Web Analytics Made Easy - Statcounter


بخشی از یک گل نوشته به خط میخی و مُهر استوانه¬ای کتیبه¬داری به خط میخی در تپه خیبر روانسر کرمانشاه کشف شد.

به گزارش  امتداد نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سجاد علی بیگی، سرپرست هیات مشترک بین المللی کاوش های باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه و دانشگاه کپنهاگ دانمارک در تپه خیبر روانسر امروز دوشنبه با اعلام این خبر گفت: تپه تاریخی خیبر در باستان شناسی منطقه بسیار با اهمیتی است و با تداوم پژوهش ها و کشفیات آینده می-توان به اطلاعات مهمی در خصوص هزاره¬های دوم و اول پیش از میلاد غرب ایران دست پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این باستان شناس درباره مهمترین یافته های باستان شناسی در این تپه گفت: بخشی از یک گل نوشته به خط میخی و مُهر استوانه ای کتیبه داری به خط میخی، در حال حاضر مهمترین یافته های باستان شناسی منقول این محوطه تاریخی است و نشان می دهد حداقل بخشی از مردمانی که در اینجا زندگی می کردند در بیش از سه هزار سال پیش دارای سواد خواندن و نوشتن بوده  و در این راستا برای انتقال پیام های خود از خط میخی استفاده کرده اند.
این عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: قدیمی ترین یافته های سطحی تپه متعلق به هزارۀ پنجم پیش از میلاد است، اما در حال حاضر یافته های کاوش راس تپه مربوط به دوره اشکانی (کمی بیش از دو هزار سال پیش) است و با ادامه کاوش ها در لایه های پائین تر، یافته  های قدیمی تری به دست خواهد آمد.
علی بیگی اظهار داشت: بر اساس کاوش ها جدیدترین لایۀ سکونتی در تپه خیبر به دورۀ اشکانی باز می گردد و حدود دو هزار سال قدمت دارد.
وی افزود: در استقرار این دوره بقایای دو لایۀ ساختمانی که با خشت ساخته شده آشکار شده است که بخشی از یک بنای ستوندار با جرزهای آجری، حیاط سنگ فرش شده، چاه، ساختمان های خشتی بخشی از دستاوردهای کاوش این فصل است. به گفته وی، به نظر می رسد ساختمانهای کاوش شده بقایای ساخت و سازهای روستائی دورۀ اشکانی نیست و احتمالا در این بخش از محوطه خانۀ خان یا حاکم منطقه در دورۀ اشکانی وجود داشته است.
علی بیگی گفت: طی این کاوش ها علاوه بر مطالعۀ بقایای معماری و سفال، گروه باستان¬شناسی بقایای استخوان های جانوری را نیز جمع آوری کرده و با کمک متخصصین باستان جانورشناسی درصدد هستند تا الگوی تغذیه و نوع دام نگهداری شده یا جانوران شکار شده و مورد استفاده ساکنان این محوطۀ باستانی مورد شناسائی قرار گیرد.
او افزود: هیات در تلاش است تا به کمک متخصصین باستان گیاه شناسی به بررسی پوشش گیاهی منطقه پرداخته و به الگوی معیشتی ساکنان این محوطه در هزاران سال پیش پی ببرند.
او گفت: هیات باستان شناسی برای درک برخی از مسائل باستان شناسی منطقه نیازمند است تا در کنار کاوش ها، بررسی باستان شناسی در جنوب شهرستان روانسر انجام دهد تا وضعیت پراکندگی استقرارها، کارکرد احتمالی هر یک از آنها و سلسله مراتب آنها (مرکز یا پیرامون بودن) آنها مشخص شود.
وی در ادامه افزود: امیدواریم بتوانیم کاوش ها را در سال های آتی ادامه دهیم تا تاریخ فرهنگی و سیاسی این منطقه را بازسازی کرده و با حفظ و ارائۀ یافته های کاوش ها زمینه جذب گردشگر را در این بخش از غرب ایران و استان کرمانشاه فراهم کنیم.
گفتنی است؛ برنامه کاوش باستانی تپه خیبر روانسر در کرمانشاه با مجوز سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

true برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۹۰۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسماعیلی: خلیج فارس از استوانه‌های هویتی جمهوری اسلامی است+ فیلم

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جشنواره فرهنگی هنری روز ملی خلیج فارس دقایقی پیش با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، هنرمندانی چون داریوش ارجمند، هادی ارزم، هوشنگ جاویدی و... در محل برج آزادی تهران آغاز شد.

امیر شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، شبیر فیروزیان سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ، سید مجید پوراحمد مدیر عامل صندوق هنر، محمد خراسانی زاده مدیرکل دفتر هنر‌های تجسمی و جمعی از هنرمندان در این مراسم شرکت دارند.

آغازگر این برنامه اجرای قطعه «ای ایران» توسط ارکستر نظامی بود.

خلیج فارس از استوانه های هویتی جمهوری اسلامی است

محمدمهدی اسماعیلی در این مراسم در سخنانی گفت: روز دهم اردیبهشت روز اخراج غربی های استعمارگر از پهنه خلیج فارس است. خلیج فارس بخشی از هویت و فرهنگ ما است و ما به این خطه  تنها نگاه جغرافیایی نداریم.

وی در ادامه افزود:‌ خلیج فارس از استوانه های هویتی جمهوری اسلامی است. در سفر به یکی از کشورها در بازدید از موزه‌های آن کشور هر آنچه توضیح می‌دادند جز تاریخ ما نبود. ایران فرهنگی ما اساسا نمی‌تواند در مرزهای جغرافیایی محسور باشد.

اسماعیلی اظهار داشت:‌ما به خلیج فارس افتخار می‌کنیم و آن را از حوزه های مهم تمدنی خود می‌دانیم.خلیج فارس را بستر اتفاقات غرور آفرین می‌دانیم و خداوند را برای این داشته ها شاکریم.خلیج فارس تا ابد خلیج فارس است و بخشی جداناپذیر از تاریخ فرهنگ کشورمان خواهد درخشید.

به گزارش آنا، ۱۰ اردیبهشت مصادف با سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس به عنوان روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده است.

  دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد
  • اسماعیلی: خلیج فارس از استوانه‌های هویتی جمهوری اسلامی است+ فیلم
  • کشف یک مقبره ۲۲۰۰ ساله مجلل در چین
  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان