Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دلیل نوسانات ارزی ۸۰ درصد از رزروی هتل های شیراز در مهر و آبان لغو شدند که با راهکار عدم درج مهر در پاسپورت گردشگران و صدور ویزا در فرودگاه ها تاحدودی این مشکلات مرتفع شده است.

خبرگزاری شبستان - شیراز: علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گسترش صنعت گردشگری را ارزآورتر از منابع اصلی کشور مانند نفت می داند و در صحبت های اخیر خود در جمع خبرنگاران عنوان کرده است: «ورود هر گردشگر به  اندازه صادرات 30 بشکه نفت برای کشور درآمد دارد، ما گردشگران سلامت داریم که حدود 2 هزار و 500 دلار و گردشگر زیارتی داریم که بین 400 تا 600 دلار برای کشور درآمدزایی دارند، متوسط درآمد ورود هر گردشگر حدود یک هزار و 500 دلار است، اگر هر بشکه نفت را 50 دلار در نظر بگیریم، ورود هر گردشگر برابر با صادرات 30 بشکه نفت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

استان فارس با توجه به شرایط اقلیمی و تاریخی همواره یکی از گزینه های گردشگران داخلی و خارجی بوده است، بنابراین ما به سراغ بخشی از فعالان حوزه گردشگری در استان رفتیم تا بررسی کنیم آیا نوسانات ارز و کاهش ارزش ریال بر روی صنعت گردشگری تأثیری گذاشته یا نه؟

 

سید حسن سیادتان، رئیس جامعه هتلداران فارس، صنعت گردشگری در ایران و ورود خارجیان به کشور را در حال رشد می داند و می گوید: بیشتر هتل های شیراز از مهر تا دی از 6 ماه قبل توسط گرشگران خارجی و آژانس ها رزو شده بود اما به دلیل افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت ریال 80 درصد از رزروهای مهر و آبان لغو شد که این موصوع قاعدتا ضربه قابل توجهی به صنعت گردشگری می زند.

 

رئیس جامعه هتلداران فارس می افزاید: امسال به نسبت سال گذشته ظرفیت هتل های این منطقه با ۱۰ درصد رشد در اسکان گردشگران خارجی روبرو بود که مطمئنا اگر مشکلات ارزی پدید نمی آمد در تعداد هتل ها با کمبود مواجه می شدیم.

 

سیادتیان، نوسانات ارز را ضربه ای به بدنه گردشگری عنوان می کند و ادامه می دهد: دست کم ۴۵ درصد هزینه ای که مسافر به هتل پرداخت می کند، صرف مالیات و عوارض می شود و اصلا به جیب هتلدار نمی رود، به خاطر قوانین دست و پاگیر مالیاتی و شرایط حاکم که مسئولان نسبت به آن توجهی نشان نمی دهند خدمات رسانی هتل ها به نظر گران می رسد اما با وجود افزایش قیمت مواد اولیه و کالاهای مصرفی مورد نیاز هتل ها سبب دلسردی شده است و سود چندانی به هتلداران نمی رسد و دولت دست حمایت خود را از شانه های ما برداشته است.

 

البته رئیس جامعه هتلداران فارس شرایط کنونی را در تعادل می داند و می گوید: مشکلاتی لغوی را با ارائه ویزا در فرودگاه و عدم درج مهر در پاسپورت گردشگران تا حدودی حل کردیم و در حال پیگیری هستیم که مبادلات در هتل ها به صورت دو نرخی یعنی هم ریالی و هم دلار انجام گیرد تا سرمایه هتلداران آسیب نبیند و همچنین گردشگری سبب ورود ارز به کشور و درآمدزایی شود.

 

محمدرضا عاملی یکی از تور لیدرهایی که در فضای مجازی با ساخت کلیپ هایی از مسافران خارجی و آموزش لهجه شیرازی به آنها مشهور شده و توجه مخاطبین زیادی را به خود جلب کرده، نوسانات ارز را عامل انتخابی گردشگران خارجی نمی داند و می گوید: در پنج سالی که با مسافران خارجی در ارتباطم این را می دانم که مردم کشورهای اروپایی و آمریکایی عموما از قبل برای سفر برنامه ریزی کردند و با پس انداز مرتب مبلغی را ذخیره می کنند تا در فرصت مناسب به سفر بروند و در این برنامه ریزی عموما تغییرات ارزی مقصد را چندان لحاظ نمی کنند.

