Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز فارس، جهرم را دارالمومنین می‌نامند. دیار مردمانی که به کارشان ایمان دارند و با خود باوری و اعتماد به نفسِ بالا، گام‌های بزرگی برداشته اند. مهرداد و مهرزاد اَلطافی برادرانِ دو قلویِ موفقِ کارآفرین، از جمله جوانان با اراده و مومنِ جهرمی هستند که نام و آوازه ی سَمَن هایشان تا قصرِ قندِ سیستان و بلوچستان و بَشاگرد در دورترین نقطه‌ی هرمزگان هم رسیده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سمن ها؛ صدایِ مردم
سازمان‌های مردم نهاد یا سمن ها، سازمان‌های غیر دولتی و خودگردان هستند که برای تأمین هدف‌های گسترده در زمینه توسعه پایدار، محیط زیست، کاهش فقر، گسترش برابری، عدالت و حمایت از گروه‌های اجتماعی خاص از قبیل زنان، جوانان و کودکان فعالیت می‌کنند.
این سازمان‌ها که داوطلب و مستقل از دولت هستند در عین غیرانتفاعی بودن، در خدمت مردم هستند و به همین دلیل، صدایِ مردم نامیده می‌شوند. سمنی که مهرداد الطافی با کمک چند جوانِ دیگر جهرمی در سال ۹۳ راه اندازی کرده از جمله سازمان‌های مردم نهاد است که با ایجاد احساسِ با هم بودن، نقش آفرین بودن، مسوولیت در مقابل دیگران و ایجاد حسِ داشتنِ سرنوشتِ مشترک در مسیر توسعه اجتماعی؛ کاهش فقر و آسیب‌های اجتماعی گام بر می‌دارد و توانسته به موفقیت‌های زیادی در این زمینه دست یابد.
سمن او که "انجمن خیریه موج مهربانی" نام دارد به دلیل گسترده بودن پوشش فعالیت هایش تا آن سوی مرز‌های فارس، امسال موفق شد در همایش جوانان کارآفرین در گیلان، عنوان سمن برتر در حوزه کارآفرینی کشور را کسب کند. جوانان کارآفرین؛ موتور توسعه اقتصادى
کارشناسانِ حوزه کارآفرینی معتقدند افرادِ کارآفرین و خلاق سعى مى کنند با نگاه متمایز به اطراف، فعالیت‌های کارآفرینانه کنند و محصول و خدمت جدیدى به جامعه ارائه کنند. آن‌ها با پرورش ایده و تبدیل فکر خود به یک محصول جدید اقدام به ارزش آفرینی می‌کنند. این ارزش می‌تواند یک ارزش اقتصادى، سیاسى، اجتماعى و حتى فرهنگى باشد. به باور آن‌ها کارآفرینان موتور توسعه اقتصادى هستند به نحوی که موسسه معتبرتحقیقات بین المللى دیده بانِ جهانی کارآفرینی، تفاوت نرخ رشد را در کشورهاى توسعه یافته بر اساس سطح کارآفرینى آن‌ها مشخص می‌کنند. در استان فارس بیش از ۸۰۰ سمن وجود دارد که به گفته بتول معلم مديركل دفتر امور اجتماعی وفرهنگی استانداری فارس، این سمن‌ها در بخش‌های ورزشی، محیط زیست، بهداشت، گردشگری، امور خیریه، توان بخشی و رفع آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده اند.
از بین سمن‌های استان فارس بیش از ۸۰ مورد را جوانان راه اندازی کرده اند. علی رضایی معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس می‌گوید علاوه براین تعداد، ۱۵۰ سمن دیگر هم به همت جوانان در مناطق مختلف استان در حال تاسیس هستند.
به گفته رضایی به جوانانی که طرح‌ها و ایده‌های جدید کارآفرینی در حوزه‌های دانش بنیان، گردشگری و بوم گردی، صنایع کوچک، طرح‌های کشاورزی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ارایه کنند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان وام بدون بهره داده می‌شود. معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس می‌گوید تا کنون ۸۰ طرح با اهداف گفته شده از سوی جوانان به این معاونت ارایه شده که برای دریافت وام به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده اند.
آمار‌ها نشان می‌دهد سمن‌های جوانان با هدف توسعه مشارکت عمومی جوانان کشور از سال ١٣٩٢ و پس از روی کار آمدن دولت یازدهم توسعه چشمگیری داشته است؛ به نحوی که تعداد این سمن‌ها از کمتر از ١٠٠ سمن تا قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، اکنون به بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ سمن رسیده است.
گسترش موجِ مهربانی از جهرم به بشاگرد و قصر و قند
سمنِ "موج مهربانی" که با هدف فعالیت‌های خیرخواهانه، کاهش آسیب‌های اجتماعی و توسعه آموزشی از سال ۹۳ فعالیتش را در جهرم آغاز کرده حالا در مسیر کمک به محرومیت زدایی و کمک به نیازمندان درمناطق محروم کشور از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان گام برداشته است. مهرداد الطافی مسول سمن موج مهربانی می‌گوید با یاری نیک اندیشان در سراسر کشور که به اعضای جوان این سازمان مردم نهاد که بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند اعتماد کرده اند؛ طرح‌های خیرخواهانه با هدف کمک به دانش آموزان، اشتغال زایی زنان سرپرست خانوار و کمک به کودکان کار در مناطق محروم استان هایِ فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اجرا کرده اند. به گفته الطافی با همکاری بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی و فنی و حرفه‌ای در این استان‌ها، با هدف توانمند سازی زنان سرپرست خانوار و کودکان کار برای ۵۰۰ نفر دوره‌های آموزشی رایگان مانند قالیبافی، خیاطی، سوزن دوزی و پرورش گیاهان دارویی برگزار کرده اند. این جوان کارآفرین می‌افزاید روزانه حدود ۴۰ نفر در دوره‌های آموزشیِ سمنِ موجِ مهربانی شرکت می‌کنند که این افراد پس از پایان دوره‌ها به شرکت‌ها و موسسه‌هایی که خواهان نیروی کار هستند معرفی می‌شوند یا کار‌های سفارشیِ شرکت‌ها و نهاد‌ها به زنان سرپرست خانوار و کودکانی که زیر پوشش این سازمان مردم نهاد هستند واگذار می‌شود.
