Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به همراه تنی چند از معاونان خود برای بازدید از محور ریلی قزوین به رشت عصر دوشنبه وارد ایستگاه راه آهن قزوین شد و پس از توقف کوتاه عازم این محور شد.

خبرنگاران خبرگزاری مهر و ایرنا همراه وزیر راه و شهرسازی در حین سفر در داخل قطار درگفتگو با وزیر راه و شهرسازی سوالاتی را در خصوص وضعیت شبکه ریلی و زمان افتتاح این پروژه مهم مطرح کردند که وزیر راه و شهرسازی به آنها پاسخ گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که برای تامین نیازهای هوایی کشور پس از تشدید تحریم ها چه راهکاری اتخاذ شده است گفت: تحریم در حوزه هوایی و سایر بخش ها از گذشته بوده و ما به دلیل شعارهای ارزشی و انقلابی به خاطر استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی همیشه در تحریم بوده و هستیم و هرگز این محدودیت ها قطع نشده است.

وی افزود: از اول انقلاب صنعت هوایی در سرفصل های مهم تحریم بوده و در این مقطع که به خاطر برجام گشایشی صورت گرفته بود دوباره با شیوه هایی که عمل کردند و با مجوز خزانه داری امریکا همه قراردادها را خلاف عرف بین الملل لغو کردند تا به ما آسیب بزنند اما همانگونه که در گذشته با همین محدودیتها رشد کردیم به لطف الهی و تلاش نیروهای توانمند خود به لحاظ ناوگان و تجهیزات با همین تعداد هواپیما و با تجربه گذشته نیازهای خود را تامین کرده ایم و این مسیر را ادامه می دهیم.

ناوگان ریلی نوسازی می شود

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ دیگر خبرنگار مهر در مورد نوسازی ناوگان ریلی کشور تصریح کرد:برای نوسازی قطارها قانونی در برنامه ششم داریم که در حقیقت با ضرورت امر که باید حداقل  ۲۰ درصد به طول خط آهن اضافه شود در سال گذشته رکورد زدیم و این توسعه ادامه دارد.

اسلامی یادآورشد: از اول انقلاب رشد خطوط ریلی بی سابقه بوده و در حال حاضر این ظرفیت به ۱۲ هزار کیلومتر رسیده که این میزان به غیر از دو خطه شدن شبکه ریلی است و ظرفیت را با دو خطه و چهار خطه شدن هم اضافه می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه راه آهن قزوین به رشت هم گفت: برای اجرای این طرح مهم ملی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تاکنون ۱۸۶۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است که با قیمت تمام شده امروز می توان ارزش پروژه را بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان دانست.

اسلامی گفت: مصمم هستیم تا خطوط راه آهن را گسترش دهیم و برای مسیر قزوین تا تهران این کار با سرعت ادامه دارد و تداوم آن تا زنجان هم در دستور است.

وی اضافه کرد: موضوع مهم این است بتوانیم خطوط راه آهن را گسترش دهیم تا دسترسی استانها به ریل و اتصال مراکز بار به شبکه ریلی برقرار شود تا راه آهن اقتصادی شود و شرکتهای حمل و نقلی و باری بتوانند با انگیزه بیشتری کار اقتصادی انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: برای نمونه در مسیر تهران کرج به قزوین کارخانه های بزرگ و متعددی داریم که میتوانند به خط آهن متصل شوند و بار آنها با راه آهن جابجا شود.

وی ادامه داد: در ادامه توسعه شبکه ریلی یکی دیگر از اهداف ما اتصال به کشورهای همسایه است تا ترانزیت افزایش یابد و ما شبکه راه آهن قزوین به رشت را تا آستارا ادامه می دهیم تا با استفاده از این ظرفیت مراکز بار به کشورهای همسایه متصل شوند و ترانزیت کالا و مسافر به خارج نیز برقرار شود.

اسلامی گفت: شاید به نوسازی ناوگان ریلی در گذشته کمتر توجه کردیم اما این رویکرد تغییر کرده و نوسازی و افزایش لوکوموتیو و واگنهای بار و مسافر جدید باید تسریع شود که در این راستا تسهیلاتی به تولیدکننده و خریدار می دهیم تا این نیازها تامین شود.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: خرید ۱۰ هزار واگن باری، تعداد ۲۲۰ لوکوموتیو جدید و ۱۰۰۰ واگن مسافربری در دستور کار وزارت راه است تا این شبکه به پویایی برسد و این ترکیب توسعه ای برای ارتقاء کیفیت حمل و نقل ریلی و رفاه مردم، گسترش فعالیت های اقتصادی با شبکه ریلی ضروری است.

وی در خصوص سرعت حرکت قطارها هم اظهارداشت: برای این کار باید از نظر هندسی برای قطار با سرعت بالا طراحی لازم صورت گیرد اما  زیرساخت شبکه ریلی برای سرعت های بالا طراحی نشده است و باید با مدل دیگری برای حل آن فکر کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه راه آهن حومه ای هم گفت: همین خط راه آهن قزوین به رشت که دو خطه می شود در واقع حومه ای محسوب می شود که با سرعت ۱۶۰ کیاومتر می توانیم جابجایی را انجام دهیم و در مسیر قزوین به تهران هم شما می توانید به عنوان قطار حومه ای بهره مند شوید و در ساعات گوناگون از آن برای سفری ایمن و راحت استفاده کنید.

اسلامی بیان کرد: برای این کار هنوز بودجه ای در نظر گرفته نشده و شرکتها باید پیش بینی کنند و ما برای زیرساخت اقدام می کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ادامه راه آهن قزوین، رشت به آستارا اظهارداشت: مسیر رشت تا آستارا حدود ۱۶۲ کیلومتر است که ساخت آن حدود ۴۸ ماه طول می کشد اما باید دید چگونه با ضریب کارایی بالاتر از نظر فنی و اجرایی و قیمت تمام شده مدلی انتخاب کنیم تا سریعتر اجرا شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: با ادامه مترو هشتگر به قزوین موافق نیستم و می توان از شبکه ریلی موجود استفاده کرد.

کد خبر 4494405

منبع: مهر

کلیدواژه: راه و شهرسازی قزوین محمد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۰۹۸۴۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

وزیر راه و شهرسازی گفت: بنا داریم طی امسال، هر ماه یک رویدادی برای تحویل مسکن‌ در طرح نهضت ملی در سراسر کشور داشته باشیم. - اخبار اقتصادی -

مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در ارتباط با زمان تحویل واحدهای طرح "نهضت ملی مسکن" در سال 1403 اظهار کرد: بنا داریم در امسال، هر ماه یک رویدادی برای تحویل مسکن‌ها در سراسر کشور داشته باشیم.

وی افزود: البته سرعت تحویل مسکن‌ها در هر استان و شهر متفاوت است اما در مجموع سرعت خوبی را در ساخت و تحویل مسکن‌ها در امسال داریم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تا به امروز عدد شروع به ساخت مسکن‌ها در طرح "نهضت ملی مسکن"  از 2 میلیون و 500 هزار عدد مسکن عبور کرده است.

ضرب‌الاجل نصب دوربین در مسکن مهر و نهضت ملی مسکن

 

بذرپاش ادامه داد: البته نهضت ملی مسکن قالب‌های مختلف شهری، روستایی، بافت فرسوده، خودمالکی، حمایتی و انبوه ساز را شامل می‌شود.

وی در پایان به ساخت مسکن برای اقشار گفت: امسال ساخت مسکن برای اقشار (مانند ساخت مسکن برای هیئت‌های علمی) را در دستور کار داریم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق ناوگان حمل و نقل عمومی جا به جا شدند
  • ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شدند
  • بذرپاش : امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم
  • تامین ۷ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری، از وعده تا عمل
  • بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم
  • وعده تامین ۷ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری
  • ۶۹ هزار مسافر نوروزی از طریق ناوگان ریلی قم جابه‌جا شدند
  • (عکس) جنگنده‌ای که گزینه اصلی ارتش روسیه است!
  • ۶۹ هزار مسافر نوروزی توسط ناوگان ریلی قم جابه‌جا شدند
  • بازدید هوایی مخبر از جاده های کشور