Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، منطقه ثلاث از سه بند دیر، کنگان و طاهری تشکیل شده است. ساکن این منطقه که از قدیم‌الایام یا ماهیگیر بودند و یا در کار تجارت کالا از کشورهای حاشیه خلیج دست داشتند، این روزها فرصت محدود دیگری نیز برای اشتغال دارند؛ کار در پروژه‌های نفت و گاز پارس جنوبی.

البته این فرصت برای بومی‌های منطقه به شدت «محدود» است و نصیب تعداد اندکی از آنها می‌شود؛ باقی همه در همان مشاغل سنتی خرده‌پا اشتغال دارند و به همان سبک قدیم، روزگار می‌گذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مردم محلی کنگان و دیر، بیشتر به عنوان کارگر ساده در پروژه‌های نفت و گاز پتروشیمی اشتغال دارند. کارگری ساده در مناطق آزاد اقتصادی نه درآمد مکفی دارد و نه «امنیت شغلی».

ساکنان این منطقه که در دیر و کنگان ساکن هستند و اکثریت آنها را کارگرانِ کم‌درآمد یا کاسبان خرده‌پا تشکیل می‌دهند، می‌گویند: ما نسل‌های متوالی‌ست که قوت غالب‌مان، «ماهی»‌ست؛ ماهی غذای سنتی این مردم  است؛  در گذشته ماهی، هم در دسترس بود و هم قیمت مناسب داشت؛ لذا حداقل یک وعده غذایی روز را خوراکِ دریایی و ماهی تشکیل می‌داد اما حالا ورق برگشته است.

آنها می‌گویند: این روزها  «ماهی» به دلایل متعدد ازجمله قیمت‌های نجومی آن، ماه‌هاست که از سبد غذایی مردم خارج شده و این زنگ خطری برای سلامتی آنهاست. یک دلیل دیگرِ این حذف، کشتی‌های بزرگ ماهیگیری چینی و هندی هستند که ماهی‌ها را می‌روبند و می‌برند.

مردم بنادر ثلاث در بوشهر می‌گویند: اگر ماهی را از سبد غذاییِ کارگران کم درآمدِ بندرنشین حذف کنند، زندگی و سلامت خانواده‌های آنها به خطر می‌افتد و سوءتغذیه، فرزندانِ کارگرانِ جنوب را تهدید می‌کند؛ ظلم بزرگی‌ست که بندرنشین باشی اما نتوانی ماهی بخوری!

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کارگران استان بوشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۹۱۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم در هر کاری رمز موفقیت در آن کار است

امام جمعه سنندج در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مسجد جامع شهر سنندج اظهار کرد: سنندج مرکز دین و عرفان و شهر مسجد و مناره و زادگاه بابا مردوخ‌ها، اردلانی‌ها و در مجموع جوانمردان و شیرزنانی است که نام پر آوازه آنها همواره بر تارک تاریخ درخشیده است.

امام جمعه اهل سنت سنندج با تبریک هفته کار و کارگر، تصریح کرد: کارگران تلاشگران به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید هستند.

ماموستا رستمی با بیان اینکه پیامبر مکرم اسلام در مورد کارگران می‌فرمایند، قبل از خشک شدن عرق کارگران حق و حقوق‌شان را پرداخت کنید، افزود: توجه پیامبر مکرم اسلام به افرادی که نقش مهمی در به حرکت درآوردن چرخ‌های توسعه و تولید دارند نگاه از جایگاه ویژه آنان دارد.

وی تصریح کرد: امنیت کشور، امنیت مردم، اجرای عدالت، رسیدگی به مشکلات، ایجاد اشتغال برای جوانان از مسائل بسیار مهمی است که خوشبختانه در کشور ما توجه خاصی به آن صورت می‌گیرد.

وی افزود: دولت سیزدهم به بهترین شیوه توان خود را در مسیر رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال جوانان گذاشته و خوشبختانه شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم.

وی بر لزوم همکاری مردم با مسئولان برای تحقق شعار سال تاکید کرد و افزود: مشارکت مردم در هر کاری رمز موفقیت در آن کار است به همین دلیل رهبر معظم انقلاب در شعار امسال از عبارت «جهش تولید با مشارکت مردم» استفاده کردند.

امام جمعه سنندج در ادامه به وضعیت مردم فلسطین و غره هم گریزی زد و گفت: از یک سو شهادت بی‌شمار مسلمان و زخمی شدن تعداد زیادی زن، مرد و کودک در فلسطین اشغالی یک درد بزرگ است و بی‌تفاوتی سران و ممالک اسلامی و مجامع بین‌الملل درد بزرگتر است.

وی تصریح کرد: سکوت مجامع بین‌المللی در برابر این ظلم عظیمی که به مردم مسلمان و بی‌گناه غزه صورت می‌گیرد جای سوال دارد باید به حال آینده بشریت گریست.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رونق تولید و اشتغال
  • تحقق شعار سال تکلیف بزرگی برعهده مسوولان است
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • مشارکت مردم در هر کاری رمز موفقیت در آن کار است
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند
  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی
  • خدمت به محرومین و توانمندسازی آنان، اولویت مهم کمیته امداد 
  • فال انبیا فردا جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تحقق ۱۱۸ درصدی سهمیه اشتغال استان همدان در سال گذشته