به گفته مسول سمن موج مهربانی با هدف توسعه آموزشی نیز تا کنون ۴ مدرسه و کتابخانه در مناطق محروم ساخته شده  و ۶۰ مدرسه هم بازسازی و با کمک خیران حدود هزار بسته آموزشی بین دانش آموزان نیازمند در فارس و استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان توزیع شده است. الطافی می‌گوید در بیمارستان خَفرِجهرم نیز در حال ساختِ فضایِ بازی برای بچه‌های همراه بیمار هستند.
مازیار الطافی برادر دو قلوی مهرداد هم سمنِ " انجمن بچه‌های شهر باربد" را در جهرم راه اندازی کرده که امسال برای دومین سال متوالی به دلیل فعالیت گسترده در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی، گردشگری و منابع طبیعی به عنوان سمن برتر کشور انتخاب شده است.مازیار می‌گوید توانمند سازی بانوان روستایی از اهداف تشکیل این سمن بوده که به منظور فراهم کردنِ فرصت مطلوب برای این بانوان،  بانک اطلاعاتی ویژه فروش صنایع دستی تولیدی زنان روستایی راه‌اندازی کرده ایم.
ناهمواری‌ها در مسیرِ کارآفرینی
سمن‌ها اگر چه می‌توانند با کارآفرینی در ایجادِ توسعه پایدار نقش به سزایی داشته باشند برخی مشکلات گام آن‌ها را در رسیدن به این هدف کند کرده است. دکتر یلدا راهدار معاون اتاق بازرگانی فارس و نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران، بی توجهی نظام آموزشی به موضوع کارآفرینی درمدارس و دانشگاه‌ها را دلیل اصلی موفق نبودن وضع کارآفرینی و سمن‌هایی که با این هدف تشکیل می‌شوند؛ می‌داند. به گفته او تا زمانی که مفهوم کارآفرینی در افراد نهادینه نشود، آموزش در همه مقاطع کارایی لازم را نخواهد داشت چرا که به گفته یلدا راهدار آنچه در مدارس و دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود، برای داشتن شغل مناسب در آینده مهارت آفرینی نمی‌کند از طرفی تعدد بیش از اندازه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی باعث شده تا کیفیت نظام آموزشی و کارآفرینانه کاهش یابد در حالی که یادگیری مهارت‌ها و شخصیت کارآفرینانه می‌تواند دانش‌آموز را در برخورد با مسائل و مهارت‌های شخصی و شناسایی علایق و استعداد‌های خود کمک کند و از طرفی آموزش کارآفرینی  در مدارس و بازنگری عمیق در مفاهیم آن  سرمایه‌گذاری بلندمدت است که فضایی برای تجربه عملی مشاغل برای دانش آموزان فراهم می‌کند. نایب رییس سازمان ملی کارآفرینی ایران؛ منابع مالی محدود و کمبود مدرسانی که با محتوا و روش‌های آموزش کارآفرینی آشنایی داشته باشند، مهم‌ترین مانع آموزش کارآفرینی در ایران ذکر می‌کند و معتقد است چنانچه آموزش‌ها و مهارت‌های کارآفرینی بازار محور باشد، زمینه ساز توسعه فعالیت‌های تولیدی و خدماتی و در نهایت کاهش نرخ بیکاری خواهد شد و به باور او این مهم محقق نخواهد شد جز با آموزش مباحث کارآفرینی از دوران دبستان و پرورش دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور برای تبدیل‌ شدن به افراد کارآفرین.
ارتباط ناکافی سازمان‌های غیردولتی با دولت و باور ضعیف دولت به نقش سمن‌ها در توسعه پایدار، مراحل پیچیده تخصیص تسهیلات بانکی، رویکرد قانون کار   بر مدار کارگر و کارفرما تا رویکرد کارآفرینی و پایداری بنگاه‌ها ، ترس از دست دادن سرمایه شخصی، دخالت دولت در روند تاسیس، اعطای مجوز و فعالیت آن‌ها از دیگر ناهمواری‌ها در مسیر موفقیت سمن‌های کارآفرین است که برخی مسولان سمن‌ها بر آن تاکید داشتند.
سمن‌ها بازوی پرتوان دولت‌ها
کارشناسان معتقدند سمن‌ها بازوان قدرتمندی برای کمک به سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی با هدف کاهش حجم کاری دستگاه‌ها، کمک به حقوق شهروندی و ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه هستند که با نظارت بر روند برنامه‌های آن‌ها می‌توان شاهد رشد و شکوفایی مدیریت شهری و توسعه پایدار نظام بود؛ بنابراین هر جامعه‌ای که خواستار توسعه پایدار باشد، نمی‌تواند فعالیت این سازمان‌های مردم نهاد را نادیده بگیرد و در هیچ جامعه‌ای نمی‌توان بدون فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای فعالیت سمن‌ها به سوی توسعه پایدار گام برداشت.
***سیده نصرت شجاعی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: فارس سمن سازمان های مردم نهاد کارآفرینی محرومیت زدایی آموزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۸۹۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تویوتا برای جوانان و خانواده ها خودروی برقی می سازد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، تویوتا برخی ویژگی های کلیدی این دو خودروی برقی را به اشتراک گذاشته است.