 

او با تأکید بر اینکه گسترش تکنولوژی دلیل اصلی آشنایی مردم کشورهای دیگر با ایران واقعی نه ایران تبلیغاتی کشورشان شده و کشور ما تبدیل به مقصدی جذاب و ناشناخته برای آنها شده است، عنوان می کند: نوسانات ارز که ایران را به کشوری ارزان برای گردشگری تبدیل کرده، سبب شده تا سیل نوع دیگری از گردشگرها یعنی کوله گردها به ایران روانه شود.

 

این تور لیدر فعال در فضای مجازی می گوید: کوله گردها یا هیچهایکرها چندان درآمدی برای یک کشور به ارمغان نمی آورند اما با توجه به تأکید آنها بر خرید از مشاغل کوچک بومی و محلی به دلیل قیمت های ارزان به شغل های کوچک که در برنامه ریزی کلان گردشگری لحاظ نمی شوند، کمک می شود.

 

مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان اینکه نوسانات ارزی در برخی از سطوح ایجاد مشکل می کند، معتقد است: آژانس های مسافرتی در ورود تورهای مسافرتی به کشور به دلیل نوسانات ارزی دچار مشکل می شوند.

 

امیری ادامه می دهد: اما این نوسانات سبب ارزان شدن سفر به ایران برای گردشگران خارجی و جذب آنها می شود و با توجه به ظرفیت های تاریخی، فرهنگی، ادبی و مذهبی و همچنین اقامتگاه های مناسب چه هتل ها و چه اقامت های بومگردی که در سطح کشور و استان فارس وجود دارد با توجه به قیمت های مناسب می تواند سبب جذب گردشگر خارجی شود.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به مشکلاتی که چند نرخی بودن آژانس های مسافرتی و سایر بخش های گردشگری به وجود آورده، می گوید: سیاست های ارزی در اختیار میراث فرهنگی نیست که توقع کنترل از این سازمان داشته باشیم، اما میراث فرهنگی همزمان با جامعه هتلداران در حال پیگیری موضوعاتی مانند دریافت ارز از گردشگران در جهت کاهش آسیب نوسانات ارز هستیم تا با ایجاد شرایط مناسب از گروه های مؤثر در ورود گردشگران و هتلداران حمایت شود.

 

مدیر یکی از مجموعه رستوران های مطرح شیراز نوسانات ارز را در ارائه خدمات موثر می داند و می گوید: وقتی با افزایش قیمت دلار قیمت گوشت، برنج و سایر اقلام افزایش می یابد و صاحب مشاغل اجازه افزایش قیمت ندارند و به خاطر حفظ جایگاهشان در بین مردم مجبور به ادامه فعالیت خود هستند، مسلماً نوسانات ارز به آنان ضربه وارد می کند.

 

با مراجعه به 2 آژانس مسافرتی متوجه شدیم که آنها بخشی از تورهای خود را به دلیل افزایش قیمت دلار و گران تمام شدن سفر، از پیش بینی اولیه و نارضایتی مسافران لغو کردند.

 

این در حالی است که با بازدید از مکان های تاریخی می بینید که اگر یک گردشگر خارجی پیش از این برای هر بازدید حدود 10 دلار هزینه پرداخت می کرد با تغییرات ارزی این قیمت به کمتر از سه دلار رسیده است، اگر تمام جنبه های صنعت گردشگری را در نظر بگیریم با توجه به اینکه مبادلات به پول رایج کشور انجام می گیرد، این صنعت هم به دلیل نوسانات ارزی دچار آسیب های جدی شده است.

 

گزارش: فرخنده آشوری

 

پایان پیام/588

منبع: شبستان

کلیدواژه: شب یلدا آمریکا شیراز خبرگزاری شبستان اردبیل ایران هفته پژوهش سوریه کانون های فرهنگی هنری مساجد نوسانات ارز جامعه هتلداران رزرو هتل اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس ظرفیت های گردشگری شیراز ظرفیت های گردشگری فارس صنعت گردشگری شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۹۲۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!

ونیز ایتالیا نخستین شهر در جهان شد که برای بازدید از کانال‌های تاریخی و جاذبه‌های دیگر در روزهای اوج از گردشگرانِ روزانه هزینه دریافت می‌کند. درحالی‌که برخی مسئولان ونیز انتظار دارند اعمال این سیاست از جمعیت گردشگران انبوه بکاهد، اما برخی دیگر، از جمله شهروندان ونیزی اعمال این قانون را زیر سوال برده و حتی نسبت به آن معترض شده‌اند.

