محمدعلی بهمنی: ترانههای سخیف را رد میکنیم اما مجوز میگیرند/ برخی خوانندهها با پول به تلویزیون میروند
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۰۸۸۲۹۱
ساعت24- محمدعلی بهمنی معتقد است که شورای شعر دفتر موسیقی، آثار سخیف را از نظر کیفی رد میکند اما این آثار از مجرای دیگری مجوز میگیرند.
سراغ محمدعلی بهمنی رفتیم تا اوضاع موسیقی را از نظر شعر و ترانه بررسی کنیم. در ادامه متن گفتوگو با محمدعلی بهمنی را میخوانید:
دیدگاهتان دربارهی اوضاع شعر و ترانه در عرصه موسیقی کشور چگونه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این «چرا» اندوهی در درونش هست. اندوهی که چرا باید این مزخرفات را بشنویم. دلمان برای کلاممان میسوزد. بیشتر این کارها(ترانهها و شعرهای سخیف) در شورای شعر دفتر موسیقی وزارت ارشاد رد شدهاند. اما متاسفانه پخش میشوند. دوستان من در شورای شعر دفتر موسیقی سعی میکنند شعرها و ترانههای مبتذل و سخیف را رد کنند اما متاسفانه همین آثار پخش میشوند. ما برای حل این مشکل گفتوگوهای بسیاری داشتیم که نتیجه نداد به همین دلیل هم تصمیم گرفتم که مزاحم کارهای ضعیف نشوم و از شورای شعر دفتر موسیقی کنار کشیدم.
اما دوباره برگشتید.
دوباره از من خواستند که بمانم. حدود بیست روز پیش خواستیم که نشستی با شرکتهایی که در زمینه تهیه و تولید آثار موسیقی فعال هستند، داشته باشیم. از میان شرکتها چند نفری آمدند که در میانشان کسی بود که خودش را نماینده یکی از این شرکتها معرفی کرد. همین شخص آمد و گفت که ما هیچ نیازی به شورا نداریم. گفتیم که چطور مگه؟ گفت شما وقتتان را بیخود تلف میکنید. شما شعرهای ما را رد میکنید و ما خودمان میدانیم چطور حلش کنیم.
من هم به او گفتم پس این نشست و این گفتوگوها به چه دردی میخورد و چه دلیلی دارد که اینجا هستیم. من هدفم کمک به حیثیت کلام در موسیقی است و میخواهم به جایی برسیم که هم شما راضی باشید و هم ما بتوانیم کیفیت آثار را حفظ کنیم. این شخص گفت: روزگار ما الان این شعرها را میخواهد و مردم ما اینگونه شعرها را میخواهند.
در حال حاضر اوضاع شعر و ترانه در آثاری که از شبکههای تلویزیون پخش میشود را چگونه میبینید.
صدا و سیما مدت زیادی نیست که از آلبومها و تکقطعههایِ ارشاد بهره میبرد. الان به طور کلی تمام استودیوهای تلویزیون بسته است و بیشتر آثاری را پخش میکنند که از مجرای ارشاد تولید میشود. صدا و سیما آثاری از میان آثار تولید شده در ارشاد، قطعههایی را پخش میکند که کیفیت بهتری دارند. حالا فکر کنید آثار نازل چه وضعیتی دارند!
در حال حاضر بیشتر استودیوهای داخل تلویزیون بسته است و بیشتر آثاری که پخش میکنند خارج از تلویزیون تولید شدهاند. آنچه ما میدانیم این است که تلویزیون به دلیل نداشتن بودجه حجم تولیدهایش را کاهش داده است.
گاهی دیده میشود که خوانندگانی که موسیقیشان سطح کیفی پایینی دارد، مهمان برنامههای مهمِ تلویزیونی میشوند.
برخی از تهیه کنندگانی که در تلویزیون برنامههای مختلفی تولید میکنند پول میگیرند تا مهمانان خاصی را دعوت و آثار خوانندگان خاصی را پخش کنند. موسیقی ما داشت راه درستش را طی میکرد و از ادبیات غنی و پرباری استفاده میشد. الان برخی از خوانندگان و تهیه کنندگان میگویند که از ما خواستهاند که اینگونه شعرها و ترانهها(شعرها و ترانههای سخیف) را استفاده کنیم. اصلا هم معلوم نیست چه کسی این را خواسته است. جالب اینکه جلوی این مسئله هم گرفته نمیشود.
شما در شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی در طول هفته با چه حجمی از آثار برای بررسی کردن روبهرو هستید. آیا همهی اشعاری که به دست شما میرسد، کیفیت پایینی دارند؟
حجم آثاری که برای بررسی وارد شورا میشود بسیار بالاست. در طول هفته حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ اثر بررسی میشود. در میان این آثار، شعرها و ترانههای ارزشمندی هم وجود دارد. اما پس از اینکه ما این آثار را تایید میکنیم، متوجه میشویم به خوانندهاش اجازهی خواندن آن شعرِ ارزشمند را ندادهاند.
مسئله اینجاست که باید جلوی این اتفاقها گرفته شود و این کار باید در ارشاد انجام شود. متاسفانه با تمام اختیاراتی که در وزارت ارشاد و دفتر موسیقی وجود دارد، هنوز به طور عملی اقدامی برای جلوگیری از این روند انجام نشده است. این دوستان خیلی صریح میآیند و جلوی مدیران میگویند که ما قدرتش را داریم که مجوز این آثار را بگیریم.
منبع: تسنیممنبع: ساعت24
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۸۸۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هیئت انتخاب رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی مشخص شدند
اعضای هیئت انتخاب نخستین رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی با حکم محمدحسین ایمانی خوشخو منصوب شدند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پوران درخشنده، مهدی سجادهچی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمدباقر قهرمانی و حجتالاسلام حسین رحیمزاده 10 نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپیاند که قرار است آثار منتخب آن را تعیین کنند.
در معرفی فعالیتهای هنری این افراد چنین آمده است:
پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال 1365 فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صداوسیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او میتوان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچههای ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.
مهدی سجادهچی:
فیلمنامهنویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال 1340 است. وی کار فیلمنامهنویسی در سینما را از سال 1368 با «پاتال و آرزوهای کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجادهچی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران است.
مصوبات شورای هنر از زبان ایمانیخوشخو/سند سینما زودتر میرسدمحمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهمترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.
رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال 1333 است و فعالیتهای سینمایی خود را از سال 1352 آغاز کرد. او فارغالتحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامهنویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.
مهدی احمدی:
متولد آذر 1345 در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال 1363 شروع کرد و تاکنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشتهاست.
هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعههای رنگین کمان، حرف آخر، ماجراهای قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامههای بالدار» است. یکی از مهمترین کارهای او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.
علی موذنی:
وی متولد تهران سال 1337 است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. در حوزه فیلمسازی نیز شش تلهفیلم برای تلویزیون ساخته است.
مصطفی رستگاری:
متولد 1357 تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او میتوان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زندهایم"، "بلند گریه کن"، "تنها خودت ماندهای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.
محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است.
عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.
حسین رحیمزاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهجالبلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروههای برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صداوسیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجتالاسلام حسین رحیمزاده است.
گفتنی است رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی با هدف کمک به ارتقای کمیو کیفی فیلمنامهنویسی، شناسایی و معرفی ایدههای خلاقانه در فیلمنامهنویسی، معرفی استعدادهای فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیروهای خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
انتهای پیام/