سال گذشته این شرکت طرح اولیه خودروهای برقی را طی نمایشگاه اتومبیل شانگهای به نمایش گذاشت و از آن زمان تاکنون پیشرفت بسیاری کرده است. طرح های اولیه به نمایش گذاشته شده در سال گذشته در حقیقت همان bZ۳C وbZ۳X بودند.

این مدل ها برای بازار چین طراحی شده بودند اما جزییات اندکی از آنها فاش شده بود. اکنون مشخص شدهbZ۳C برای نسل Z وbZ۳X برای خانواده ها طراحی شده اند.

bZ۳C را با همکاری BYD Toyota EV Technology ،FAW و تیم مرکز تحقیق و توسعه IEM تویوتا ساخته است. از سوی دیگرbZ۳X براساس همکاری بین تویوتا، گروه GAC، GAC تویوتا و IEM توسعه یافته است.

bZ۳X از خودروی برقی دیگر بزرگتر است و کابین جادارتری دارد. هر دو اس یو وی دارای سقف پانورامیک، داشبورد دیجیتال، نمایشگر اطلاع رسانی بزرگتر و همچنین پدهای شارژ موبایل و دستگاه های الکترونیکی در حال حرکت هستند.

خودروهای برقی تویوتا دارای فناوری کمک راننده پیشرفته هستند اما جزییات موتور و چند پارامتر دیگر آنها هنوز اعلام نشده است. تویوتا زمان عرضه دو اس یو وی برقی را اعلام نکرده اما به نظر می رسد این وسایل نقلیه به زودی راهی بازار شوند.

هر دو خودروها برای بازار چین طراحی شده اند و مشخص نیست کدام یک برای فروش در بازارهای خارج از این کشور انتخاب می شوند.

کد خبر 6091708 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر ورزش به تغییر نام باشگاه استقلال
  • مربی تیم جوانان: فوتبال پایه برای نتیجه گرفتن نیست
  • انتصاب مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس
  • اهمیت توجه به خودشفقتی در چیست؟
  • تغییر نام استقلال جنجالی شد | وزارت ورزش واکنش نشان داد
  • واکنش وزارت ورزش و جوانان به تغییر نام باشگاه استقلال
  • واکنش وزارت ورزش به تغییر نام استقلال
  • واکنش منفی وزارت ورزش به تغییر نام استقلال
  • تویوتا برای جوانان و خانواده ها خودروی برقی می سازد
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»