به گزارش ایسنا، این اقدام برای مقابله با توریسم بیش از حد و کاهش اثرات مخربی که جمعیت زیاد می‌تواند در برخی از مکان‌های آسیب‌پذیر شهر داشته باشد، طراحی شده است و در عین حال می‌تواند برخی گردشگران را به بازدید از این شهر در زمان‌های غیر اوج گردشگری ترغیب کند.

هزینه ورود به شهر ونیز که تقریباً ۵.۳۷ دلار است فقط در ۲۹ روز از شلوغ‌ترین روزهای سال بین ۲۵ آوریل، مصادف با تعطیلات در ایتالیا تا ۱۴ ژوئن اعمال می‌شود.

بیشتر افرادی که به این شهر وارد می‌شوند باید ثبت‌نام کنند و یک کد QR یا بلیت دریافت کنند، اما برخی از گردشگران از پرداخت هزینه معاف هستند، به عنوان مثال، بازدیدکنندگانی که شب را در هتل یا اقامتگاهی رسمی می‌گذرانند مشمول این هزینه توریستی نمی‌شوند. به همین ترتیب، ساکنان، افراد متولد ونیز، افرادی که از اقوام ساکن، کارگران، دانش‌آموزان و بازدیدکنندگان زیر ۱۴ سال هستند نیز از پرداخت این هزینه معاف شده‌اند.

افزون بر آن قوانین، محدودیتی برای تعداد گردشگرانی که ممکن است در یک روزِ معین بازدید ونیز را رزرو کنند وجود ندارد.

«لوئیجی بروگنارو» ـ شهردار ونیز ـ سیستم جدید را آزمایشی برای محافظت از شهر خواند و «سیمونه ونتورینی»، مشاور گردشگری ونیز، اظهار کرد: «تمام جهان دوست دارند از ونیز دیدن کنند و این برای ما افتخار است. اما همه افراد در جهان نمی‌توانند دقیقاً در یک روز این کار را انجام دهند.»

کارشناسان تردید دارند که این هزینه توریستی بتواند به طور معناداری از جمعیت گردشگران بکاهد یا منابع مالی کافی برای پوشش هزینه‌های مربوط به مدیریت آب و پسماند در اختیار مسئولان قرار دهد.

«مگان اپلر وود» ـ مدیرعامل برنامه مدیریت دارایی‌های گردشگری پایدار (STAMP) در دانشگاه کرنل ـ در بیانیه‌ای اظهار کرد: «بیشتر تحقیقات برای شهرهایی مانند ونیز نشان می‌دهد که مالیات اضافی آن‌طور که ادعا می‌شود ورود گردشگران را کاهش نمی‌دهد. به منظور پرداختن به بار گردشگری، نهادهای مدیریتی باید هزینه هر گردشگر را تعیین کنند تا اطمینان حاصل شود که استفاده عادلانه و پایدار از منابع محلی وجود دارد. پس از تعیین این هزینه‌ها، اصلاح مالیاتی برای پوشش این هزینه‌ها الزامی خواهد بود.»

به گزارش رسانه‌های دیگر، برخی از ساکنان ونیز پنجشنبه گذشته به این سیاست جدید اعتراض کردند و حتی برخی از آنها با پلیس ضدشورش ایتالیا درگیر شدند.

این شهر تالابی تقریباً ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، در حالی که چند نسل پیش جمعیت آن چندین برابر بود و حالا در شلوغ‌ترین روزهایش، می‌تواند تقریباً به اندازه ساکنانش گردشگر جذب کند.

ونیز به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شود و سالانه پذیرای بیش از ۵ میلیون گردشگر است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰۴ درصدی تولید پتروشیمی شیراز در ۱۴۰۲
  • نخستین مسجد اسلام گسترش می‌یابد
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!
  • با قدم زدن در خانه تاریخی زینت الملک قوامی به تاریخ سفر کنید + فیلم
  • پیش‌بینی قیمت طلا/ نگاه سرمایه‌گذاران به فلز زرد
  • هم‌قسم شدن مدیران مناطق آزاد برای جذب گردشگران غرب آسیا
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • دردسرهای نخستین شهر جهان که ورود به آن پولی شد!
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۸