Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرمت سر در ضلع شرقی مسجد جامع زواره اصفهان آغاز شد.

‌به گزارش ایسنا، اداره میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان کار مرمت سر در مسجد جامع شهر زواره را با اعتباری بالغ بر 47 میلیون ریال آغاز کرده است.

مدیر روابط عمومی اداره میراث فرهنگی شهرستان اردستان گفت: این اثر تاریخی را استادان دخیل گلی و عباس کوچک دخت استاد کاران زواره ای مرمت و بازسازی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مرتضی میرانی افزود: قرار است این اثر تاریخی به صورت کامل مرمت و بازسازی شود.
به گفته اهالی زواره «سر در» ضلع شرقی مسجد جامع زواره 70 سال پیش به دلیل تخریب بخشی از آن‌، مرمت و احیاء شده است.
مسجد جامع زواره دارای دو در ورودی شرقی و غربی است. سردر ضلع غربی این بنای با ارزش تاریخی توسط استاد رضا نساجی معمار و استادکار زواره ای در سال 1392 مرمت و بازسازی شد.
مسجد جامع زواره در آثار ایران نوشته « آندره گدار» ‌فرانسوی قدیمی ترین مسجدی است که از ابتدا به صورت چهار ایوانی ساخته شده است.
مسجد جامع زواره که در اصطلاح محلی به مسجد جمعه معروف است مربوط به دوره سلجوقیان است و در ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شماره ۲۸۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.
این بنای تاریخی ارزشمند اولین مسجدی که اساساً با طرح چهار ایوانه ساخته شده‌است. ساختمان این مسجد در سال ۵۳۰ هجری قمری اتمام یافت و محراب آن نیز که از زیباترین بخش‌های بنا است در سال ۵۵۱ هجری قمری ساخته شده‌ است.
کتیبه‌هایی که گویای تاریخ ساختمان مسجد جامع زواره است بر خلاف معمول در قسمت بالای نمای رو به صحن قرار گرفته‌ است. این کتیبه ‌به خطّ کوفی بسیار ساده نوشته شده و با آجر تراشیده ساخته شده‌ است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۹۴۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت ستاد فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵ در بندرعباس

 مهدی نوبانی شهردار بندرعباس در این مراسم گفت: این ساختمان در زمینی به مساحت ۴۰۰ متر مربع در دو طبقه ساخته می‌شود.

 نوبانی افزود: کنترل ایستگاه‌های آتش نشانی در حوزه‌های مختلف شهری به ویژه در محدوده بولوار امام حسین (ع)، آزادگان و شهرک سجادیه از اهداف ساخت این ساختمان است.

محمد امین لیاقت رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس هم گفت: هزینه ساخت این ساختمان ۷ میلیارد تومان است و در مدت ۱۴ ماه ساخته می‌شود.

 لیاقت افزود: برای تجهیز ساختمان فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵، ده میلیارد تومان نیاز است

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • آغاز ساخت ستاد فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵ در بندرعباس
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • تغییر مهلت پرداخت عوارض ساخت بناهای گردشگری در ملک‌های تاریخی
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی