر بجنورد فرصت مناسبی برای توسعه همکاری ها است، توسعه همکاری­هایی که یقیناً اثرات مثبت آن برای شهر بجنورد ملموس خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: نگاه ما به توسعه شهری نگاهی فرابخشی است، ظرفیت­های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بجنورد در این نگاه جایگاه ویژه ایی دارد.

براتیان، افزود: هم اکنون همکاری های خوبی میان شهرداری بجنورد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی وجود دارد که در اختیار قرار گرفتن عمارت مفخم توسط این اداره کل نتیجه این همکاری های میان بخشی است.

همچنین در ادامه این دیدار ابراهیم امانی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر بجنورد، گفت: توسعه گردشگری بجنورد نیاز به اقدامات اثربخش دارد و ما با اتکا به داشته­ های فرهنگی خود می توانیم به این مهم هر چه زودتر دست یابیم.

وی افزود: حضور مدیرعامل صندوق احیاء می تواند فصل جدیدی برای احیاء بناهای تاریخی بجنورد با مشارکت مردمی باشد.

در پایان این دیدار مقرر شد پیش نویس تفاهمنامه توسعه همکاری­ها میان صندوق احیاء و شهرداری بجنورد به زودی تهیه شود.

/انتهای پیام

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تفاهم نامه همکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۸۷۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بناهای ماقبل‌تاریخی که «مسیری به جهان پس از مرگ» بودند (+عکس)

در یک بررسی باستان‌شناسی در ایرلند، آثاری از صدها اثر تاریخی که قبلا ناشناخته بودند، شناسایی شده است. پنج مورد از این بناهای تاریخی، سازه‌های ماقبل تاریخ بسیار کمیابی بودند که ممکن است روزگاری حاوی مسیرهای مخفی نمادین برای ورود به زندگی پس از مرگ برای مردگان بوده باشند. 

به گزارش فرادید، این مطالعه به رهبری دکتر جیمز اُدریسکول از دانشگاه آبردین از فناوری LiDAR برای تولید مدل‌های سه‌بعدی بسیار دقیق از زمین استفاده کرده است. این فناوری، مشابه آنچه که برخی وسایل نقلیه خودران از آن استفاده می‌کنند، در شناسایی بقایای این سازه‌های باستانی که بیشترشان با هزاران سال شخم زدن از بین رفته بودند، بسیار حیاتی بود. 

اُدریسکل این بررسی را در چشم‌انداز بالتینگلاس، ایرلند انجام داد که پر از بقایای ماقبل تاریخ است. نتایج این بررسی در مجله Antiquity منتشر شده است. 

منطقه بررسی‌شده توسط محققان، در دوران نوسنگی اولیه (که حدود ۳۷۰۰ قبل از میلاد آغاز شد) و عصر برنز میانه تا اواخر (۱۴۰۰ تا ۸۰۰ قبل از میلاد) اشغال شده بود. با این حال، شواهدی از اشغال در طول ۲۰۰۰ سال بین این دو دوره که به دوره نوسنگی میانه شناخته می‌شود، تا کنون کمیاب بوده است. 

بناهای ماقبل تاریخ بالتینگلاس 

به گفته اُدریسکل، یافتن این بناهای تاریخی اهمیت ویژه‌ای دارد چون این عقیده‌ی عمومی را رد می‌کند که بالتینگلاس حدود ۲۰۰۰ سال، بین عصر برنز پسین و اوایل نوسنگی رها شده است. این نتایج حاکی از آنست که این منطقه به طور مداوم مسکونی بوده و در این اوقات، اهمیت آیینی داشته است. 

بناهای تاریخی کشف‌شده علاوه بر اهمیت معماری، اهمیت فرهنگی و معنوی نیز دارند. این بناهای تاریخی که رویدادهای مهم خورشیدی مانند انقلابین را نشان می‌دهند، طوری به طور استراتژیک در سراسر چشم‌انداز قرار گرفته‌اند که با مکان‌های تدفین و حرکات چرخه‌ای خورشید هم‌خوانی داشته باشند. به گفته دکتر اُدریسکول، این هم‌ترازی گواه سفر مردگان است، چرا که آن‌ها به آسمان‌ها صعود می‌کنند و دنباله‌ای ملموس پشت سر خود بجا می‌گذارند که آن‌ها را به دنیای اجدادشان در طرف دیگر متصل می‌کند. 

این اتصال بین مسیرهای کورسوس، محل‌های دفن و رویدادهای آسمانی بر ماهیت درهم تنیده‌ی زندگی روزمره، چرخه‌های کشاورزی و باورهای معنوی در جوامع نوسنگی تأکید می‌کند که نمایانگر درکی پیچیده از زندگی، مرگ و تولد دوباره است. 

محوطه معبدراهه‌شده‌ی نوسنگی اولیه راتکوران

کورسوس‌ها (Cursuses) نوعی سازه یادبودی دوران نوسنگی شبیه خندق یا جان‌پناه هستند و در جزایر بریتانیای کبیر و ایرلند یافت می‌شوند. این بناهای ماقبل تاریخ معمولاً دارای محوطه‌های خاکی نسبتاً باریک هستند. اُدریسکول می‌گوید: «کشف بناهای تاریخی کورسوس بسیار مهم است، چون در ایرلند بسیار نادر هستند.» 

«در ایرلند کمتر از ۲۰ بنای تاریخی ثبت‌شده وجود دارد که معمولاً مجزا یا جفت هستند. این امر سبب می‌شود پنج نمونه بالتینگلاس، بزرگ‌ترین خوشه از این محوطه‌ها در کشور شوند، اما، مدل توپوگرافی دقیق محوطه‌ها و چشم‌انداز اطراف آن‌ها فرصتی را برای بررسی دیجیتالی این آثار فراهم کرده است.» 

اُدریسکول اشاره میکند که ممکن است این بناهای تاریخی، نمادی از رفتن مردگان به سمت آسمان باشند. 

«عملکرد این نوع بناها همیشه یک موضوع پیچیده بوده، چون ما اطلاعات کافی نداریم. اما با توجه به اینکه برخی از مکان‌های بالتینگلاس را می‌توان با بناهای تدفینی نیز مرتبط دانست، برای من به این معناست که ممکن است آن‌ها بناهای تشریفاتی بوده باشند که در مراسم تدفینی کاربرد داشتند، جایی که کورسوس، مسیر فیزیکی انتقال مردگان به زندگی پس از مرگ را مشخص می‌کند.»

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • کشف بناهای ماقبل‌تاریخی که «مسیری به جهان پس از مرگ» بودند (+عکس)
  • ۴ پروژه شاخص شهری بجنورد در اولویت اجرا است
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • بنا‌های تاریخی اردبیل برای احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • گردشگری اولین رکن سند توسعه و پیشرفت نایین است
  • آمادگی صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی برای همکاری در احیا بافت تاریخی گرگان